PIEKNO W BETONIE.pdf
(
365 KB
)
Pobierz
76685816 UNPDF
odczas zajêæ z technologii betonu, prefabrykacji i innych
pokrewnych dziedzin, traktowalimy beton prawie wy³¹cz-
nie jako materia³ konstrukcyjny, od którego wymagalimy od-
powiedniej wytrzyma³oci, trwa³oci wobec oddzia³ywania ró¿-
nych czynników korozyjnych, mrozoodpornoci i szeregu in-
nych w³aciwoci narzuconych przez warunki eksploatacji wy-
konanych z tego materia³u elementów betonowych, ¿elbetowych
czy sprê¿onych. Dzisiaj chcia³bym zaproponowaæ spojrzenie
na ten materia³ z zupe³nie innego punktu widzenia, a mianowi-
cie jako na tworzywo, z którego mo¿emy kszta³towaæ przestrzeñ,
tworzywo, z którego mo¿emy wznosiæ ró¿ne obiekty. Mog¹ one
nam siê podobaæ, mog¹ nas fascynowaæ albo bulwersowaæ. St¹d
tytu³. Piêkno jest pojêciem wzglêdnym i subiektywnym. Z se-
tek obiektów, które móg³bym pokazaæ, wybra³em kilka. Zapra-
szam na wycieczkê, której pierwszym etapem jest Barcelona,
znana z najs³ynniejszego dzie³a hiszpañskiego architekta An-
tonia Gaudiego.
PIÊKNO W BETONIE*
nia. Budowê prowadzono do mierci Gaudiego w 1926 r. Prace
budowlane wznowiono w roku 1970, ale pe³nego rozmachu
nabra³y na pocz¹tku lat 80., kiedy generalnym koordynatorem
budowy zosta³ architekt Jordi Bonet. Stosunkowo szybki po-
stêp robót, to zas³uga, obok jego energii i zaanga¿owania, wpro-
wadzenia prefabrykacji (rys. 3).
Rys. 1 Rys. 2 Rys. 3
Rys. 4
Wykonanie tak nietypowych prefabrykatów wymaga³o przede
wszystkim zaprojektowania form o wewnêtrznych powierzch-
niach bêd¹cych negatywem skomplikowanych kszta³tów oraz
opracowania sk³adu mieszanki betonowej o urabialnoci gwa-
rantuj¹cej jej dotarcie we wszystkie zag³êbienia i niuanse for-
my. Formy wykonywane s¹ z dwóch warstw ¿ywicy: elastycz-
nej fakturowej warstwy wewnêtrznej gruboci 15 mm, daj¹cej
siê ³atwo odspoiæ od betonu, oraz sztywnej warstwy zewnêtrz-
nej (rys. 4). Samo wykonawstwo form przebiega w kilku eta-
pach.
1. W wyniku komputerowej analizy rysunków, czêsto pocho-
dz¹cych jeszcze z czasów Gaudiego, sporz¹dzone s¹ trój-
wymiarowe rysunki elementów, na których podstawie rze-
biarze wykonuj¹ gipsowe modele elementów w naturalnej
skali.
2. Gipsowy model pokrywany jest warstw¹ gliny o gruboci
odpowiadaj¹cej póniej wykonywanej warstwie poliureta-
nowej.
3. Na warstwê gliny uk³adana jest sztywna, nona warstwa ¿y-
wicy poliestrowej, w któr¹ wstawia siê zawory zwrotne.
4. Po stwardnieniu poliestru, zdejmuje siê go, usuwa z modelu
glinê, i po ponownym na³o¿eniu matrycy poliestrowej, w 15
mm szczelinê pomiêdzy gipsowym modelem a t¹ form¹ po-
liestrow¹ przez zawory zwrotne tzw. pakery wt³aczana
jest ¿ywica poliuretanowa.
Beton fakturowy klasy B30 - B35 prefabrykatów wykonany
jest na bazie bia³ego cementu oraz bia³ego kruszywa o uziar-
nieniu do 8 mm. Aby uzyskaæ odpowiedni¹ urabialnoæ mie-
szanki betonowej, stosuje siê superplastyfikatory. W zale¿no-
ci od rodzaju mog¹ one powodowaæ:
mechanizm smarny: na ziarnach cementu i mikrowype³nia-
czy powstaje warstwa smaru o molekularnej gruboci, zmniej-
szaj¹ca tarcie wewnêtrzne;
mechanizm dyspersyjny: na ziarnach cementu powstaj¹ ³a-
dunki elektryczne jednoimienne powoduj¹ce odpychanie siê
ziaren i zapobiegaj¹ce flokulacji;
mechanizm hydrofilowy: zmniejszenie napiêcia powierzch-
niowego wody, co u³atwia zwil¿anie ziaren.
Koció³ Segrada Familia, budowê którego rozpocz¹³ Gaudi
w roku 1882, uwa¿any jest za najwspanialsz¹ wi¹tyniê sece-
syjn¹. Zgodnie z kanonami secesji jest to budowla bardzo z³o-
¿ona stylistycznie, gdy¿ znajdujemy tutaj:
pojedyncze formy gotyckie: wysmuk³e, spiczaste wie¿e,
ostro³ukowe maswerki nad oknami i wejciami;
przepych baroku;
nawi¹zuj¹ce do manieryzmu formy antropomorficzne, przy-
pisuj¹ce przyrodzie nieo¿ywionej, jak i rolinom oraz zwie-
rzêtom cechy ludzkie;
symboliczne znaczenie wszystkich elementów, jak np. czte-
ry wie¿e o wysokoci 140 m symbolizuj¹ Czterech Ewange-
listów; pi¹ta, bêd¹ca w budowie najwy¿sza, o wys. 160 m
ma symbolizowaæ Zbawiciela;
nawi¹zanie do tradycji hiszpañsko-mauretañskiej poprzez
barwne ceramiczne ok³adziny cienne.
Nietypowe jest rozwi¹zanie konstrukcyjne wi¹tyni. W cen-
tralnej czêci sklepienie ukszta³towane jest jako odcinek hiper-
boli, w nawach bocznych hiperboloidalne i paraboliczne skle-
pienia opieraj¹ce siê na kolumnach ustawionych lekko ukonie
(rys. 1, 2), dziêki czemu kolumny te przenosz¹ tylko si³y osio-
we. Jest to swoisty wk³ad Gaudiego w teoriê konstrukcji. Ale
pozostawmy analizê samej bry³y architektom i historykom sztu-
ki, sposób przenoszenia obci¹¿eñ i wymiarowanie elementów
tego obiektu naszym kolegom zajmuj¹cym siê mechanik¹
budowli i ¿elbetem. Ja chcia³bym przedstawiæ problemy, na ja-
kie napotyka technolog, którego zadaniem jest tê wizjê, ideê
rzucon¹ przez architekta na papier, przekuæ w sztuczny kamieñ,
jakim jest beton. Za czasów Gaudiego poszczególne elementy
konstrukcyjne wykonywane by³y przede wszystkim z kamie-
str. 3
PISMO PG
P
Rys. 5 Rys. 6 Rys. 7
Poszukiwanie w budownictwie, a przede wszystkim w archi-
tekturze, nowych form wyrazu czêsto prowadzi do opracowa-
nia nowych materia³ów o odmiennych od klasycznego ¿elbetu
w³aciwociach. Przyk³adem takiego materia³u jest siatkobeton
beton drobnoziarnisty równomiernie nasycony siatkami z cien-
kiego, miêkkiego drutu. S¹ to elementy o gruboci 1-3,5 cm,
czyli wielokrotnie cieñsze od elementów ¿elbetowych, a tak¿e
znacznie od nich l¿ejsze. Rozwój siatkobetonu charakteryzuje
pewien paradoks: pierwszy w wiecie produkt z betonu zbrojo-
nego wykonany oko³o 1840 roku i opatentowany przez Josepha
Lambot w 1855 r. by³ elementem siatkobetonowym. Materia³
ten by³ protoplast¹ ¿elbetu, który powsta³ oko³o 50 lat póniej.
Siatkobeton poszed³ w zapomnienie i minê³o kolejnych 50 lat,
aby ponownie odkry³ go w³oski architekt i konstruktor Pier Luigi
Nervi. Pierwsze obiekty z zastosowaniem siatkobetonu powsta³y
we W³oszech st¹d kolejny etap naszej wycieczki Rzym,
Plazzetto dello Sport, czyli Pa³acyk Sportu (rys. 8). Nie jest to
pierwsza realizacja Nerviego z zastosowaniem siatkobetonu, ale
ze wzglêdu na lekkoæ konstrukcji i swoist¹ elegancjê zas³ugu-
je na uwagê. Hala powsta³a w latach 1956-57 jako pierwszy
obiekt sportowy na igrzyska olimpijskie, jakie odby³y siê w
Rzymie w 1960 r. G³ównymi elementami nonymi s¹ filary w
kszta³cie litery V, podparte w miejscach rozwidlenia. Z obu
ramion tych filarów wychodz¹ wachlarzowo po cztery ¿ebra
podpieraj¹ce belkê w kszta³cie piercienia. Z kolei na belce tej
opiera siê siatka prefabrykowanych ¿eber, stanowi¹ca konstruk-
cjê non¹ ogromnej siatkobetonowej kopu³y.
W efekcie mieszanka zostaje up³ynniona na okres 60-80 min
bez zmiany wytrzyma³oci betonu.
Obiekt, który jego wykonawcom przysporzy³ znacznie wiê-
cej problemów, znajduje siê w Bonn. Tutaj, w po³owie lat 90.,
s³ynnemu synowi tego miasta Ludwikowi van Beethovenowi
postawiono pomnik o wysokoci 3,5 m i wadze 25 ton (rys. 5).
G³ównym za³o¿eniem twórcy pomnika, prof. Klausa Kamme-
richsa by³o uzyskanie mo¿liwie wyrazistej twarzy muzyka dziê-
ki grze wiat³a niektóre fragmenty twarzy s¹ owietlone, a
inne pozostaj¹ w cieniu lub pó³cieniu. St¹d tak urozmaicona
struktura powierzchni. Sama bry³a jest pozornie zbudowana z
wielu poziomych elementów o zró¿nicowanych wymiarach, tak
poprzesuwanych, aby uzyskaæ po¿¹dany relief. W rzeczywisto-
ci jest to monolit, i do tego prefabrykat. Nawet pozostawiono
widoczne gniazda po uchwytach transportowych (rys. 6). Beto-
nowanie bry³y o tak skomplikowanej strukturze (np. jeden ele-
ment o gruboci 3 cm jest wysuniêty w stosunku do s¹siednich
o 70 cm) nie by³o ³atwe ani proste. Po kilku nieudanych pró-
bach, wewnêtrzne elementy formy wykonano z bloków styro-
pianowych, wycinaj¹c w nich negatyw rzeby. Aby nie spowo-
dowaæ odkszta³ceñ miêkkiego styropianu, blok betonowano w
kilku etapach. W etapie I rêcznie uk³adano beton fakturowy do
1/3 wysokoci pomnika, tworz¹c zewnêtrzny p³aszcz o grubo-
ci ok. 10 cm. Beton o konsystencji na pograniczu plastycznej-
gêstoplastycznej uk³adano ma³ymi porcjami, zagêszczaj¹c go
przez sztychowanie. W miarê uk³adania mieszanki betonowej,
sukcesywnie uzupe³niano bloki styropianem na podobieñstwo
klocków lego, wzmacniaj¹c je elementami drewnianym. Po 7
dniach twardnienia betonu fakturowego, wnêtrze p³aszcza wy-
pe³niono betonem konstrukcyjnym. Po kolejnych 7 dniach
uszorstkowiono powierzchniê betonu i po na³o¿eniu warstwy
sczepnej w podobny sposób zabetonowano blok do 2/3 wyso-
koci, a potem na pe³n¹ wysokoæ. Formê wraz z zawart¹ w niej
rzeb¹ ustawiono na wczeniej przygotowanym fundamencie,
po czym formê rozebrano. Z ods³oniêtej rzeby usuniêto ro-
dek antyadhezyjny strumieniem wody pod cinieniem i zaim-
pregnowano powierzchniê betonu ¿ywic¹ epoksydow¹ (rys. 7).
Rys. 9 Rys. 10
Zupe³nie inna kopu³a o innym kszta³cie i innej konstrukcji
znajduje siê 6 tys. km na wschód od Rzymu w New Delhi,
gdzie w latach 1980-86 zbudowano wiatyniê Bahaistów. Hin-
duski architekt Sahba zaprojektowa³ j¹ w kszta³cie kwiatu loto-
su religijnego symbolu bahaistów (rys. 9). Niezupe³nie jesz-
cze rozwiniêty kwiat o wysokoci 40 m tworz¹ trzy rzêdy po 9
p³atków ¿elbetowych pow³ok o gruboci 15-30 cm, których
zewnêtrzne powierzchnie pokryto p³ytami z bia³ego marmuru
sprowadzonego z Grecji. Dolne p³atki tworz¹ pow³oki nad wej-
ciami, górne, po³¹czone krawêdziami, tworz¹ sztywny mono-
lit. Rozchylone u góry p³atki tworz¹ w wewnêtrznej pow³oce
rozetê, wpuszczaj¹c wiat³o do wi¹tyni (rys. 10). Kopu³a we-
wnêtrzna sk³ada siê z 36 elementów o gruboci 20 cm, opartych
na 56 ¿ebrach tworz¹cych konstrukcjê non¹. Ca³oæ wykona-
no na mokro, z bia³ego betonu klasy B60. Bia³y cement pocho-
dzi³ z Korei, kruszywo grube stanowi³y dolomity z okolicy Delhi,
a kruszywo drobne bia³e piaski kwarcowe z Jaipuru.
Realizacja tego przedsiêwziêcia by³a niezwykle trudna. Fir-
ma Flint and Neill z Londynu, której powierzono opracowanie
projektu konstrukcji wi¹tyni, mia³a nie³atwe, ale jak¿e fascy-
nuj¹ce zadanie, gdy¿ spe³niaj¹c wymagania norm indyjskich
musia³a miêdzy innymi uwzglêdniæ:
mo¿liwoæ wystêpowania trzêsieñ ziemi,
ulewne deszcze,
Rys. 8
PISMO PG
str. 4
zmiany temperatury od +6°C do 45°C w cieniu,
silne wiatry monsunowe.
Te warunki narzuci³y tak¿e szereg wymogów samemu wy-
konawstwu. I tak miêdzy innymi:
temperaturê mieszanki betonowej ograniczono przede
wszystkim ze wzglêdu na skurcz do 30°C, w gor¹ce letnie
miesi¹ce, kiedy temp. dochodzi³a do 45°C i wiêcej stopni
sch³adzano sk³adniki betonu w silosach za pomoc¹ stalowych
spiralnych rur, przez które t³oczono powietrze oziêbione do
4°C, a do samej mieszanki dodawano kawa³ki lodu;
elementy betonowe pielêgnowano przez okres 2-3 tygodni,
a w niektórych przypadkach i d³u¿ej (dla porównania: mini-
malne okresy pielêgnacji wg wymagañ Polskich Norm to 7
dni dla betonu na cemencie portlandzkimo, oraz 14 dni dla
cementu hutniczego);
miejsca, w których uk³adano mieszankê betonow¹, zas³ania-
no przed dzia³aniem s³oñca ró¿nego rodzaju ekranami.
P³yty marmurowe, którymi pokryto zewnêtrzne powierzch-
nie wi¹tyni, mocowane s¹ do pod³o¿a ³¹cznikami z nierdzew-
nej stali, umo¿liwiaj¹cymi ich odkszta³cenia termiczne. W prze-
rwy pomiêdzy p³ytami o szerokoci 10 mm w temp. 30°C, u³o-
¿ono uszczelki gumowe, które od góry zalano bia³ymi, elastycz-
nymi kitami z masy silikonowej.
Rys. 12
wane rzeby-maszkary (rys. 12).
Nie maj¹ one tego wdziêku i uro-
ku, co otaczaj¹ce je kwiaty, ale
godne s¹ uwagi. W wiêkszoci s¹
to prefabrykaty. Specjalne efekty
uzyskano dziêki stosowaniu ró¿-
nych elementów porcelanowych,
szklanych, metalowych, muszli
wtapianych lub wklejanych w be-
ton. Jest to szczególny rodzaj be-
tonu architektonicznego po³¹-
czenie sztuk plastycznych z tech-
nologi¹ betonu.
Powsta³y specjalistyczne fir-
my, które zajmuj¹ siê produkcj¹
podobnych wyrobów, ró¿nego
rodzaju betonowych p³yt ok³adzi-
nowych,wykonawstwem elewacji
z betonów fakturowych itp. Jed-
n¹ z wiêkszych jest japoñska fir-
ma Fiji Concret, zatrudniaj¹ca
artystów plastyków, rzebiarzy,
kamieniarzy, architektów, chemi-
ków i technologów. Firma ta
wspó³pracuje z ponadszeædzie-
siêcioma du¿ymi wytwórniami
prefabrykatów, w USA, Kana-
dzie, Brazylii, Australii i Europie.
Rola technologa to nie tylko
opracowanie sk³adu mieszanki
betonowej o takiej urabialnoci,
aby mo¿na by³o wykonaæ elemen-
ty o bardziej skomplikowanych
kszta³tach, ale i zapewnienie im
d³ugowiecznoci, a w przypadku
Parku Zapachów zabezpiecze-
nie elementów przed destrukcyj-
nym dzia³aniem wiat- rów nios¹-
cych znad Morza Jawajskiego
piasek i sól. On tak¿e we wspó³-
pracy z che- mikami opracowuje
metody ³¹czenia ró¿nych materia-
³ów z betonem. Przyk³adem jest
beton fakturowy z topionymi frag-
mentami muszli oraz porcelany
(rys. 13, 14), albo elementami
szklanymi. Zarówno szk³o, jak
A teraz Szanghaj i najwy¿-
szy (do dzisiaj) obiekt Azji:
wie¿a radiowo-telewizyjna
o wysokoci 468 m, nazwana
Per³¹ Orientu. G³ówny korpus
wie¿y sk³ada siê z trzech s³u-
pów cylindrycznych o redni-
cy 9 m (rys. 11). Do³em do
wysokoci 100 m wie¿ê pod-
parto czteroma ukonymi s³u-
pami o takiej samej rednicy.
Ca³oæ posadowiono na ma-
sywnym fundamencie opiera-
j¹cym siê na palach. Gruboæ
cian tych cylindrycznych
elementów jest zró¿nicowa-
na: do³em ciany maj¹ gru-
boæ 0,7 m, gór¹, na wysoko-
ci 286 m - 0,35 m. Na wyso-
koæ wie¿y zró¿nicowane s¹
tak¿e wytrzyma³oci betonu:
do³em jest to beton klasy B60,
gór¹ B40. Konstrukcjê wie¿y od wysokoci 286 m do 350 m
stanowi s³up cylindryczny o gruboci 0,3 - 0,4 m, wykonany
z betonu klasy B40. Z punktu widzenia technologii betonu, osi¹-
gniêciem jest to, ¿e do wysokoci 350 m mieszankê betonow¹
podawano za pomoc¹ wysokocinieniowych pomp do betonu.
By³ to beton wykonany na cemencie portlandzkim, w którym
dla zapewnienia potrzebnej iloci drobnych frakcji zastosowa-
no popio³y lotne z wêgla kamiennego, a tak¿e u¿yto superpla-
styfikatora w celu zmniejszenia oporów ruchu mieszanki w ru-
roci¹gu.
Przed nami Singapur, a dok³adnie wyspa Sentosa bêd¹ca
miejscem rekreacji i odpoczynku dla Singapurczyków. Tutaj
znajduje siê wiele restauracji, kawiarni, akwariów, placów za-
baw dla dzieci, oraz parki: Park Motyli, Korali i Park Zapa-
chów, do którego zapraszam, ze wzglêdu na to, ¿e stanowi on
niecodzienny obiekt budowlany. W ten ogród z licznymi egzo-
tycznymi kwiatami st¹d nazwa parku zosta³y wkompono-
Rys. 13
Rys. 11
Rys. 14
Rys. 15
str. 5
PISMO PG
i np. aluminium, nie s¹ odporne na alkaliczne rodowisko, ja-
kim jest beton, i z czasem mog³yby odpaæ. W tym celu nale¿a-
³o opracowaæ kleje, które oddzielaj¹ takie elementy od betonu.
Albo wemy na przyk³ad beton surowy, na którego po-
wierzchni, zgodnie z normami czy wytycznymi niektórych kra-
jów, powinny co najmniej w 80% wystêpowaæ ziarna kruszy-
wa. Aby by³y one widoczne na powierzchni elementu w takiej
iloci, powierzchniê tê nale¿y poddaæ obróbce. W zwi¹zku z tzw.
efektem ciany, który polega na wzrocie jamistoci stosu okru-
chowego, prawie 100% przy powierzchni deskowania czy for-
my, po rozdeskowaniu na powierzchni elementu wystêpuje za-
prawa lub zaczyn cementowy. Aby ods³oniæ ziarna kruszywa,
nale¿y usun¹æ tê przypowierzchniow¹ warstewkê. W przypad-
ku betonu fakturowego o najwiêkszym ziarnie 8 mm wystarczy
usun¹æ warstwê o gruboci 2-3 mm (rys. 15). Dysponujemy w tej
chwili wieloma metodami obróbki powierzchni betonu, np.:
szlifowanie mechaniczne, m³otkowanie, groszkowanie, wypa-
lanie itp. obróbka rêczna przez kamieniarzy, stosowane s¹ tak-
¿e barwne betony. W chwili obecnej nie mamy problemów z bar-
wieniem cementu, gdy¿ dysponujemy ca³¹ gam¹ pigmentów
o ró¿nych kolorach odpornych na wiat³o. Gorzej jest z kruszy-
wem, którego kolor musi odpowiadaæ tym barwom, które wy-
marzy³ sobie plastyk. Wykonawstwo takiej p³yty nie jest trud-
ne, ale dosyæ ¿mudne. Istotna
jest te¿ pielêgnacja betonu tak
aby nie wyst¹pi³y rysy skurczo-
we.
S³ynny singapurski Manhat-
tan to królestwo stali, betonu
i szk³a (rys. 16). Budynki
o konstrukcji ¿elbetowej to pra-
wie wy³¹cznie obiekty prefa-
brykowane. Wed³ug naszych
europejskich krytyków stoso-
wanie elementów prefabryko-
wanych jest op³acalne w przy-
padku budynków o wysokoci
do 34 kondygnacji. Przy mon-
ta¿u obiektów wy¿szych kosz-
ty wzrastaj¹ niewspó³miernie.
Ale tutaj mamy obiekty bez po-
równania wy¿sze. W pobliskiej
Malezji, stolica tego kraju Ku-
ala Lumpur jest jednym wiel-
kim placem budowy. To tutaj
wznosi siê najwy¿szy na wiecie budynek, o wysokoci 452 m,
bêd¹cy siedzib¹ Malezyjskiego Koncernu Naftowego. Space-
ruj¹c po centrum, nie mo¿na siê oprzeæ wra¿eniu, ¿e w obecnej
architekturze panuje styl ogólnowiatowy. Przecie¿ podobne
budynki mo¿na zobaczyæ w Montrealu, Chicago, Sydney czy
San Paulo. Budowle, na które wyrany wp³yw wywarli tacy ar-
chitekci, jak Szwajcar Le Corbusier, Niemcy Ludwik van
der Rohe i Walter Gropius, Japoñczyk Kenzo Tange i wielu
innych. Kuala Lumpur ze swoim 1,3 tys. mieszkañców w po-
równaniu z innymi stolicami azjatyckimi, jak kilkunastomilio-
nowe Tokio czy Pekin, D¿akarta czy Manila jest maluchem.
Ale jest to miasto bardzo rozleg³e, dlatego te¿ spacer warto za-
st¹piæ wjazdem na wie¿ê telewizyjn¹, i z tego tarasu, z wysoko-
ci ok. 421 m spojrzeæ na miasto z góry. Widaæ wszêdzie bu-
dynki w monta¿u z elementów prefabrykowanych. Przytoczê
wypowied architekta japoñskiego, Kenzo Tange. Zapytany, dla-
czego jego projekty opieraj¹ siê przede wszystkim na prefabry-
Rys. 17
Rys. 16
kacji, odpowiedzia³: Elementy prefabrykowane sprawdzone
w wytwórni pod wzglêdem parametrów technicznych i wymia-
rów trafiaj¹ na budowê w wymaganym czasie. Na budowie pro-
blem sprowadza siê jedynie do podniesienia elementu, stabili-
zacji i monta¿u.
Wracaj¹c do Gdañska, na moment zatrzymamy siê w bli¿-
szym naszym granicom Monachium. To tutaj odbywaj¹ siê co-
roczne wielkie targi budowlane BAUMA MÜNCHEN. W ro-
ku 1999 zaprezentowano na nich SMART samochód specjal-
nie przygotowany na targi przez Firmê Daimler-Benz (rys. 17).
Jego karoseria wykonana jest z kompozytu betonowego zbro-
jonego w³óknem szklanym rowingiem. Mo¿na powiedzieæ,
¿e jest to praprawnuczek siatkobetonu, z którym spotkalimy
siê w Rzymie.
Beton, jak i kompozyty betonowe umo¿liwiaj¹ nam nie tyl-
ko wznoszenie obiektów budowlanych, ale i budowê m.in. ka-
d³ubów jachtów, karoserii samochodowych, o czym przekona-
limy siê, odwiedzaj¹c targi BAUMA. Materia³y zwi¹zane z be-
tonem stwarzaj¹ kolejne mo¿liwoci. Chc¹c przedstawiæ jedn¹
z nich, pozwolê sobie zmieniæ temat wyk³adu Piêkno w beto-
nie na Piêkno w opakowaniach
po sk³adnikach betonu. Te dwie
sympatyczne panie maj¹ kreacje
z takich w³anie opakowañ (rys.
18). Proszê to traktowaæ jako ofer-
tê z naszej strony. Gdyby która
z pañ chcia³a w tym roku wyst¹piæ
w takiej sukience, np. na naszym
deptaku w Sopocie, to informujê,
¿e nasza Katedra Katedra Kon-
strukcji Betonowych i Technologii
Betonu, dysponuje takimi materia-
³ami w ró¿nych kolorach i ró¿nych
firm. Sertdecznie zapraszamy, ma-
teria³ przeka¿emy gratis.
Rys. 18
Andrzej Ma³asiewicz
Wydzia³ In¿ynierii L¹dowej
* Artyku³ opracowano na podstawie tekstu ostatniego wyk³adu" na Wy-
dziale In¿ynierii L¹dowej PG, wyg³oszonego przez autora 16 marca 2001 r.
ród³a ilustracji: rys. 1, 3, 4 Betonwerk + Fertigteil Technik, nr 3/
2000; rys. 5, 6, 7, 13, 14, 15 Beton + Fertigteil Jahrbuch, Bauverlag
Gmbh, Wiesbaden und Berlin, 1993; rys. 2, 8 W. Koch. Style w architek-
turze. Bertelsmann Publishing, Warszawa, 1996 ; rys. 9, 10, 11, 12, 16
autor; rys. 17, 18 Betonwerk + Fertigteil Technik, nr 2/99
PISMO PG
str. 6
Plik z chomika:
michalxmen
Inne pliki z tego folderu:
Człowiek i sztuka.doc
(110 KB)
Rzeźba i jej geneza.doc
(25 KB)
o rzezbie.doc
(51 KB)
sem_jezykrzezby_literatura.doc
(44 KB)
JAKI JEST-ZBIGNIEW DUDEK.doc
(41 KB)
Inne foldery tego chomika:
- ▧ ▍[ LEKTOR ] BAJKI 720-1080 HD
⇒Eksploracja
⇒Mapy
★ GROUP SEX
♥♥♥Naprawa aut
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin