Egzemplifikacja dydaktyczna.doc

(118 KB) Pobierz
Egzemplifikacja dydaktyczna „teorii kultury” – rozwój teorii dydaktycznych

Egzemplifikacja dydaktyczna „teorii kultury” – rozwój teorii dydaktycznych

Źródła budowy teorii – W. Okoń

  1. literatura pism klasyków z minionych epok,
  2. opisy doświadczeń nauczycieli (tzw. odczyty pedagogiczne),
  3. źródło podstawowe: badania nad procesem nauczania na lekcji

         przeprowadzone w latach 1950-1953. Bazę empiryczną stanowiły

         stenogramy 220 lekcji.

Efektem przeprowadzonych badań jest – według W. Okonia – wykrycie

         pewnych momentów, wspólnych dla nauczania wszystkich

         przedmiotów. Momenty te, zwane są też ogniwami procesu 

         nauczania:

 

  1. uświadamianie uczniom celów i zdań dydaktycznych, stawianie problemów,
  2. zaznajamianie uczniów z nowym materiałem;

 

3. kierowanie procesami uogólniania;

4. utrwalanie wiadomości uczniów;

5. kształtowanie umiejętności, nawyków i przyzwyczajeń;

6. wiązanie teorii z praktyka;

7. kontrola i ocena wyników nauczania.

 

Kolejne zagadnienie to tzw. nauczanie problemowe i wyodrębnienie etapów rozwiązywania problemu. Etapy te występują w kolejności:

 

  1. postawienie problemu przez nauczyciela; 
  2. poszukiwanie rozwiązania (gromadzenie materiału, formułowanie

      przesłanek i hipotezy, sprawdzanie hipotezy);

3.   rozwiązanie problemu, poprawne sformułowanie rozwiązania;

4.   sprawdzenie rozwiązania. 

 

Pisząc o tzw. „teoretyczności” nauk pedagogicznych, autor

     wyodrębnia trzy kwestie, które ową teoretyczność charakteryzują, są to w kolejności:

1. teoria materializmu funkcjonalnego, łącząca treść wykształcenia z ich funkcją;

2. system twierdzeń ogólnych – cele wykształcenia ogólnego;

3. teorię wielostronnego kształcenia, która polega na wyróżnieniu w

     strukturze wiedzy naukowej czterech składników:

    

     opis (A),

     wyjaśnienie (B)

     ocena (C)

     norma (D) - a następnie na ich podstawie – wyodrębnienie czterech sposobów uczenia się:

 

      A) uczenie się przez przyswajanie,

       B) uczenie się przez odkrywanie,

      C) uczenie się przez przeżywanie,

      D) uczenie się przez działanie.

Korzystając z dotychczasowych ustaleń można przyjąć, że koncepcje

               edukacyjne to zbiór pewnych reguł sterujących                     

               kulturowymi zachowaniami.

Owe reguły (nie zawsze w praktyce uświadamiane sobie przez

               stosujących się doń) utożsamiać można z koncepcjami

               edukacyjnymi, wtedy gdy rozważa się status teoretyczny                     tego pojęcia.

Koncepcje edukacyjne są tu rozumiane jako wiedza, w znaczeniu

     nadanym temu pojęciu przez Chomsky’ego, gdy wyróżnia on dwa

     komponenty tego pojęcia różniące się genezą:

  1. pierwszy – to wrodzona wiedza, mająca postać uniwersaliów językowych,
  2. drugi – to wiedza nabyta w ontogenezie przez uczenie się.

 

To stanowisko utożsamiające kompetencje z wiedzą zbudowane jest

     na propozycji szczególnego rozumienia kompetencji językowej,

     które zaproponował Chomsky w swojej teorii języka.

Pojęcie wprowadzone przez niego zostało przyjęte przez inne działy

     humanistyki uprawiane w duchu psychologii kogniwistycznej

Cechą wyróżniająca kognitywizm jest przyjęcie idei determinacji                  zachowań poszczególnych jednostek lub grup społeczno-                 kulturowych przez wiedzę  – subiektywną, poznawczą                 reprezentację danej rzeczywistości, charakteryzującą

             umysł owych jednostek lub akceptowaną przez odpowiednie                   zbiorowości społeczno-kulturowe.

Skonstruowane przez Chomsky’ego pojęcie kompetencji-wiedzy opisuje                związek wiedzy z czynnościami na gruncie tej samej                  kompetencji.

Reguły kulturowe byłyby niemożliwe bez odpowiedniego powiązania ich                z regułami komunikacji językowej.

Dydaktyczna komunikacja językowa różni się od innych tym, że                  egzekwuje rygorystycznie reguły określonych zachowań                 językowych uczniów.

Jest to specyficzny typ komunikacji instytucjonalnej takiej, w której                 postulowane wzory zachowań językowych funkcjonują jako               rygorystycznie przestrzegana instrukcja socjotechniczna

Węzłowa sekwencja językowo-dydaktyczna powstaje z powiązania

     czterech podstawowych funkcji mowy, jakie spełniają wyrażenia językowe w stosunku do systemu języka i innych aspektów mowy, a mianowicie:

 

         przedstawienia,

         nakazywania-zakazywania,

         kontrolowania: przez: a) pytania i b) odpowiadania,

         uznawania

                              z czterema funkcjami nauczania:

 

1) poinformowaniem,

2) poleceniem, tj. zadawaniem,

3) sprawdzaniem przez: a) pytanie i b) odpowiadanie i

4) uznaniem.

 

Ten aspekt lingwistyczny – złożoną czynność dydaktyczną (tu w formie

       rysunkowej i opisowej) kształtują cztery części składowe

 

 

Węzłowa sekwencja językowo-dydaktyczna

A) Poinformowanie (tu: uwypuklenie), polegające na wyodrębnieniu                 niezbędnej informacji, pojęcia, sądu, obiektu, zjawiska, cechy,               przedmiotu itp.  Stanowiące podstawę a zarazem punkt wyjścia               do następnej czynności, jaką jest w owym układzie:

 

B) Polecenie (szerzej: żądanie, nakaz, zadawanie, chcenie) nauczyciela               wykonania określonych czynności przez ucznia, stanowiące               następnie płaszczyznę, na której podejmowana jest kolejna               czynność składowa:

 

C) Sprawdzanie przez pytanie nauczyciela i odpowiedź ucznia, zdające               sprawę z wykonania owego polecenia, za które nauczyciel               wyraża w określonej formie:

 

D) Uznanie (aprobatę lub dezaprobatę), akceptację, upewnienie w tej               odpowiedzi ucznia, informację o uzyskanym przez niego wyniku.  

 

 

 

 

 

Relacja podporządkowania aksjologicznego „organizuje” nie tylko                    „wewnętrznie” każdą z węzłowych czynności dydaktycznych

             (przedstawienie, polecenie, sprawdzanie, uznanie), ale łączy w                pewne zespoły. Każdy zespół „ognisko” węzłowych czynności                (sekwencja ogniskująca) dydaktycznych, dzięki któremu

             osiąga się wspólny cel, nazywamy „ogniskującą sekwencją                  dydaktyczną”.

 

Podlega ona regułom ogniskowania wokół jednej z czynności               węzłowych. Kombinacje „ogniskowania” przesądzają ostatecznie               o strukturze, nadrzędnej w stosunku do nich, podstawowej               czynności dydaktycznej, mianowicie lekcji szkolnej.

 

Tak, więc lekcja jest trójstopniową czynnością dydaktyczną, której               stopień najniższy tworzą węzłowe czynności (sekwencje)               dydaktyczne, stopień średni – ogniskujące czynności (sekwencje)               dydaktyczne oraz stopień wyższy (trzeci) - podstawowa czynność               (sekwencja) dydaktyczna.

 

Analizowana węzłowa sekwencja językowo-dydaktyczna – pozostaje w               ścisłym związku z wieloma innymi aktami pozadydaktycznymi. Są               to między innymi:

 

1) Węzłowy akt myślowy, który obejmuje trzy konstytutywne składniki (również akty):

              a) wysunięcie określonego problemu (pytania),

             b) znalezienie pomysłu jego rozwiązania ( przez naszkicowanie                     zbioru pytań) oraz

             c) sprawdzenie trafności pomysłu owego rozwiązywania (przez                                       pytania weryfikacyjne);

2) Węzłowy akt mowy, obejmujący:

            a) akt komunikowania informacji,

            b) akt komunikowania żądania (wezwania, polecenia, prośby, itp.),

            c) akt komunikowania językowego sprawdzania przez                                                               komunikowanie pytania i odpowiedzi, a także

            d) akt komunikowania upewnienia (potwierdzenia, konstatacji,                                               uznania, itp.);

3) Węzłowy akt pytajny, obejmujący:

              a) zawieszenie danego sądu czy też przekonania (z myślą o                                  rewizji tegoż sądu),

              b) rewizja tego sądu przez określona jednostkę na gruncie jej                                   wiedzy,

              c) uchylenie tego zawieszenia poprzez odpowiedź,

              d) wielopodmiotowa konstatacja faktu uchylenia zawieszenia                                    danego sądu;

4) Węzłowy akt twórczy, który obejmuje:

              a) niekonwencjonalne wyodrębnienie nowej informacji (zjawiska,                    faktu itp.),

              b) oryginalne zastosowanie tej informacji,

              c) pomysłowa pod względem krytycznym jej weryfikacja.

         Instytucjonalne nauczanie oparte jest na „mechanizmie” opisanej                                                   sekwencji dydaktycznej. Każda rozmowa dydaktyczna realizowana     podczas zajęć (np. lekcji szkolnej) składa się z określonej liczby węzłowych sekwencji językowo-dydaktycznych. Realizacja lekcji szkolnej opiera się na funkcjonowaniu „mechanizmu” węzłowej sekwencji u podstaw, której leży „obowiązek” rozstrzygnięcia przez nauczyciela tego, czy uczeń poprawnie wykonał zadanie.  

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin