>> RELIGIA A POLITYKA – skrypt, turnus zimowy 2008/ 2009 <<
UZUPEŁNIENIE CZĘŚCI PIERWSZEJ:
JUDAIZM:
1. Haskala. (Dominou).
2. Starożytne odłamy judaizmu: saduceusze, faryzeusze, esseńczycy.(Patu)
3. Frankizm. (Patu)
4. Zeloci, Sykariusze. (Patu)
5. Judaizm rekonstrukcjonistyczny, humanistyczny, liberalny, mesjański, karaicki. (Sikor)
CHRZEŚCIJAŃSTWO:
6. Cel i powołanie chrześcijaństwa. (Lachonek)
7. Różnice liturgiczne między kościołami: rzymsko- katolickim, prawosławnym i protestanckimi. (Mariusz)
8. Postanowienia soborów: trydenckiego, watykańskiego I, watykańskiego II. (Lachonek).
9. Kategoria wolnej woli człowieka i kategoria kościoła w doktrynie: katolickiej, luterańskiej, kalwińskiej i prawosławnej. (Sikor)
10. Święta maryjne. (Alyn)
11. Święta prawosławne. (Dyżurny achreolog kraju)
12. Święta protestanckie. (Święto Świętej Reformacji- to przykładowo) (Dyżurny achreolog kraju)
13. Zwoje z Qumran. (Maciek B.).
14. Herezje: Monoteletyzm, Manicheizm, Gnostycyzm. (Patu)
15. Prawosławie- doktryna, kult, organizacja, nabożeństwa. (Mariusz)
16. Nabożeństwo: luteranizm i kalwinizm. (Mariusz)
17. Kalendarz juliański i kalendarz gregoriański. (Alyn)
18. Kościół koptyjski, jakobicki… (najlepiej wszystkie odłamy z krótką notatką) (Dyżurny achreolog kraju)
19. Kto, kiedy i dlaczego zawarł Formułę Zgody. (Panzer)
20. Anglikanizm, druga reformacja. (Paulek)
21. Kościoły autokefaliczne. (Alyn)
22. Rozumienie podstawowych pojęć: religia, wiara, dogmat, kult sacrum, laicyzacja, sekularyzacja. (Maciek O., Magda R.)
§ Haskala (hebr. oświecienie, השכלה) to ruch oświeceniowy wśród Żydów, powstały w drugiej połowie XVIII w., trwał do lat 80. wieku XIX.
§ Ruch ten był częścią oświecenia europejskiego, ale nosił cechy szczególne, ze względu na specyficzną sytuację społeczną Żydów.
§ Haskala narodziła się w Niemczech, stopniowo obejmując Austrię, Wlk. Brytanię, Holandię i Francję.
§ Pod koniec wieku XVIII dotarła do Galicji, następnie do Królestwa Polskiego, na ziemie litewskie i Ukrainę.
§ Za jej założyciela i głównego przedstawiciela uchodzi Moses (Mojżesz) Mendelsohn ( ur. 6 IX 1729 - Dessau, zm. 4 I 1786 w Berlinie, Felix Mendelsohn – Bartholdy [ten od „Marsza weselnego”] to jego wnuk, to tak na marginesie), zwany „ojcem haskali”. Drugim z inicjatorów tego ruchu był N.H. Wessely (Weisel). Inni znani to: Aaron Halle-Wolfssohn i Joseph Perl.
§ W Polsce do wybitnych działaczy należeli: Ch. Z. Słonimski i A. Sztern.
§ Działacze haskali nazywani byli maskilim i propagowali odrodzenie kulturalne i społeczne Żydów poprzez uczestnictwo w rozwoju nauk świeckich, reformie szkolnictwa, zbliżeniu się do kultury krajów osiedlenia.
§ Konsekwencją tych postulatów dla reprezentantów haskali była zmiana tradycyjnego stosunku do religii, towaryszyło temu także powstanie naukowej refleksji nad nią (Wissenschaft des Judentums), osłabienie pozycji i przestrzegania halachy, podważanie znaczenia studiów talmudycznych, osłabienie wiary w wyjątkowy charakter narodu żydowskiego.
§ Haskala stworzyła ideologiczną i kulturową podstawę dla reformy religii i powstania judaizmu reformowanego.
§ Głoszona idea emacypacji wyrażała się w dążeniu do wyjścia Żydów z izolacji i uzyskania przez nich pełnych praw obywatelskich, jej realizację widziano w częściowej asymilacji społecznej i kulturalnej, zarówno w sferze życia codziennego (np. zachęta do zarzucenia tradycyjnych strojów), jak i w ograniczaniu języka jidysz i zastępowaniu go językami miejscowymi.
§ Wielką wagę przykładano do unowocześnienia edukacji, postulowano objęcie Żydów częściowo świeckim nauczeniem.
§ Tradycyjne szkoły żydowskie (jesziwy, chedery) zastępowały nowe (szkiły), które w programach nauczania miały lekcje języków krajów osiedlenia, nauki świeckie (matematyka, geografia etc.).
§ Maskilin nie dążyli do pełnej akulturacji Żydów, szczególne znaczenie przypisywali kultywowaniu języka hebrajskiego.
§ Haskala wpłynęła na rozwój nowoczesnej prasy i literatury żydowskiej i upowszechniła wśród Żydów osiągnięcia kultury i nauki europejskiej, dzięki czemu wielu Żydów weszło do elity naukowej i intelektualnej krajów Europy.
SADUCEUSZE
· Wywodzili się z wyższych warstw kapłańskich i arystokracji
· przestrzegali ściśle Tory (gwarantowała im przywileje)
· nie uznawali żadnej tradycji ustnej, która starała się wyjaśniać i uzupełniać Torę
· odrzucali wiarę w inne duchy poza Bogiem, wiarę w demony i życie pozagrobowe
· nie wierzyli w przeznaczenie
· uznawali wolność ludzkiej woli
· byli konserwatystami – w dziedzinie ekonomicznej, społecznej, religijnej i politycznej
· panowali nad świątynią
· należeli do sanhedrynu
FARYZEUSZE
· wywodzili się z warstw średnich (wykonawcy wolnych zawodów)
· należało do nich wielu soferim
· uznawali Torę, a także prawo ustne, któremu przypisywali taki sam autorytet jak Torze, gdyż Bóg dał je także Mojżeszowi na Synaju
· występowali przeciwko władcom z dynastii Hasmonejskiej (uważali ich władzę za niezgodną z prawem)
· zwalczali saduceuszy
· chcieli wyzwolić sprawy religii spod kontroli świątynnych kapłanów
· za główną swą funkcję uznawali studiowanie i nauczanie Tory
· cieszyli się znacznym poparciem szerokich mas ludności
· wierzyli w jedynego, duchowego, wszechmocnego, sprawiedliwego, wszechwiedzącego, miłosiernego, kochającego jak ojciec swe stworzenia Boga, który dał ludziom Torę i podstawy jej wyjaśniania, i dostosowywania do potrzeb czasu
· przyjmowali możliwość rozwoju Prawa (w przeciwieństwie do saduceuszy)
· uznawali ofiary i świątynię za centrum kultu Jahwe
· przyjmowali boskie przeznaczenie i opatrzność oraz wierzyli w wolną wolę
· wierzyli w zapłatę po śmierci, życie pozagrobowe, nieśmiertelność i zmartwychwstanie
· głosili, że wszyscy są sobie równi lecz Izraelowi wyznaczyli rolę starszego brata, wybranego i uprzywilejowanego przez to, że wszystkim ludom zapewni zbawienie, bo wyda ze swego grona mesjasza
· łączyli się w związki zwane chawura i używali pomiędzy sobą tytułu chawer
· byli oni jedyną partią, która przetrwała zburzenie drugiej świątyni i klęskę powstania przeciw Rzymowi (66-70)
· im judaizm zawdzięcza swe przetrwanie
ESSEŃCZYCY
· wszystkie warstwy społeczne
· najbardziej ze wszystkich zainteresowani sprawami religii
· uważali się za wybranych przez Boga do zajęcia pierwszego miejsca w nowym królestwie Izraela
· odrzucili kult świątynny i ustanowili własne obrzędy – sakralna uczta połączona ze spożywaniem błogosławionego chleba i wina, stosowali obmywania rytualne (symbol odpowiedniej postawy wewnętrznej i czystości)
· tworzyli własne gminy i prowadzili życie wspólne
· istniał odłam monastyczny, którego członkowie wyrzekli się prywatnej własności i utrzymywali się z pracy rąk
· esseńczycy odrzucali niewolnictwo, studiowali Torę i Pisma, duża ich liczba była w celibacie
· dużo na ich temat powiedziały zwoje z Qumran
· pisali komentarze do ksiąg biblijnych, hymny, teksty liturgiczne
· żyli we wspólnocie, która przypominała chrześcijańskie zakony
· nowi członkowie musieli się poddać dwuletniej próbie – po pierwszym roku rekrut poddawał się obrzędowi przypominającym chrzest, po drugim dopuszczano kandydata do udziału w świętej uczcie
· gmina zorganizowana była hierarchicznie
· zgromadzeniu przewodziła rada dwunastu starszych, a na czele każdej poszczególnej gminy stał nadzorca (pakid lub mewaker) – przyjmował nowych członków, przewodniczył ucztom sakralnym, zarządzał majątkiem
· gmina esseńska uznawała się za Nowe Przymierze, za zgromadzenie wybranych przez Boga
· uważali, że całym światem rządzą duchy „prawdy i światła” oraz „kłamstwa i ciemności”
· wierzyli, że tylko oni zachowali należytą interpretację Tory, którą przekazał im założyciel gminy zwany „Nauczycielem Sprawiedliwości”, który był wybranym przez Boga prorokiem. Miał on zmartwychwstać i zjawić się ponownie w końcu czasów i zapewnić zbawienie swoim wyznawcom – porównywany do Chrystusa
· oczekiwali dwóch Mesjaszów – Mesjasza Aarona i Mesjasza Dawida
3. Frankizm (Patu)
· Nazwa ruchu będącego ostatnim etapem w rozwoju sabatianizmu
· Założyciel Jakub Frank (od niego pochodzi nazwa)
· W 1753 roku udał się na tereny imperium tureckiego, gdzie podczas pobytu w sabatiańskiej gminie poczuł powołanie na proroka i potem w tym charakterze odbył pielgrzymkę do grobu Natana z Gazy
· Podawał się za wcielenie sefiry tiferet ( w kabale uznaje się, że sefirot to struktury boskiej rzeczywistości, które wyemanowały z niezbadanych głębi niepoznawalnego Boga. Każda sefirot reprezentuje jeden etap kolejno wyłaniających się objawień i ma własną symboliczną nazwę, ogólnie jest ich 10, a tiferet oznacza piękno, można powiedzieć, że sefirot to zarazem imiona, które Bóg sam sobie nadał, oraz środki za pomocą, których stworzył świat)
· Podawał się także za reinkarnacje Szabtaja Cwi
· Uznawał, że polskie ziemie (Podole) Bóg obiecał patriarchom
· Zażądał od swoich zwolenników uznania zasad sabatianizmu i zgromadził zbrojny orszak
· W odpowiedzi na takie postępowanie Franka, gminy ortodoksyjne rzuciły klątwę na sabatian i zakazały czytania Zoharu poniżej 30. Dodatkowo oskarżyli sabatian przed Kościołem, że ich religia jest mieszaniną wierzeń zakazanych prawem kanonicznym.
· Frank w odpowiedzi na to poprosił o opiekę biskupa Dembowskiego z Kamieńca Podolskiego – jego wyznawcy zaczęli uwypuklać punkty wspólne z chrześcijaństwem
· W 1757 odbyła się debata miedzy frankistami a ich przeciwnikami. W rezultacie tej debaty biskup wydał zarządzenie nakładające kary na ortodoksyjne gminy, z których najgorszą było potępienie Talmudu oraz nakaz jej spalenia, (co też wykonano w kilku miasteczkach)
· Frankiści przyjęli „ciężar milczenia” tzn. swą faktyczną wiarę ukrywali przed światem zewnętrznym. Jezusa uważali za poprzednie wcielenie duszy Mesjasza, której ostatecznym wcieleniem był Jakub Frank.
· W 1759 odbyła się druga debata, po której Kościół katolicki zaniechał wrogości wobec frankistów i zgodził się na podwójne wyznanie wiary.
· Frank przyjął chrzest w Warszawie a jego ojcem chrzestnym był król August III Sas
· Okazując wartości chrześcijańskie na zewnątrz byli wierni zasadom sabatianizmu ulegając coraz bardziej nihilizmowi i anarchii łącząc ją z ideologią wojenną i planami zawładnięcia światem
· Zniszczenie dotychczasowego porządku miało się dokonać przez święty grzech, który maił zburzyć „łupiny” (kelippot) istniejącego świata, przełamać i odwrócić obowiązującą moralność
· Swoboda i rozwiązłość obyczajów wiązała się z tyrańską władzą przywódcy, który był ponad wszelka krytyka.
· Na zewnątrz starano się upodobnić do otoczenia
· Po roku podwójnego życia Frank został oskarżony o herezję i osadzony w twierdzy jasnogórskiej w Częstochowie, gdzie spędził 13 lat jako cierpiący Mesjasz
· Opuścił więzienie, gdy zajęły je wojska carskie, przeniósł się ze swoimi zwolennikami do Brna a następnie do zamku koło Frankfurtu
· ...
politologia