Prawie wszystko o oponach.pdf

(508 KB) Pobierz
KLASYFIKACJA OPON
KLASYFIKACJA OPON
Główne rodzaje opon :
letnie (zwykłe lub kierunkowe lub asymetryczne)
zimowe (zwykłe lub kierunkowe)
uniwersalne
Podział opon szosowych :
standardowe (Balanced Performance)
wysokich osiągów (High Performance)
super wysokich osiągów (Ultra High Performance)
Rodzaje opon specjalizowanych :
na nawierzchnie stałe suche [slick] (suchy - asfalt, beton, kostka)
na nawierzchnie stałe wilgotne [intermediate] (wilgotny - asfalt, beton, kostka)
na nawierzchnie stałe mokre [wet] (mokry - asfalt, beton, kostka)
na nawierzchnie luźne suche (szuter, piasek)
na nawierzchnie luźne mokre (błoto, ziemia)
na śnieg kopny i szlam pośniegowy
na śnieg zajeżdżony i lód
na kamienie i skały
Rodzaje opon ze względu na profil :
normalne
niskoprofilowe
o wysokim profilu
Grupy producencki :
Bridgestone , Firestone, Dayton
Michelin , Kleber, BFGoodrich, Kormoran
Pirelli , Ceat, Courier
Goodyear , Dunlop, Fulda, Dębica
Continetal , Uniroyal, Semperit, Barum, Gislaved, Viking
terenowe : Simex, General Grabber
ZALECENIA DOTYCZĄCE DOBORU OPON
1. Należy stosować takie felgi i opony aby ich wymiary a w szczególności szerokość i
średnica były zgodne z zaleceniami producenta samochodu. Stosowanie opon i felg o
większych rozmiarach powoduje :
- mniejszą przyczepność w warunkach drogowych ( szersza opona ma gorszą
przyczepność na mokrej lub zanieczyszczonej nawierzchni, opona o niskim
profilu jest sztywniejsza co powoduje że gorzej przylega do nierównej
nawierzchni [mniejsza powierzchnia przylegania], szerokie koła o dużej
średnicy szybciej i na dłużej tracą kontakt z nierównym podłożem [odrywanie
się kół od podłoża] spowodowany zwiększeniem się mas nieresorowalnych ze
względu na zwiększenie masy felgi i opony nawet o 50% )
- gorsze prowadzenie się samochodu ( pogarsza się kierowalność i precyzja
pracy układu kierowniczego a kierowanie wymaga większej siły - szczególnie
gdy parametr osadzenia felgi uległ znaczniej zmianie ze względu na zmianę
geometrii zawieszenia i zmianę geometrii układu kierowniczego )
- mniejszy komfort podróżowania ( opony o niskim profilu nie amortyzują
nierówności nawierzchni )
- przyśpieszone zużycie zawieszenia ( amortyzatory, łożyska kół, przeguby
zawieszenia, elementy metalowo-gumowe zawieszenia ) i układu kierowniczego
( przeguby drążków kierowniczych, przekładnia kierownicza ) a nawet
możliwość nagłej awarii która spowoduje utratę panowania nad samochodem
( urwanie się koła czy drążka kierowniczego ) ze względu na większe obciążenia
2. Ze względu na charakterystykę oporu toczenia opony w zależności o prędkości jazdy,
należy dobierać opony o klasie prędkości większej o 30÷ 40 km/h niż max prędkość
samochodu.
3. Należy dobierać opony o nośności większej o 25% od dopuszczalnej masy całkowitej
samochodu (masa samochodu + 5 pasażerów + bagaż) ale należy pamiętać że czym
wyższa nośność tym opona twardsza co obniża komfort .
4. Czym profil opony niższy dla tej samej szerokości opony tym szerokość bieżnika
większa.
5. Szerokość opony zawsze musi być większa od szerokości felgi - najlepiej o 3
rozmiary.
6. Najbardziej optymalny dobór szerokości opony do szerokości felgi jest wtedy gdy
szerokość bieżnika opony jest porównywalna z szerokością felgi.
7. Opona letnia o bieżniku mniejszym niż 3 mm nie spełnia już swojego zadania
szczególnie w warunkach mokrego lub zabrudzonego asfaltu ( opona z bieżnikiem 4
mm dla warunków mokrego asfaltu może posiadać przyczepność wynoszącą tylko 65
% a opona z bieżnikiem 1,6 mm może posiadać przyczepność tylko 40% tego co ma
opona z bieżnikiem 8 mm ).
8. Opona zimowa o bieżniku mniejszym niż 4 mm nie spełnia już swojego zadania.
( spadek trakcji opony zimowej w warunkach zimowych jest wprost proporcjonalny do
stopnia zużycia jej bieżnika. Przy bieżniku o wysokości około 4 mm trakcja opony
zimowej jest zbliżona do trakcji opony letniej z nowym bieżnikiem a więc spada niemal
o połowę )
9. Opona użytkowane dłużej niż 5 lat nie nadaje się do eksploatacji.
10. Koła muszą być wyważane po każdym zamontowaniu na nich opony oraz co 15 tyś
km.
11. Opony bieżnikowane lub nacinane nie nadają się do dalszej eksploatacji.
12. Do szybszej jazdy po nawierzchniach mokrych lub nawierzchniach zaśnieżonych
zaleca się opony kierunkowe.
13. Do dynamicznej jazdy w zakrętach zaleca się opony ze wzmocnioną ścianą boczną i
felgi aluminiowe.
14. Pomiędzy tanimi oponami zarówno nowymi jak i używanymi a najnowszymi i
najdroższymi oponami seryjnymi różnice w przyczepności mogą sięgać do 15%
(droga hamowania ze 100 km/h na suchym asfalcie może być o 5 m dłuższa niż dla
"dobrych" opon, a zakręt który można przejechać z prędkością 100 km/h przy
"dobrych" oponach może się okazać nie do przejechania przy 85 km/h dla opon
"słabych") .
15. Pomiędzy tanimi oponami zarówno nowymi jak i używanymi a najnowszymi i
najdroższymi oponami seryjnymi różnice w oporach toczenia mogą sięgać do 30%
(wpływa to na zmniejszenie osiągów i zwiększenie zużycia paliwa) .
16. Dla samochodów o mocach silnika nie przekraczających 75 km, nie zaleca się
stosowania opon o szerokości większej niż 185 dla normalnej jazdy ze względu na
spadek osiągów i zwiększenie zużycia paliwa.
17. Obręcze i opony na jednej osi samochodu muszą być takie same.
18. Dla samochodów z napędem 4x4 istotne jest aby wszystkie koła były takie same,
posiadały takie same opony, wszystkie opony miały podobny stopień zużycia bieżnika
i wszystkie koła miały odpowiednie ciśnienie powietrza w ogumieniu dostosowane do
aktualnego obciążenia pojazdu.
19. Obręcze do samochodów osobowych i terenowych (ze względu na ich przeznaczenie)
różnią się znacznie od siebie dlatego nie można ich stosować zamiennie tak samo jak
ich ogumienie.
20. Przy zmianie rozmiaru opony lub/i felgi należy zwrócić uwagę na to czy jest
wystarczająca ilość miejsca w nadkolu zarówno od strony zewnętrznej jaki i
wewnętrznej oraz bocznych i górnych płaszczyznach nadkola, uwzględniając
maksymalny skok wraz z torem ruchu koła i maksymalny skręt kół kierowanych
21. Przy zmianie średnicy obręczy o jeden rozmiar, różnica prędkości wskazywanej przez
prędkościomierz będzie wynosić 5÷ 6 %, a wysokość pojazdu ulegnie zmianie o 1,5
cm.
22. Przy zmianie profilu opony o jeden poziom, różnica prędkości wskazywanej przez
prędkościomierz będzie wynosić 7÷ 8 %, a wysokość pojazdu ulegnie zmianie o 2 cm.
23. Po zmianie rozmiaru opony potrzebne będzie korygowanie ustawienia świateł ze
względu na zmianę odległości reflektora od nawierzchni ( już przy 5 mm różnicy w
odległości reflektora od nawierzchni potrzebna jest korekta ustawienia świateł )
24. Zwiększanie szerokości opony o więcej niż 2 rozmiary przy tym samym profilu,
powoduje szybsze zużywanie się elementów zawieszenia (szczególnie układu
kierowniczego) .
25. Zmniejszanie profilu opony o więcej niż 2 rozmiary przy tej samej szerokości opony,
powoduje szybsze zużywanie się elementów zawieszenia (szczególnie
amortyzatorów) .
26. W przypadku zwiększenia średnicy obręczy/opony o jeden rozmiar, zaleca się
zmniejszenie profilu opony o jeden poziom (np. 155/80R13 na 175/65R14 lub
185/60R14) w celu zachowania prawidłowej wysokości samochodu i wskazań
prędkościomierza.
27. Dla opon zimowych eksploatowanych w wiekszości na śniegu i ludzie lub okresowo
w trudnych warunkach zimowych, zaleca się szerokość mniejszą o 2 lub 3 rozmiary
przy równoczesnym zwiększeniu profilu o 1 lub 2 poziomy (np. 185/65R14<letnia>
na 165/80R14 M+S) .
28. Gdy rozmiar opony zimowej jest inny niż opony letniej potrzebna będzie korekta
ustawienia świateł ze względu na zmianę odległości reflektora od nawierzchni ( już
przy 5 mm różnicy w odległości reflektora od nawierzchni potrzebna jest korekta
ustawienia świateł )
29. Opony z samochodu który uległ poważnym uszkodzeniom na skutek kolizji lub
wypadku nie nadają się do dalszej eksploatacji.
30. Opony które zostały nadmiernie zużyte w jednym miejscu na skutek gwałtownego
hamowania przy większej prędkości nie nadają się do dalszej eksploatacji.
31. Przy normalnym stylu jazdy ciśnienie w oponach zgodnie z zaleceniami producenta
samochodu a w przypadku jazdy sportowej zaleca się zwiększenie ciśnienia o 40% w
Zgłoś jeśli naruszono regulamin