MYSZKA EMILKA - PROFILAKTYKA PRÓCHNICY.
CELE:
· uświadomienie dzieciom potrzeby mycia ząbków
· nauka prawidłowej techniki mycia ząbków
· utrwalenie nawyku mycia zębów
· zapobieganie występowania próchnicy zębów u dzieci
Cele towarzyszące:
· rozwijanie zdolności manualnej dzieci
· pobudzanie ciekawości i twórczego myślenia
CZAS TRWANIA: ok. 20 minut
RODZAJ ZAJĘĆ: zajęcia dydaktyczne dotyczące zapoznania dzieci z problematyką zdrowia zębów i jego ochrony
MIEJSCE: jadalnia, po posiłku
ADRESAT: dzieci w 3 roku życia
POMOCE:
· Maska myszki
· Tekst bajki „Myszka Emilka”
· Ilustracje do bajki
· Tekst piosenki “Szczotka, pasta” i nagranie na CD
· Rysunki do kolorowania szczotki, pasty i kubeczka
· Kredki
· Przybory do mycia zębów: szczotka, pasta, kubeczek (dla opiekunek i dzieci – ich prywatne ze żłobka)
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Czynności opiekunki
Czynności dzieci
Powitanie
Opiekunka wita się z dziećmi i prowadzi do jadalni (usadzenie przy stoliku).
Dzieci witają się z opiekunka i siadają przy stolikach.
Myszka
- Kochane dzieci słyszycie…? Ktoś do nas idzie. Ciekawe kto to taki? Oooo! To mała myszka! Przywitajmy ją. Dzień dobry myszko.
- Dzień dobry dzieci. Jestem Myszka Emilka.
Czy wy kochane dzieci lubicie słodycze? …
A pamiętacie o myciu ząbków po każdym posiłku? …
NIE… to nie dobrze, że zapominacie o myciu ząbków. Żeby mieć zdrowe, ładne i mocne ząbki musicie o nie dbać tak jak ja! Posłuchajmy razem mojej bajki (myszka opowiada bajkę pokazując do niej ilustracje).
MYSZKA EMILKA
Poznajcie dzieci Myszkę Emilkę,
Zobaczcie jaką wesołą ma minkę.
Szczoteczkę w prawą rączkę ujmuje
i przed lusterkiem ząbki szczotkuje.
Emilka zawsze o tym pamięta,
Aby codziennie, nie tylko od święta
Myć swoje ząbki, gdy idzie spać,
A także rano, gdy pora wstać.
By zawsze były zdrowe i białe
Myszka gotowa jest myć ząbki małe:
I po śniadaniu, i po kolacji
I po obiedzie – czy nie ma racji?
Więc nie grymasi nasza Emilka:
Oczka wesołe, pogodna minka.
W net wszystkie ząbki będzie szczotkować,
Aby się wszystkim dzieciom podobać.
Łapie szczoteczkę i pastę chwyta,
O radę swoich rodziców pyta,
Bo aby ząbki przepiękne mieć
Trzeba po prostu umieć i chcieć.
Najpierw te z lewej pastę dostają,
Potem te z prawej – bo też czekają.
Ząbki na górze dokładnie myje
Tych na dole też nie ominie.
Ponieważ Myszka o ząbki dba
Więc uśmiech niczym Królewna ma!
A jej mamusia, możesz być pewny –
Pochwali uśmiech swojej Królewny.
Pytania do treści bajki: czy się podobała?, o czym była?, jak się skończyła?, czy rozumieją dlaczego trzeba myć ząbki?
Dzieci nasłuchują kto to idzie i witają się z myszką.
Dzieci odpowiadają:
- TAK
- NIE zawsze (przykładowa odpowiedź)
Dzieci słuchają.
Dzieci odpowiadają.
Przybory
Rozmowa i pokazanie dzieciom przyborów do mycia zębów (szczotka, pasta, kubeczek), dokładne ich zastosowanie i funkcję.
Dzieci oglądają i włączają się w rozmowę.
Kolorowanie
Myszka i opiekunka pokazują dzieciom pokolorowany rysunek przedstawiający szczotkę, pastę i kubeczek do mycia zębów.
Rozdanie dzieciom rysunków do pokolorowania i kredek.
Podpisanie prac dzieci. Zebranie prac dzieci i kredek.
Dzieci patrzą i kolorują rysunek.
Dzieci oddają kredki i prace.
Piosenka
Puszczenie dzieciom z kasety piosenki „Szczotka, pasta”, nauczenie refrenu i wspólne śpiewanie.
SZCZOTKA, PASTA wyk. Fasolki
Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda,Tak się zaczyna wielka przygoda.Myję zęby bo wiem dobrze o tym,Kto ich nie myje ten ma kłopoty.Żeby zdrowe zęby mieć trzeba tylko chcieć.Ref.:Szczotko, szczotko, hej szczoteczko ooo,Zatańcz ze mną, tańcz w kółeczko ooo,W prawo, w lewo, w lewo, w prawo ooo,Po jedzeniu kręć nią żwawo ooo.Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć.
Słuchanie piosenki, nauka i wspólny śpiew.
Mycie ząbków
Zaprowadzenie dzieci do łazienki przez myszkę i opiekunkę. Pokazanie na sobie technik mycia ząbków. Rozdanie dzieciom ich przyborów (szczoteczka, kubeczek) i nałożenie pasty na szczoteczkę i zachęcenie ich do samodzielnego umycia zębów.
Przejście do łazienki, przyglądanie się prezentacji mycia zębów przez opiekunkę i myszkę. Samodzielne mycie zębów.
Zakończenie
Wyprowadzenie dzieci z łazienki na dywan, podziękowanie za uwagę i wspólną zabawę oraz przyklejenie dzieciom naklejek „zębusiów” w nagrodę. Pożegnanie myszki.
Przejście na dywan, podziękowanie za zabawę, otrzymanie naklejek za wzorową postawę w czasie mycia ząbków. Pożegnanie myszki.
AMY22