Fizyka - Vademecum Licealisty.pdf

(6253 KB) Pobierz
LFV 01-A [Mechanika]
33865454.051.png
1.1. Kinematyka punktu materialnego
1.1. KINEMATYKA PUNKTU MATERIALNEGO
Podstawowe poj´cia opisujàce ruch
Ruch to zmiana po∏o˝enia cia∏a
wzgl´dem innego cia∏a, zwanego uk∏a-
dem odniesienia. Uk∏ad odniesienia
mo˝na dobraç dowolnie, opis ruchu
natomiast mo˝e zale˝eç od wyboru te-
go uk∏adu. W tej samej chwili cia∏o
wzgl´dem jednego uk∏adu odniesienia
mo˝e byç w spoczynku, wzgl´dem in-
nego byç w ruchu. Wyst´powanie ró˝-
nic w opisie ruchu tego samego cia∏a
w ró˝nych uk∏adach odniesienia
nazywa si´ wzgl´dnoÊcià ruchu . Ró˝-
nice w opisach dotyczyç mogà nie tyl-
ko pr´dkoÊci chwilowej, ale tak˝e
przyspieszenia, kszta∏tu toru, a wi´c
i drogi.
Punkt materialny to obiekt obda-
rzony masà, którego rozmiary mo˝na
zaniedbaç.
Najogólniej wszelkie ruchy cia∏ dzieli-
my na post´powe i obrotowe. W ruchu
post´powym wszystkie punkty cia∏a po-
ruszajà si´ po torach o identycznym
kszta∏cie i d∏ugoÊci. Ruch post´powy
cia∏a mo˝na zatem sprowadziç do ru-
chu punktu materialnego.
W ruchu obrotowym poszczególne
punkty cia∏a zakreÊlajà okr´gi lub ∏uki
okr´gów o Êrodkach le˝àcych na jednej
prostej zwanej osià obrotu. Uproszcze-
nie jakim jest punkt materialny, mo˝na
stosowaç, gdy rozwa˝any ruch jest po-
st´powy, natomiast do opisu ruchu ob-
rotowego wprowadza si´ poj´cie bry∏y
sztywnej.
Bry∏a sztywna to cia∏o, w którym od-
leg∏oÊci mi´dzy poszczególnymi jego
punktami nie zmieniajà si´ w czasie
ruchu pomimo dzia∏ajàcych na nie si∏.
Zbiór wszystkich kolejnych po∏o˝eƒ
punktu materialnego w trakcie ruchu
to tor ruchu . Mo˝e on byç linià prostà
lub krzywà, w szczególnoÊci okr´giem.
W zale˝noÊci od kszta∏tu toru jest to
ruch prostoliniowy albo krzywoliniowy.
Droga to d∏ugoÊç toru zakreÊlonego
podczas ruchu. Droga ma jedynie war-
toÊç, czyli jest wielkoÊcià skalarnà.
Aby opisaç ruch cia∏a wzgl´dem jakiegoÊ punktu (obserwatora),
wygodnie jest obraç uk∏ad wspó∏rz´dnych , którego poczàtek jest
zwiàzany z tym obserwatorem.
Ruch odbywajàcy si´ po linii prostej, np. z punktu A do punktu
B , mo˝na opisywaç w uk∏adzie wspó∏rz´dnych, którym jest oÊ x
równoleg∏a do kierunku ruchu.
A
B
x A
x B
x
Ruch, który nie odbywa si´ po jednej prostej, opisujemy w dwu-
wymiarowym kartezjaƒskim uk∏adzie wspó∏rz´dnych.
y
y A
y B
A
B
x B
x A
x
Ruch odbywajàcy si´ w przestrzeni opisujemy natomiast w trój-
wymiarowym kartezjaƒskim uk∏adzie wspó∏rz´dnych x , y , z .
z
z A
z B
A
B
x A
y B
y A
x B
y
x
Przemieszczenie ( wektor przemieszczenia ) to skierowany
odcinek. Aby okreÊliç po∏o˝enie danego punktu materialnego,
mo˝emy si´ pos∏u˝yç wektorem zwanym wektorem wodzàcym ,
którego poczàtek znajduje si´ w poczàtku uk∏adu wspó∏rz´dnych,
a koniec wskazuje badany punkt w danej chwili. Po∏o˝enie poczàt-
kowe przedstawia wektor r " , koƒcowe wektor r " . Zmian´ po∏o˝e-
nia opisuje wektor Δ rr BA
" = jest równa drodze przebytej przez to cia∏o. Jedynie w ru-
chu prostoliniowym przebyta droga jest równa przemieszczeniu.
s
z
A
Δ
s
r "
Δ
"
B
r "
y
x
11
" ""
=- zwany wektorem przemieszczenia
(krócej przemieszczeniem). Je˝eli cia∏o przemieszcza si´ z punktu
A do B po linii prostej, to wartoÊç wektora przemieszczenia
ΔΔ
r
33865454.062.png 33865454.066.png 33865454.067.png 33865454.001.png 33865454.002.png 33865454.003.png 33865454.004.png 33865454.005.png 33865454.006.png 33865454.007.png 33865454.008.png 33865454.009.png 33865454.010.png 33865454.011.png 33865454.012.png
1. Mechanika
WielkoÊci fizyczne opisujàce ruch punktu materialnego
Ârednia szybkoÊç przebywania drogi to iloraz dro-
gi i czasu, w ciàgu którego zosta∏a ona przebyta:
Kierunek i zwrot przyspieszenia jest taki sam, jak
kierunek i zwrot wektora przyrostu pr´dkoÊci Δ " :
s
v Êr = .
SzybkoÊç chwilowa to iloraz drogi i czasu bliskiego
zeru:
Δ t
"
Δ
v 1
v 2
"
c m
Pr´dkoÊç Êrednia jest to stosunek wektora prze-
mieszczenia do czasu, w którym to przemieszczenie
nastàpi∏o:
v
=
Δ
s
Δ
t
Δ t
"
0
v 1
v 2
"""
=-ma zwrot zgodny z wektorem
pr´dkoÊci wtedy, gdy wartoÊç pr´dkoÊci wzrasta. Je-
˝eli zaÊ wartoÊç pr´dkoÊci maleje, przyrost pr´dkoÊci
ma zwrot przeciwny do wektora pr´dkoÊci. Kierunek
i zwrot przyspieszenia jest zawsze taki sam, jak kieru-
nek i zwrot przyrostu pr´dkoÊci Δ " .
Przyspieszenie doÊrodkowe (normalne lub radial-
ne) a " majà cia∏a b´dàce w ruchu krzywoliniowym,
w którym zmienia si´ wektor pr´dkoÊci, tzn. zmienia
si´ kierunek lub kierunek i wartoÊç pr´dkoÊci. Przy-
k∏adem ruchu krzywoli-
niowego jest ruch po
okr´gu:
v Ê " = .
Pr´dkoÊç chwilowa to stosunek wektora prze-
mieszczenia do czasu, który zmierza do zera:
Δ
r
1
Δ
t
"
J
Δ
"
r
N
O
Wektor pr´dkoÊci chwilowej w ka˝dym punkcie
jest styczny do toru ruchu.
Gdy zak∏adamy, ˝e Δ t " , to d∏ugoÊç odcinka to-
ru Δ s zbli˝a si´ do wartoÊci wektora Δ " . Zatem
chwilowa szybkoÊç przebywania drogi jest równa
wartoÊci pr´dkoÊci chwilowej:
| |
Δ
v
=
K
Δ
t
L
P
Δ t
"
0
v "
J
"
N
a "
"
K
Δ
r
O
Δ
s
"
v
=
=
c
m
t
Δ
t
Δ
t
"
0
a "
v "
L
P
Δ 0
t
"
W ruchu prostoliniowym d∏ugoÊç wektora prze-
mieszczenia jest równa przebytej przez cia∏o drodze
ΔΔ
a "
" = . Zatem szybkoÊç Êrednia jest równa warto-
Êci pr´dkoÊci Êredniej. W ruchu krzywoliniowym
ΔΔ
s
"
"
a "
a "
r " i szybkoÊç Êrednia ró˝ni si´ od wartoÊci
pr´dkoÊci Êredniej.
Ze wzgl´du na równoÊç wartoÊci przy Δ t " oraz
na to˝samoÊç poj´ç „pr´dkoÊç” i „szybkoÊç” w j´zy-
ku potocznym, j´zyku podr´czników i zbiorów za-
daƒ, obydwie wielkoÊci sà najcz´Êciej nazywane
pr´dkoÊcià. Z kontekstu ∏atwo mo˝na si´ domyÊliç,
czy problem dotyczy pr´dkoÊci jako wielkoÊci wekto-
rowej czy jej wartoÊci (szybkoÊci przebywania drogi).
JeÊli pr´dkoÊç cia∏a ulega zmianie (zmienia si´ jej
wartoÊç lub kierunek), to ruch tego cia∏a opisuje
przyspieszenie .
Przyspieszenie Êrednie jest to stosunek przyrostu
pr´dkoÊci do czasu, w którym ten przyrost nastàpi∏:
W ka˝dym ruchu krzywoliniowym mo˝na wyzna-
czyç wektorowà zmian´ pr´dkoÊci, a zatem i przy-
spieszenia. W ruchu po okr´gu nast´puje zmiana
wektora pr´dkoÊci, gdy˝ zmienia si´ jego kierunek.
WartoÊç przyspieszenia doÊrodkowego mo˝na ob-
liczyç ze wzorów:
2
= , a
v
4
r
2
a
2
= ~ , a
R
=
R
, a
2 2
= r ,
R f
R
R
R
2
R
T
= .
Wektor przyspieszenia doÊrodkowego cia∏a a " ma
kierunek promienia okr´gu, zwrot do Êrodka okr´-
gu i w ka˝dej chwili jest prostopad∏y do wektora
pr´dkoÊci.
Gdy wartoÊç pr´dkoÊci
gdy˝
v = ~ ,
R
~r , f
2
f
T
"
"
Δ
v
" =
=
WartoÊç przyspieszenia Êredniego informuje, jaka
zmiana pr´dkoÊci nastàpi∏a w jednostkowym czasie.
Przyspieszenie chwilowe to stosunek przyrostu
pr´dkoÊci do czasu, w którym ten przyrost nastàpi∏,
jeÊli ten czas zmierza do zera:
a
const
, równie˝ wartoÊç
Êr
Δ
t
a " = .
JeÊli w ruchu po krzywej wartoÊç pr´dkoÊci zmie-
nia si´, to oprócz przyspieszenia normalnego istnie-
je przyspieszenie styczne . Ca∏kowite przyspieszenie
jest sumà wektorowà przyspieszeƒ radialnego a "
i stycznego a " , aa a
R
przyspieszenia
const
"""
=+, a jego wartoÊç jest równa
"
J
Δ
v
N
a
=
K
O
S
Δ
2 2
=+.
aaa
R
L
P
Δ t
"
0
S
12
"
"
"
"
W ruchu zmiennym po prostej, tzn. takim, w którym
nast´puje jedynie zmiana wartoÊci pr´dkoÊci, przyrost
pr´dkoÊci Δ vv v
2
r
4
"
33865454.013.png 33865454.014.png 33865454.015.png 33865454.016.png 33865454.017.png 33865454.018.png 33865454.019.png 33865454.020.png 33865454.021.png 33865454.022.png 33865454.023.png 33865454.024.png 33865454.025.png 33865454.026.png 33865454.027.png 33865454.028.png 33865454.029.png 33865454.030.png 33865454.031.png 33865454.032.png 33865454.033.png 33865454.034.png 33865454.035.png
1.1. Kinematyka punktu materialnego
Klasyfikacja ruchów
Ruch prostoliniowy
Kierunek pr´dkoÊci " jest sta∏y.
Ruch krzywoliniowy
Kierunek v " ulega zmianie,
istnieje " o kierunku innym ni˝ kierunek v " .
Ruch jednostajny
prostoliniowy
const
" =
a 0
" =
Δ v 0
Ruch zmienny
prostoliniowy
WartoÊç v " ulega zmianie,
const
Ruch jednostajny
po krzywej
const
v =
a 0
Ruch zmienny
po krzywej
(przyspieszony
lub opóêniony)
const
v ! ,
istnieje " o kierunku
takim jak v " .
S =
const
v ! ,
a s ! ,
const
" =
a R =
a R ! , aaa
s
const
2 2
=+
R
Ruch przyspieszony
Ruch opóêniony
Ruch jednostajnie
przyspieszony
" wzrasta o jednako-
we wartoÊci w równych
odst´pach czasu,
const
Ruch niejednostajnie
przyspieszony
" wzrasta o niejed-
nakowe wartoÊci w rów-
nych odst´pach czasu,
const
Δ v ! ,
const
Ruch jednostajnie
opóêniony
" maleje o jednako-
we wartoÊci w równych
odst´pach czasu,
const
Δ v = ,
czyli przyspieszenie
ujemne (opóênienie)
jest sta∏e const
Ruch niejednostajnie
opóêniony
" maleje o niejedna-
kowe wartoÊci w rów-
nych odst´pach czasu,
const
a ! .
a =
.
a =
.
a ! .
const
PRZYK¸ADOWE ZADANIA
Zadanie
Rozwiàzanie
400 . Ja-
cek wykona∏ dwa okrà˝enia w czasie min
m
Droga przebyta przez biegacza nie pokrywa si´ z d∏u-
goÊcià wektora przemieszczenia. D∏ugoÊç wektora
przemieszczenia jest równa zeru.
1
40 . Z jakà Êrednià szybkoÊcià porusza∏ si´
Jacek? Ile wynosi∏a jego pr´dkoÊç Êrednia?
"
= , zatem wartoÊç pr´d-
Poniewa˝ Δ r 0
"
= , Δ
v Êr
Δ
r
Δ
t
" = .
Biegacz przebywa od startu do mety drog´
m
koÊci Êredniej v 0
Êr
Δ s 800
=
w czasie
Δ t 100
=
s
.
SzybkoÊç Êrednia wynosi
v Êr =
Δ
s
,
Pr´dkoÊç Êrednia biegacza jest równa zeru, natomiast
szybkoÊç Êrednia wynosi
=
800
m
=
8
m
=
8 10
$
-
3
km
$
3600
h
-
1
=
28 8
,
km
Êr
100
s
h
8
m
=
28 8
,
km
h
.
2. Motocyklista startuje w wyÊcigu rozgrywa-
nym na torze ko∏owym o promieniu
m
t = ,
s
1 = ,
s
Δ v 80
=
km
=
22
m
"
h
a
a S
m
22
"
a
= ,
Δ
t v
a
==
22
,
m
a R
"
10 wartoÊç
jego pr´dkoÊci wzrasta jednostajnie od v 0
=
. W ciàgu pierwszych s
s
s
10
s
s
2
1
1 =
m
2
c
17 6
,
m
2 = . Jaka by∏a wartoÊç i kierunek
przyspieszenia motocykla w chwili
v 80
km
2
= ,
v
m
m
h
a
v = ,
at
v 17 6
=
,
,
a
=
=
516
,
R
R
60
m
2
s
t = ?
s
a
m
aaa 562 2
s
2 2
=+= ,
,
tg
a
==
2 345
,
, 66 5 cc
a
=
R
a
s
S
13
Δ v ! ,
czyli przyspieszenie
ujemne (opóênienie)
nie jest sta∏e
Δ v = ,
czyli przyspieszenie
jest sta∏e const
1. D∏ugoÊç bie˝ni stadionu wynosi
i s
"
Δ
t
v
t 10
R 60
do
33865454.036.png 33865454.037.png 33865454.038.png 33865454.039.png 33865454.040.png 33865454.041.png 33865454.042.png 33865454.043.png 33865454.044.png 33865454.045.png 33865454.046.png
1. Mechanika
Ruch po prostej (I)
Ruch
Pr´dkoÊç
Przyspieszenie
Droga
v =
WartoÊç i kierunek pr´dkoÊci
jest sta∏y.
Wykresem pr´dkoÊci t
v =
const
,
s
=
Wykresem przyspieszenia jest
odcinek le˝àcy na osi czasu.
a 0
Droga
jest rosnàcà funkcjà czasu.
s
=
v
t
Δ
s
v ^h
jest linia prosta równoleg∏a
do osi czasu.
tg
a
==
Δ
t
v
v
a
s
s
s 0
Δ
s
a
t
t
t
t
Δ
Pole figury
zawartej mi´dzy wykresem
pr´dkoÊci a osià czasu
jest liczbowo równe drodze
przebytej przez to cia∏o.
Δ – droga przebyta przez cia∏o
w czasie t
Δ
v !
const
!
const
a !
Przyspieszenie ma kierunek
pr´dkoÊci.
v
v
s
t
t
Droga liczbowo równa si´ polu
figury zawartej mi´dzy wykresem
pr´dkoÊci a osià czasu.
Kierunek i zwrot wektora
pr´dkoÊci jest sta∏y.
WartoÊç pr´dkoÊci roÊnie
proporcjonalnie do czasu
zgodnie z równaniem
at
a = .
Zwrot wektora przyspieszenia
jest zgodny
ze zwrotem pr´dkoÊci.
Droga w ruchu jednostajnie
przyspieszonym
jest kwadratowà funkcjà czasu.
Jej wykresem jest cz´Êç jednej
ga∏´zi paraboli, liczbowo równa
jest polu figury
(prostokàt + trójkàt) zawartej
mi´dzy wykresem pr´dkoÊci
a osià czasu.
vv =+
==
Δ
tg
a
a
"
Δ
t
v
v "
"
2
=+
at
Δ
v
Wykresem a ^h jest linia prosta
równoleg∏a do osi czasu.
s
v
t
2
0
a
v 0
Δ
t
s
t
a
t
t
v
s
v
0
t
14
t
a 0
Kierunek, zwrot wektora
przyspieszenia i jego wartoÊç
sà sta∏e const
33865454.047.png 33865454.048.png 33865454.049.png 33865454.050.png 33865454.052.png 33865454.053.png 33865454.054.png 33865454.055.png 33865454.056.png 33865454.057.png 33865454.058.png 33865454.059.png 33865454.060.png 33865454.061.png 33865454.063.png 33865454.064.png 33865454.065.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin