hum 2009.pdf

(196 KB) Pobierz
95163935 UNPDF
ARKUSZ ZAWIERA INFORMACJE PRAWNIE CHRONIONE DO MOMENTU
ROZPOCZCIA EGZAMINU
WPISUJE UCZE
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ
NADZORUJCY
KOD UCZNIA
DATA URODZENIA UCZNIA
miejsce
NA NAKLEJK
z kodem
DZIE MIESIC
rok
dysleksja
EGZAMIN
W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCH
Instrukcja dla ucznia
KWIECIE 2009
1. SPRAWD, CZY ZESTAW EGZAMINACYJNY ZAWIERA 14 STRON.
EWENTUALNY BRAK STRON LUB INNE USTERKI ZGŁO NAUCZYCIELOWI.
2. NA TEJ STRONIE I NA KARCIE ODPOWIEDZI WPISZ SWÓJ KOD I DAT URODZENIA.
3. CZYTAJ UWANIE WSZYSTKIE TEKSTY I ZADANIA.
4. ROZWIZANIA ZAPISUJ DŁUGOPISEM LUB PIÓREM Z CZARNYM
TUSZEM/ATRAMENTEM. NIE UYWAJ KOREKTORA.
5. W ZADANIACH OD 1. DO 20. S PODANE CZTERY ODPOWIEDZI: A, B, C, D.
ODPOWIADA IM NASTPUJCY UKŁAD NA karcie odpowiedzi:
Czas pracy:
120 minut
Liczba punktów
do uzyskania: 50
Wybierz tylko JEDN odpOWIED I ZAMALUJ KRATK Z ODPOWIADAJC JEJ
LITER, NP. GDY WYBRAŁE ODPOWIED A:
6. STARAJ SI NIE POPEŁNIĆ BŁDÓW PRZY ZAZNACZANIU ODPOWIEDZI, ALE JELI SI
pomylisz, BŁDNE ZAZNACZENIE OTOCZ KÓŁKIEM i ZAMALUJ INN ODPOWIED.
7. ROZWIZANIA ZADA OD 21. DO 29. ZAPISZ CZYTELNIE I STARANNIE
w WYZNACZONYCH MIEJSCACH. POMYŁKI PRZEKRELAJ.
8. REDAGUJC ODPOWIEDZI DO ZADA, MOESZ WYKORZYSTAĆ MIEJSCA OPATRZONE
napisem Brudnopis . ZAPISY W BRUDNOPISIE NIE BD SPRAWDZANE
i oceniane.
Powodzenia!
GH-1-092
95163935.006.png 95163935.007.png 95163935.008.png 95163935.009.png 95163935.001.png 95163935.002.png
PODRÓ NIEJEDNO MA IMI...
Tekst I
CZŁOWIEK O GORCYM SERCU I ROMANTYCZNEJ DUSZY. PASJONAT YCIA. W WOLNYCH CHWILACH
CZYTA SONETY PETRARKI W ORYGINALE I... PLANUJE KOLEJNE PODRÓE. Z MARKIEM KAMISKIM
rozmawia Anna Ibisz.
W KTÓRYM MOMENCIE YCIA ZDECYDOWAŁ PAN, E ZOSTANIE PODRÓNIKIEM?
JAKO DZIECKO CZYTAŁEM BARDZO DUO KSIEK, RÓWNIE PODRÓNICZYCH: JULIUSZA VERNE’A,
ADAMA BAHDAJA, PAMITNIKI AMUNDSENA. ZAFASCYNOWAŁ MNIE WIAT PODRÓY I YCIE, W KTÓrym
DZIEJ SI NOWE RZECZY, PATRZY SI W PRZYSZŁOĆ, ODKRYWA BIAŁE PLAMY NA MAPIE.
PAMITA PAN SWOJ PIERWSZ WYPRAW?
TAK, TO BYŁA WYCIECZKA Z RODZICAMI DO KARPACZA ( MIECH ). PÓNIEJ W CZASIE STUDIÓW BYŁEM
DWA RAZY W MEKSYKU, RAZ NA KUBIE, PRZEJECHAŁEM TE Z PRZYJACIELEM CAŁ EUROP. WYBÓR
KIERUNKU STUDIÓW BARDZO MI SI W PODRÓOWANIU PRZYDAŁ, BO FILOZOFIA UCZY MYLENIA, A BEZ
NIEGO NIE DA SI PODRÓOWAĆ. […]
ILE RAZY OTARŁ SI PAN O MIERĆ?
WIELE RAZY. PRZECHODZIŁEM PRZEZ LODOWE SZCZELINY, WPADAŁEM DO WODY. ZAWSZE SI WTEDY
BAŁEM. STRACH TO NATURALNY ODRUCH, KTÓREGO NIE NALEY SI WSTYDZIĆ. [...]
BLISCY CIESZ SI Z PASKIEJ PASJI?
MARTWI SI O MNIE, ZNIECHCAJ MNIE DO WYPRAW. MOI RODZICE NIE CIESZ SI Z MOJEJ PASJI, ALE
JA TO ROZUMIEM. GDYBYM MIAŁ SYNA, TE BYM SI O NIEGO BAŁ, BO TAKI RODZAJ PODRÓOWANIA,
jaki uprawiam, jest niebezpieczny. [...] CZŁOWIEK POWINien móc realizowAĆ SWOJE MARZENIA
i ZDAWAĆ SOBIE SPRAW Z ryzyka, jakie to ZA SOB POCIGA.
CZY PODRÓOWANIE JEST TYLKO PASJ, CZY TE PANA ZAWODEM, SPOSOBEM NA YCIE?
WSZYSTKO ZALEY OD SKALI WYPRAWY. JELI MYLI SI O ZDOBYWANIU BIEGUNA, TO JEST TO PASJA,
KTÓREJ TRZEBA SI W PEŁNI POWICIĆ. […] DLA MNIE WYPRAWY S PO PROSTU YCIEM, POŁCZENIEM
ZAWODU I PASJI. JELI MIAŁBYM DORADZAĆ CO LUDZIOM, KTÓRZY DUO PRACUJ, A MARZ O JAKIEJ
wyprawie – NIE TRZEBA OD RAZU IĆ NA BIEGUN! [...]
CZEGO SI PAN DOWIEDZIAŁ O SOBIE SAMYM DZIKI TYM WYPRAWOM?
TEGO, E KADY CZŁOWIEK MOE BARDZO WIELE DOKONAĆ, JELI TYLKO CHCE. […]
BDZIE PAN PODRÓOWAŁ DO KOCA ycia?
TAK. I NIE CHODZI MI O PRZEMIESZCZANIE SI Z PUNKTU A DO B, TRAKTUJ MOJE WYPRAWY JAK
PROJEKTY. TAK JAK MALARZ, KTÓRY MA FARBY I PŁÓTNo I STARA SI co NAMALOWAĆ, TAK I JA STARAM SI
ZAPLANOWAĆ KAD WYPRAW JAK JAK KOMPOZYCJ. PODRÓOWANIE TE JESt swego rodzaju
SZTUK, TWÓRCZOCI CZŁOWIEKA. MNIE NIE CHODZI O ZALICZANIE KOLEJNYCH MIEJSC NA MAPIE, NIE
ZALEY MI NA TYM, EBY BYĆ BOHATEREM, NIE CHC Z NIKIM KONKUROWAĆ ANI NIKOMU NICZEGO
UDOWADNIAĆ. CHC TWORZYĆ WŁASNE KOMPOZYCJE. ALE NIC NA SIŁ. WE WSZYSTKIM PRZECIE
TRZEBA UMIEĆ ZNALEĆ RÓWNOWAG.
[za:] http://zima.wp.pl/artykul.html?katn
Strona 2 z 14
95163935.003.png
Zadanie 1. (0-1)
JAK ROL W YCIU MARKA KAMISKIEGO ODEGRAŁY kSIKI, KTÓRE CZYTAŁ W DZIECISTWIE?
A. ROZWINŁY W NIM ZAINTERESOWANIE HISTORI I GEOGRAFI.
B. ObudZIŁY W NIM CIEKAWOĆ WIATA.
C. ZACHCIŁY GO DO prowadzenia bada naukowych.
D. NAUCZYŁY GO PLANOWANIA WŁASNYCH DZIAŁA.
Zadanie 2. (0-1)
CO STUDIOWAŁ MAREK KAMISKI?
A. Dziennikarstwo.
B. GEOGRAFI .
C. FilozofI.
D. Malarstwo.
Zadanie 3. (0-1)
ZDANIEM MARKA KAMISKiego wyprawy
A. SPRZYJAJ ODKRYWANIU PIKNA ojczystej przyrody.
B. ZACHCAJ DO LEKTURY POWIECI PODRÓNICZYCH.
C. UMACNIAJ WIZI MIDZY PODRÓNIKAMI I ICH RODZINAMI.
D. POZWALAJ REALIZOWAĆ MARZENIA I ODKRYWAĆ PRAWD O CZŁOWIEKU.
Zadanie 4. (0-1)
WYRAENIE BIAŁe plamy W KONTEKCIE WYPOWIEDZI MARKA KAMISKIEGO oznacza
A. NIEZNANE FAKTY Z PRZESZŁOCI.
B. MIEJSCA WIECZNEGO NIEGU.
C. BEZKRESN, NIEZMIERZON PRZESTRZE.
D. nowe, niezbadane jeszcze miejsca.
Zadanie 5. (0-1)
OGÓLN MYL O CHARAKTERZE FILOZOFICZNYM MAREK KAMISKI ZAWARŁ W ZDANIU:
A. ZAFASCYNOWAŁ MNIE WIAT PODRÓY I YCIE, W KTÓRYM DZIEJ SI NOWE RZECZY, PATRZY SI
w PRZYSZŁOĆ, ODKRYWA BIAŁE PLAMY NA MAPIE.
B. MOI RODZICE NIE CIESZ SI Z MOJEJ PASJI, ALE JA TO ROZUMIEM.
C. KADY CZŁOWIEK MOE BARDZO WIELE DOKONAĆ, JELI TYLKO CHCE.
D. I NIE CHODZI MI O PRZEMIESZCZANIE SI Z PUNKTU A DO B, TRAKTUJ MOJE WYPRAWY JAK PROJEKTY.
Strona 3 z 14
95163935.004.png
Jan Vermeer, Geograf (ok. 1668 r.), [w:] „Galeria Sztuki” nr 14.
Zadanie 6. (0-1)
W CENTRUM OBRAZU ARTYSTA UMIECIŁ
A. OKNO PRZYSŁONITE KOTAR.
B. MAP WISZC NA CIANIE.
C. SZAF Z GLOBUSEM.
D. MCZYZN Z CYRKLEM.
Zadanie 7. (0-1)
WIATŁO PADAJCE PRZEZ OKNO
A. WYDOBYWA Z MROKU TYLKO POSTAĆ MCZYZNY.
B. OWIETLA GŁÓWNIE SYLWETK MCZYZNY I ROZŁOON MAP.
C. JEDNAKOWO OWIETLA WSZYSTKIE PRZEDMIOTY.
D. szczEGÓLNIE EKSPONUJE SZAF I STOJCY NA NIEJ GLOBUS.
Zadanie 8. (0-1)
Wyraz twarzy i postawa postaci przedstawionej NA OBRAZIE wiADCZ
A. o wzburzeniu.
B. o PRZERAENIU.
C. o zadumie.
D. o RADOCI.
Strona 4 z 14
95163935.005.png
Zadanie 9. (0-1)
OBRAZ JEST PRZYKŁADEM MALARSTWA
A. rodzajowego.
B. mitologicznego.
C. historycznego.
D. PEJZAOWEGO.
Tekst II
PROBA O WYSPY SZCZLIWE
A TY MNIE NA WYSPY SZCZLIWE ZAWIE,
WIATREM ŁAGODNYM WŁOSY JAK KWIATY ROZWIEJ, ZACAŁUJ,
TY MNIE UKOŁYSZ I UPIJ, SNEM MUZYKALNYM ZASYP, OTUMA,
WE NIE NA WYSPACH SZCZLIWYCH NIE PRZEBUD ZE SNU.
POKA MI WODY OGROMNE I WODY CICHE,
rOZMOWY GWIAZD NA GAŁZIACH POZWÓL MI SŁYSZEĆ ZIELONYCH,
dUO MOTYLI MI POKA, SERCA MOTYLI PRZYBLI I PRZYTUL,
mYLI SPOKOJNE PONAD WODAMI POCHYL MIŁOCI.
Konstanty Ildefons GAŁCZYSKI, PROBA O WYSPY SZCZLIWE ,
[w:] Serwus, madonna. Wiersze i poematy , Warszawa 1984.
Zadanie 10. (0-1)
W KTÓRYM Z ZACYTOWANYCH WERSÓW BEZPOREDNIO UJAWNIA SI PODMIOT LIRYCZNY?
A. WIATREM ŁAGODNYM WŁOSY JAK KWIATY ROZWIEJ, ZACAŁUJ.
B. DUO MOTYLI MI POKA, SERCA MOTYLI PRZYBLI I PRZYTUL.
C. WE NIE NA WYSPACH SZCZLIWYCH NIE PRZEBUD ZE SNU.
D. MYLI SPOKOJNE PONAD WODAMI POCHYL MIŁOCI.
Zadanie 11. (0-1)
OSOBA MÓWICA W WIERSZU
A. PLANUJE REALN PODRÓ.
B. TSKNI ZA BIBLIJNYM RAJEM.
C. marzy o SZCZciu w MIŁOCI.
D. ROZMYLA O SAMOTNYM YCIU.
Zadanie 12. (0-1)
NASTRÓJ, W JAKIM JEST PODMIOT LIRYCZNY, NAJTRAFNIEJ WYRAAJ OKRELENIA:
A. ukojenie i nadzieja.
B. OBOJTNOĆ I NIECHĆ DO DZIAŁANIA.
C. ZWTPIENIE I ROZPACZ.
D. RADOĆ I PEWNOĆ SIEBIE.
Strona 5 z 14
Zgłoś jeśli naruszono regulamin