Metody rozwiązywania zadań tekstowych
Metoda analityczna – cofanie się z rozumowaniem wstecz, znalezienie głównej niewiadomej zadania. Udzielenie odpowiedzi na pytanie: Co wystarczy wiedzieć aby tę liczbę znaleźć? Metoda ta jest bardziej kształcąca niż kolejna poniżej.
Metoda syntetyczna – wyciąganie wniosków z tego, co wiemy, wyodrębnienie danych zadania. Udzielenie odpowiedzi na pytanie: Co można się dowiedzieć na podstawie tych danych? Metoda ta nie zawsze sprzyja rozwijaniu logicznego myślenia u dzieci.
Metoda analityczno – syntetyczna – polega na kilkakrotnym przechodzeniu od analizy do syntezy i od syntezy do analizy. Jest niewątpliwie najczęściej stosowaną metodą w kształtowaniu logicznego myślenia i usamodzielniania uczniów w rozwiązywaniu zadań tekstowych.Metoda symulacji – jedna z czynnościowych metod rozwiązywania zadań polegająca na symulowaniu na materiale konkretnym sytuacji opisanych w zadaniu (polecana przy rozwiązywaniu zadań za pomocą równań). Przy rozwiązywaniu zadań, gdy liczby dane w zadaniu są duże, stosuje się metodę częściowej symulacji (część symulacji na rysunku, a część – jej kontynuacja – w myśli).
Metoda „guziczkowa” – użycie schematu graficznego (rysuje się kółka – guziczki). Metoda ta naśladuje rozwiązanie manipulacyjne, czyli symulację za pomocą konkretnych przedmiotów. Najpierw przedstawia się na rysunku sytuację końcową, następnie otacza się pętlą liczbę kółek zgodnie z sytuacją w zadaniu.
Metoda „kruszenia” – modyfikowanie, zwiększanie lub zmniejszanie liczby danych i ich wartości, zastępowanie danych innymi, rezygnacja z niektórych danych, zmiana miejsca danych, a także przekształcanie zadania, jego odwracanie, wprowadzanie nowych związków i zależności, uszczegóławianie lub uogólnianie zadania. Metodę kruszenia można stosować w różnych wersjach. Wszystkie zaczynają się od zadania bazowego.
Uczeń poprzez rozwiązywanie zadań:
- uczy się matematyki, - zdobywa kulturę myślenia, - utrwala wiadomości teoretyczne, - stosuje poznaną wiedzę praktycznie, - kształtuje umiejętność skupienia uwagi, - wyciągania wniosków, - pokonywania trudności, - uczy się cierpliwości, wytrwałości, systematyczności, szacunku dla pracy umysłowej, - rozwija wyobraźnię i twórcze myślenie.
Ważne:
Poprzez rysunek, diagram, tabelkę można wyrazić treść zadania i szybciej zauważyć oraz ustalić zależności między wielkościami danymi i szukanymi, a następnie zapisać je za pomocą wyrażeń algebraicznych.
listopadowy-chomik