Wprowadzenie.docx

(18 KB) Pobierz

Wprowadzenie

Człowiek tylko wówczas jest szczęśliwy,

kiedy interesuje się tym, co tworzy.

Erich Fromm

Organizacja pracy w dobie współczesnego społeczeństwa jest zagadnieniem szczególnie podkreślanym przez wszystkich teoretyków produktywnego funkcjonowania każdego przedsięwzięcia, zarówno przynoszącego dochód jak i tego nie ukierunkowanego na zysk. Organizacja ta jednak różni się nie znacznie a w obu wypadkach chodzi głównie o sprawne funkcjonowanie całego systemu współpracy osób. Podczas gdy kwalifikacje poszczególnych osób są podstawowym warunkiem rozumienia i współpracy w dziedzinie w której uczestniczą określone osoby, motywacja staje się kryterium które zatrzymuje i pozwala wyzwolić rzeczywisty potencjał pracowników każdej firmy czy organizacji. To jednak w odróżnieniu od łatwych do określenia kwalifikacji pozostaje często trudnym do zrealizowania założeniem.

Przed nowoczesnym menadżerem stoi zadanie o wiele większe niż w czasach kiedy możliwości człowieka były wykorzystywane jedynie w zakresie czasu pracy, bez angażowania całego jego potencjału. Każda forma prowadzenia przedsięwzięcia musi oprzeć się na już z góry ustalonych założeniach. Aby wyzwolić potencjał osób z którymi przebiega współpraca należy w oparciu o kwalifikacje odpowiednio umotywować poszczególne osoby bądź całe grupy. Pojęcie motywacji pochodzi od łacińskiego słowa movere i oznacza powodowanie, zachęcanie, pobudzanie. Motywowanie zatem będzie takim działaniem które uzdolni osobę do działania w określonym kierunku. Nie można tutaj zapomnieć iż ma się do czynienia z całą strukturą określonej osoby, dlatego też tak bardzo systemami motywacji a więc całym szeregiem czy to pozytywnych czy negatywnych czynników interesuje się psychologia. Z pewnością można powiedzieć iż motywowanie do lepszego działania jest sztuką a zatem jak każdy rodzaj sztuki jest wyuczalna. Współcześnie nie tylko motywowanie nakierowane jest na osoby drugie ale i coraz więcej literatury pojawia się na temat jak motywować samego siebie i organizować sobie czas. Cały proces organizacyjno motywacyjny można przedstawić w formie sieci interakcji gdzie główny cel staje się jednocześnie przyczyną działania, gdzie motywy działania wykraczają również poza czystko materialne potrzeby i gdzie uczenie się staje się formą sprawowania kontroli nad całością poczynań.

W pracy tej zdecydowałem się pokazać problematykę współczesnych teorii motywacji ukierunkowaną na osoby którymi zarządzają współczesne przedsiębiorstwa i wykazać iż dziedzina ta staje się interdyscyplinarnym zagadnieniem łączącym różne teorie i nauki. Zacząć należy od psychologii, gdzie wyróżnić należy trzy perspektywy: spojrzenie behawioralne, psychodynamicze oraz poznawcze. Każde podejście określa potrzeby czy to wewnętrznie czy też zewnętrznie umotywowane, sposób ich zaspokojenia i ukierunkowuje osobę na cel a więc na motyw całego działania. Pierwszy rozdział przedstawia współczesne modele zarządzania oraz znaczenie roli sprawowania kontroli w sytuacjach konfliktowych. Rozdział następny dotyczy konfrontacji teorii zarządzania i codziennej pracy oraz odniesienie do różnych celów przedsiębiorstwa wobec  celów konkretnych osób. W rozdziale trzecim ujęto teorie motywacji z gruntu nauk teoretycznych, próbę określenia siły motywacji na wydajność oraz wnioski płynące z całości pracy.

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin