myszlka Emilka.doc

(43 KB) Pobierz

 

MYSZKA EMILKA - PROFILAKTYKA PRÓCHNICY.

 

CELE:

·         uświadomienie dzieciom potrzeby mycia ząbków

·         nauka prawidłowej techniki mycia ząbków

·         utrwalenie nawyku mycia zębów

·         zapobieganie występowania próchnicy zębów u dzieci

Cele towarzyszące:

·         rozwijanie zdolności manualnej dzieci

·         pobudzanie ciekawości i twórczego myślenia

 

CZAS TRWANIA: ok. 20 minut

RODZAJ ZAJĘĆ: zajęcia dydaktyczne dotyczące zapoznania dzieci z problematyką zdrowia zębów                             i jego ochrony

MIEJSCE: jadalnia, po posiłku

ADRESAT: dzieci w 3 roku życia

POMOCE:

·         Maska myszki

·         Tekst bajkiMyszka Emilka”

·         Ilustracje do bajki

·         Tekst piosenki “Szczotka, pasta” i nagranie na CD

·         Rysunki do kolorowania szczotki, pasty i kubeczka

·         Kredki

·         Przybory do mycia zębów: szczotka, pasta, kubeczek (dla opiekunek i dzieci – ich prywatne ze żłobka)

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

Czynności opiekunki

Czynności dzieci

Powitanie

Opiekunka wita się z dziećmi i prowadzi do jadalni (usadzenie przy stoliku).

 

Dzieci witają się z opiekunka i siadają przy stolikach.

Myszka

- Kochane dzieci słyszycie…? Ktoś do nas idzie. Ciekawe kto to taki? Oooo! To mała myszka! Przywitajmy ją. Dzień dobry myszko.

- Dzień dobry dzieci. Jestem Myszka Emilka.

Czy wy kochane dzieci lubicie słodycze? …

A pamiętacie o myciu ząbków po każdym posiłku? …

NIE… to nie dobrze, że zapominacie o myciu ząbków. Żeby mieć zdrowe, ładne i mocne ząbki musicie o nie dbać tak jak ja! Posłuchajmy razem mojej bajki (myszka opowiada bajkę pokazując do niej ilustracje).

 

MYSZKA EMILKA

Poznajcie dzieci Myszkę Emilkę,

Zobaczcie jaką wesołą ma minkę.

Szczoteczkę w prawą rączkę ujmuje

i przed lusterkiem ząbki szczotkuje.

Emilka zawsze o tym pamięta,

Aby codziennie, nie tylko od święta

Myć swoje ząbki, gdy idzie spać,

A także rano, gdy pora wstać.

By zawsze były zdrowe i białe

Myszka gotowa jest myć ząbki małe:

I po śniadaniu, i po kolacji

I po obiedzie – czy nie ma racji?

Więc nie grymasi nasza Emilka:

Oczka wesołe, pogodna minka.

W net wszystkie ząbki będzie szczotkować,

Aby się wszystkim dzieciom podobać.

Łapie szczoteczkę i pastę chwyta,

O radę swoich rodziców pyta,

Bo aby ząbki przepiękne mieć

Trzeba po prostu umieć i chcieć.

Najpierw te z lewej pastę dostają,

Potem te z prawej – bo też czekają.

Ząbki na górze dokładnie myje

Tych na dole też nie ominie.

Ponieważ Myszka o ząbki dba

Więc uśmiech niczym Królewna ma!

A jej mamusia, możesz być pewny –

Pochwali uśmiech swojej Królewny.

 

Pytania do treści bajki: czy się podobała?, o czym była?, jak się skończyła?, czy rozumieją dlaczego trzeba myć ząbki?

 

Dzieci nasłuchują kto to idzie i witają się z myszką.

 

Dzieci odpowiadają:

- TAK

 

- NIE zawsze (przykładowa odpowiedź)

 

 

 

Dzieci słuchają.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzieci odpowiadają.

Przybory

Rozmowa i pokazanie dzieciom przyborów do mycia zębów (szczotka, pasta, kubeczek), dokładne ich zastosowanie i funkcję.

 

Dzieci oglądają i włączają się w rozmowę.

Kolorowanie

Myszka i opiekunka pokazują dzieciom pokolorowany rysunek przedstawiający szczotkę, pastę i kubeczek do mycia zębów.

Rozdanie dzieciom rysunków do pokolorowania i kredek.

Podpisanie prac dzieci. Zebranie prac dzieci i kredek.

 

Dzieci patrzą i kolorują rysunek.

 

 

 

 

Dzieci oddają kredki i prace.

Piosenka

Puszczenie dzieciom z kasety piosenki „Szczotka, pasta”, nauczenie refrenu i wspólne śpiewanie.

 

SZCZOTKA, PASTA             wyk. Fasolki

Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda,
Tak się zaczyna wielka przygoda.
Myję zęby bo wiem dobrze o tym,
Kto ich nie myje ten ma kłopoty.
Żeby zdrowe zęby mieć trzeba tylko chcieć.

Ref.:
Szczotko, szczotko, hej szczoteczko ooo,
Zatańcz ze mną, tańcz w kółeczko ooo,
W prawo, w lewo, w lewo, w prawo ooo,
Po jedzeniu kręć nią żwawo ooo.
Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć.

 

Słuchanie piosenki, nauka i wspólny śpiew.

Mycie ząbków

Zaprowadzenie dzieci do łazienki przez myszkę i opiekunkę. Pokazanie na sobie technik mycia ząbków. Rozdanie dzieciom ich przyborów (szczoteczka, kubeczek) i nałożenie pasty na szczoteczkę i zachęcenie ich do samodzielnego umycia zębów.

 

Przejście do łazienki, przyglądanie się prezentacji mycia zębów przez opiekunkę i myszkę. Samodzielne mycie zębów.

 

Zakończenie

Wyprowadzenie dzieci z łazienki na dywan, podziękowanie za uwagę i wspólną zabawę oraz przyklejenie dzieciom naklejek „zębusiów” w nagrodę. Pożegnanie myszki.

 

Przejście na dywan, podziękowanie za zabawę, otrzymanie naklejek za wzorową postawę w czasie mycia ząbków. Pożegnanie myszki.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin