Wykład 1
Współczesne cele wf
Funkcje wf-u:
o Stymulacyjna – stymulacja rozwoju fizycznego i psychicznego ucznia.
o Kompensacyjna
o Korekcyjna
o Adaptacyjna (przystosowawcza)
Wf zapobiega:
o Chorobom metabolicznym (miażdżyca, otyłość, cukrzyca)
o Chorobom narządu ruchu przez zapobieganie następstwom hipokinez
o Urazom, do których dochodzi często na tle niedostatecznej sprawności fizycznej, zaburzeń układu nerwowego i narządów zmysłu.
o Chorobom serca i naczyń krwionośnych
o Nerwicom
o Chorobom wynikających ze zmniejszenia odporności
Sprawność fizyczna zwiększa samoocenę, poczucie pewności ,zaradność w świecie, zapewnia lepsze funkcjonowanie w społeczeństwie.
Zdrowie to nie tylko brak choroby, ale też stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego.
Cele wf
Sfera motywacyjna (chcę)
Sfera wykonawcza (potrafię)
Cele kierunkowe
Cele instrumentalne
Fizyczne wychowanie
Fizyczne kształcenie
Zapoznanie z wartościami, kształtowanie zainteresowań, potrzeb, postaw.
Kształtowanie sprawności fizycznej, zdrowia, nawyków, przekaz wiadomości.
Cel naczelny wychowania fizycznego
Doskonalenie funkcji psychomotorycznych wychowanka i ukształtowanie u niego takiego systemu wiedzy, umiejętności i nawyków oraz postaw wobec kultury fizycznej, który w praktyce będzie się przejawiać w dążeniu i działaniu na rzecz utrzymania przez całe życie wysokiej sprawności fizycznej i zdrowia.
1. Zdrowie ucznia, nauczyciel powinien:
· Dbać o właściwą postawę ciała uczniów – stosować ćwiczenia kształtujące, kompensacyjne i korekcyjne, dostosować obciążenia siłowe do możliwości ucznia, egzekwować przyjmowania właściwej postawy ciała.
· Wyrobić nawyki higieniczno-zdrowotne – higiena osobista, higiena otoczenia, higiena wysiłku fizycznego, tworzenie higienicznych warunków pracy i wypoczynku. Po każdej lekcji wietrzyć salę.
· Stymulować zdolności adaptacyjne, hartować na różne czynniki, prowadzić zajęcia w terenie.
2. Kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej ucznia
· Kształtowanie zdolności koordynacyjnych, kondycyjnych, siłowych, wytrzymałościowych, szybkości, zwinności, gibkości
· Wszechstronność lekcji - stosować różne ćwiczenia użytkowo-sportowe (chody, biegi, ćwiczenia równoważne, skoki, ćwiczenia zwinnościowo-akrobatyczne, podpory) i ćwiczenia kształtujące.
3. Nauczanie – cel nauczania
· Dać podstawy zaradności rekreacyjnej
· Rozbudowa zainteresowań
· Rozwój zdolności
· Stworzyć możliwość samorealizacji we współzawodnictwie sportowym
· Wpoić umiejętności samodzielnej pracy, czyli wytyczania sobie celów działań, wykorzystywanie i ocenianie uzyskanych efektów.
Od czego zależy to, czy uczeń będzie sam, dobrowolnie ćwiczyć?
· Uczeń musi wiedzieć, że aktywność fizyczna nie jest bezsensowna, musi widzieć w tym jakiś cel
· Planuje w jaki sposób dany cel może osiągnąć
· Podejmuje działanie
· Ocenia, czy osiągnął zamierzony cel
Aguuul6