Keyboard od podstaw.pdf

(1445 KB) Pobierz
149675820 UNPDF
e-book
„Keyboard od podstaw”
www.mandora.pl
Spis tre ś ci
I.
Podstawy
1. Postawa grającego........................................................................................4
2. UłoŜenie rąk na klawiaturze.........................................................................4
3. Budowa klawiatury ......................................................................................5
4. PołoŜenie nut na pięciolinii..........................................................................5
5. Trochę o czarnych klawiszach, półton i cały ton.........................................6
6. Takty, oznaczenia taktowe...........................................................................8
II. Ć wiczenia dla prawej r ę ki
1. Lekcja pierwsza – „c1” ..............................................................................13
2. Lekcja druga – „c1, d1” .............................................................................13
3. Lekcja trzecia – „c1, d1, e1”......................................................................14
4. Lekcja czwarta – „c1, d1, e1, f1”...............................................................15
5. Lekcja piąta – „c1, d1, e1, f1, g1” .............................................................15
6. Lekcja szósta – „ćwiczenie na pięć palców” .............................................16
7. Lekcja siódma – „Pojedziemy na łów”......................................................16
III. Ć wiczenia dla lewej r ę ki
1. Lekcja pierwsza – „c1” ..............................................................................18
2. Lekcja druga – „c1, h” ...............................................................................18
3. Lekcja trzecia – „c1, h, a” ..........................................................................19
4. Lekcja czwarta – „c1, h, a, g” ....................................................................19
5. Lekcja piąta – „c1, h, a, g, f” .....................................................................20
6. Lekcja szósta – „ćwiczenie na pięć palców #1” ........................................21
7. Lekcja siódma – „ćwiczenie na pięć palców #2” ......................................21
8. Lekcja ósma – „ćwiczenie na pięć palców #3”..........................................22
2
 
IV. Melodie ludowe
1. Melodia pierwsza – „śuraw” ......................................................................23
2. Melodia druga – „Pojedziemy na łów” .......................................................24
3. Melodia trzecia – „Walc” ............................................................................24
4. Melodia czwarta – „Wlazł kotek” ...............................................................25
5. Melodia piąta – „Mało nas” ........................................................................25
6. Melodia szósta – „Mam chusteczkę” ..........................................................26
7. Melodia siódma – „Panie Janie” .................................................................26
8. Melodia ósma – „Kurki trzy” ......................................................................27
9. Melodia dziewiąta – „W murowanej piwnicy”...........................................27
9. Melodia dziesiąta – „Sto lat”.......................................................................28
3
I. PODSTAWY
1. Postawa graj ą cego
Bardzo waŜne jest, abyś zajął właściwą pozycję, siadając do instrumentu
klawiszowego. Siądź do połowy siedziska stołka i wyprostuj kręgosłup, czyli siądź
prosto. Po pierwsze, usiądź w takiej odległości od instrumentu, aby twoje ręce
wyciągnięte przed siebie, z dłońmi zaciśniętymi w pięści, dosięgały do linii, gdzie
kończą się klawisze instrumentu. Po drugie, wysokość stołka ma być taka, aby po
postawieniu dłoni obu rąk, na opuszkach wszystkich palców na klawiaturze, łokcie
znalazły się troszkę nad linią klawiatury. To bardzo waŜne jak siedzisz przy
instrumencie, dlatego zwróć na to szczególną uwagę.
2. Uło Ŝ enie r ą k na klawiaturze
W czasie grania, ustaw dłonie na klawiaturze tak, jakbyś trzymał w dłoni
małą piłeczkę pasującą wielkością do wnętrza twojej dłoni, lub jabłko, czy inny,
okrągły przedmiot. Gdy trzymasz taki przedmiot w dłoni, palce są lekko, łagodnie
zaokrąglone, opuszki palców ustawiają się prawie w tej samej linii, a palce są
bardzo blisko siebie. Jest to pozycja zamknięta dłoni. Tak właśnie naleŜy trzymać
palce obu rąk na klawiaturze, poniewaŜ zapewnia to swobodę ruchu palcom
w czasie grania, i bardzo ułatwia wykonywanie kolejnych ćwiczeń. To bardzo
waŜne, więc pamiętaj zawsze o tym, jak ma wyglądać twoja dłoń postawiona na
klawiaturze. WaŜne jest równieŜ, abyś był ogólnie rozluźniony a szczególnie, jeśli
chodzi o mięśnie barków, ramienia, przedramienia i dłoni.
4
149675820.001.png
3. Budowa klawiatury
Oktawa wielka
oktawa mała
oktawa razkreślna
oktawa dwukreślna
oktawa trzykreślna
W tym przykładzie pokazane są nazwy poszczególnych klawiszy. Siedem
klawiszy białych i wśród nich pięć czarnych tworzą obszar, który nazywa się
oktawą. Klawiatura na rysunku przedstawia 5 oktaw. Większość popularnych,
elektronicznych instrumentów klawiszowych, ma właśnie klawiaturę
pięciooktawową.
4. Poło Ŝ enie nut na pi ę ciolinii
5
149675820.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin