Części składowe współczesnego hotelu.pdf

(88 KB) Pobierz
114261854 UNPDF
Części składowe współczesnego hotelu.
We współczesnym hotelu średniej, małej czy dużej wielkości możemy wydzielić
części składowe hotelu, najistotniejsze z punktu widzenia eksploatacji. Poniższy podział jest
podziałem umownym. Wielkość, wyposażenie, wystrój, obsada pracowników, nasycenie
instalacjami technicznymi, organizacja pracy poszczególnych zespołów będą zależały od
potencjału usługowego i kategorii hotelu.
OTOCZENIE – to teren bezpośrednio przylegający do hotelu, na którym znajdują się
podstawowe urządzenia konieczne do funkcjonowania obiektu.
Zagospodarowanie i atrakcyjność otoczenia hotelu będzie zależało od lokalizacji obiektu i jego
wielkości. Na otoczenie powinny składać się:
dojazd, drogi oraz oznakowanie dojazdu
podjazdy
parkingi strzeżone i niestrzeżone oraz garaże (ewentualnie garaże podziemne)
myjnia samochodowa (czasem stacja obsługi samochodów)
zieleń, oświetlenie i mała architektura
drogi pożarowe
zaplecze gospodarcze i region dostaw
elementy małej gastronomii, ogródki restauracji i kawiarni, miejsce na piknik
teren wypoczynku, rekreacji, sportu (czasami znacznie rozbudowana część rekreacyjno –
sportowa z basenami, kortami, boiskami i placami zabaw dla dzieci)
Na pierwsze wrażenie mają wpływ:
wygląd budynku
stan zagospodarowania otoczenia
wejście do hotelu
hol hotelowy i recepcji
przy czym decydują o tym dwa główne czynniki:
1. fizyczny wygląd zespołu hotelowego
2. prezentacja i postawa personelu obsługującego.
Trudności pojawiające się w otoczeniu hotelu:
miejsca do parkowania samochodów i organizacja pracy parkingu
dostępność obiektu dla osób niepełnosprawnych jak: brak specjalnych miejsc
parkingowych, różnice poziomu dróg itp.
W otoczeniu należy pamiętać również o sąsiadach i środowisku naturalnym.
Szczególnie ważnym elementem jest poprawny stosunek z najbliższymi sąsiadami. Nieuwaga,
zła wola, lekceważenie mogą utrudzić codzienną pracę jak np. dojazd czy ustawienie tablic.
Marzena Wojciechowska dla AP Edukacja, Poznań 2009 r.
BUDYNEK LUB ZESPÓŁ BUDYNKÓW
Szczególną uwagę zwracają zawsze:
kształt budynku (bryła budynku)
stan i wygląd elewacji
wejście do budynku: oddzielenie wejścia głównego od wejść do innych zespołów, (np.
do części gastronomicznych), oddzielenie wejść dla personelu, dostaw czy wyjść
ewakuacyjnych
zadaszenie nad głównym wejściem
ułatwienie lub utrudzenie w transporcie bagaży gości
przystosowanie wejść dla osób niepełnosprawnych
postawa personelu (szczególnie służb parterowych)
Problemy wejścia do hotelu:
1. próg dostępności dla osób niepełnosprawnych np. zbyt wąskie przejścia
2. różnice poziomów i wąskie przejścia przy transporcie bagaży
3. postawa i wygląd służb parterowych (portierów, bagażowych):
ubiór, wyposażenie i estetyczne wózki
chęć do otwarcia drzwi samochodu, przeniesienia bagażu, otwarcia drzwi do hotelu...
RECEPCJA I HOL HOTELOWY
hol recepcyjny - część ogólnodostępna
lada recepcyjna
część wewnętrzna
służba parterowa
CZĘŚĆ MIESZKALNA I SŁUŻBA PIĘTER
Jednostki mieszkalne – pomieszczenie lub zespół pomieszczeń w skład których wchodzą:
przedpokój
pokój lub pokój mieszkalny
węzeł higieniczno-sanitarny
inne pomieszczenia i powierzchnie (salon, gabinet, aneks kuchenny, garderoba, balkon
lub taras)
Jednostka mieszkalna powinna spełniać następujące funkcje:
1. wypoczynku dziennego i nocnego
2. zabiegów higieniczno-sanitarnych
3. pracy (nauki)
4. żywienia
5. życia rodzinnego i towarzyskiego (szczególnie ważne przy długich pobytach)
Służba pięter – do jej zadań należy:
utrzymanie czystości jednostek mieszkalnych i powierzchni komunikacyjnej
obsługa bezpośrednia gościa
Marzena Wojciechowska dla AP Edukacja, Poznań 2009 r.
Ilość osób zatrudnionych w służbie pięter jest uzależniona od szeregu czynników,
wśród których najważniejsze są:
liczba i struktura jednostek mieszkalnych na piętrze
kategoria hotelu
przyjęta organizacja pracy
uzbrojenie techniczne obiektu (windy, zsypy, zrzuty)
zakres usług przypisany służbie pięter
ZESPÓŁ GASTRONOMICZNY
1. Część obsługowa (ogólnodostępna)
tradycyjne restauracje i kawiarnie
lokale samoobsługowe, stoły szwedzkie
bary, koktajle, drink bary, piwiarnie
lokale rozrywkowe, dyskoteki
lokale narodowe (np. restauracja włoska)
ogródki i tarasy
gabinety gastronomiczne i sale bankietowe
2. Rozdzielnie kelnerskie i bufety – łącznik części produkcyjnej z ogólnodostępną
3. Część produkcyjna
zaliczamy tu: kuchnię (obróbka termiczna), przygotowalnie, cukiernie, garmażerie,
chłodnie itp.
4. Część administracyjna
zaplecze magazynowe
zaopatrzenie
kalkulacje
ZESPÓŁ WIELOFUNKCYJNY – zespół sal i pomieszczeń dających się z zasady
łączyć lub dzielić ruchomymi ścianami. Sale te przeznaczone są na organizację bankietów i
balów, narad, konferencji, szkoleń i wykładów, zjazdów i kongresów, widowisk, wystaw,
pokazów.
Wymagania dla sal wielofunkcyjnych:
dobra komunikacja z pozostałymi zespołami hotelu
łatwość podziału pomieszczeń
bliskość węzłów sanitarno - higienicznych oraz ich odpowiednia liczba
istnienie wyjść ułatwiających np. wyjście na przerwy
możliwość organizowania obsługi gastronomicznej
możliwość zmiennej aranżacji przez zastosowanie odpowiednich mebli i posiadanie
pomieszczeń na ich przechowanie
dobra wentylacja, klimatyzacja i akustyka
wyposażenie w sprzęt nagłaśniający, audiowizualny
możliwość regulacji natężenia oświetlenia
Marzena Wojciechowska dla AP Edukacja, Poznań 2009 r.
ZESPÓŁ HANDLOWO – USŁUGOWY – liczba punktów handlowo –
usługowych jest uzależniona od wielkości obiektu. W hotelach o rozbudowanym programie
użytkowo – handlowym mogą występować:
punkty handlowe: sklepy, salony
punkty usługowe: salony kosmetyczne i fryzjerskie
galerie sztuki
kantory wymiany walut, filie banków lub poczt
biura obsługi podróżnych, wypożyczalnie samochodów, sprzedaż biletów lotniczych
kluby
centra biznesowe połączone z salami konferencyjnymi
kasyna – w hotelach najwyższej klasy
ZESPÓŁ REKREACYJNO – WYPOCZYNKOWY – w skład tego zespołu
wchodzą urządzenia zlokalizowane wewnątrz budynku oraz zlokalizowane w otoczeniu np.:
odnowa biologiczna, sauny, siłownie
bilard, kręgielnia, minigolfy
baseny kąpielowe
różnego rodzaju boiska i pola golfowe
zespoły zabaw dla dzieci
przystanie wodne
wyciągi narciarskie
wypożyczalnie i przechowywalnie sprzętu turystycznego i sportowego
Szczególnie ważne są zespoły zabaw dla dzieci, gdzie można zainteresować dzieci zabawą
zamiast bezsensownym bieganiem po hotelu lub psuciem infrastruktury hotelowej.
ZAPLECZE TECHNICZNE - zaliczamy tutaj służby techniczno – konserwatorskie,
warsztaty i magazyny.
ZAPLECZE SOCJALNE PRACOWNIKÓW – jest nadzwyczaj ważne z
punktu widzenia warunków pracy załogi. Na zespół składa się:
szatnia
węzły sanitarne i higieniczne (WC, umywalki, prysznice)
miejsce do spożywania posiłków (np. stołówki pracownicze)
ambulatoria lub gabinet lekarski
DYREKCJA, ADMINISTRACJA, KIEROWNICTWO, KOMÓRKI
FUNKCYJNE I POMOCNICZE – w tym zespole skupione są funkcje:
koordynacji, rozliczenia, gospodarka kadrami, marketing oraz organizacja pracy i nadzoru. To
złożony system niewidzialny dla gościa, który musi zapewnić sprawne funkcjonowanie
wszystkich zespołów oraz części składowych hotelu.
Marzena Wojciechowska dla AP Edukacja, Poznań 2009 r.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin