PROGRAMY I DYSKUSJE LITERACKIE OKRESU MŁODEJ POLSKI oprac. Maria Podraza-Kwiatkowska
Wprowadzenie
Na przełomie wieków dają o sobie znać ruchy lewicowe, uprzemysłowienie (proletariat), ideologia marksistowska i nacjonalistyczna (sprawa Dreyfusa we Francji), militaryzm, ruch emancypacyjny, jednostka wchłonięta przez masę, kwestionuje się dotychczasową etykę i religię (Nietzsche).
Uświadomiono sobie, że istnieje mnóstwo dziedzin niedostępnych ludzkiemu umysłowi i doświadczeniu (np. psychika ludzka), metafizyka wraca do łask (synkretyzm religijny).
Wypowiedzi literackie są przede wszystkim opozycyjne wobec dotychczasowego światopoglądu i modelu społeczno- obyczajowego, a także wobec poglądów na rolę sztuki. Proponują nowe konwencje artystyczne.
STARCIE MŁODYCH ZE ŚWIATEM ZASTANYM
Protest przeciw wyłączności panowania rozumu - sformułowanie Ignacego Matuszewskiego
Artykuł Ignacego Matuszewskiego Wstecznictwo czy reakcja:
„Chorzy” i „zdrowi”
Indywidualizm młodopolski to reakcja na nadmierne ingerowanie w życie jednostki czynników porządkujących. Pozytywizm uważał jednostki za elementy zbiorowisk społeczno-zawodowych.
à wg Paula Bourget (pisarz fr.) dekadentyzm powstaje, gdy społeczeństwo produkuje zbyt dużo indywiduów niezdolnych do wspólnej pracy
Społeczeństwo mieszczańskie nazywało te jednostki: dekadenci, zwyrodniali, degeneraci, chorzy. Najbardziej napastliwa byłą książka Maxa Nordau Zwyrodnienie (1892-93, Berlin).
Powstała teoria, według której jednostki nieprzystosowane do życia w społeczeństwie to typy przodujące w rozwoju gatunku ludzkiego (wg Bourgeta: homme supérieur = wyższy człowiek; w Polsce nazywani: nerwowcy, mózgowcy, forpoczty ewolucji psychicznej).
Wacław Nałkowski, Maria Komornicka i Cezary Jellenta napisali książkę Forpoczty (1895):
Stanisław Przybyszewski Z psychologii jednostki twórczej (1892, Berlin, praca w j.niemieckim):
W literaturze opozycja chory-zdrowy pojawia się jako artysta-filister.
Atak Szczepanowskiego i Zdziechowskiego
Tadeusz Konczyński umieścił w „Słowie Polskim” 1898 artykuł o Gabrielu d’Annunzio (pisarz wł.) – wystąpił przeciw niemu Stanisław Szczepanowski (Dezynfekcja prądów europejskich) i Marian Zdziechowski (Spór o piękno).
Szczepanowski i Zdziechowski: à lit. ma pobudzać do czynów patriotycznych, jest siłą moralną
à kategoria „piękna” nie jest wartością samoistną
W odpowiedzi ujawniła się nowa grupa literacka, na łamach „Życia” krakowskiego, nazwana przez Artura Górskiego „Młodą Polską”: à przeciw utylitaryzmowi literatury
à przeciw faworyzowaniu pewnych tematów
Ludwik Szczepański Sztuka narodowa („Życie” krakowskie):
Problem można sprowadzić do dwóch opozycji:
· Stanisław Brzozowski radził czerpać z lit. Zachodu, przetwarzając ją na naszą krew
Cykl artykułów Górskiego był obroną przed zarzutami Szczepanowskiego, ale i kontratakiem:
Zdziechowski nie zgadzał się z młodymi w kwestii stosunku sztuki do moralności:
Obrona przed zarzutami dekadentyzmu
Dekadentyzm – nastrój moralny, oparty na zupełnej niewierze w dalszy rozwój, w wyższy byt, w ewolucję cywilizacyjną, a przesiąkły rezygnacją i rozczarowaniem. (wg Górskiego)
Przeciw tej nazwie żywo protestowano. Stanisław Brzozowski w artykule My młodzi (1902) bronił młodego pokolenia, które nie jest tylko pleśnią społeczną, która nic nowego nie tworzy.
Poprzednia generacja pisarzy przeciw literaturze młodych
Orzeszkowa, Prus, Świętochowski, Sienkiewicz i Chmielowski negatywnie oceniali nową literaturę.
Warszawski „Kurier Teatralny” ogłosił w 1903 r. ankietę w sprawie repertuaru Teatru Rozmaitości. Redakcja była źle nastawiona do nowych sztuk „modernistycznych” tam wystawianych. Sztuki te nazywała erotyczno-pesymistycznymi, a ich autorów: pesymistami-erotomanami. J
· pretekstem były sukcesy dramatu Przybyszewskiego Dla szczęścia
Atak na Sienkiewicza
Młodzi krytykowali filisterskie ideały z Rodziny Połanieckich i sposób przedstawienia Jeremiego Wiśniowieckiego w Trylogii. Niechętni byli jubileuszowi Sienkiewicza – nie lubili autorytetów.
Warszawski „Głos” krytykował uznanych pisarzy: Sienkiewicza, Przesmyckiego, Wyssenhoffa, Mahburga. Krytykowali głównie Wacław Nałkowski i Stanisław Brzozowski.
Sienkiewicza bronił m.in. Antoni Lange – nie ma apologii szlachty, ale apologia bitwy, wojny, masowych ruchów, przenikniętych pierwiastkiem bohaterskim. Spór ujął w kategoriach: duch cywilny (młodzi) przeciw duchowi bitewnemu (Sienkiewicz).
SPÓR O CELE SZTUKI I O JEJ STOSUNEK DO SPOŁECZEŃSTWA
Pierwsze wystąpienia Miriama
Nowym zadaniem było przekonanie społeczeństwa o ważności problemu sztuki. Tym bardziej, że Prus i Świętochowski byli raczej orędownikami rozwoju wiedzy i faworyzowania uczonych.
Czasopisma poświęcone sztuce i literaturze miały początkowo duże problemy.
Dyskusji nie podjęto...
„Co to jest sztuka?”
Edward Abramowski Co to jest sztuka? (1898, „Przegląd Filozoficzny”):
Stanisław Przybyszewski
Przybyszewski uczynił krakowskie „Życie” pismem gł. literacko-artystycznym. W pierwszym numerze 1899 r. umieścił Confiteor:
Artysta odtwarza zatem życie duszy we wszystkich przejawach; nic go nie obchodzą ani prawa społeczne, ani etyczne, nie zna przypadkowych odgraniczeń, nazw i formułek...
W artykule O „nową sztukę” („Życie” 1899) Przybyszewski rozwinął swe postulaty – wartości intuicyjno-podświadome (dusza) wywyższył nad intelektualne (biedny mózg).
Ignacy Matuszewski w artykule Sztuka i społeczeństwo poparł rozumienie sztuki jako celu samego w sobie i przybliżył ją odbiorcom, ilustrując przykładami. Polemizował z nim Piotr Chmielowski:
Polemika z Przybyszewskim
Najbardziej atakowano deprecjonowanie roli mózgu, amoralność i aspołeczność.
Ks. Jan Pawelski w „Przeglądzie Powszechnym” zaatakował: postulat przedstawiania stanów podświadomych, stanów neurastenicznych, fascynację złem.
Ludwik Krzywicki O sztuce i nie-sztuce („Prawda”):
Najostrzejsza krytyka to cykl Porachunki Antoniego Sygietyńskiego („Gazeta Polska” 1899).
Andrzej Niemojewski (Prorok wykolejeńców, „Głos” 1902) atakował jego amoralność życiową.
Tylko z tym, że sztuka nie powinna być tendencyjna zgadzają się wszyscy.
Artur Górski (Młoda Polska) opowiadał się za teorią „nagiej duszy”, ale nie do końca zgadzał się z poglądami Przybyszewskiego. Wątpliwości zawarł w art. Spowiedź poety („Życie” 1899):
„Chimera”
„Życie” nie wytrzymało ciągłych konfiskat austriackiej cenzury. Miał z nim współpracować Przesmycki, ale w końcu nie udało się to i Miriam założył pismo literackie „Chimera” (1901-07).
Zarzucano „Chimerze” niesłusznie amoralność, fałszywe pojęcia religijne i pornografię.
Walka ze sztuką Zenona Przesmyckiego:
Tendencje elitarne groziły zatraceniem związku z odbiorcą, zarysowały się więc dwa stanowiska:
Poglądy pośrednie:
Atak na Miriama
Ludwik Krzywicki same hasła sztuki dla sztuki i nauki dla nauki uznał za cenne, ale nie zgadzał się, że na twórczość źle wpływa demokracja (wolał słowo „industrializm”).
Inni bronili proletariatu (niesłusznie – Miriam miał na myśli proletariat umysłowy - filistrów, a nie robotniczy; ale hasła antydemokratyczne spowodowały takie przesunięcie myślenia).
Najostrzej wystąpił lewicowiec Julian Marchlewski, chcąc „sztuki dla wszystkich”.
Cezary Jellenta stworzył kontrczasopismo dla Miriamowej „Chimery” – „Ateneum”.
Wacław Nałkowski bronił M., mówiąc (słusznie), że jego hierarchia jest duchowa, nie klasowa.
PROGRAMY I SPORY O KSZTAŁT ARTYSTYCZNY DZIEŁA LITERACKIEGO
Przeciw realizmowi
Krytykowano mimetyzm, naukowy obiektywizm, zainteresowanie światem zewnętrznym (na rzecz fascynacji pojęciami idealistycznymi, jak wieczność, nieskończoność, oraz psychiką), panowanie intelektu (na rzecz stanów nieświadomości – somnambulicznych, halucynacji, snu).
...
karolina1670