Zajęcia z udziałem zaproszonych gości – lekcja koleżeńska przeprowadzona w 2006 r.
Temat dnia: Polska nasza Ojczyzna
Zajęcia zintegrowane z uwzględnieniem edukacji polonistycznej, środowiskowej, matematycznej, plastycznej i muzycznej.
Wielozdaniowe wypowiedzi uczniów o naszej Ojczyźnie i symbolach narodowych w oparciu o ilustracje i treść wierszy „Polska”, „Polska kraina”, „Co to jest Polska”. Zapoznanie z „Legendą o Białym Orle”.
Utrwalenie pisowni wielką literą.
Praca z mapą – odszukiwanie głównych miast, rzek i gór na mapie Polski.
Ćwiczenia w liczeniu w zakresie poznanych działań matematycznych. Rozwiązywanie zadań tekstowych.
Kolorowanie scenek ilustrujących treść legendy.
Uczeń pozna i zrozumie:
- treść wierszy tematycznie związanych z naszą Ojczyzną,
- znaczenie wybranych zwrotów i określeń z wierszy,
- piękno mowy polskiej w wybranych fragmentach wiersza,
- potrzebę budzenia zainteresowania naszą Ojczyzną,
- treść „Legendy o Białym Orle”,
Uczeń zapamięta:
- znaczenie słów Polska, Ojczyzna, kraj ojczysty
Uczeń potrafi:
- wymienić symbole narodowe,
- wysłuchać i przeczytać treść legendy ze zrozumieniem,
- wskazać bohaterów opowiadania,
- odpowiadać na pytania całymi zdaniami,
- recytować wiersze z uwzględnieniem artykulacji głosowej,
- aktywnie uczestniczyć podczas zbiorowego śpiewania piosenki „Nasza Ojczyzna”
- podać właściwe odpowiedzi do krzyżówki,
- przyporządkować zgromadzone wyrazy do poszczególnych części mowy
- ułożyć zdania z rozsypani wyrazowej,
- uzupełnić tekst z lukami i uzasadnić pisownię wybranych wyrazów,
- wskazać na mapie Polski cztery kierunki świata,
- wskazać na mapie wybrane miasta Polski,
- wymienić postaci słynnych Polaków z których jesteśmy dumni,
- wykonać pracę plastyczną na zadany temat starannie i dokładnie,
- poprawnie liczyć w zakresie poznanych działań matematycznych
indywidualna, zbiorowa, grupowa,
Metody:
pogadanka, pokaz, praca z tekstem, rozmowa kierowana, prezentacja, plastyczna działalność uczniów,
Środki dydaktyczne:
ilustracje o Ojczyźnie, rozsypanki wyrazowe, tekst z lukami, nagranie piosenek „Nasza Ojczyzna”, „Tu wszędzie jest moja Ojczyzna" krzyżówka, słownik wyrazowy, obrazki do kolorowania, wybrane symbole narodowe, karta pracy, nagranie CD z prezentacją komputerową legendy, treść legendy dla każdego ucznia, kolorowanka obrazkowa związana z treścią legendy, Mapa Polski, albumy i przewodniki.
Przebieg zajęcia:
Polska kraina - R. Przymus
Polska- to taka kraina,
która się w sercu zaczyna.
Potem jest w myślach- blisko,
w pięknej ziemi nad Wisłą
Jej ścieżkami chodzimy.
Budujemy, bronimy.
Polska, Ojczyzna...
Kraina, która się w sercu zaczyna.
Co to jest Polska?- Cz. Janczarski
Co to jest Polska?
spytał Jaś w przedszkolu i w szkole.
Polska to - wieś i las,
i zboże w polu.
I szosa, którą pędzi
do szkoły autobus., i samolot, co leci
wysoko nad Tobą.
Polska - to miasto, strumień i rzeka,
i komin fabryczny co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także
Twój rodzinny dom.
A przedszkole i szkoła?
Tak-i przedszkole i szkoła,
i róża w ogrodzie,
i książka na stole.
Polska – D. E. Sobiesiak
i nasze rzeki pełne wody.
Polska to nasze morze,
to łąki w pięknym kolorze.
Polska to jeszcze lasy zielone,
a gdzieniegdzie chaty bielone.
Polska to nasza rodzinna tradycja,
A w radio i telewizji polska audycja.
Polska to wspaniały stary Kraków,
i Pomorze słynące z rybaków.
Polska to wysokie góry,
których szczyty sięgają pod chmury.
Polska to czarny kamień ze Śląska,
i wszędzie gdzie jesteś... to Polska.
- Po zakończeniu recytacji wierszy uczniowie przypinają ilustracje w widocznym miejscu.
- Jak nazywa się nasz kraj?
- Jakie znacie symbole polskości?
- Co tworzy naszą Ojczyznę?
- Jakie „wielkie” postacie związane są z naszym krajem?
- Czego oczekują, pragną wszystkie dzieci i dorośli?
- W jaki sposób dzieci od najmłodszych lat mogą wspierać swoją Ojczyznę?
Polska to taka kraina, która się w sercu zaczyna.
Swoim postępowaniem...
emalam1