Montaż podgrzewacza żarowego JTD.pdf

(3171 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Montaż podgrzewacza żarowego płynu
chłodzącego
(montaż na przykładzie silnika 1.9JTD 8V 115KM – Fiat Stilo)
Autor: Abarth_83
Zdjęcia: Abarth_83, Tomtom, Lisek
Wolne nagrzewanie się silnika diesla w zimie doświadczył każdy jego
użytkownik. W celu poprawy ogrzewania możemy zainstalować webasto
lub w tańszej wersji grzałki żarowe. Grzałki stosowane są w wielu modelach
samochodów z silnikami diesla więc dlaczego nie wykorzystać tego w
silnikach JTD – zaczynamy....
Sterowanie możemy wykonać na wiele sposobów (ja opisałem dwa):
Wariant A: podłączenie pod zwykły włącznik dwupozycyjny z kontrolką
załączenia. Wł/wył ręczne za pomocą dołożonego włącznika +
wył. termiczny przy ok. 65 0 C.
Wariant B:
podłączenie pod przekaźnik bistabilny 4TSM i przyciski
CITY/ASR/AUTO. Wł/wył za pomocą przycisku AUTO.
Kontrolka załączenia. Automatyczne wyłączenie po 10min lub
wył. termiczny ok. 65 0 C.
1. Dobieramy odpowiedni podgrzewacz żarowy – ja wykorzystałem
podgrzewacz dedykowany do Renault na trzy świece żarowe oraz
zaopatrujemy się w wyłącznik temperaturowy - czujnik temp. – Polecam
czujnik EPS 65st. (nr katalogowy 1.840.112) lub jego zamienniki.
czujnik EPS 65st. (nr katalogowy 1.840.112
Podgrzewacz ma średnicę króćców ok. 20mm
(wymagana średnica króćców to 17-21mm)
869383374.027.png 869383374.028.png
2. Wykonujemy trójnik, który umożliwi nam montaż czujnika.
Króćce podobnie jak w przypadku podgrzewacza mają 20mm, natomiast otwór pod czujnik wg danych
producenta – w przypadku zastosowania czujnika 1.840.112 wykonujemy otwór M10x1.
3. Demontujemy pokrywę skrzynki akumulatora.
Odkręcamy 3 śruby pokrywy akumulatora
869383374.029.png 869383374.030.png 869383374.001.png 869383374.002.png 869383374.003.png 869383374.004.png 869383374.005.png 869383374.006.png 869383374.007.png
4. Demontujemy pokrywę silnika
Odkręcamy 4 śruby pokrywy silnika
5. Odpinamy przewody paliwowe z filtra ON i wtyczki .
Jeżeli posiadamy
czujnik wody
Odpinamy 2 lub 3 (trzecia jeżeli mamy czujnik wody w filtrze) wtyczki z filtra ON (strzałka żółta).
Odpinamy przewody paliwowe (strzałka czerwona). Odkręcamy i wyjmujemy filtr paliwa (strzałka
zielona).
869383374.008.png 869383374.009.png 869383374.010.png 869383374.011.png 869383374.012.png 869383374.013.png 869383374.014.png 869383374.015.png 869383374.016.png 869383374.017.png 869383374.018.png 869383374.019.png 869383374.020.png 869383374.021.png
6. Lokalizacja miejsc montażowych podgrzewacza i czujnika.
Wyj. z nagrzewnicy – na
tym wężu montujemy
trójnik z czujnikiem
Wej. do nagrzewnicy – na
tym wężu montujemy
podgrzewacz żarowy
Miejsca montażu podgrzewacza (strzałka czerwona) i trójnika z czujnikiem (strzałka żółta).
7. Wycinamy fragmenty węży pod element grzewczy i trójnik.
Wycinamy kawałki przewodów i przymierzamy montowane elementy (warto ciąć kilka razy mniej niż raz a
za dużo)
Uwaga !!! Stracimy ok. 2l płyny chłodniczego, który będziemy musieli uzupełnić.
869383374.022.png 869383374.023.png 869383374.024.png
8. Montujemy grzałkę i czujnik.
Zamontowany trójnik z czujnikiem termicznym.
Zamontowany podgrzewacz żarowy.
869383374.025.png 869383374.026.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin