polityka transportowa Państwa 2006-2025 transport.pdf

(366 KB) Pobierz
Microsoft Word - PTP 27 czerwca 2005 RK.doc
Ministerstwo Infrastruktury
Polityka Transportowa Paıstwa
na lata 2006 – 2025
Warszawa, 27 czerwca 2005
36841926.001.png
Spis tre Ļ ci
Przedmowa.............................................................................................................................3
1. WPROWADZENIE ............................................................................................................ 5
2. DIAGNOZA – TRENDY I PROBLEMY ....................................................................... 5
3. CELE POLITYKI TRANSPORTOWEJ ......................................................................... 9
4. ZASADY POLITYKI TRANSPORTOWEJ ................................................................ 10
5. PRIORYTETY ................................................................................................................... 12
6. KIERUNKI ROZWOJU TRANSPORTU .................................................................... 13
6.1 Transport kolejowy ............................................................................................................... 13
6.2 Transport drogowy................................................................................................................ 16
6.3 Transport lotniczy ................................................................................................................. 20
6.4 Transport morski................................................................................................................... 22
6.5 Transport wodny Ļ ródl Ģ dowy ................................................................................................ 22
6.6 Transport intermodalny......................................................................................................... 23
6.7 Bezpiecze ı stwo w transporcie .............................................................................................. 25
6.8 Transport w miastach ........................................................................................................... 27
6.9 Post ħ p techniczny oraz zaawansowane systemy organizacji i zarz Ģ dzania w transporcie ...... 31
7. POLITYKA TRANSPORTOWA A ĺ RODOWISKO NATURALNE ................... 32
8. INSTRUMENTY WDRA ņ ANIA, MONITORING ................................................... 34
9. ZAKO İ CZENIE ............................................................................................................... 36
ZałĢcznik. Lista autorów, ekspertów i konsultantów
2
Przedmowa
Jednym z najpilniejszych zada ı w realizacji polityki zrównowa Ň onego rozwoju kraju jest zrównanie
si ħ z krajami Europy Zachodniej pod wzgl ħ dem stopnia rozwoju cywilizacyjnego i poziomu Ň ycia.
Wymaga to jednak stworzenia silnych strukturalnych podstaw wzrostu gospodarczego, w tym
sprawnego systemu transportowego. Z punktu widzenia celów rozwojowych Polski i aspiracji
obywateli jest wi ħ c istotne, by transport nie tylko przestał by ę barier Ģ hamuj Ģ c Ģ rozwój gospodarczy
kraju, lecz by poprzez stworzenie wła Ļ ciwej infrastruktury i zapewnienie wysokiej jako Ļ ci usług na
wolnym, konkurencyjnym i niedyskryminacyjnym rynku, stał si ħ elementem w istotny sposób rozwój
ten współtworz Ģ cym.
Dzi ħ ki dost ħ pno Ļ ci unijnych Ļ rodków finansowych transport w Polsce stoi przed historyczn Ģ szans Ģ ,
której nie wolno zaprzepa Ļ ci ę . Wielko Ļę tych Ļ rodków sprawia, Ň e nadrobienie zasadniczych
zaległo Ļ ci cywilizacyjnych w dziedzinie transportu mo Ň liwe jest ju Ň w perspektywie 2025 roku.
Wymaga to jednak szczególnej mobilizacji i stworzenia w krótkim czasie bardzo sprawnego
i efektywnego systemu absorpcji Ļ rodków unijnych. Nale Ň y te Ň pami ħ ta ę , Ň e z czasem dost ħ pno Ļę
Ļ rodków unijnych b ħ dzie malała, a wi ħ c najwa Ň niejsze zamierzenia inwestycyjne powinny by ę
realizowane bez zwłoki.
Pomoc unijna sprawia, Ň e w tej perspektywie mo Ň na realnie my Ļ le ę o zrealizowaniu planów budowy
sieci autostrad i dróg ekspresowych oraz o modernizacji podstawowej sieci linii kolejowych. Powinny
zosta ę tak Ň e nadrobione zaległo Ļ ci infrastrukturalne w pozostałych gał ħ ziach transportu, by
nast ħ pnie mo Ň na było koncentrowa ę wysiłki na przedsi ħ wzi ħ ciach technologicznie bardziej
zaawansowanych.
Zasadniczym zadaniem do roku 2025 jest wi ħ c unowocze Ļ nienie podstawowej sieci transportowej
i zapewnienie wysokiej jako Ļ ci usług transportowych tak, by transport wnosił wła Ļ ciwy wkład
w rozwój gospodarczy kraju. Sprawny system transportowy przyczyni si ħ tak Ň e do poprawy
warunków Ň ycia, do powi ħ kszenia dost ħ pno Ļ ci obszarów, a tak Ň e do zwi ħ kszenia inwestycji
zagranicznych w Polsce. Nie oznacza to jednak rezygnacji z idei kontrolowania wzrostu
transportochłonno Ļ ci gospodarki, zgodnie z zasad Ģ zrównowa Ň onego rozwoju.
Drugim kluczowym zadaniem jest zako ı czenie restrukturyzacji i prywatyzacji przedsi ħ biorstw
transportowych oraz doko ı czenie procesu liberalizacji poszczególnych rynków transportowych.
Zadanie to powinno by ę wykonane w bie ŇĢ cej dekadzie. Jednak wymaga to przede wszystkim
powstrzymania narastaj Ģ cego ekonomicznego kryzysu sektora kolejowego w Polsce, co jest mo Ň liwe
jedynie w warunkach zgodnego działania rz Ģ du i zwi Ģ zków zawodowych. Dla wła Ļ ciwego
funkcjonowania rynku transportowego niezb ħ dne jest tak Ň e unowocze Ļ nienie innych gał ħ zi
transportu, co wymaga stworzenia przez pa ı stwo korzystnych dla przedsi ħ biorców rozwi Ģ za ı
w zakresie wsparcia Pa ı stwa, mechanizmów fiskalnych i por ħ czeniowych. Za priorytet w tej
dziedzinie nale Ň y uzna ę wsparcie przez Pa ı stwo odnowy niemal całkowicie wyeksploatowanej floty
morskiej i Ļ ródl Ģ dowej, a tak Ň e pomoc w unowocze Ļ nieniu pasa Ň erskiego taboru kolejowego
i transportu miejskiego.
Zadaniem trzecim jest stworzenie systemu efektywnej współpracy pomi ħ dzy rz Ģ dem
i samorz Ģ dami w dziedzinie transportu, dla zapewnienia spójno Ļ ci i komplementarno Ļ ci działa ı
ogólnokrajowych i działa ı regionalnych. Bli Ň sza współpraca pomi ħ dzy rz Ģ dem i samorz Ģ dami
b ħ dzie konieczna w takich obszarach jak: liberalizacja rynku regionalnych, pasa Ň erskich
przewozów kolejowych, zapewnienie wła Ļ ciwych poł Ģ cze ı dróg krajowych z drogami
wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi, rozwój regionalnych portów lotniczych, Ň eglugi
Ļ ródl Ģ dowej i małych portów morskich, przedsi ħ wzi ħ cia w zakresie transportu intermodalnego, czy
bezpiecze ı stwo ruchu drogowego. Wypracowanie wła Ļ ciwych zasad partnerstwa, konsultacji
i sprawnego przepływu informacji pomi ħ dzy rz Ģ dem i samorz Ģ dami województw b ħ dzie miało
zasadnicze znaczenie dla skuteczno Ļ ci wszystkich podejmowanych działa ı . Konieczne jest
równie Ň bezpo Ļ rednie wsparcie rz Ģ du dla wybranych przedsi ħ wzi ħę w dziedzinie transportu
3
miejskiego, szczególnie w obszarach metropolitalnych, a wi ħ c tam, gdzie koszty nowych inwestycji
infrastrukturalnych i taborowych s Ģ szczególnie wysokie.
Czwartym zadaniem jest zapewnienie bezpiecze ı stwa w transporcie. Odnosi si ħ to do wszystkich
gał ħ zi transportu, jednak ze wzgl ħ du na poziom zagro Ň enia w pierwszej kolejno Ļ ci dotyczy to
bezpiecze ı stwa ruchu drogowego. Zadaniem pa ı stwa jest zagwarantowanie, by transport drogowy
nie wi Ģ zał si ħ z tak du Ň ym jak obecnie zagro Ň eniem zdrowia i Ň ycia obywateli. Dla osi Ģ gni ħ cia tego
celu istotne jest nie tylko wyasygnowanie przez Pa ı stwo odpowiednich Ļ rodków finansowych, ale
i zapewnienie sprawnej koordynacji wszystkich podmiotów zaanga Ň owanych w działania na rzecz
poprawy bezpiecze ı stwa ruchu drogowego.
Celem Polityki Transportowej Pa ı stwa jest zatem spełnienie racjonalnych oczekiwa ı
społecze ı stwa wywołanych wzrostem mobilno Ļ ci, co oznacza wzrost zapotrzebowania na
dost ħ pno Ļę transportow Ģ , uwzgl ħ dniaj Ģ c przy tym wieloletnie niedoinwestowanie systemu
transportu oraz nast ħ puj Ģ ce czynniki:
tempo wzrostu gospodarczego, przekraczaj Ģ ce obecnie 5% PKB rocznie, które spowoduje
dalszy wzrost zapotrzebowania na transport,
przekształcenia przestrzenne oraz zmiany stylu Ň ycia, które b ħ d Ģ powodowały wydłu Ň anie
podró Ň y,
konieczno Ļę zmniejszania negatywnego oddziaływania transportu na Ļ rodowisko przyrodnicze
i warunki Ň ycia.
Ostatni z wymienionych czynników zmusza do równoczesnych działa ı w trzech kierunkach:
(1) ograniczania tempa wzrostu ruchu i przewozów, (2) wpływania na podział zada ı przewozowych
mi ħ dzy Ļ rodki transportu tak, aby w mo Ň liwie du Ň ym stopniu wykorzystywa ę Ļ rodki transportu mniej
szkodliwe dla Ļ rodowiska oraz (3) stosowania rozwi Ģ za ı technicznych i organizacyjnych
zmniejszaj Ģ cych niekorzystne oddziaływanie na Ļ rodowisko.
Jeste Ļ my przekonani, Ň e realizacja proponowanej polityki sprawi, i Ň w 2025 roku system
transportowy Polski b ħ dzie spełniał warunki stawiane systemom transportu krajów wysoko
rozwini ħ tych i b ħ dzie w stanie zapewni ę polskim i obcym u Ň ytkownikom oczekiwany poziom
mobilno Ļ ci oraz usługi transportowe wysokiej jako Ļ ci przy równoczesnym spełnieniu wymogów
ochrony Ļ rodowiska. Realizacja polityki wymaga jednak podj ħ cia dalszych prac w celu
przygotowania dokumentów szczegółowych, w których b ħ d Ģ rozwijane i konkretyzowane
poszczególne cele cz Ģ stkowe.
Dokument przygotowano w celu przedstawienia go Parlamentowi tak, aby zgodnie
z praktyk Ģ wi ħ kszo Ļ ci krajów Unii Europejskiej, polityka transportowa była sformułowana
przez ciało ustawodawcze, wytyczaj Ģ c kierunki działania władz wykonawczych oraz
stwarzaj Ģ c warunki dla działania samorz Ģ dów . Wymaga to modyfikacji prawa w ten sposób, aby
praktyka formułowania dokumentu politycznego przez parlament była cz ħĻ ci Ģ procesu planowania
strategicznego w Pa ı stwie, w tym przyjmowania zało Ň e ı kolejnych Narodowych Planów Rozwoju.
Prof. Ryszard Krystek
Podsekretarz Stanu ds. Polityki Transportowej
4
1 . WPROWADZENIE
W okresie transformacji ustrojowej od roku 1989 Rada Ministrów dwukrotnie akceptowała zasady
narodowej polityki transportowej. W roku 1995 zawarte one były w dokumencie “Polityka
transportowa – program działania w kierunku przekształcenia transportu w system
dostosowany do wymogów gospodarki rynkowej i nowych warunków współpracy
gospodarczej w Europie 1 . W zwiĢzku z przygotowaniami do wstĢpienia do Unii Europejskiej w
latach 2000-2001 przygotowany został nowy dokument pt. „Polityka transportowa Pa ı stwa 2001-
2015 dla zrównowa Ň onego rozwoju kraju” , zaakceptowany przez Radħ Ministrów w paŅdzierniku
2001. Niniejszy dokument jest projektem Polityki Transportowej Paıstwa (PTP), bħdĢcej
kontynuacjĢ poprzednich, w którym uwzglħdniono warunki wynikajĢce z przystĢpienia Polski do
Unii Europejskiej.
Konsekwencjami wstĢpienia Polski do Unii Europejskiej sĢ, miħdzy innymi:
zmiana uwarunkowaı prawnych, w których działa sektor transportu,
moŇliwoĻę pozyskiwania znacznych Ļrodków finansowych, wspierajĢcych rozwój sektora
transportu na zasadach pełnej integracji z systemem Unii,
ułatwienie wymiany osób i towarów pomiħdzy krajami w ramach otwartego, wolnego
i niedyskryminacyjnego rynku.
KoniecznoĻę pewnej modyfikacji celów i kierunków polityki transportowej, wynika takŇe ze
sformułowaı polityki Unii Europejskiej 2 .
OpracowujĢc PTP skoncentrowano uwagħ na sformułowaniu celów rozwojowych
i wskazaniu sposobów ich osiĢgania, zarówno w układzie zintegrowanym, jak i dla poszczególnych
gałħzi transportu. Uwzglħdniono takŇe zwiĢzki transportu z innymi sektorami gospodarki we
wszystkich skalach: miħdzynarodowej, krajowej, regionalnej i lokalnej. Akcent połoŇono na prawne,
organizacyjne, finansowe - w tym fiskalne - mechanizmy osiĢgania celów. Przyjħto, Ňe zadania
szczegółowe ujħte bħdĢ w równolegle opracowywanej „Narodowej Strategii Rozwoju Transportu na
lata 2007-2013”.
2. DIAGNOZA – TRENDY I PROBLEMY
Trendy
Przełom wieków przyniósł w transporcie istotne zjawiska, zwiĢzane z wejĻciem transformacji
ustrojowej, społecznej i gospodarczej w fazħ rozwojowĢ – po fazie przejĻciowej lat
dziewiħędziesiĢtych. Do najwaŇniejszych w tym wzglħdzie naleŇĢ:
wzrost ruchliwoĻci osób i stabilizacja wielkoĻci przewozów towarowych przy równoczesnej
zmianie ich struktury – spadek przewozu towarów masowych i wzrost przewozów ładunków
wartoĻciowych,
kontynuacja trendu znacznego wzrostu motoryzacji i udziału transportu drogowego
w przewozach; ten ostatni był jednĢ z konsekwencji wspomnianej wyŇej zmiany struktury
przewozów,
skokowy wzrost przewozów w transporcie lotniczym,
1
Dokument przekazany do Sejmu
2
„Europejska polityka transportowa do 2010 roku – czas na decyzje”. Komisja Europejska. Wrzesieı 2001
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin