Cele:- dziecko wie jak prawidłowo brzmi głoska sz, jaki jest układ artykulatorów w czasie wybrzmiewania głoski sz,- dziecko potrafi dobrze wymawiać głoskę sz w izolacji,- dziecko różnicuje słuchowo głoski s - sz.Pomoce:miś - maskotka lub pacynka na rękę, labiogramy, kaseta z nagraniem "Słucham i mówię" D. Nawrocka, H. Rodak, lustro, seria obrazków z głoskami s - sz, obrazek szafy i stołu.Przebieg:1. Ćwiczenia narządów mowy.Dzisiaj twój język będzie małym misiem, a buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano - przeciągnął się i trochę poziewał. Zrobił poranną gimnastykę - kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem policzków). Na śniadanie zjadł słodki miód (zlizywanie czubkiem języka z podniebienia np. nutelli, miodu). Potem umył ząbki (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach).Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej). Zobaczył swoją koleżankę i przesłał jej całuski (cmokanie ustami - naśladowanie posyłania całusków). Koleżanka zaprosiła go na spacer.2. Ćwiczenia słuchowe z wykorzystaniem taśmy z nagraniem - odgłosy przyrody - wskazywanie odpowiedniego obrazka.3. Ćwiczenia emisyjne z wykorzystaniem labiogramów.Katar misiaMały miś był na spacerku,lecz zapomniał o sweterku.Było zimno i wiał wiatr,misiu zimne łapki miał.Zimne plecy, zimne nogi,a do domu kawał drogi.Katar misia - cap! - za nos.-A psik! A psik! - nos dał głos.Kiedy zimno na spacerkunie zapomnij o sweterku.Pokichamy razem z misiem :a - psik, o - psik, e - psik, u - psik (samogłoski prezentujemy na labiogramach).Do chorego misia wzywamy karetkę pogotowia: i - u, e - o4. Zabawa "Ciepło - zimno"Logopeda na zmianę mówi sz - s z dłonią dziecka przy swoich ustach. Dziecko odczuwa ciepło przy wymawianiu głoski sz, a zimno przy głosce s.5. Wywołanie głoski sz - prezentacja układu artykulatorów, symboliczne oznaczenie.Pamiętasz, gdy miś był na spacerku było zimno i wiał wiatr - naśadowanie szumu wiatru: słaby wiaterek -szszsz... silny wiatr - szszsz...6. "Co szumi?" - logopeda wypowiada zdania, a dziecko wybrzmiewa głoskę szSzumi morze - szszsz...Szumi wiatr - szszsz...Szumi woda - szszsz...Szumi las - szszsz...Szumią drzewa - szszsz...Szumią liście - szszsz...Szumię ja - szszsz...Szumisz ty - szszsz...Szumi mama - szszsz...Szumi tata - szszsz...Szumi miś - szszsz...7. Zabawa ruchowa: "Idzie miś"Idzie miś do przodu, idzie miś do tyłu.Klaszcze, bo mu jest wesoło.Skacze, bo mu miło.8. Zabawa: "Miś robi porządki" - układanie obrazków z głoską sz w szafie, a z głoską s na stole.9. Kolorowanie schodka w karcie postępów terapii.
jmjd