Diagnoza_i_terapia_dzieci.pdf
(
139 KB
)
Pobierz
Diagnoza i terapia dzieci z zespołem ADH i ADHD
Diagnoza i terapia dzieci z zespołem ADH i ADHD
Każdy nauczyciel podejmujący pracę z nową grupą dzieci stara się już w
pierwszych dniach pracy wyłonić dzieci pochodzące z grup ryzyka. Najłatwiej i
najszybciej zauważa się dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z
zaburzeniami koncentracji uwagi zwanych dalej ADHD. Są to dzieci, o których
potocznie mówimy „nie może usiedzieć w miejscu”. Ich zachowanie nie wynika
jednak ze złej woli. Cały czas trwają badania nad przyczynami takiego
zachowania.
Neurolodzy, psycholodzy, psychiatrzy dopatrują się przyczyn w
mikrouszkodzeniach mózgu, przewlekłych (nawet ciążowych) zatruciach
ołowiem, barwnikami, salicylanami, konserwantami i w błędach
wychowawczych. Stwierdzono u tych dzieci zaburzenia równowagi pomiędzy
noradrenaliną a dopaminą.
Rozpoznanie u dziecka zespołu ADH (zespół nadpobudliwości ruchowej) lub
ADHD (zespół nadpobudliwości ruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi)
przebiega w kilku etapach. Przy diagnozowaniu bierze się pod uwagę:
-
informacje, od co najmniej dwóch niezależnych osób, np. rodzice i
nauczyciel
-
rozmowy z dzieckiem
-
obserwacje zachowania dziecka
-
obiektywną ocenę ruchliwości przeprowadzoną w pomieszczeniu z
jednostronnym lustrem zawierającą też elektroniczny pomiar aktywności
ręki, stopy lub pomiar stabilności (tzw. aktometria, pedometria,
stabilometria) przeprowadzony w pomieszczeniu z podłogą, która posiada
dwa czynniki ruchu
-
obiektywną ocenę uwagi przeprowadzoną
- komputerowym testem uwagi ciągłej
- skalą i kwestionariuszami diagnostycznymi ,np Connersa
- testami psychologicznymi
-
badania pediatryczne i neurologiczne
-
badania pomocnicze i wykluczające np. EEG, CT (tomografia
komputerowa), MRI (rezonans magnetyczny)
Amerykańscy badacze ( Schmidt, Jensen, Swanson, Gillberg, Bhatia) sprawdzili
częstość występowania zespołów na świecie. Okazało się, że:
u dzieci 3-4 letnich problem dotyczy od 1-5% dzieci
3-12 lat - do 30%
3-18 lat - 10%
populacja dzieci miejskich
3-12 lat - 18%
populacja dzieci na wsi
3-12 lat - 4,6%
Przeprowadzone badania w Polsce nie rozgraniczają grup wiekowych i
wskazują na występowanie zespołów u 3-10% dzieci.
Zróżnicowano nawet dominację objawów ze względu na płeć. U
chłopców zauważa się przewagę agresji i nadruchliwości, u dziewczynek
przewagę zaburzeń uwagi i koncentracji.
Objawy kliniczne zespołu ADHD usystematyzowano wg rodzajów
zaburzeń:
- zaburzenia koncentracji
-
nie skupia uwagi
-
błędy z niedbałości
-
wydaje się, że nie słucha co do niego mówimy
-
zapomina o prostych czynnościach lub poleceniach
-
łatwo się rozprasza
-
nie kończy rozpoczętego zadania
-
ociąga się z rozpoczęciem zadań planowych
-
źle organizuje sobie pracę
-
zaczyna kilka rzeczy na raz
-
gubi przedmioty
- zaburzenia popędliwości (impulsywność)
-
reaguje natychmiast, bije się z innymi, niszczy zabawki
-
nie słucha do końca, przeszkadza
-
ciągle wtrąca się do rozmowy
-
ma na każdy temat swoje zdanie, zwykle nieprzemyślane
- nadruchliwość
-
nie usiedzi w miejscu
-
miewa tiki, stereotypie ruchowe
-
chodzi po klasie
-
dotyka, przestawia przedmioty, wchodzi do obcych pomieszczeń
-
ciągle mówi
-
mało śpi
-
nie lubi spokojnych gier, zabaw, malowania
Terapię należy przeprowadzać kompleksowo. Lekarze zapewniają pomoc
farmakologiczną, specjaliści (psycholog, pedagog, neurologopeda) prowadzą
zajęcia terapeutyczne, którymi obejmują zarówno dzieci, jak i rodziców. W
pracy z tymi dziećmi najważniejszymi zaleceniami są:
KONSEKWENCJA
STAŁY RYTM DNIA
SYSTEMATYCZNOŚĆ
DŁUGOTRWAŁOŚĆ
Nauczyciel, który w swojej grupie pracuje z dzieckiem przejawiającym
wcześniej omówione symptomy zachowań powinien w pierwszej kolejności
odpowiedzieć sobie na pytanie „Czy mój stosunek do tego dziecka jest taki sam,
jak do innych dzieci?”
Rozmowa z rodzicami
wyjaśni sprawę, czy dziecko jest zdiagnozowane i
poddane terapii. Jeżeli nie, należy podjąć odpowiednie kroki, jeżeli tak – należy
uzbroić się w cierpliwość i systematycznie, konsekwentnie i długotrwale
pracować z takim dzieckiem, starając się jak najczęściej wykorzystywać w
stosunku do dziecka
wzmacnianie pozytywne
.
Optymalnym
miejscem nauczania
dziecka z ADHD jest mało liczna klasa o
charakterze integracyjnym, najlepiej z dwójką nauczycieli. W warunkach
normalnej, osiedlowej szkoły ten wymóg jest praktycznie niemożliwy do
zrealizowania. Nauczyciel musi poradzić sobie z dzieckiem w takich
warunkach, w jakich pracuje. Może jednak wspomóc się innymi działaniami.
Najważniejszą rzeczą jest opracowanie jasno sformułowanego
regulaminu
,
który powinien wisieć w widocznym miejscu w klasie. Dziecko musi znać
zasady postępowania obowiązujące w klasie. Ułatwi to nauczycielowi
konsekwentną kontrolę dyscypliny i natychmiastową reakcję na niewłaściwe
zachowanie dziecka. W
systemie kar
nie należy stosować ograniczeń w
zabawie i ćwiczeniach fizycznych, a uwagi krytyczne wypowiadać tylko po
bardzo poważnych przewinieniach, aby ograniczyć ilość informacji
napływających do dziecka.
Dobrze jest
posadzić dziecko blisko nauczyciela
, obok ucznia, który jest
zorganizowany, zdyscyplinowany i chętny do pomocy. Podczas pracy w
grupach dobrze jest
łączyć dzieci
o różnych umiejętnościach, aby same
korygowały negatywne zachowania rówieśników.
Nauczyciel powinien umożliwić dziecku nadpobudliwemu
rozładowanie
swoich emocji
poprzez przydział dodatkowych obowiązków w postaci
przyniesienia kredy , zmoczenia gąbki itp.
Bardzo ważna jest też systematyczna
kontrola pracy
dziecka i to nie tylko w
szkole, ale w ramach współpracy z rodzicami, także w domu. Umożliwi to
naszemu uczniowi
odniesienie sukcesu
, który jest niezbędnym elementem
pracy z dziećmi dotkniętymi omawianym zespołem.
Bibliografia:
1.
J.Comi-Wielowiejska, Wirujące dzieci, „Newsweek”2001 nr 13.
2.
M.Fiejdasz, K.Romanowska, O.Skwiecińska, Odrzucone przez szkołę, „Newsweek”2001
nr 13.
3.
B.Pietkiewicz, Diabły za szklaną ścianą, „Polityka”, listopad 2001
4.
T.Wolańczyk, A.Kołakowski, M.Skotnicka, Nadpobudliwość psychruchowa u dzieci,
Lublin 1999, „Bifolium”.
5.
B.Patycka, Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji
uwagi.„Życie Szkoły”, wrzesień 2002
6.
notatki własne ze szkolenia w WCIES „ dzieci z zaburzeniami ADHD”.
Opracowała :
mgr Monika Stańczyk
Plik z chomika:
anmaria53
Inne pliki z tego folderu:
Deficyt uwagi z nadruchliwością.pdf
(71 KB)
ADHD-dar_przeklenstwo.doc
(58 KB)
Uczen%20z%20zespolem%20nadpobudliwosci%20psychoruchowej.pdf
(211 KB)
problemy adaptacyjne dziweci z ADHD(1).PDF
(91 KB)
wieleimion jednej dolegliwo,,,,,,,ści - adhd.pdf
(172 KB)
Inne foldery tego chomika:
Agresja w szkole
Asia
Autyzm
Blondynka na językach - Niemiecki (tekst lekcji w plikach mp3)
boże narodzenie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin