Zarzadzanie projektem informatycznym - K.Fraczkowski.pdf

(3082 KB) Pobierz
125413537 UNPDF
125413537.001.png
Kazimierz Frączkowski
Zarządzanie
projektem informatycznym
Projekty w środowisku wirtualnym
Czynniki sukcesu i niepowodzeń projektów
Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej
Wrocław 2003
125413537.002.png 125413537.003.png 125413537.004.png
Wydział Informatyki i Zarządzania
Wydziałowy Zakład Informatyki
Opiniodawca
Zdzisław SZYJEWSKI
Opracowanie redakcyjne i korekta
Alina KACZAK
Projekt okładki
Justyna GODLEWSKA
© Copyright by Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2003
OFICYNA WYDAWNICZA POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ
Wybrzeże Wyspiańskiego 27, 50-370 Wrocław
ISBN 83-7085-731-0
Drukarnia Oficyny Wydawniczej Politechniki Wrocławskiej. Zam. nr 633/2003.
Spis treści
Od Autora ............................................................................................................................................ 5
Wprowadzenie ................................................................................................................................... 6
1. Geneza zarządzania projektami ..................................................................................................... 8
1.1. Przegląd historyczny wybranych zagadnień zarządzania .................................................... 8
1.2. Podstawowe pojęcia i definicje stosowane w zarządzaniu projektami ................................. 11
1.3. Czynniki charakterystyczne projektu ................................................................................... 13
1.4. Proces ................................................................................................................................... 14
2. Planowanie projektu informatycznego .......................................................................................... 17
2.1. Cele planowania projektu ..................................................................................................... 18
2.2. Definiowanie celów projektu ............................................................................................... 19
2.3. Zasoby projektu ................................................................................................................... 20
2.4. Definiowanie ograniczeń w projekcie .................................................................................. 21
2.5. Strategia realizacji projektu ................................................................................................. 24
2.6. Ocena ryzyka ....................................................................................................................... 25
2.7. Struktura projektu – dekompozycja projektu na zadania – WBS ......................................... 26
2.8. Szacowania w projekcie ....................................................................................................... 31
2.9. Metoda punktów funkcyjnych ............................................................................................. 34
2.10. Harmonogram ...................................................................................................................... 45
2.11. Sieciowe diagramy zależności ............................................................................................. 48
2.12. Inicjowanie projektu ............................................................................................................ 50
3. Śledzenie i zarządzanie zmianami projektu ................................................................................... 52
3.1. Śledzenie projektu – monitorowanie .................................................................................... 52
3.2. Zarządzanie jakością w projekcie ........................................................................................ 53
3.3. Źródła i rodzaje zmian ......................................................................................................... 59
3.4. Proces zarządzania zmianami .............................................................................................. 60
3.5. Śledzenie i nadzorowanie czasu oraz kosztów projektu ....................................................... 65
3.6. Nadzorowanie projektu metodą wartości uzyskanej ( Earned Value ) ................................... 66
3.7. Podsumowanie ..................................................................................................................... 74
4. Modele pracy i komunikacji .......................................................................................................... 77
4.1. Telepraca .............................................................................................................................. 78
4.2. Modele organizacji pracy zespołów projektowych .............................................................. 80
4.3. Elektroniczny członek zespołu – zespół .............................................................................. 85
4.4. Wirtualna sieć partnerów przedsięwzięcia ........................................................................... 89
4.5. Zespoły Projektowe ............................................................................................................. 91
4.6. Praca grupowa ...................................................................................................................... 92
5. Zarządzanie ryzykiem ................................................................................................................... 94
5.1. Czynniki mające wpływ na ryzyko ...................................................................................... 99
4
Spis treści
5.2. Identyfikacja ryzyka – metody analizy ryzyka – kwestionariusze, listy kontrolne .............. 102
5.3. Akcje naprawcze .................................................................................................................. 104
5.4. Metoda punktowa szacowania ryzyka ................................................................................. 105
5.5. Metoda PERT szacowania ryzyka ....................................................................................... 113
6. Projektywdrożeniowe – outsourcing ............................................................................................ 118
6.1. Rodzaje projektów informatycznych oraz organizacja pracy i zespołów ............................ 118
6.2. Wdrożenie przez outsourcing .............................................................................................. 121
7. Czynniki sukcesów i niepowodzeń projektów .............................................................................. 125
7.1. Niektóre badania statystyczne niepowodzeń projektu ......................................................... 125
7.2. Wpływ wielkości projektu na jego sukces ........................................................................... 128
8. Rola i zadania kierownika projektu ............................................................................................... 130
8.1. Usytuowanie kierownika projektu a jego skuteczność ......................................................... 131
8.2. Dobór członków zespołu ...................................................................................................... 132
8.3. Rekrutacja członków zespołu ............................................................................................... 133
8.4. Budowa kompetencji w projekcie ........................................................................................ 136
8.5. Konflikt ................................................................................................................................ 136
8.6. Motywowanie ...................................................................................................................... 136
8.7. Delegowanie uprawnień ....................................................................................................... 139
9. Dodatek ......................................................................................................................................... 141
9.1. Metoda zarządzania projektami PRINCE-2 ......................................................................... 141
9.2. Oprogramowanie wspomagające zarządzanie zmianami ..................................................... 144
9.3. Najpopularniejsze narzędzia open source ............................................................................ 145
9.4. Oprogramowanie komercyjne do zarządzania zmianami ..................................................... 150
9.5. Narzędzie open source do zarządzania projektami .............................................................. 153
Słownik pojęć i terminów .................................................................................................................... 155
Literatura ............................................................................................................................................. 161
Zgłoś jeśli naruszono regulamin