WOJEWÓDZKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI W ŁODZI
Łódź 2006r.
Procesy cywilizacyjne zachodzące na świecie i w Europie wykazują kierunki integracji politycznej, militarnej i społecznej, demokratyzacji życia, oraz ściślejszych
i pełniejszych międzyludzkich i międzynarodowych kontaktów. Dlatego przygotowanie młodego pokolenia, któremu przyjdzie przeżywać swoją dorosłość
w Europie zjednoczonych narodów i państw, staje się ważnym zadaniem dla wszystkich odpowiedzialnych za sprawy edukacji.
Tematy związane z integracją europejską pojawiają się na wszystkich szczeblach edukacji. Niewątpliwie przedszkole, jako pierwszy stopień edukacji ma trudne zadanie w tym zakresie. Przedszkolak to przecież mały człowiek, dla którego najważniejsi są rodzice, dziadkowie, z czasem koledzy z przedszkola. W myśl zasady, że przechodzimy od tego co najbliższe dziecku do tego co dalekie, o krajach Europy i Unii możemy zacząć mówić dopiero wtedy, kiedy dziecko pozna przedszkole, ma ugruntowane poczucie bezpieczeństwa, pozna najbliższą okolicę, dzielnicę, miasto.
Edukacja przedszkolna stanowi przedmiot licznych debat w krajach UE. Unia jako organizacja zainteresowana jest edukacją swoich najmłodszych obywateli. Dlatego kraje członkowskie przyjęły następujące zalecenia dotyczące rozwoju placówek przedszkolnych i wskazała podjęcie następujących działań:
Ø Zwiększenie w poszczególnych krajach UE funduszy publicznych na rozwój placówek przedszkolnych
Ø Szersze udostępnienie edukacji przedszkolnej wysokiej jakości
Ø Dostępność do środowisk wiejskich i miejskich
Ø Dostępność dla dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych
Ø Łączenie funkcji opiekuńczych i wychowawczych
Ø Bliskie relacje między placówkami a rodzicami i społecznością lokalną
Ø Zróżnicowanie placówek przedszkolnych
Ø Spójność między poszczególnymi ofertami edukacyjnymi
Ø Nauczanie na poziomie podstawowym i rozszerzonym
Wskazuje się na olbrzymi potencjał edukacji przedszkolnej i rolę jaka odgrywa ona
w rozwoju małego dziecka, a szczególnie w rozwijaniu zdolności do uczenia się.
Ważne jest zapewnienie dobrej jakościowo edukacji począwszy od przedszkola.
Prezentowana publikacja zawiera materiały metodyczne, scenariusze zajęć
i karty pracy z zakresu edukacji europejskiej opracowane przez uczestniczki kursu „Mały Europejczyk w przedszkolu”.
Mam nadzieję, że publikacja ta okaże się przydatna w pracy nauczycielek przedszkola, oraz zainspiruje je do opracowywania własnych scenariuszy zajęć
z dziećmi.
nauczyciel – konsultant
Mirosława Matczak
Materiał opracowany pod kierunkiem:
mgr Mirosławy Matczak
Autorki:
Małgorzata Marczak - Przedszkole Miejskie Nr 192 w Łodzi
Jolanta Kanicka - Przedszkole Miejskie Nr 3 w Ozorkowie
Elżbieta Dzikowicz - Przedszkole Miejskie Nr 2 w Konstantynowie Łódzkim
Alicja Gala - Przedszkole Miejskie Nr 10 w Łodzi
Wiesława Kałucka - Przedszkole Miejskie Nr 215 w Łodzi
Agnieszka Miśkiewicz – Przedszkole Miejskie Nr 231 w Łodzi
Agnieszka Jaszczyk – PM Nr 206 w Łodzi
Katarzyna Krajewska – PM Nr 206 w Łodzi
Małgorzata Woźniak – PM Nr 206 w Łodzi
Grażyna Pierzchałka - PM. Nr 36 w Łodzi
Gabriela Nowak – PM Nr 114 w Łodzi
Katarzyna Barańska – PM Nr 206 w Łodzi
Agnieszka Leszczyńska – PM Nr 206 w Łodzi
Grażyna Nowacka – PM Nr 206 w Łodzi
Beata Bibel - PM Nr 206 w Łodzi
Joanna Skorupa – PM Nr 206 w Łodzi
Anna Franczyk - PM Nr 206 w Łodzi
Marta Janiszewska – PM Nr 206 w Łodzi
Beata Kochaniak – PM Nr 206 w Łodzi
Katarzyna Warmińska – PM Nr 206 w Łodzi
Urszula Banasiak – PM Nr 7 w Łodzi
Beata Masica – PM Nr 14 w Zgierzu
Barbara Wnęk – PM Nr 200 w Łodzi
Irmina Urbańczyk - PM. Nr 36 w Łodzi,
Marzena Iwanicka - PM. Nr 109 w Łodzi,
Katarzyna Kaźmierska - Przedszkole „Playshool” w Łodzi.
Katarzyna Wlazeł – PM Nr 8 w Pabianicach
Anna Marciniak – PM Nr 176 w Łodzi
Małgorzata Chorążewska PM Nr 176 w Łodzi
2. Propozycje treści edukacji europejskiej
3. Korelacja edukacji europejskiej z innymi treściami
· Podróż do słonecznej Italii
· Podróże po Europie – poznajemy Hiszpanię
· Wielka Brytania – cykl zajęć
· Holandia – kraj tulipanów i wiatraków
· Austria
· Dania
· Finlandia
· Grecja
· Hiszpania
· Niemcy
· Szwecja
· Włochy
· Wielka Brytania
· Francja
EDUKACJA EUROPEJSKA W PAŃSTWACH UNII EUROPEJSKIEJ
EDUKACJA EUROPEJSKA W POLSCE
Pielęgnowanie uniwersalnych wartości:
a. Poszanowanie praw człowieka
b. Kształtowanie postaw obywatelskich
c. Kształtowanie tożsamości narodowej
d. Określanie swojego miejsca
w kulturze europejskiej
- Przybliżanie młodzieży idei zjednoczonej
Europy
- Ukazanie miejsca Polski w kulturze
europejskiej
- Tworzenie autorskich programów
nauczania, klas o profilu europejskim,
zakładanie klubów europejskich
- Międzynarodowa wymiana młodzieży
EDUKACJA EUROPEJSKA NIE STANOWI ODRĘBNEGO PRZEDMIOTU
- Wykształcenie wyższe
- Kreatywny i otwarty na wiedzę
- Postępowy i twórczy
- Ustawicznie doskonalący się
WYZWANIA
- Wykształcenie na poziomie akademickim
- Znajomość języków obcych
- Kształcenie ustawiczne
SZANSE
- Praca w krajach Unii Europejskiej
SOKRATES
Cele programu:
- Poprawa edukacji poprzez rozwój nauczania języków obcych, a także współpracę studentów i kadry akademickiej
Program Sokrates składa się z kilku części. Na pierwszym poziomie edukacji (przedszkola) jest realizowany Comenius. Ma na celu:
- Wspieranie międzynarodowej współpracy oraz wymiany między szkołami
- Zachęcanie do nauki języków obcych
LEONARDO DA VINCIProgram przeznaczony do kształcenia zawodowego. Nastawiony do zdobywania praktycznej wiedzy. Program realizuje 3 projekty:
è Pilotażowe
è Wymiana i staż
è Badania i analiza
MŁODZIEŻ
Program zajmuje się pozaszkolną, nieformalną edukacją młodych ludzi. Głównym celem jest zwalczanie rasizmu i nietolerancji. Program obejmuje działania:
è Młodzież dla Europy
è Wolontariat europejski
è Inicjatywa młodych
wg podstawy programowej wychowania przedszkolnego
I. Poznawanie i rozumienie siebie i świata.
a. Budowanie zaciekawienia wybranymi krajami Unii Europejskiej.
b. Stwarzanie sytuacji edukacyjnych pozwalających dziecku dostrzegać
i odkrywać ciekawe miejsca w Europie (UE).
c. Rozbudzanie zainteresowań literaturą wybranych krajów europejskich (itp. Dania – baśnie Andersena, Niemcy – baśnie Braci Grimm).
d. Poznawanie i stosowanie w zabawie flag wybranych krajów Europy.
e. Tworzenie okazji do poznawania kultury, zwyczajów wybranych krajów europejskich.
f. Poznanie tradycji i dzieł kultury wybranych krajów Unii Europejskiej.
g. Stwarzanie sytuacji pozwalających na doskonalenie pamięci
i umiejętności kojarzenia – konkursy, quizy itp.
II. Nabywanie umiejętności poprzez działanie.
a. Umożliwienie dziecku ekspresji, spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności związanej z tematyką Unii Europejskiej.
b. Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności dotyczącej problematyki unijnej.
c. Uczenie zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym
i w czasie podróży.
d. Kształtowanie postaw prozdrowotnych i proekologicznych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej.
III. Odnajdywanie swego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie.
a. Uczenie nawiązywania bliskiego kontaktu z osobami innej narodowości, uczenie tolerancji.
b. Zapoznanie się z kulturą innych narodów.
c. Odkrywanie przez dzieci znaczenia komunikacji niewerbalnej z ludźmi innej narodowości.
d. Nabywanie doś...
gosiak-sol