CELE OGÓLNE:1.rozwijanie pomysłowości i wyobraźni twórczej2.rozwijanie zainteresowań dzieci jesienną przyrodą3.wdrażanie dzieci do wypowiadania się na określony temat4.doskonalenie naturalnych czynności ruchowychCele:- Utrwalenie i uporządkowanie zdobytych wiadomości, odwoływanie się do pamięci dzieci- Rozpoznawanie owoców i warzyw po smaku, dotyku- Rozwijanie umiejętności liczenia w dowolnym zakresie z wykorzystaniem liczmanów- Zachęcenie do spontanicznych improwizacji ruchowych do melodii.Zamierzone efekty:- Dzieci samodzielnie wyciągają wnioski dotyczące zagadnień i problemów przedstawionych przez nauczyciela- rozpoznają, nazywają, segregują dary sadów i ogrodów (owoce, warzywa)- przeliczają w dowolnym zakresie z wykorzystaniem liczmanów- dokonują improwizacji rytmicznej i melodycznej znanych piosenek dotyczących tematu- wyciągają wnioski na temat potrzeby spożywania warzyw i owoców pod różnymi postaciami.Metody:- Swobodnej ekspresji- Zadań inspirujących,- Słowna – rozmowa, objaśnieniaPomoce: ilustracja przedstawiająca jesień, kolorowe chusteczki , opaski z listkami warzywa i owoce, kosz, materiał przyrodniczy, kaseta, magnetofon, dla każdego dziecka, przybory plastyczne, kolorowe listki.PRZEBIEG SPOTKANIA:1. Powitanie „Iskierka przyjaźni” –iskierkę przyjaźni puszczam w krąg,niech zaraz wróci do moich rąk2. Rozmowa o jesieni;- jaka jest teraz pora roku , oznaki- jakie są dary jesieni (owoce, warzywa, dary z lasu, parku),- segregowanie (tworzenie zbiorów), owoce ,warzywa, dary lasu( przeliczanie; mniej, więcej, tyle samo) .3. Zabawa „Prawda czy fałsz”.Nauczyciel mówi zdania, dzieci jeśli się z nim zgadzają podnoszą rękę do góry, jeśli nie kładą na kolanach) ;- Czy jabłka rosną na jabłoni?- Czy winogron jest zielony?- Czy śliwka jest gorzka?- Czy gruszki rosną na wierzbie?- Czy kompot gotuje się z owoców?- Czy owoce są kwadratowe?4. „Co to za owoc?” – nauczyciel podaje na talerzyku małe kawałki różnych owoców. Dzieci określają smak oraz podają nazwę owocu wybierając odpowiedni kartonik.5. „Jabłko” – dzieci siedzą w kole po turecku. W rytm muzyki podają sobie jabłko z rąk do rąk. W momencie wyłączenia muzyki odpada dziecko trzymające owoc.6. „Co to jest?” – zagadki słowne(dzieci odpowiadają przez podniesienie ręki)„Latem w ogrodzie wyrósł zielony,a zimą w beczce leży kiszony”(ogórek)„Pomarańczowa, słodka z ziemi wyrwanapyszna w surówce i gotowana.Dobrze jej w dłoni i salaterkachwięc chrup ją zawsze zamiast cukierka” ( marchewka)„Biały korzeń, zielona natka,prawda, że łatwa jest to zagadka?” (pietruszka)„Wyjęty z ziemi szary i brzydki,pyszne są z niego placki i frytki”.(ziemniak)„W żółtej łupinie biała kulagdy ją kroimy do łez nas rozczula”(cebula)7. „Taniec z chusteczkami” ; inscenizowany przy melodiipiosenki „Jesienna poleczka”8. „ Stonoga z ziemniaków” – nawlekanie przez dzieci podziurawionychziemniaków na drut. (ozdobienie pierwszego ziemniaka - głowy włosami,kokardką, oczy pinezki, usta papier kolorowy).Wymyślanie imienia dlawykonanego „stworka” .9. „Złap ziemniaka do worka”. propozycja zabawy zręcznościowejUczestnicy: rodzic i dziecko staja naprzeciwko siebie . Dziecko trzyma worekdziecko łapie. Która para nazbiera najwięcej ziemniaków – wygrywa .10. „Ziemniaczane ludziki” propozycja zabawyNa stoliku przygotowane są ziemniaki, nożyki i inne drobne przedmioty np.jarzębina, guziczki, kasztany, szpilki, wełna itp. Uczestnicy mają za zadaniewykonać ziemniaczanego ludzika. Wystawa wspólnych prac.11. Zabawa integracyjna „Czy gruby, czy chudy” – wspólna zabawa zrodzicami12. „Sałatka owocowo – warzywna” – zabawa muzyczno-ruchowa.Dzieci otrzymują emblematy warzyw lub owoców, siadają w kółeczku nakrzesełkach. W rytm muzyki biegają wywołane przez nauczyciela owoce ,warzywa. (W tym samym czasie nauczyciel zabiera krzesełko). Odpadawarzywo (owoc) dla którego braknie miejsca.13.„Kącik drukarski” propozycja zabawy to ozdabianie stemplamiziemniaczanymi stroju „Pani Jesieni”. Na stolikach przygotowane są ziemniaki,nożyki do wykonania stempli oraz kolorowe farby , suknia dla „Pani Jesieni”.14. "Na polanie w lesie" zabawaPani Jesień idzie pierwsza, dzieci ustawiają się w szereg podają sobie ręcetworząc "wąż" który prowadzony jest przez panią Jesień i śpiewają:" Na polanie w lesiechodzi sobie jesieńróżne dary niesiekoral, koral, sznur koralila la la la la lakoral, koral, sznur koralikoral jarzębina daLas się cały mieni złocii czerwieni Czary to jesieniKoral, koral, sznur koraliLa la la la la laKoral, koral, sznur koraliKoral jarzębina daPo wspólnej zabawie dzieci wracają na miejsca gdzie siedziały.nauczycielka mówi do dzieci, że tak się zmęczyły po tej zabawie, że muszą usiąść. Zwraca się do rodziców; czy Państwo umieją jakąś piosenkę, to posłuchają dzieci jak to rodzice śpiewają.- Rozdanie karteczek dla wszystkich gości piosenki; treści piosenki;„Bo nasze przedszkoleto jedna rodzinaBawmy się razemJesień się zaczyna.Hej, hej bawmy sięBędzie wesoło albo nie".- melodia piosenki "Bo wszyscy Polacy to jedna rodzina", zachęcenie do wspólnego śpiewu, dzieci słuchają śpiewu rodziców, którzy śpiewają te słowa 3 razy. Po zaśpiewaniu - dzieci nagradzają brawami za wspólny śpiew.15. Konkurs: „Obieranie ziemniaków”Wytypowane 5 rodziców, każdy otrzymuje ziemniaka i nożyk. Zadanie polega na obraniu ziemniaka. Wygrywa ten, czyja obierka jest najdłuższa.16. Podziękowanie za wspólnie przeżyte chwile, za radość ze wspólnejzabawy.
ewajorek