20 zag - Omówić czynniki wpływające na tworzenie się w grupie sprzyjającego klimatu do uczenia się - edukacja zdrowotna.doc

(27 KB) Pobierz

20. Omówić czynniki wpływające na tworzenie się  w grupie sprzyjającego klimatu do uczenia się

 

Czynniki fizyczne:

·         Liczba osób nie powinna przekraczać 20 ale nie mniej niż 8

·         Czas trwania: nie dłużej niż 1,5h. Przy warsztatach niezbędne są przerwy np. na siusiu, posiłek

·         Pomieszczenie: zabezpieczone przed hałasem z zewnątrz, wygląd estetyczny, wielkość taka, żeby członkowie grupy mogli swobodnie się przemieszczać. Krzesła powinny być wygodne – rodzaje ustawień (okrąg = równość, półkole z prowadzącym w centrum, grupy stolików do pracy w małych grupach), powinny znajdować się w nim pomoce naukowe: tablica, rzutnik, magnetofon itp.

 

Czynniki psychospołeczne:

·         Umiejętności kierowania pracą grupy

·         Odpowiednia liczba uczestników

·         Oderwanie się uczestników od codziennych problemów

·         Negocjowanie zasad pracy  w grupie ( pisanie kontraktu)

·         Jasne określenie celów i oczekiwań

·         Stałe śledzenie reakcji uczestników

·         Konstruktywne przekazywanie informacji zwrotnych

·         Właściwe wprowadzanie elementów humoru

·         Wysoki poziom zaufania i współpracy

·         Interakcja między wszystkimi uczestnikami

·         Rozwiązywanie konfliktów pojawiających się w grupie w otwarty sposób

·         Odpowiedni styl liderowania:- zależy od stylu działania i osobowości lidera, preferowanego przez grupę stylu liderowania, celów i zadań grupy, czynników społeczno-kulturowych ( np. zróżnicowanie społ. w grupie)

- styl autorytarny- dyrektywny. Lider zachowuje się jak kierownik

Ø      Akceptacja grupy poprzez pokazanie swojego statusu, wiarygodności, doświadczenia

Ø      „+” korzystny dla dzieci i osób wrażliwych – czują się bezpiecznie, są uspokojone

Ø      „-” uczestnicy boją się podejmować własne działania, wyrażać poglądy, brać odpowiedzialność za swoje decyzja i działania, mogą się buntować i odrzucać propozycje lidera

styl uczestniczący – lider pełni role przewodnika

Ø      Dzieli się rola i zadaniami z innymi członkami

Ø      Jest życzliwy, ciepły, empatyczny, tolerancyjny

Ø      Ten styl pozwala na upodmiotowienie pozostałych uczestników

Ø      „+” uczestnicy uczą się wierzyć  własnym opiniom oraz szanować zdanie innych

Ø      „-” ujawnienie silnych emocji, poczucie braku satysfakcji, gdyż nie otrzymują rad i wskazówek, których oczekiwali

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin