metodologia1.pdf

(199 KB) Pobierz
Metodologia socjologii
w XX- wiecznej filozofii nauki
ne spojrzenia na naukę
wiecznej filozofii nauki
(za: J. M. Bocheń ski,
ski, Wsp
Współ czesne metody my
czesne metody myś lenia
lenia)
1.
Okres dogmatyczny
indukcja (podstawowy instrument nauki) daje naukom
pewność absolutną
2.
(Carnap):
indukcja nadal głównym instrumentem nauki; nie daje im
jednak pewności, a pewien stopień
prawdopodobieństwa
3.
(Popper):
indukcja nie daje nawet prawdopodobieństwa; nauka
rozwija się przez falsyfikację hipotez
4.
Feyerabend, Toulmin, Hanson):
kryterium akceptacji teorii „smak” albo zgoda uczonych
(„banda czterech”
Kuhn,
5.
(Lakatos):
obiektywne kryteria wartości programu naukowego to
spójność logiczna i zdolność wspierania postępu
Róż ne spojrzenia na nauk
w XX
(za: J. M. Boche
Okres indukcjonistyczny
Okres falsyfikacjonistyczny
Okres relatywistyczny
Okres programów
188606362.005.png
Schemat ewolucji filozofii nauk
przyrodniczych
przyrodniczych
(na podst.: J. M. Bocheń ski,
ski, Wsp
Wspó ł ł czesne metody my
czesne metody myś lenia
lenia )
Główni
myśliciele
Przedmiot
badań
Metoda i
kryteria
Wartość
Okres
Aspekt badany
logiczna
wniosków
1.
dogma-
Scjentyści
pojedyncze
zdania
wartość
logiczna
indukcja,
weryfikacja
pewność
tyczny
2.
indukcjo-
Koło
Wiedeńskie:
Carnap
pojedyncze
zdania
wartość
logiczna
indukcja,
weryfikacja
prawdopodobi
eństwo
nistyczny
i in.
3.
falsyfika-
Popper
pojedyncze
zdania i
struktury
wartość
logiczna
falsyfikacja
„prawdo-
upodobnie-nie”
cjonizm
4.
relatywis-
Kuhn, („banda
czterech”)
struktury (?)
rozwój historyczny
„zgoda wspólnoty
naukowców”,
„smak”
żadna
tyczny
5.
programy
badawcze
Lakatos
struktury
rozwój historyczny i
wartość
1) spójność
prawdopodobi
logiczna
2) zdolność
do
eństwo (?)
wspierania
postępu
Schemat ewolucji filozofii nauk
(na podst.: J. M. Boche
188606362.006.png 188606362.007.png 188606362.008.png 188606362.001.png
Niektó re wnioski z filozoficznych
re wnioski z filozoficznych
rozważań
nad nauką
A propos indukcji:
indukcji:
1.
Indukcja nie prowadzi do wiedzy pewnej (ani nawet do wiedzy
prawdopodobnej , dla której dałoby się
obliczyć
prawdopodobieństwo).
2.
Indukcja nie jest jedyną
ani najważniejszą
metodą
stosowaną
w
3.
Przy uznawaniu bądź
indukcyjna konfirmacja teorii.
odrzucaniu teorii naukowych ważne są
4.
konfirmacji (a także
falsyfikacji) pojedynczego twierdzenia naukowego.
więc poza problematykę
postać
złożonych struktur ; problemy ich
Niekt
rozwa
nad nauk
A propos
nauce.
inne kryteria, niż
badania wykraczają
T eorie naukowe mają
188606362.002.png
Niektó re wnioski... c.d.
re wnioski... c.d.
INDUKCJONIZM:
indukcja metodą wykorzystywaną, lecz problematyczną
(na pewno nie jedyną, wątpliwe czy podstawową)
uczyć się trzeba przede wszystkim z doświadczenia
jednak: obserwacje , jeśli mają być wykorzystane, muszą
spełniać liczne wymogi (które wszakże trudno ściśle
określić)
FALSYFIKACJONIZM POPPERA:
zasadnicza rola krytyki w nauce
znaczenie postawy uczonego (rola decyzji — elementy
konwencji)
Niekt
INDUKCJONIZM:
FALSYFIKACJONIZM POPPERA:
188606362.003.png
Niektó re wnioski... c.d.
re wnioski... c.d.
T. S. KUHN:
rola elementów “ pozapoznawczych ” – filozoficznych,
psychologicznych, socjologicznych w nauce
rola teoretycznej interpretacji w „doświadczaniu” (zależność
badań od paradygmatów)
nie odrzuca się teorii, dopóki nie ma innej
I. LAKATOS:
nauka to proces złożony, wielowarstwowy i zawierający w
różnych warstwach różne zalecenia metodologiczne — nie da
się oceniać „naukowości” pojedynczych teorii
teorie rodzą się „ obalone ” — znaczna część wysiłku naukowców
polega na uzgadnianiu ich z doświadczaniem
w nauce liczą się nie tylko potwierdzenia, obalenia, ale przede
wszystkim zdolność przewidywania nowych faktów
metodologiczna tolerancja : wszelkie wymogi metodologiczne
winny być stosowane „liberalnie”
Niekt
T. S. KUHN:
I. LAKATOS:
188606362.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin