UMYSŁ JEST JAK GLINIANE NACZYNIE.pdf

(91 KB) Pobierz
255298058 UNPDF
UMYSŁ JEST JAK GLINIANE NACZYNIE
„Albo czy garncarz nie ma władzy nad gliną, żeby z tej samej bryły ulepić jedno naczynie
kosztowne, a drugie pospolite?” Rz. 9,21
Nad jakim naczyniem obecnie pracujesz – kosztownym czy pospolitym? Tylko jedno z nich
zostanie umieszczone w świątyni w niebie. Pamiętacie jak Belsazar, król Babilonu kazał przy-
nieść złote i srebrne naczynia zrabowane ze świątyni w Jeruzalem? Miały one posłużyć do pi-
cia wina, czyli do celów pospolitych. Jaka była na to reakcja Boga? Miara się przebrała. Jesz-
cze tej samej nocy Belsazar stracił swoje życie. Widzimy więc, że to nie są błahe sprawy, lecz
kwestia życia i śmierci. Naczynie, którym oddaje się chwałę Bogu nie może jednocześnie słu-
żyć do celów pospolitych. Musimy się zdecydować, komu chcemy służyć. Niech przykład
Belsazara będzie dla nas przestrogą.
Umysł jest jak glina – możesz go dowolnie formować. Zwyczaje i nawyki stają się twoim ze-
stawem cech, czyli twoim charakterem. Ażeby jednak uformowany kształt się nie rozleciał
potrzebny jest jeszcze jeden zabieg – utwardzenie w ogniu.
„Sam Jan odpowiedział wszystkim, mówiąc: Ja chrzczę was wodą, lecz przychodzi mocniejszy
ode mnie, któremu nie jestem godzien rozwiązać rzemyka u sandałów jego; On was chrzcić
będzie Duchem Świętym i ogniem.” Łuk. 3,16
Ogień może nam się kojarzyć z czymś niemiłym, a nawet przerażającym. Kto jest chętny pod-
dać się próbie ognia? Każdy bardzo chętnie chciałby być ochrzczony Duchem Świętym, ale
kto chce być ochrzczony ogniem? Za czasów Jana istniał tylko chrzest wodą. Również i dzi-
siaj większość chrześcijan nie doświadcza niczego więcej ponad chrzest wodą, i to w dodatku
przez pokropienie, co jak wiadomo nie ma żadnej wartości. Jednak Jan stwierdził, że potrze-
bujemy jeszcze chrztu Duchem Świętym i ogniem.
Jakie zadanie ma w naszym życiu spełnić chrzest ogniem? Bardzo ważne – ma nas oczyścić z
wszelkiego plugastwa. Jak wiadomo, do miasta Bożego nie wejdzie nic nieczystego. Nasze
życie ma odzwierciedlać czystość charakteru Chrystusa. W tej sprawie nie możemy liczyć na
przypadek - jest to codzienne i żmudne, pełne wyrzeczeń dzieło trawienia zanieczyszczeń.
Konieczna jest pełna mobilizacja, absolutna koncentracja na tym jednym celu. Nic nie może
być pilniejsze, wszelkie przeszkody stojące na drodze do tego celu muszą zostać usunięte.
Wszystko, co zabiera nam czas – czy to telewizja, czy komputer, czy inne zajęcia wykony-
wane dla samej przyjemności lub zaspokojenia próżnych ambicji są chwastami, które zabiera-
ją pszenicy światło i wodę.
Wszelkie tworzywa jak papier, tektura, drewno a nawet żelazo nie przetrwają próby ognia,
lecz glina tak. Ogień jej nie spali. Dobrze więc jest być gliną. Glina jest najbardziej pospoli-
tym materiałem. W oczach ludzi nie ma żadnej wartości, szczególnie w dzisiejszych czasach.
Jednak w oczach Boga jest najbardziej wartościowa, pod warunkiem jednak, że to Bóg ma
udział w jej formowaniu.
Skoro mamy być ochrzczeni ogniem i skoro nasze gliniane naczynia mają być utrwalone w
ogniu, to dostrzegam grożące nam niebezpieczeństwo - możemy pomylić ogień i zamiast z oł-
tarza Bożego, możemy wziąć obcy ogień, tak jak to uczynili synowie Aarona, Nadab i Abihu.
1
Czytamy, że „wzięli kadzielnice, każdy swoją, włożyli w nie ogień i nasypali nań kadzidła, i
ofiarowali przed Panem inny ogień, którego im nie nakazał.” 3M.3,10 . Wprawdzie oni byli
pod wpływem alkoholu, ale i nam nawet bez alkoholu łatwo jest pomylić ogień. Nasza ofiara
musi być święta i bez skazy, musi koniecznie być poddana próbie ognia jaki pochodzi z ołta-
rza Bożego. Jednak w tym świecie tylko wąska ścieżynka prowadzi do ołtarza Bożego, trudno
ją znaleźć. Aby ją znaleźć, musimy idąc przez życie trzymać przed sobą światło Słowa Boże-
go. Słowo Boże musi być naszym przewodnikiem i wyznacznikiem zasad. Obcy ogień pocho-
dzi ze świata i jest ofiarą dla diabła a nie dla Boga. Wszystko co robimy winno być ofiarą
miłą Bogu.
Gdy Mojżeszowi został przekazany projekt świątyni, musiał on zgodnie z wolą Boga wyko-
nać wszystko według wzorca świątyni, która znajduje się w niebie. Nic nie mogło być wyko-
nane według ludzkiego pomysłu. Do prac nad budową przybytku zostali zatrudnieni specjal-
nie poświęceni i przygotowani ludzie. Wszelkie odstępstwo od wzorca byłoby profanacją.
Czy myślicie że inaczej jest ze świątynią ludzkiego ciała? Do tej świątyni tak samo nie może
być wnoszony obcy ogień. Jeśli pragniemy, aby ta świątynia była poświęcona Bogu i za-
mieszkała przez Ducha Świętego, musimy postępować z takim samym pietyzmem i gorliwo-
ścią jak w przypadku świątyni Izraelitów.
Ludzie często formują swoje umysły w sposób przypadkowy. Wyobraź sobie, że masz bryłę
czystej gliny i chcesz z niej zrobić jakieś ładne naczynie. Jednak myślisz sobie, że lepiej bę-
dzie, jeśli ci w tym ktoś pomoże, więc dajesz tę bryłę jednemu sąsiadowi, potem drugiemu,
jeszcze jakiemuś przechodniowi na ulicy. Jak myślisz, co z tego wyjdzie? Każdy z nich ma
inną koncepcję, inny gust i wyobraźnię, a więc kolejny będzie poprawiał po swoim poprzed-
niku. W jakimś sensie przypomina to zabawę w głuchy telefon.
Właśnie w ten sposób ludzie kształtują swoje charaktery – w sposób przypadkowy i nieświa-
domy. Ich charaktery są formowane przez obcych – telewizję, modę, towarzystwo, zwyczaje,
muzykę, żądze, apetyt. Brak jest jakiejkolwiek kontroli, brak jest celu. A przecież ręka garn-
carza jest symbolem kontroli.
„Czy nie mogę postąpić z wami, domu Izraela, jak garncarz? - mówi Pan. Oto jak glina w
ręku garncarza, tak wy jesteście w moim ręku, domu Izraela!” Jer. 18,6
Bóg nie chce robić z nami czegokolwiek wbrew naszej woli, dlatego chętnym daje projekt,
czyli wzorzec oraz siłę do jego właściwego odwzorowania. Artysta patrząc na model jest w
stanie dokładnie odwzorować jego wszystkie szczegóły. Koło garncarza jest symbolem mocy
jaką daje Bóg. Bez koła garncarz nie byłby w stanie ulepić żadnego naczynia. Słowo Boże
oraz Świadectwa Jezusa są naszym wzorcem. Według niego mamy postępować. Cóż więcej
nam potrzeba? Otóż potrzeba nam jeszcze jednej ważnej rzeczy – codziennego a właściwie
nieustannego kierowania wzroku na to co właściwe, na ten właściwy oryginalny kształt, który
chcemy uformować.
Diabeł podsuwa nam wiele innych wzorców. On zna nasze słabości. Szczególnie zgubną jest
dla nas ciekawość. Ona zgubiła Ewę w Raju, ona też zgubi nas, jeśli nie znajdzie się pod kon-
trolą. Diabeł potrafi świetnie rozbudzić naszą ciekawość, która odwraca naszą uwagę od tego
co należy. Ewa zobaczywszy pięknego węża przemawiającego do niej w zrozumiałym języku
2
oniemiała z wrażenia. Była zafascynowana nowym dla niej zjawiskiem. Ciekawość sprowa-
dziła ją z właściwej drogi posłuszeństwa Bogu.
Wydaje się że stare porzekadło: „Ciekawość jest pierwszym krokiem do piekła” jest bardzo
słuszne. Zobrazuję to przykładem. Oglądasz ulubiony serial. Twoja ciekawość losami bohate-
rów jest do tego stopnia rozbudzona, że jesteś zły, gdy film kończy się w najciekawszym mo-
mencie. Nie możesz się wprost doczekać następnego odcinka. Zastanawiasz się co się dalej
wydarzy. Ale czy zadałeś sobie pytanie – jaki to ma sens, jaki pożytek dla ciebie? Kto w tym
momencie trzyma rękę na glinie i kto kręci kołem garncarza? Czy Bóg? Nie, to nie Bóg, lecz
bożek tego świata. Po to są seriale. Aby zabrać nam czas i skierować uwagę na to, co może
się tylko stać naszą zgubą.
Ludzie bronią się przed całkowitym poświęceniem się Bogu, twierdząc, że potrzebują rozryw-
ki, chwili odprężenia, że w filmach i książkach znajdują wiele cennych przesłań i wskazówek.
Tak, to jest możliwe, ale musimy być bardzo czujni – diabeł wsiewa kąkol do pszenicy, mie-
sza prawdę z fałszem, aby fałsz miał pozory prawdy.
Szatan modeluje nasz umysł, gdy poddajemy się hipnotycznemu działaniu telewizji. Tracimy
wtedy kontrolę nad kołem garncarskim a diabeł przejmuje stery. Telewizja zgodnie z sonda-
żami jest najsilniej oddziaływującym medium. Ludzie spędzają przed telewizorem od 2 do 4
godzin dziennie. Za pośrednictwem telewizji można dowolnie modelować nastroje społeczne,
można wzbudzać panikę (jak w przypadku świńskiej grypy) lub nawet euforię (relacje sporto-
we).
Mocne słowa powiedział Eliasz 1 Król. 18,21. Myślicie, że jesteśmy inni? Dzisiaj diabeł jest
jeszcze bardziej przebiegły. Niekoniecznie musimy oddawać cześć Baalowi, Asztarcie czy
Marii, aby mu służyć. Diabłu wystarczy, że oddasz mu swój umysł, czas i nawyki. Możesz
mu służyć także swoim niezreformowanym apetytem. W tej sprawie mamy więcej do zrobie-
nia niż nam się zdaje. Czy poszukujemy woli Bożej w sprawie diety? Naprawdę dzień Pański
przyjdzie jak złodziej, wielu zostanie zaskoczonych i zawstydzonych, lecz wtedy będzie za
późno na reformę życia.
Wracając jeszcze na chwilę do przykładu z gliną - ogień Boży na naszą zgubę może utrwalić
niedokończone naczynie. Wówczas nie będzie ono ani piękne, ani doskonałe. Pan nie zabierze
takiego naczynia do świątyni w niebie. Dlatego też staraniem każdego nawróconego grzeszni-
ka winno być przeszukiwanie swojego serca i życia, aby oddać Bogu do spalenia wszelkie po-
zostałe jeszcze plewy – grzechy, złe nawyki i cechy charakteru. Dlatego pozostawmy wszyst-
ko, co jest zbędne, co odwraca naszą uwagę od dzieła reformy i poświęćmy resztę naszego
życia przygotowaniom do zamieszkania w Królestwie Boga.
Amen
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin