ZASADY TERAPII PEDAGOGICZNEJ.doc

(31 KB) Pobierz

ZASADY TERAPII PEDAGOGICZNEJ

 

Zasada 1: Indywidualizacji środków i metod oddziaływania korekcyjnego

 

- Dla każdego dziecka w grupie dobieramy

1.       indywidualny (inny) program.

2.       indywidualne metody dydaktyczne i wychowawcze do możliwości konkretnego dziecka.

3.       Stosujemy indywidualne zabiegi wychowawcze i psychoterapeutyczne

- W toku zajęć kontrolujemy przebieg i wyniki pracy dziecka.

- Pomagamy w przezwyciężaniu trudności.

 

Zasada 2: Powolnego stopniowania trudności w nauce czytania i pisania, uwzględniającego złożoność tych czynności i możliwości percepcyjne dziecka

 

- Stosujemy stopniowanie trudności w zakresie objętości i przystępności opracowywanego materiału.

- Przechodzimy od ćwiczeń prostych, obejmujących niewielki zakres materiału do złożonych wymagających opracowania dużych partii materiału dydaktycznego.

- Przechodzimy do zadań trudniejszych wtedy, gdy dziecko sprawnie opanuje wcześniejsze, łatwiejsze.

- Ćwiczymy tak długo daną umiejętność, dopóki terapeuta nie ma poczucia, że dziecko wykonuje ją sprawnie.

- Nie ma czasowych reguł (rygorów) ćwiczenia danej umiejętności.

 

Zasada 3: Korekcji zaburzeń: ćwiczenie przede wszystkim funkcji najgłębiej zaburzonych i najsłabiej opanowanych umiejętności

 

- Im głębiej zaburzona dana funkcja tym większa podatność na zmęczenie dziecka, uważamy by do tego nie doszło.

- Nie ćwiczymy tylko jednej funkcji, bo może dojść do przetrenowania, zniechęcenia i powrotu do złych nawyków.

- Wskazana przemienność ćwiczeń - najgłębiej zaburzone funkcje z mniej zaburzonymi, bardziej sprawne z mniej, percepcja słuchowa z wzrokową.

- Łączenie ćwiczenia czytania i pisania w jednym zdaniu.

- Stosujemy przerwy na odpoczynek.

 

Zasada 4: Kompensacji zaburzeń: łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych w celu tworzenia właściwych mechanizmów kompensacyjnych

 

- Funkcje sprawniejsze wspierają czynności funkcji zaburzonych.

- Usprawniona zostaje integracja psychomotoryczna.

 

Zasada 5: Systematyczności

 

- Zajęcia powinny odbywać się codziennie; lepiej 3x 20 minut niż 1 długie 60 minut.

- Przerwy w zajęciach powodują regres.

- Najbardziej męczące ćwiczenia percepcji słuchowej: nie powinny trwać każdorazowo dłużej niż kilka minut. Można jednak do nich kilkakrotnie wracać podczas zajęć, w przerwach stosując inny rodzaj ćwiczeń.

liczyć na pomoc domu rodzinnego!!!!

 

Zasada 6: Ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego

 

- Działania psychoterapeutyczne powinny towarzyszyć zabiegom dydaktycznym przez cały czas trwania zajęć terapii pedagogicznej.

- W pierwszym okresie działania psychoterapeutyczne powinny być dominujące.

- Pełnią funkcje profilaktyczne - chronią przed dalszymi negatywnymi następstwami niepowodzeń szkolnych.

-współpraca z domem!!!

Czynnikami, które wpływają na jakość psychoterapeutycznych oddziaływań są także: osobowość terapeuty, atmosfera zajęć. Według W. Sikorskiego (1996) należy nauczyć się słyszeć i rozumieć to, co nie zostało wprost wypowiedziane, a jedynie znalazło wyraz w werbalnym i niewerbalnym zachowaniu.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin