milczenie.txt

(31 KB) Pobierz
Cz pierwsza ksiki o.Marii Szczepana Cheneviere OCSR, Rozmowy o milczeniu, Krakw 1984

Uwagi wstpne

Zwracam si wycznie do ciebie, szczliwa duszo, ktr Pan Bg powouje na pustyni, by 
mwi do twego serca; do ciebie wycznie, ktry Go wybrae jako Jedynego, a raczej ktrego 
On wybra na wieki jako hosti uwielbienia.

Czy chcesz pon przed Jego godnym uwielbienia obliczem jak wieca z najczystszego wosku?

Czy chcesz, jak cherubini i serafini, by opromieniony Jego blaskiem, rozpalony Jego mioci, 
a ze swej strony odbija tylko Jego wiato i Jego mio?

Zapomnij dobrowolnie o wiecie, wszechwiecie i o sobie samym.

Jeli si wahasz stracie swoje ycie w Nim i dla Niego, nie id dalej. To, co zawiera ta ksika, 
nie owieci ci.

Jeli za przepa ci kusi, bagaj Pana, aby ci osoni samotnoci i rzuci w milczenie, w ktrym 
On sam mieszka, ktre Sob wypenia i gdzie si objawia. Do ze swej strony stara, abyw ten sposb y.

Praktykujc w miar swych si cile posuszestwo i doskona mio, unikniesz czterech rzeczy, 
ktre s najwikszymi przeszkodami w milczeniu wewntrznym, uniemoliwiajcymi oddawanie 
si kontemplacji: wewntrznego haasu, wewntrznych dyskusji, wewntrznych obsesji 
oraz troski o samego siebie.

Gdy to osigniesz, przekroczysz ZOTE BRAMY MILCZENIA!

I. Uciszaj wewntrzny haas

Bg udzieli ycia aski twej duszy, gdy milczaa: na Chrzcie w., w niezmconej ciszy. Wypeni 
j samym Sob i tylko Sob. Dopiero pniej, stopniowo, wtargn do niej wiat. Ogarn j haas, 
zaguszajc cichy gos Boga. Odtd zgiek si wzmaga. Powr do milczenia chrztu, mj 
bracie!

Haas ma trzy rda: wspomnienia, ciekawo i niepokoje. Udaremnij ich dziaanie.

1. Zaguszaj haas wspomnie

nie przywouj, nie oywiaj adnego ze zych wspomnie. Zo, za ktre aowae, zostao 
przebaczone. Wspaniaomylno obecnej mioci wynagradza dawne bdy. Zapomnij o ich 
konkretnych okolicznociach. Wystarczy, by pozostawa przed Bogiem jak grzesznik, ktry 
dozna nieskoczonego miosierdzia. Zo jest nicoci: po co je sobie przypomina? Myl tylko 
o asce, ktra ci zbawia, o jej rzutowaniu na wieczno. Bg wszystko zniszczy. Nie 
kolekcjonuje tego, co nie istnieje. Zachowaj dla Niego serce po synowsku skruszone, uciszonei czue: na tym polega al.

Nie przywouj, nie oywiaj adnego ze wieckich wspomnie: ani tego, kim bye, ani tego, co 
zrobie, ani tego, co pozostawie w wiecie. Oddaj Bogu wszystko, co masz tam drogiego, 


rodzin lub przyjaci. Czy take oni nie s synami i crkami umiowanymi przez Boga? Czy 
zapomni o nich, dlatego e ty, dla Jego mioci, wyrzeke si ich ramion? Wszystkie mylii wyobraenia, jakie im powicasz, na nic si im nie przydaj, a odwracajc twj umys od Boga, 
czsto niepokoj twoje serce, twoj ufno w Opatrzno i twoj wiar w dobro Boga. 
Wyobrania twoja nie powinna nigdy wiadomie przekracza murw klauzury. Jedynie aska 
pomaga skutecznie tym, ktrych kochamy, a otrzymujemy j proporcjonalnie do swojej zayoci 
z Bogiem. Przyjrzyj si Maryi w Kanie. Nie opuszcza swego miejsca. Zrbcie wszystko, 
cokolwiek wam powie (J 2,5). Dobrowolnie podtrzymywane wspomnienia przeszoci s 
rdem wygrowanego mniemania o sobie, alw lub niepokoju. Rozkoszowanie si w duchu 
niegdy doznanymi przyjemnociami jest zmysowoci i szukaniem siebie; jest przedkadaniem 
marze i zudze nad istotn rado, rzeczywist, a niedocenian. Istnieje tylko jedna 
szczliwo, ktra si liczy: Bg.

Pomylno doczesna ma warto wycznie dziki mioci, ktra j zrodzia. Mio, jaka nas 
oywia, jest jedyn przyczyn naszych radoci. Dozwl, by prne wspomnienia zatary sii zostay pogrzebane: one ci rozpraszaj, powstrzymuj, przywizuj do tego, co powinno 
zgin, i osabiaj twoje pragnienie wiecznoci. Jak w. Pawe patrz nie na to, co jest za tob, ale 
na to, co jest przed tob: na Jezusa Chrystusa (por. Flp 3, 13).

Nie przechowuj adnej materialnej pamitki dotyczcej konkretnie tego czy tych, o ktrych 
nie powiniene ju marzy: fotografii, listw, kwiatw, tych relikwii drogich istot. Nie 
przechowuj niczego. To nie prowadzi do Boga. Jeli wpatrujesz si w te rzeczy, odywaj na 
nowo dawne uczucia i wraenia. Jeli za nie patrzysz na nie, to po co je przechowywa? Stanowi 
tylko zbdny balast. Wszystko to szkodzi milczeniu serca i jego wolnoci.

Dlaczego podtrzymywa t sta pokus sigania myl wstecz? Bd szczliwy z rozlunienia 
lub zerwania wszelkich wizi i nie gd si na ponowne ich nawizywanie.

Unikaj  o ile moesz  ywych kontaktw ze wiadkami przeszoci: wizyty, odwiedziny, listy 
odwieaj w tobie obraz wiata, ktry z takim trudem daje si zatrze! Zmniejsz  o ile posuszestwo 
i prawdziwa mio bliniego na to pozwalaj w duchu waciwym tradycji 
monastycznej  czno ustn czy listown ze wiatem. Nie odnawiaj stosunkw ju zerwanych. 
Nie masz niczego do otrzymania od wiata, a sam, niestety, czsto tak mao mu dajesz, jeli w 
ogle nie pozbawiasz dusz prostych szacunku dla ycia zakonnego. Na nieskalanej szacie wida 
najmniejsz plam, a my jestemy tak niedoskonali! Twoja pami jest niebezpiecznym akumulatorem: 
magazynuje ziarna przyszych roztargnie. Im bardziej twj umys bdzie wolny od 
obrazw ludzi, tym ywiej rozbynie w tobie wiato Boego Oblicza.

Ukryj w Boym sercu swoj czuo dla najbliszych. Kochaj ich w Nim. Taka mio jest 
nieskoczenie gbsza i skuteczniejsza. Pragnij dla swych przyjaci mioci Boga: jest to jedyne 
prawdziwe dobro. Twoja wierno powoaniu kontemplacyjnemu wyjedna je dla nich; wszelki 
kompromis bdzie utrudnia Bogu udzielanie si. Jeli jednak obowizek tego wymaga, bd 
ujmujco serdeczny zapominajc o sobie. Z zasady bd daleki dla wiata. Jezus opuci sw 
Matk, by nas zbawi. W rzeczywistoci odczajc si od niej, najcilej si z ni zjednoczy. 
Mio byo przy ognisku domowym w Nazarecie; tote poegnanie rozdaro serce oraz sprawio, 
e z oczu popyny zy. Pamitaj o tym...

2. Powcigaj ciekawo

Nie zasigaj adnej informacji dla samej przyjemnoci, aby wiedzie. Zrezygnuj z wszelkich 
naukowych poszukiwa, ktrych celem nie jest Bg. Nic nie jest bardziej przeciwne czystoci 
duszy ni ciekawo. Cel naszego ycia kontemplacyjnego oraz wymagania naszej ziemskiej egzystencji 
okrelaj zakres koniecznej dla nas wiedzy. Reszt pozostaw wieckim. Dla nas, ludzi 
samotnych i milczcych, poznawanie, adorowanie, miowanie i uwielbianie Boga jest wszystkimi 


w yciu, Jedyn koniecznoci. Nasza pielgrzymka jest krtka, nasz umys ograniczony, nasze 
wolne chwile s rzadkie. Wyrzu za burt to, co zbdne. Jeste jednym z aniow Apokalipsy, 
ktrzy maj za zadanie tylko piewa, padajc na twarz przed Boym tronem: Bogosawiestwo 
i chwaa, i mdro, i dzikczynienie, i cze, i moc, i potga Bogu naszemu na wieki wiekw 
(Ap 7, 12). Jeste bratem serafinw Izajaszowych, ktrzy woali jeden do drugiego: wity, 
wity, wity jest Pan Zastpw. Caa ziemia pena jest Jego chway (Iz 6,3). Kontemplowa 
bdziesz Go w Nim samym, na modlitwie, nie w uczonych ksigach.

Powcigaj zwaszcza trzy rodzaje ciekawoci: nowin, zachowania si innych, a wreszcie intelektualn, 
najbardziej moe szkodliw, poniewa stroi si w wyrafinowane pozory i utwierdza nas 
w pysze.

Bd zupenie obojtny na to, co si dzieje w wiecie: mdl si w Jego intencji, nie ogldajc si 
wstecz (por. k 9, 62). Jeli masz gbokiego ducha adoracji, jeli miujesz transcendencj Boga, 
szczegowa znajomo konkretnych potrzeb ludzkich nie doda nowego bodca twojej modlitwie 
ani nie zwikszy wspaniaomylnoci twojej ofiary. Mio Boga (obejmujca rwnie mio 
bliniego) jest w stanie bardziej ni jakakolwiek inna sia pocign w lady Jezusa ciebie i cay 
wiat z tob. Myl o wiecie w niczym nie wpynaby na skuteczno tego dziaania. Mao jest 
dusz zdolnych to zrozumie. Jeli potrafisz to poj, pod adnym pozorem nie dopytuj si o nic, 
co si dzieje na wiecie. Zakotwicz w Bogu samym wszystkie ywotne siy swojej duszy. Pytajo nowiny jedynie z mioci: aby sprawi komu przyjemno, jeli to wypada, lub eby zrobi 
co dobrego, a nie, eby zadowoli samego siebie. Wszystko, co ci mwi o kim bliskim czyo kim dalekim, o ich krztaninie, wywouje obrazy, refleksje, dyskusje i krytyki wewntrzne. 
Krtko mwic, jest to haas, ktrego Bg nie znosi.

Jeli nie przekazuj ci adnych wiadomoci o czym czy o kim, sam nie pytaj o nic; masz 
wyjtkowe szczcie! Nie czytaj dziennikw ani czasopism wieckich, chyba z obowizku stanu. 
Nie zwracaj uwagi na to, co przypadkowe. Skieruj wzrok na wieczno lub na to, co stanowi 
prawdziwy odblask jej pikna: natur i dusze, w ktrych Bg si przeglda. W twojej mioci do 
Boga i arliwoci o Jego chwa zawieraj si trzy pierwsze proby Ojcze nasz: obejmuj one 
take ludzi. Ty bd zajty wycznie Nim. Jeste serafinem (i nikim innym) przed Jego obliczem. 
Jeli musisz z obowizku zna wydarzenia ze wiata, czy to powierzchownie, nie interesujc si 
nimi ani nie angaujc si w nie. W ten sposb zachowuj swj umys i swoje serce niezalenei milczce. W przeciwnym razie twoja dusza popadnie w zamieszanie. Niech ci wystarczy wiadomo, 
e Bg bezgranicznie kocha ludzi, ma ich serca w Swej doni i rozlewa na nich. owoce 
zasug swoich witych.

Co robi inni? To mao wane. Twoim powoaniem nie jest udzielanie pomocy w ich poczynaniach. 
Jak bogosawieni w niebie, patrz na wiat w Bogu, a nie na Boga poprzez wiat. Bd 
ofiar chway; dziki niej ziemia bdzie lepsza i bogosawiona. Oby mg sta si podobny 
do wiecy z prawdziwego wosku, ktra jasna i czysta ponie samotnie przed Hosti w cien...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin