RozporzadzenieMENiS[1].pdf

(383 KB) Pobierz
Opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną na podstawie: DzU z 2004 r
Opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną na podstawie: DzU z 2004 r. nr 199,
poz.2046 oraz z 2005 r. nr 74, poz. 649, nr 108, poz. 905 i nr 218, poz. 1840)
TEKST UJEDNOLICONY
Kolorem fioletowym zaznaczono zmiany wprowadzone rozporządzeniem z dnia 24.10.2005r. (DzU z 2004 r.
nr 199),jeżeli przy tekście nie ma daty oznacza to, że zmiany już obowiązują.
Kolorem niebieskim zaznaczono dodatkowe ustalenia wprowadzone rozporządzeniem z dnia 24.10.2005r.
(DzU z 2004r. nr 199).
Kolorem zielonym zaznaczono zmiany wprowadzone rozporządzeniami z dnia 28.04.2005r (DzU nr 74,
poz.649) oraz z dnia 14.06.2005r. (DzU nr108, poz. 905).
Kolorem czerwonym zaznaczono terminy obowiązywania poszczególnych ustaleń.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU 1)
z dnia 7 września 2004 r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572, z późn. zm. 2) ) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1. Rozporządzenie określa warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i
słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach
podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i dotychczasowych szkołach
ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży, w tym szkołach specjalnych, z zastrzeżeniem
ust. 2 i 3, oraz w szkołach dla dorosłych.
2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do dzieci i młodzieży z upośledzeniem
umysłowym w stopniu głębokim.
3. Warunki przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz ich formy dla dzieci i
młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie określają odrębne przepisy.
4. Warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w publicznych szkołach i placówkach artystycznych określają
odrębne przepisy.
5. Zasady oceniania z religii i etyki określają odrębne przepisy.
Rozdział 2
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach
dla dzieci i młodzieży
§ 2.
1 . Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
2) zachowanie ucznia.
2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli
poziomu ipostępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do
wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych
przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy,
nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia
społecznego i norm etycznych.
§ 3.
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania
wewnątrzszkolnego.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o
postępach w tym zakresie;
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach,
trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno -
wychowawczej.
3 . Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania
poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
według skali i w formach przyjętych w danej szkole;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
według skali, o której mowa w § 12 ust. 2 i § 13 ust. 3;
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych
(semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom)
informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
4. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły, z
uwzględnieniem przepisów rozporządzenia.
§ 4.
1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców
(prawnych opiekunów) o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i
rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny
klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich
rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania
zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania.
§ 5.
1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia
ustaloną ocenę.
3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione
pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest
udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
§ 6.
1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni
psychologicznopedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować
wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia
rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym
wymaganiom, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do
indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono
specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo
indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust.
1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić
na podstawie tego orzeczenia.
§ 7.
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w
szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z
obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 8.
1 . Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub
technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach
uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony
w tej opinii.
2. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub
technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny
klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
§ 9.
1 . Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii
publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni
specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym
niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art. 71b ust.
3b ustawy, zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki
drugiego języka obcego, z zastrzeżeniem ust. 2. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego
okresu kształcenia w danym typie szkoły.
2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo
indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na
podstawie tego orzeczenia.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
§ 10.
1 . Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych
ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia
oraz ustaleniu - według skali określonej w statucie szkoły – śródrocznych ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
z zastrzeżeniem ust. 2 i 8.
2. Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym
lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć
edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego
programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów,
i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych
i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 12 ust. 4 i § 13 ust. 5.
3. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się co najmniej raz w ciągu roku
szkolnego, w terminach określonych w statucie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 8.
4. Klasyfikacja roczna w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu
osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym
oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 12 ust. 3 i § 13 ust. 4, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć
edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i jego zachowania w danym roku szkolnym oraz
ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 12 ust. 4 i § 13 ust. 5.
6. Klasyfikacja roczna, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na
podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych
w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu
rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania, według skali, o której mowa w § 12 ust. 2 i § 13 ust. 3, z zastrzeżeniem
ust. 7 i 8.
7. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego
osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania,
zuwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na
podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu
rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania, zgodnie z § 12 ust. 4 i § 13 ust. 5.
8 . W szkołach policealnych i szkołach pomaturalnych zachowania nie ocenia się. Oceny
klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych według skali, o której mowa w § 12 ust. 2, ustala się po
każdym semestrze.
9. Przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej
nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są
obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych
dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i
przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych
w statucie szkoły.
§ 11.
1. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia
edukacyjne, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną
zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy
oraz ocenianego ucznia, z zastrzeżeniem ust. 5.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin