TEMAT: HARCERSTWO SZKOŁĄ CHARAKTERU
CEL: Poznanie i wykorzystanie sytuacji wychowawczych występujących w harcerstwie kształtujących charakter zuchów, harcerzy i harcerzy starszych.
PO ZAKOŃCZENIU ZAJĘĆ UCZESTNIK BĘDZIE:
wiedział co to jest charakter
wiedział jakie czynniki mają wpływ na kształtowanie się charakteru
znał sposoby kształtowania charakteru i potrafił je wykorzystać w swojej pracy
potrafił określić wzór osobowy z którym będzie się utożsamiał
wpływ zasad harcerskiego wychowania na charakter dziecka
rola Prawa i Przyrzeczenia Harcerskiego w tworzeniu nastawienia do społeczność
potrafił rozpoznać i zdiagnozować dany problem wychowawczy
znał sposoby łagodzenia bądź likwidowania ww. problemów
CZAS: 1.06 h - 1.5 h
POTRZEBNE MATERIAŁY:
mazaki,
kartki samoprzylepne,
szary papier,
stare kolorowe gazety,
klej,
świeczki
zapałki
Lp.
Treść
Czas
Plan zajęć, forma
Uwagi
1.
Rozpoczęcie zajęć.
3 min
Każdy z uczestników przestawia się dodając zwierze, z którym się utożsamia np. „Jestem Agnieszka skoczna jak kozica.”
2.
Typy charakterologiczne
7 min
Podział na grupy. Każda grupa dostaje układankę. Z rozsypanych karteczek na których są cechy charakteru uczestnicy układają typy charakterologiczne. Omówienie i sprawdzenie zadania przedstawienie innym.
3.
Kształtowanie charakteru.
5 min
W jaki sposób harcerstwo kształtuje charakter? Na zasadzie dyskusji wyizolowanej.
4.
W grupach uczestnicy wypisują po 2 pozytywne i negatywne sposoby kształtowania charakteru zuchów i harcerzy.
5.
Scenki
10 min
Po wypisaniu grupy na zasadzie scenek dramowych przedstawiają te sposoby, pozostali uczestnicy odgadują.
6.
Co to jest problem wychowawczy?
Każda grupa odszyfrowuje inną definicje problemu wychowawczego, lub konfliktu. Przedstawienie definicji, wyciągnięcie wspólnych wniosków.
7.
Problem wychowawcze, a charakter
8 min
Grupa losuje dany typ charakterologiczny, do których wypisują najbardziej prawdopodobne problemy jakie mogą wystąpić w wychowaniu danego zucha, harcerza itd.
Problemy takie jak: nadpobudliwość, agresja, nieśmiałość, upór.
8.
Nadpobudliwość
Dyskusja 2x4x8 „Jak pracować z dzieckiem nadpobudliwym?”
9.
Agresja
Każda grupa dostaje opis sytuacji agresywnych mogących powstać w naszych gromadach i drużynach. Grupy przedstawiają scenki i sposób ich rozwiązania. Po każdym występie omówienie, propozycje innych rozwiązań.
10.
Upór
Dyskusja słoneczko „Sposoby pracy z dziećmi upartymi”. Omówienie rankingu
11.
Zakończenie rundka.
Uczestnicy kończą zdanie: „Aby unikać problemów należy...”
W między czasie w ramach przerywnika zabawy itp.
Suma
1,06
1
sias