Cyfrowy puder.pdf

(235 KB) Pobierz
Cyfrowy puder
Cyfrowy puder
Każda kobieta chciałaby wyglądać na zdjęciach jak modelka z kolorowych czasopism
albo przynajmniej jak prezenterka z telewizji...
Skóra ludzka jest niefotogeniczna. Odbija paskudnie światło,
przez co na zdjęciach i na filmach powstają jasne placki. Dlatego
zawsze przed sesją fotograficzną albo filmowaniem w studiu
wszyscy są pudrowani, by twarze im nie błyszczały. Niestety, gdy
robimy zdjęcia na co dzień, choćby w czasie rodzinnego grilla,
ani panowie, ani panie nie mają na twarzy warstwy pudru
niwelującego refleksy. I nawet jeśli zdjęcia wyjdą dobrze, jasne
placki zdradzają nieprzygotowanie modelki czy modela. I w tym
momencie pomocny okazuje się komputer...
Zaczynamy od wczytania zdjęcia, które chcemy poprawić.
Kolejnym krokiem jest stworzenie warstwy z kopią obrazu
wyjściowego. W tym celu naciskamy klawisze: Ctrl-A, Ctrl-C i
Ctrl-V. Kiedy w okienku warstw pojawi kopia tła, wtedy
zaznaczamy nową warstwę i rozmywamy ją za pomocą
polecenia: Filter->Blurr->Gaussian blurr. Następnie ustawiamy promień rozmycia wg
angielskiej zasady parzenia herbaty: po jednej łyżeczce na osobę plus jedna "dla
imbryka". Należy usunąć wszystkie nierówności i przebarwienia skóry plus 50%. W tym
konkretnym przypadku do wygładzenia skóry wystarcza promień 10, dodajemy jeszcze
5, czyli ostatecznie rozmywamy o 15 pikseli.
Po tej operacji wprawdzie zniknęły wszystkie nierówności na twarzy fotografowanej
osoby, ale zniknęły też wszystkie kontury, a nie o to przecież chodziło. By odzyskać
zdjęcie, trzeba jeszcze ustawić na ok. 50% krycie warstwy ("Opacity"), którą przed chwilą
rozmywaliśmy.
1
10385922.015.png 10385922.016.png
Pudrowanie
rozpoczynamy od
utworzenia nowej
warstwy, zawierającej
retuszowany obraz.
Można to osiągnąć
przez wybranie z
menu polecenia
Layer->New->Layer
via copy.
Operacja tworzy nową
warstwę. W okienku
warstw pokazuje się
ona jako "Layer 1". W
czasie wszystkich
kolejnych operacji
pamiętajmy, żeby
właśnie ta warstwa
była zawsze wybrana.
Teraz zaznaczamy
pierwszą warstwę i
dokonujemy rozmycia
gaussowskiego
(Gaussian blurr) o
promieniu 15 pikseli,
tak by zniknęły
wszystkie nierówności
skóry na twarzy
modelki.
By odzyskać kontury
utracone w czasie
rozmywania,
ustawiamy
przeźroczystość
warstwy na 50%.
Twarz na powrót staje
się wyraźna.
Lepsze przyjacielem dobrego
2
10385922.017.png 10385922.018.png 10385922.001.png 10385922.002.png 10385922.003.png
Jest już dobrze, ale może być jeszcze lepiej. Sęk w tym, że rozmywając skórę na twarzy,
rozmyliśmy całą resztę zdjęcia. Warto przeprowadzić operację tylko na skórze twarzy,
zostawiając resztę obrazu nietkniętą. W tym celu musimy zaznaczyć twarz. Sposobów
jest mnóstwo, najwygodniej chyba użyć najpierw narzędzia "Selection tool brush"(pędzel
selekcji), którym obrysowujemy precyzyjnie kontur twarzy. Teraz wybieramy lasso i
trzymając klawisz shift, obrysowujemy kontur wokół paska, który narysowaliśmy pędzlem
selekcji. Można to zrobić na raty, a zaznaczenie, które wykonaliśmy za pomocą pędzla
selekcji, zostawia duży margines na drgnięcie ręki. Zaznaczanie samym lassem byłoby
niewygodne.
Gdy już zaznaczymy twarz, robimy nową warstwę za pomocą kombinacji klawiszy: Ctrl-
C, Ctrl-V. Pojawia się nowa warstwa z samą tylko twarzą. Musimy jeszcze zmniejszyć
krycie warstwy pierwotnej do 20% i nowej do 30% (prawidłowe parametry dobieramy
eksperymentalnie). Nie możemy zrezygnować z krycia warstwy pierwotnej, bowiem
włosy i bluzka będą wyglądały nienaturalnie ostro.
Teraz musimy wyizolować
samą twarz z obrazu. Służą
do tego narzędzia "Pedzel
selekcji" (paleta z lewej) i
"Lasso" (paleta z prawej).
Za pomocą pędzla selekcji
obrysowujemy kontur
twarzy.
3
10385922.004.png 10385922.005.png 10385922.006.png
Za pomocą lassa
wybieramy resztę
powierzchni twarzy.
Pamiętajmy, że w czasie
całej operacji trzeba
trzymać klawisz Shift.
Teraz tworzymy nową
warstwę, zawierającą samą
twarz. Najłatwiej za pomocą
sekwencji klawiszy: Ctrl-C,
Ctrl-V.
Ostatnim krokiem będzie obrysowanie oczu, ust i brwi pędzlem selekcji. Teraz
zaznaczamy górną warstwę, naciskamy klawisz Delete - zaznaczone fragmenty
nabierają ostrości. Możemy usunąć zaznaczone fragmenty z warstwy niżej, co
spowoduje dodatkowe wyostrzenie zębów i oczu. Na koniec możemy spłaszczyć obraz i
zapisać.
Pasta wybielająca
Każda kobieta będzie wdzięczna za kolejne zabiegi dokonane na zdjęciu: wybielenie
zębów i podkreślenie koloru oczu. Najpierw cierpliwie pędzlem selekcji zaznaczamy
zęby. Następnie wywołujemy okienko barwy i nasycenia (Hue/saturation) za pomocą
skrótu klawiaturowego Ctrl-U. Zmniejszamy nasycenie (saturation) o co najmniej 40% i
zwiększamy jasność o 8%. Musimy bardzo czujnie operować suwakami, bowiem zbyt
duże wartości korekcji sprawią, że zęby będą wyglądały nienaturalnie. By pozbyć się
migającego konturu wokół zaznaczonych zębów, możemy nacisnąć klawisze Ctrl-H (ta
sama kombinacja pokazuje znów kontur).
4
10385922.007.png 10385922.008.png 10385922.009.png
Starej warstwie nadajemy
przeźroczystość 20%, a
nowej 30%. Za pomocą
pędzla selekcji zaznaczamy
teraz usta oczy i brwi.
Naciskamy klawisz Delete,
który usuwa zaznaczone
fragmenty, a tym samym
usta, oczy i brwi stają się
ostrzejsze. Jeśli jesteśmy
zadowoleni z efektów,
spłaszczamy obraz.
Możemy jeszcze wybielić
zęby. Znów używamy
pędzla selekcji, tym razem
zaznaczamy zęby.
Naciskając klawisze Ctrl-U,
wywołujemy paletę
nasycenia i jasności.
Zmniejszamy nasycenie
(Saturation) i zwiększamy
jasność (Lightness).
Gdy zęby są już w porządku, przechodzimy do oczu. Znowu zaczynamy od starannego
zaznaczenia ich pędzlem selekcji i zmieniamy kolor oczu za pomocą tego samego
narzędzia, którym posłużyliśmy się w przypadku zębów. Suwak nasycenia ("Saturation")
pomoże nam zwiększyć intensywność koloru, a suwak barwy ("Hue") umożliwi uzyskanie
pożądanego koloru oczu. I już możemy podziwiać efekty. Niewiele kobiet będzie
niezadowolonych z takich poprawek. Gwarantujemy!
5
10385922.010.png 10385922.011.png 10385922.012.png 10385922.013.png 10385922.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin