Wykład 1.doc

(41 KB) Pobierz
Wykład 1

Wykład 1

Współczesne cele wf

 

Funkcje wf-u:

o       Stymulacyjna – stymulacja rozwoju fizycznego i psychicznego ucznia.

o       Kompensacyjna

o       Korekcyjna

o       Adaptacyjna (przystosowawcza)

 

Wf zapobiega:

o       Chorobom metabolicznym (miażdżyca, otyłość, cukrzyca)

o       Chorobom narządu ruchu przez zapobieganie następstwom hipokinez

o       Urazom, do których dochodzi często na tle niedostatecznej sprawności fizycznej, zaburzeń układu nerwowego i narządów zmysłu.

o       Chorobom serca i naczyń krwionośnych

o       Nerwicom

o       Chorobom wynikających ze zmniejszenia odporności

 

Sprawność fizyczna zwiększa samoocenę, poczucie pewności ,zaradność w świecie, zapewnia lepsze funkcjonowanie w społeczeństwie.

 

Zdrowie to nie tylko brak choroby, ale też stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego.

 

Cele wf

Sfera motywacyjna (chcę)

Sfera wykonawcza (potrafię)

Cele kierunkowe

Cele instrumentalne

Fizyczne wychowanie

Fizyczne kształcenie

Zapoznanie z wartościami, kształtowanie zainteresowań, potrzeb, postaw.

Kształtowanie sprawności fizycznej, zdrowia, nawyków, przekaz wiadomości.

 

Cel naczelny wychowania fizycznego

Doskonalenie funkcji psychomotorycznych wychowanka i ukształtowanie u niego takiego systemu wiedzy, umiejętności i nawyków oraz postaw wobec kultury fizycznej, który w praktyce będzie się przejawiać w dążeniu i działaniu na rzecz utrzymania przez całe życie wysokiej sprawności fizycznej i zdrowia.

 

 

 

 

 

Współczesne cele wf

 

Cele instrumentalne

 

1. Zdrowie ucznia, nauczyciel powinien:

·        Dbać o właściwą postawę ciała uczniów – stosować ćwiczenia kształtujące, kompensacyjne i korekcyjne, dostosować obciążenia siłowe do możliwości ucznia, egzekwować przyjmowania właściwej postawy ciała.

·        Wyrobić nawyki higieniczno-zdrowotne – higiena osobista, higiena otoczenia, higiena wysiłku fizycznego, tworzenie higienicznych warunków pracy i wypoczynku. Po każdej lekcji wietrzyć salę.

·        Stymulować zdolności adaptacyjne, hartować na różne czynniki, prowadzić zajęcia w terenie.

 

2. Kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej ucznia

·        Kształtowanie zdolności koordynacyjnych, kondycyjnych, siłowych, wytrzymałościowych, szybkości, zwinności, gibkości

·        Wszechstronność lekcji - stosować różne ćwiczenia użytkowo-sportowe (chody, biegi, ćwiczenia równoważne, skoki, ćwiczenia zwinnościowo-akrobatyczne, podpory) i ćwiczenia kształtujące.

 

3. Nauczaniecel nauczania

·        Dać podstawy zaradności rekreacyjnej

·        Rozbudowa zainteresowań

·        Rozwój zdolności

·        Stworzyć możliwość samorealizacji we współzawodnictwie sportowym

·        Wpoić umiejętności samodzielnej pracy, czyli wytyczania sobie celów działań, wykorzystywanie i ocenianie uzyskanych efektów.

 

Od czego zależy to, czy uczeń będzie sam, dobrowolnie ćwiczyć?

·        Uczeń musi wiedzieć, że aktywność fizyczna nie jest bezsensowna, musi widzieć w tym jakiś cel

·        Planuje w jaki sposób dany cel może osiągnąć

·        Podejmuje działanie

·        Ocenia, czy osiągnął zamierzony cel

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin