Cele:
dzieci powinny: - znać charakterystyczne oznaki wiosny;
- wypowiadać się nt wiosny, Wielkanocy oraz rodzącego się życia
- rozpoznać głosy: kury, kurczaka, koguta;
- rozwiązać zagadki słowne, wzrokowe i słuchowe;
- porównywać wygląd jajek: przepiórcze, kurze, kacze, indycze, strusie;
- czytać tekst metodą sylabową, układać wyrazy z rozsypanki literowej;
- ruchem i gestem zilustrować muzykę;
- wykazać się inwencją twórczą w pracy plastycznej;
- zgodnie uczestniczyć w zabawach;
- odczuwać zadowolenie z wykonanej pracy
- dokonać samooceny pracy;
Metody:
- elementy pedagogiki zabawy,
- improwizacja ruchowa,
- słowne: objaśnienie, zagadki,
- oglądowe: pokaz obserwacja,
- czynne: zadań stawianych do wykonania.
Środki i materiały dydaktyczne:
- 5 pudełek oznaczonych cyframi od 1 do 6,
- koszyk z kurczakami oznaczony cyfrą 6
- zawartość 1 pudełka: balony, jajko przepiórki, rebus;
- zawartość 2 pudełka: tekst zapisany za pomocą kolorowych sylab, rozsypanka literowa dla każdego dziecka, rebus, jajko kurze;
- zawartość 3 pudełka: czapeczki, rebus, jajko kacze;
- zawartość4 pudełka: balony, flamastry, nitki do zawiązania balonów, krzyżówka, jajko indycze;
- zawartość 5 pudełka: czapka, opaska na oczy, rebus, lusterko, jajo strusia;
- płyta „Wesoła szkoła sześciolatka”
- koszyk i pisanki dla każdego dziecka;
Przebieg:
1. Powitanie
- dzieci „promyczki” wyskakują z siadu;
- „Promyczki słońca pozdrawiają się” – wspólny uścisk dłoni nad głowami;
2. Wprowadzenie do zajęcia, krótka rozmowa.
W sali rozmieszczone są pudełka oznaczone cyframi od 1 do 6. Nauczycielka posiada sześć rymowanek. Aby odszukać pudełka trzeba przeczytać rymowankę o cyfrach.
3. pudełko 1– zawartość 1 pudełka: balony, jajko przepiórki, rebus;
- ćw. oddechowe: nadmuchanie balonów
- ćw. słuchowe: rozpoznawanie głosów kurczaka, kury i koguta,
- zaśpiewanie piosenki „Kogucik”
- rozwiązanie rebusu i obserwacja jajka przepiórki
4. pudełko 2– zawartość 2 pudełka: tekst zapisany za pomocą kolorowych sylab,
- dzieci odczytują tekst zapisany kolorowymi sylabami;
- układanie wyrazów z rozsypanki literowej: baranek, pisanki
- rozwiązanie rebusu i obserwacja jajka kurzego;
5. pudełko 3 – zawartość 3 pudełka: czapeczki, rebus, jajko kacze;
- improwizacja ruchowa przy muzyce: „Taniec kurcząt w skorupkach”;
- rozwiązanie zagadki słownej i obserwacja jajka kaczego;
6. pudełko 4 - zawartość4 pudełka: balony, flamastry, nitki do zawiązania balonów, krzyżówka, jajko indycze;
- ozdabianie pisanek (balonów) flamastrami
- rozwiązanie krzyżówki
- obserwacja jajka indyczego
7. pudełko 5 zawartość 5 pudełka: czapka, opaska na oczy, rebus, lusterko, jajo strusia;
- zabawa ruchowa przy piosence „Kogucik” pt. „Kto zapiał?”
- rozwiązanie rebusu i obserwacja jajka strusiego
- porównanie wszystkich jajek: ustawienie od największego do najmniejszego
8. pudełko 6 – kryje żywe kurczątka – dzieci obserwują wygląd, sposób poruszania się, wydawane dźwięki kurcząt.
9. Samoocena dzieci – dzieci, które są zadowolone ze swojego udziału w zajęciu wkładają pisanki do koszyczka.
maritka.k