Teoria.doc

(71 KB) Pobierz
Are You suprised ?

Warszawsko-Mazowiecki Okręgowy Związek Żeglarski

TEORIA ŻEGLOWANIA – żeglarz jachtowy (Wersja: 15062000)

1. Wskaźnik wiatru jachtu stojącego na kotwicy wskazuje:

a) wiatr rzeczywisty

b) wiatr pozorny

c) wiatr własny

18. Po zrzuceniu foka na jachcie typu slup, jacht będzie:

a) bardziej zawietrzny

b) bardziej nawietrzny

c) zrównoważony

2. Wskaźnik wiatru jachtu płynącego pod żaglami wskazuje:

a) wiatr rzeczywisty

b) wiatr pozorny

       c) wiatr własny

19. Zarefowanie grota na jachcie typu slup, spowoduje:

a) zwiększenie przechyłu

b) zwiększenie nawietrzności

        c) zmniejszenie nawietrzności i przechyłu

3. Wskaźnik wiatru jachtu płynącego na silniku podczas bezwietrznej pogody wskazuje:

a) wiatr rzeczywisty

b) wiatr pozorny

        c) wiatr własny

20. Maksymalne wychylenie płetwy sterowej spowoduje:

a) wzrost siły hamującej

b) maksymalny wzrost siły skręcającej

c) zwiększenie promienia skrętu jachtu.

 

4. Wiatr pozorny jachtu płynącego kursem fordewind jest:

a) większy od wiatru rzeczywistego

b) mniejszy od wiatru rzeczywistego

        c) równy wiatrowi własnemu

21. Prędkość wiatru pozornego jachtu płynącego kursem bajdewind jest:

a) mniejsza od prędkości wiatru rzeczywistego

b) większa od prędkości wiatru rzeczywistego

c) nie zależy od prędkości wiatru rzeczywistego

5. Kąt martwy i kąt graniczny:

a) to takie same wartości kątów ale różnie nazwane

b) kąt martwy jest równy sumie dwóch kątów granicznych

       c) nie ma żadnej zależności między nimi

22. Po zrzuceniu grota na jachcie typu slup, stanie się on:

a) bardziej nawietrzny

b) bardziej zawietrzny

        c) bardziej przechylony

6. Przy kursie półwiatr odczuwamy wiatr pozorny:

a) od strony dziobu

b) prostopadle do osi jachtu

c) od strony rufy

23. Podniesienie miecza na kursie bajdewind spowoduje:

a) zwiększenie stateczności

b) zwiększenie dryfu

c) zwiększenie przechyłu

7. Jacht płynie kursem fordewind w taki sposób, że fok jest po stronie lewej burty a grot jest po stronie prawej burty. Hals jachtu można określić jako:

a) prawy

b) lewy

       c) nie można tego określić

24. Dla jakiego kursu względem wiatru, kierunek i zwrot wiatru rzeczywistego oraz pozornego są takie same:

a) baksztag

b) fordewind

        c) półwiatr

8. Wielkość siły aerodynamicznej zależy m.in. od:

a) długości jachtu

b) powierzchni żagla

        c) wielkości kąta martwego

25. Jaka siła powstająca w części podwodnej kadłuba jachtu decyduje o zmniejszeniu dryfu:

a) siła aerodynamiczna

b) siła bocznego oporu

        c) siła oporu kadłuba

9. Żeglując półwiatrem wybieramy maksymalnie żagiel. Spowoduje to:

a) wzrost siły ciągu

b) zmniejszenie przechyłu

       c) zwiększenie dryfu

26. Zmniejszenie powierzchni grota (np. zarefowanie) na jachcie typu slup spowoduje:

a) zmniejszenie przechyłu i zwiększenie zawietrzności jachtu

b) zwiększenie przechyłu i zwiększenie zawietrzności jachtu

c) zmniejszenie przechyłu i zwiększenie nawietrzności jachtu

10. Środek ożaglowania żagla trójkątnego znajdziemy na przecięciu:

a) dwusiecznych kątów

b) symetralnych boków

       c) środkowych boków

27. Największa siła dryfu występuje przy kursie:

a) baksztag

b) bajdewind

c) fordewind

11. Największy moment prostujący jachtu mieczowego występuje przy kącie przechyłu około:

a) 300 – 450

b) 100 – 150

c) 900

28. Siła wiatru pozornego rośnie gdy:

a) jacht ostrzy

b) jacht odpada

c) jacht zachowuje kurs względem wiatru dłużej niż 1 min.

12. Moment krytyczny jachtu mieczowego występuje przy kącie przechyłu około:

a) 600 – 800

b) 900

       c) 1200

29. Kiedy siła przechylająca osiąga najmniejszą wartość:

a) na kursie fordewind

b) na kursie bajdewind

c) na kursie półwiatr

13. Moment prostujący jachtu balastowego rośnie dla kąta przechyłu w granicach:

a) 00 – 900

b) 900 – 1100

c) 1200 – 1400

30. Zrzucenie grota na jachcie typu slup spowoduje:

a) zwiększenie nawietrzności

b) zmniejszenie nawietrzności i obniżenie Ś.O.

c) zwiększenie zawietrzności i podniesienie Ś.O.

14. Zwiększenie zanurzenia jachtu:

a) powoduje wzrost siły oporu bocznego

b) powoduje zmniejszenie siły oporu bocznego

       c) nie powoduje zmian siły oporu bocznego

31. Po zrzuceniu foka na jachcie typu slup, stanie się on:

a) bardziej przechylony

b) bardziej zawietrzny

c) bardziej nawietrzny

15. Zmianę położenia środka oporu bocznego możemy uzyskać przez:

a) przemieszczeniem balastu na jachcie

b) refowaniem żagli

        c) zmiana kursu jachtu

32. Stateczność jachtu jest to:

a) zdolność jachtu do zachowania równowagi

b) zdolność jachtu do żeglugi na fali

c) zdolność jachtu do pływania (unoszenia się na powierzchni wody)

16. Zmianę położenia środka ożaglowania możemy uzyskać m. in. przez:

a) podniesienie miecza

b) opuszczenie płetwy sterowej

c) wybieranie lub luzowanie żagli

 

33. Po której stronie żagla tworzy się podciśnienie, decydujące o wielkości siły aerodynamicznej:

a) po nawietrznej stronie żagla

b) po lewej stronie żagla

c) po zawietrznej stronie żagla

17. Zawietrzność jachtu zależy od:

a) kierunku wiatru rzeczywistego

b) prędkości wiatru pozornego

c) wzajemnego położenia ŚBO i ŚO

 

 

34. Ostry bajdewind jest dla jachtu jednokadłubowego, kursem:

a) szybszym od kursu baksztag

b) wolniejszym od kursu baksztag

c) dokładnie pod wiatr

 

35. Duży przechył jachtu po gwałtownym wyłożeniu steru na burtę podczas żeglugi spowodowany jest działaniem:

a) siły oporu

b) siły nadprzyrodzonej

       c) siły odśrodkowej

49. Bajdewind to kurs, przy którym odczuwamy wiatr wiejący:             

a) skośnie od dziobu jachtu

b) skośnie od rufy jachtu

c) dokładnie od rufy jachtu

36. Przegłębienie kadłuba jachtu na dziób powoduje:

a) zwiększenie nawietrzności jachtu

b) zmniejszenie nawietrzności jachtu

c) nie wpłynie na nawietrzność jachtu

51. Baksztag to kurs, przy którym odczuwamy wiatr wiejący:             

a) skośnie od dziobu jachtu

b) dokładnie od rufy jachtu

       c) skośnie od rufy jachtu

37. Jednym ze sposobów przesunięcia środka ożaglowania do przodu na jachcie typu slup jest:

a) zamiana foka (normalnego) na foka sztormowego (mniejszego)

b) postawienie foka

c) wyluzowanie sztagu i wybranie achtersztagu

50. Półwiatr to kurs, przy którym odczuwamy wiatr wiejący:             

a) skośnie od rufy jachtu

b) prostopadle do burty jachtu

c) skośnie od dziobu jachtu

38. Przy słabych wiatrach żagle powinny być :

a) całkowicie wyluzowane

b) bardziej płaskie

c) bardziej wybrzuszone

52. Fordewind to kurs, przy którym odczuwamy wiatr wiejący:             

a) skośnie od rufy jachtu

b) dokładnie od rufy jachtu

c) skośnie od dziobu jachtu

39. Przy określonej sile wiatru jacht jednokadłubowy, niosący podstawowy zestaw żagli osiąga największą prędkość:

a) na kursie fordewind

b) na kursie bejdewind

        c) na kursie baksztag

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin