Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc styczeń 2009 r.
Tematy kompleksowe:
1. Opiekujemy się ptakami
2 – 3. Kochamy babcię i dziadka
4. Wesoło bawimy się w karnawale
Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:
ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku
1. Ukazywanie piękna przyrody i uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody.
2. Tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta.
3. Kształtowanie podstawowych powinności moralnych tj.: życzliwość, tolerancja, uczciwość, sprawiedliwość.
4. Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały, dotyczące różnorodnych sposobów zachowań w zabawach, grach i ćwiczeniach gimnastycznych.
5. Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.
6. Wprowadzenie w świat niewerbalnych środków wyrazu, uczenie dostrzegania, odbierania, interpretowania i stosowania, połączone z doskonaleniem wrażeń i spostrzeżeń zmysłowych
7. Tworzenie okazji umożliwiających zdobycie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywania własnych odczuć, przeżyć, myśli.
8. Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.
9. Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.
10. Rozwijanie dbałości o własne zdrowie i higienę osobistą.
11. Doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych i sprawności samoobsługowych.
12. Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu bezpiecznych zabaw w celu bezpieczeństwa własnego i innych.
Program Artystyczny
13. Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.
14. Obcowanie z przyrodą w różnych porach roku.
15. Poznanie różnych technik plastycznych.
1 tydzień
Opiekujemy się ptakami
1. W. Domeradzki „Ptaki i dzieci” – słuchanie wiersza.
Zabawa matematyczna „Wróble i gile” – grupowanie ptaków ze względu na kolor ich upierzenia (np. gile), utrwala kolory.
Zabawa dydaktyczna „Ptaki w karmniku”– przeliczanie zbiorów sikorek i gili.
2. D. Gellner „Głodny ptaszek” – teatrzyk sylwet.
Zagadki słuchowe „Co robią ptaki?”– naśladowanie ruchem czynności wykonywanych przez ptaki (np. picie wody, zbieranie ziaren, podskoki, fruwanie)
Zabawa słuchowa „Ptaki w mieście” – rozpoznawanie głosów ptaków.
– Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – poezja; swobodnie wypowiada się na określony temat, cierpliwie oczekuje na swoją kolej; wie, dlaczego zimą należy dokarmiać ptaki.
– Dziecko grupuje ptaki ze względu na kolor ich piór (np. gile), utrwala kolory: brązowy, czerwony, czarny.
– Dziecko porównuje liczebność zbiorów (sikorki, gile); używa liczebników głównych w zakresie 5; potrafi wskazać różnice w wyglądzie ptaków.
– Dziecko potrafi skupić uwagę na przedstawieniu; wie, że należy dokarmiać ptaki zimą; ogląda przygotowany przez nauczyciela pokarm dla ptaków, nazywa go; wkłada do karmnika.
– Dziecko wyrabia płynność ruchów podczas ćwiczeń, wyrabia koordynację wzrokowo – ruchową; wykonuje polecenia n – lki.
– Dziecko rozpoznaje głosy ptaków: wrony, wróbla, gołębia.
3. „Głodne ptaszki” – słuchanie piosenki.
Zabawa rytmiczna „Wróble fruwają i skaczą” – przy szybkim rytmie (ósemki) dzieci biegają po sali naśladując lot ptaków, przy zmianie rytmu na ćwierćnuty – dzieci skaczą obunóż w różnych kierunkach.
Zabawa z instrumentami – poznanie brzmienia instrumentów perkusyjnych: tamburyna, bębenka, próba gry na instrumentach.
Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „Wróbelki zimą” połączona z ćwiczeniami narządów artykulacyjnych na zgłoskach: „ćwir”.
– Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką; omawia treść piosenki.
– Dziecko reaguje na zmiany rytmu, rozwija wyobraźnię muzyczną.
– Dziecko poznaje budowę i brzmienie instrumentów perkusyjnych (bębenek, tamburyno); podejmuje próbę grania na wybranym instrumencie.
– Dziecko ilustruje proste piosenki ruchem; wykonuje ćwiczenia mięśni grzbietu oraz proste ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych na zgłoskach: „ćwir”.
4. „Wróbelek” – kolorowanie obrazka kredkami świecowymi złożonego z trzech części.
„Wróbelki i karmnik” – naklejanie na karton z namalowanym karmnikiem sylwet wróbelków i zamalowywanie ich brązową farbą.
– Dziecko składa obrazek z trzech części; przyzwyczaja się do prawidłowego trzymania narzędzia rysunkowego; podczas kolorowania obrazka nie wyjeżdża za linię.
– Dziecko tworzy kompozycje przestrzenne i półprzestrzenne; przyzwyczaja się prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego, odkłada pracę na ustalone miejsce.
5. Zestaw zabaw ruchowych nr 1 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.
6. Wycieczka po najbliższej okolicy, połączona z obserwacją wyglądu drzew i ptaków zimą.
7. Dokarmianie ptaków w ogrodzie przedszkolnym.
8. Zabawa ortofoniczna do wiersza B. Formy pt.: „Zima w karmniku” na zgłoskach: „pi”, „gru”, „tii”.
9. Zabawa ruchowa „Kot i wróbelki” połączona z biegiem i czworakowaniem.
Zabawa ruchowa „Ptaki” – naśladowanie lotu ptaków połączone z ćwiczeniami ortofonicznymi na zgłoskach: „kra”, „ćwir”, „gru”.
– Dziecko uczestniczy w zabawach ruchowych, najczęściej bieżnych, orientacyjno – porządkowych, z czworakowaniem oraz w zabawach naśladowczych (opowieść ruchowa).
– Dziecko poznaje wybrane zwierzęta żyjące w środowisku przyrodniczym ptaki np. wróbel, sikorka, gil – nazywa, wygląd sposób poruszania się i odżywiania; określa pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy: śnieg, mróz, zimno, wiatr.
– Dziecko systematycznie dokarmia ptaki nasionami i owocami zebranymi jesienią, obserwuje ptaki gromadzące się w karmniku, rozpoznaje i nazywa niektóre z nich np. wróbel, sikorka, gil.
– Dziecko wykonuje proste ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych na zgłoskach: „tii”, „pi”, „gru”.
– Dziecko bierze udział w zabawach ruchowych, czworakuje na podporze całych rąk i palców, biega bez potrąceń w różnych kierunkach; wykonuje polecenia n – lki.
– Dziecko ćwiczy mięśnie grzbietu naśladując lot ptaków; wykonuje proste ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych na zgłoskach: „kra”, „ćwir”, „gru”.
2 tydzień
Kochamy babcię i dziadka
10. Z. Rogoszówna „Niechaj dziadzio z babunią”– nauka wiersza.
11. Zabawy z babcią i dziadkiem – praca z obrazkiem.
Zabawa dydaktyczna „U babci” – odzwierciedlanie własnych spostrzeżeń dotyczących zachowań w rodzinie: opiekowania się podczas choroby, pocieszania, gdy coś boli
– Dziecko uważnie słucha wiersza recytowanego przez n – lkę, odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza; uczy się krótkich wierszy o bliskich treściach; recytuje wiersz zbiorowo.
– Dziecko nabywa umiejętność formułowania swobodnych wypowiedzi, dzieli się własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami,
– Dziecko uczy się poprzez zabawę życzliwych zachowań wobec bliskich osób
12. „Dla babci i dziadka” – słuchanie i nauka pierwszej zwrotki piosenki oraz refrenu.
Zabawa ruchowa „Jaka to melodia?” – próba odgadnięcia poznanych wcześniej piosenek („Sypie śnieg”, „Dzieci i światła” itd.) po usłyszanej melodii.
Zabawa rytmiczna „ Dziadkowie i wnuczęta” – przy szybkim rytmie (ósemki) dzieci „wnuki” biegają lekko na palcach po sali przy zmianie rytmu na ćwierćnuty – dzieci „dziadkowie” chodzą w gromadce lub parami.
Ćwiczenia teatralne „Halo! Babcia?” – poruszanie się w rytm granej muzyki, zabawa połączona z reakcją na umowne sygnały.
– Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką; podejmuje próbę śpiewania pierwszej zwrotki i refrenu.
– Dziecko rozpoznaje po melodii poznane wcześniej piosenki, śpiew zbiorowy i indywidualny.
– Dziecko rozróżnia tempo wolne i szybkie; wykonuje ćwiczenia doskonalące reakcje na różnorodne sygnały
– Dziecko ćwiczy pamięć i koncentrację, wykonuje polecenia n – la.
13. Portret Babci lub Dziadka – kolorowanie obrazka farbami plakatowymi.
14. Laurka dla babci i dziadka – układanie i naklejanie na kartonie w kształcie serca tulipana z kolorowego papieru (kwiat i łodyga z liściem).
– Dziecko przyzwyczaja się do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego; maluje farbami plakatowymi wybrany przez siebie obrazek.
– Dziecko układa i nakleja na karton w kształcie serca gotowe elementy wycięte przez n – lkę (kwiat tulipana, łodygę z liściem); doskonali spostrzegawczość, dokładność.
15. Zestaw zabaw ruchowych nr 1 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.
16. „O rybaku i złotej rybce” – słuchanie bajki relaksacyjnej podczas wypoczynku – po obiedzie.
17. Dokarmianie ptaków w ogrodzie przedszkolnym.
18. Zabawa ortofoniczna „Z babcią na spacerze” – ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: „stuk”, „puk”, „szu”, „tup”.
...
Kasiaaga1