Stenogram rozmów z kokpitu Tu-154M
Stenogram zapisu czarnych skrzynek samolotu Tu-154 M podczas lotu 101 do Smoleńska. W katastrofie zginęło 96 osób.
Legenda:
2P - drugi pilot
KRL - kontroler ruchu lotniczego
N - nawigator
IP - inżynier pokładowy
KBC - dowódca statku powietrznego
A - nieokreślony rozmówca
S - stewardessa
niezr. - niezrozumiałe
TAWS - informacja głosowa TAWS
Stenogramy z rejestru rozmów w kokpicie
08:02:48 A (niezr.)
08:02:51 A (niezr.)
08:02:54 A (niezr.)
08:02:59 A (niezr.)
08:03:08 A (niezr.)
08:03:12 N (niezr.) Za wielką wodę...
08:03:17 N (niezr.) Dowódca mówił.
08:03:20 2P (niezr.) Za wielką wodę...
08:03:22 2P (niezr.) Za wielką wodę na czterogwiazdkowego generała.
08:03:30 2P I teraz tak zapierdala, bo musi jeszcze nalatać 40 godzin.
08:03:35 2P Nie, a jak nie może, to wiesz, wtedy zapierdala do Poznania.
08:03:47 A (niezr.)
08:03:54 A Na koniec kariery pewnie jeszcze (niezr.) za odpowiednią (niezr.).
08:04:02 KRL DHS contact Minsk118 correction 120,125.
08:04:04 A (niezr.) Dowódca nie wiedział (niezr.)
08:04:11 A To będzie... makabra będzie. Nic nie będzie widać.
08:04:15 KRL DCMHS
08:04:16 2P Cargo
08:04:19 A (niezr.)
08:04:29 KRL DCMHS
08:04:33 DCMHS Go ahead.
08:04:34 KRL Contact Minsk 120,125.
08:04:39 DCMHS Minsk 120, 125, DCMHS, good bye.
08:04:43 KRL Bye.
08:04:49 A (niezr.)
08:04:57 2P No właśnie, nic się nie dorobił.
08:04:58 A (niezr.)
08:05:58 KRL Polish Air Force, 101, contact Minsk 118,975.
08:06:05 N 118,975, Polish Air Force 101, thank you, good bye.
08:06:09 KRL Bye.
08:06:11 2P "Do swidanija" się mówi.
08:06:12 N Właśnie nie wiem, czy to jest "Do swidanija", czy...
08:06:14 2P A jak?
08:06:14 N Ja nie zgodziłbym się...
08:06:16 2P "Dobroje ranieco"
08:06:18 2P Powiedz tak, zobaczymy czy załapie (śmiech).
08:06:27 2P Dobroje ranieco.
08:06:31 N Minsk-Control, Polish Air Force 1-0-1, dzień dobry, FL 3-3-0, over Minsk.
08:06:38 KRL Polish Air Force 1-0-1, Minsk-Control, dobry... dzień dobry, Radar Contact.
08:06:45 2P (śmiech) mówiłem (niezr.)
08:06:49 KRL Aerofłot 141, pracujcie Mińsk-Kontrola 133,425.
08:06:55 2P Co? Oczywiście, że nie.
08:06:56 141 133,425, powtórzcie.
08:06:57 KBC Jasiek go pytał.
08:06:59 2P Co?
08:06:59 KRL Prawidłowo?
08:07:01 KBC Jasiek go pytał.
08:07:01 141 33,425, dziękuję, do widzenia Aerofłot 141.
08:07:02 A (niezr.) trzy.
08:07:07 KRL Polish Air Force 1-0-1, what FL are you going to reach to ASKIL?
08:07:08 A (niezr.).
08:07:12 A Three Thousand nine hundred.
08:07:14 N 3900 Polish Air Force 1-0-1.
08:07:16 KRL OK.
08:07:17 KRL Report when ready for descent.
08:07:20 N Yeah.
08:07:29 A (niezr.)
08:07:34 2P No pewnie.
08:07:37 A (niezr.)
08:07:48 2P Dobra.
08:07:49 A (niezr.)
08:07:54 2P Dawaj następne.
08:07:56 A (niezr.)
08:07:59 141 Mińsk-Aerofłot 141.
08:08:02 KRL Tak, ja pewnie przez pomyłkę. 133,55.
08:08:06 141 133,55, z Wilnem, do widzenia, dziękuję.
08:08:32 2P Postanowiliście?
08:08:33 A (niezr.)
08:08:36 2P Co?
08:08:36 A (niezr.) Michalak.
08:08:39 2P Wiesz...
08:08:40 2P Wiesz co, to akurat bedzie (niezr.).
08:08:42 2P Idealnie.
08:08:43 A (niezr.)
08:08:48 2P Wiesz co...
09:08:52 KBC E tam.
08:08:55 2P (niezr.)
08:09:17 A (niezr.)
08:09:22 N Minsk-Control, PLF, Polish Air Force 1-0-1, ready for descent.
08:09:27 KRL Polish Air Force 1-0-1, now descent to FL 3900 meters.
08:09:35 N Descending to FL 3900 meters, Polish Air Force 1-0-1.
08:09:40 KBC Mały gaz.
08:09:41 IP Mały gaz.
08:09:47 KBC I WN-y.
08:09:48 IP Są WN-y.
08:09:49 A (niezr.)
08:09:52 N Mogę kartę?
08:09:53 KBC Bardzo proszę.
08:09:54 N Procedura.
08:09:56 KBC Jeszcze nieznana.
08:09:57 N dane do lądowania.
08:09:59 2P Częściowo zapisane.
08:10:00 N TKS. Mamy kurs 72, rodzaj pracy GPK.
08:10:06 A (niezr.).
08:10:07 N RW, nastawniki, RW.
08:10:10 KBC 100 metrów.
08:10:12 KBC Kurs pasa za chwileczkę.
08:10:13 N Paliwo.
08:10:14 2P Około 11 ton do lądowania.
08:10:15 1958 Dzień dobry, Minńsk-Kontrola, Bieławija 19 - 58, jestem na kursie 085, nabieramy 190-y poziom, podpisano 9-100.
08:10:16 IP Potwierdzam.
08:10:19 2P Dobra, nie ustawiamy jeszcze.
08:10:21 KBC Ustawimy sobie 2-5-9, z tamtej strony.
08:10:23 KRL Białoruski 19-85...58, Mińsk-Kontrola, dzień dobry, kontrola wtórna, na zmienionym kursie kontynuujcie nabór 7500 metrów.
08:10:31 1958 Na zmienionym kursie 7500 metrów nabieramy, 19-58.
08:10:37 N (niezr.)
08:10:40 KBC Nic takiego.
08:10:41 N Aha.
08:10:45 KBC Kurs pasa 2-5-9 ustawiony.
08:10:47 2P U mnie też.
08:10:48 2P U mnie też.
08:10:51 2P Ja też tak "maju".
08:11:01 2P Nie no, ziemię widać... Coś tam widać... Może nie będzie tragedii...
08:11:07 2P Masz coś do pisania?
08:11:10 N Tak, mam.
08:11:16 2P To co? Powoli się szykujemy.
08:11:22 A (niezr.)
08:11:23 KRL German-Cargo 5-1-0, contact Moscow on 128,8.
08:11:29 A Dziś kurs, temperatura, ciśnienie (niezr.).
08:11:30 510 128,8, German-Cargo 5-1-0, bye-bye.
08:11:33 KRL Bye.
08:11:34 IP Mogę jeszcze ciśnienie i temperaturę?
08:11:36 N Skąd mam wiedzieć (niezr.)?
08:11:38 2P Nie wiem. Nie, powiedz jaka jest temperatura. Ziiiimno. (śmiech).
08:11:43 A (niezr.)
08:11:46 A (niezr.)
08:11:50 2P Ziiiiiimno.
08:11:51 A (niezr.)
08:11:52 2P Nie.
08:12:17 2P (niezr.) Nie?
08:12:19 KBC Nie.
08:12:20 2P Widzimy jeszcze?
08:12:22 KRL Białoruski 19-58, na zmienionym kursie kontynuujcie wznoszenie 9100.
08:12:27 1958 Na kursie 0-85, kontynuujemy wznoszenie 9100, Bieławija 19-58.
08:12:28 2P (Z naborem do dziewięciu, tak?) albo: (Z naborem do dziewięciuset?)
08:12:31 KBC Do 9100.
08:13:10 A (niezr.)
08:13:28 2P Ile?
08:13:30 A 2-5-2.
08:13:33 A (niezr.)
08:13:35 A nie mówiłam, że ja?
08:13:37 A (10 godzin)
08:13:39 KBC Nie, Basia (niezr.)
08:13:50 A (niezr.)
08:14:06 KRL Polish 1-0... Polish Air Force 1-0-1, for information at 06:11 Smolensk visibility 400 meters fog.
08:14:22 A (niezr.)
08:14:25 N Roger, Polish Air Force 1-0-1.
08:14:30 KRL (niezr.) Dzień dobry, podchodzimy do punktu RATIN na 9600 metrów, na zmianę 3-4-0.
08:14:37 KRL Białoruski 19-58, kurs ASKIL.
08:14:40 1958 Kurs ASKIL, nabieramy 9100, Bieławija 19-58.
08:14:44 KRL Aerofłot 258, Mińsk-Kontrola, dzień dobry, kontrola wtórna, kod transpondera 51-31, na zmianę jaki poziom usłyszałeś?
08:14:50 285 3-4-0, jeśli można, Aerofłot 2-8-5.
08:14:50 N (niezr.)
08:14:53 2P Co?
08:14:54 N (niezr.)
08:14:54 KRL Aerofłot 285-ty, nabierajcie 340.
08:14:58 285 Nabieram poziom 3-4-0, SQUAWK 51-31 ustawiliśmy, gotowi na LETKI.
08:15:03 KRL Proszę, LETKI prosto.
08:15:05 285 I przyjmujemy kurs prosto na LETKI, Aerofłot 2-8-5.
08:15:07 (N) To tak nie za dużo, co?
08:15:11 A (niezr.)
08:15:24 A (niezr.)
08:15:29 IP Mamy paliwo (niezr.).
08:15:42 A (niezr.)
08:15:59 A (niezr.).
08:16:11 2P A nie wiesz, czy (niezr.) z pogodą w kraju, co?
08:16:17 A (niezr.)
08:16:29 A (niezr.)
08:16:34 2P Ale 10-ta i mgła?
08:16:38 A (niezr.)
08:16:45 2P Daj tę rozpiszę (rozpiskę), (co ci wcześniej dałem).
08:16:48 A (niezr.)
08:16:52 A Jeszcze raz.
08:16:53 A (niezr.)
08:16:59 A (niezr.)
08:17:25 KRL Aerofłot 2-8-5, pracujcie Mińsk-Kontrola, 120-125.
08:17:31 285 120,125, wszystkiego dobrego, Aerofłot 285.
08:17:33 KBC (niezr.) Basiu.
08:17:40 KBC Nieciekawie, wyszła mgła, nie wiadomo, czy wylądujemy.
08:17:43 IP Tak? (niezr.).
08:18:09 A A jeśli nie wylądujemy, to co?
08:18:13 KBC Odejdziemy.
08:18:14 A (niezr.)
08:18:17 A Jaką informację już posiadamy (niezr.) do Warszawy?
08:18:19 A Koło siódmej.
08:18:22 A Ile mamy paliwa?
08:18:24 2P Mamy około 13-12,5 tony.
08:18:32 A (niezr.)
08:18:32 2P Da radę!
08:18:33 A (niezr.).
08:18:49 KBC Może wylądował, może dowiedz się, czy jest mgła.
08:18:51 331 Mińsk-Kontrola, dzień dobry, Transaero 331, podchodzę do punktu ASKIL, poziom 9600, na zmianę 3.2.0.
08:18:52 A (niezr.)
08:19:02 KRL Dzień dobry, Transaero 3-3-1, Mińsk-Kontrola, kontrola wtórna, zezwalam kurs na LETKI, nabierajcie poziom 3-2-0, SQUAWK 51-35.
08:19:14 A Remek (niezr.), wiesz?
08:19:15 331 Kurs LETKI, nabieram 3-2-0, SQUAWK 51-35, Transaero 331.
08:19:17 A (niezr.).
08:19:24 KBC A później podejdziemy i zobaczymy.
08:19:24 2P Podejdziemy, zobaczymy.
08:19:43 2P Miałem tak, miałem tak. A jak już wylądowaliśmy (niezr.)
08:19:49 A (niezr.) tylko w Gdańsku mieliśmy (niezr.), a na Gdańsku (niezr.),
08:20:07 2P Tu jak by było 2-5-9, byłoby nawet lepiej, bo by było nie pod słońce.
08:20:12 A Mhm...
08:20:35 KBC 7-6.
08:20:36 IP 7-6.
08:20:37 A I jeden poziom zostaw.
08:20:44 KBC A nawet 7-8.
08:20:45 IP 7-8.
08:20:54 A Jest 7-8.
08:20:56 S Aruś, zapinamy pasy?
08:20:59 KBC Pasy zapinamy.
08:21:08 A (niezr.).
08:21:17 2P Ty patrz po kierunku. Arek, wysokość po odległości ci czytać?
08:22:11 KRL Polish Air Force 1-0-1, position ASKIL, contact Moscow - Control on 128,8, good bye
08:22:18 A (niezr.).
...
Schowany