20. Omówić czynniki wpływające na tworzenie się w grupie sprzyjającego klimatu do uczenia się
Czynniki fizyczne:
· Liczba osób nie powinna przekraczać 20 ale nie mniej niż 8
· Czas trwania: nie dłużej niż 1,5h. Przy warsztatach niezbędne są przerwy np. na siusiu, posiłek
· Pomieszczenie: zabezpieczone przed hałasem z zewnątrz, wygląd estetyczny, wielkość taka, żeby członkowie grupy mogli swobodnie się przemieszczać. Krzesła powinny być wygodne – rodzaje ustawień (okrąg = równość, półkole z prowadzącym w centrum, grupy stolików do pracy w małych grupach), powinny znajdować się w nim pomoce naukowe: tablica, rzutnik, magnetofon itp.
Czynniki psychospołeczne:
· Umiejętności kierowania pracą grupy
· Odpowiednia liczba uczestników
· Oderwanie się uczestników od codziennych problemów
· Negocjowanie zasad pracy w grupie ( pisanie kontraktu)
· Jasne określenie celów i oczekiwań
· Stałe śledzenie reakcji uczestników
· Konstruktywne przekazywanie informacji zwrotnych
· Właściwe wprowadzanie elementów humoru
· Wysoki poziom zaufania i współpracy
· Interakcja między wszystkimi uczestnikami
· Rozwiązywanie konfliktów pojawiających się w grupie w otwarty sposób
· Odpowiedni styl liderowania:- zależy od stylu działania i osobowości lidera, preferowanego przez grupę stylu liderowania, celów i zadań grupy, czynników społeczno-kulturowych ( np. zróżnicowanie społ. w grupie)
- styl autorytarny- dyrektywny. Lider zachowuje się jak kierownik
Ø Akceptacja grupy poprzez pokazanie swojego statusu, wiarygodności, doświadczenia
Ø „+” korzystny dla dzieci i osób wrażliwych – czują się bezpiecznie, są uspokojone
Ø „-” uczestnicy boją się podejmować własne działania, wyrażać poglądy, brać odpowiedzialność za swoje decyzja i działania, mogą się buntować i odrzucać propozycje lidera
- styl uczestniczący – lider pełni role przewodnika
Ø Dzieli się rola i zadaniami z innymi członkami
Ø Jest życzliwy, ciepły, empatyczny, tolerancyjny
Ø Ten styl pozwala na upodmiotowienie pozostałych uczestników
Ø „+” uczestnicy uczą się wierzyć własnym opiniom oraz szanować zdanie innych
Ø „-” ujawnienie silnych emocji, poczucie braku satysfakcji, gdyż nie otrzymują rad i wskazówek, których oczekiwali
SweetWine