VADEMECUM WDBP.doc

(154 KB) Pobierz

 

 

VADEMECUM

Wstęp do badań politologicznych część I

 

 

I.                   Zajęcia pierwsze:  NAUKA

 

Nauka- społeczna działalność ludzi, mająca na celu obiektywne poznanie rzeczywistości, wyrastające z potrzeb jej opanowania i przekształcenia przez człowieka

 

·         Rozumienie nauki:

 

1.               Dydaktyczne- proces nauczania i uczenia się

2.               Funkcjonalne- działalność badawcza, rzemiosło uczonych

3.               Kulturowe- wytwory działalności badawczej (systemy  wiedzy, narzędzia i środki oraz instytucje społeczne, powołane do prowadzenia badań naukowych

4.               Instytucjonalne- ład organizacyjno-porządkowy, dyscyplina wykładana w szkołach i instytucjach oraz odrębną działalność

 

·         Nauka jako działalność badawcza:

 

1.             Zespoły zdań prawdziwych o rzeczywistości, jej cechach i prawach

2.             Teorie naukowe poszczególnych dziedzin rzeczywistości

3.             Metody i techniki badań naukowych

4.             Społeczny system organizacji, wdrażania, przekazywania badań

 

 

·         Wiedza:

1.               Przypadkowość doboru spostrzeżeń i wiadomości

2.               Niepełny krytycyzm, brak krytycznej analizy

3.               Brak systematyczności (luźne sądy)

 

·         NAUKA - jest wiedzą uporządkowaną, wewnętrznie spoistą, metody zdobywania wiadomości, systematyczny dobór, planowość, metodyczność,

 

Nie każda wiedza jest nauką, ale każda nauka jest wiedzą

 

·         Praktyka i jej znaczenie dla nauki

 

Świadoma i celowa działalność ludzka, zmierzająca do przemian w przyrodzie, technice i stosunkach społeczno-gospodarczych

 

Praktyka ma znaczenia:

·             Inspirujące

·             Ilustrujące

·             Weryfikujące

 

·         PODZIAŁ NAUKI

  

1.               Formalne i empiryczne- ze względu na sposób wnioskowania

·                  Nazywane też dedukcyjne i indukcyjne,

·                  Pierwsze uzasadniają tezy bez odwoływania się doświadczenia (matma, logika), dedukcja, drugie opierają się na doświadczeniu, indukcja ( fizyka, chemia) 

2.               Przyrodnicze i humanistyczne- zakres badań i przedmiot, właściwe dla nich techniki badawcze

3.               Teoretyczne i praktyczne- obiektywne poznanie i wyjaśnienie rzeczywistości, , określenie praktycznych zastosowań (np. infa stosowana)

 

 

 

DYSCYPLINY: gałęzie nauki, wyodrębnione na podstawie kryteriów: przedmiotu nauki, ściśle określonego zakresu, właściwych źródeł i metod badawczych oraz środków działania

Specjalności- w ramach dyscyplin, ściśle określony zakres badawczy, właściwe źródła i metody badawcze oraz środki działania

 

SPECJALNOŚCI- w ramach dyscyplin, ściśle określony zakres badawczy, właściwe źródła i metody badawcze oraz środki działania

 

·         CELE I ZADANIA NAUKI

 

a.             Wyjaśnianie pojęć

b.             Gromadzenie i systematyzowanie wiedzy o świecie

c.             Rozpoznawanie praw nim  rządzących, interpretacja faktów i zjawisk

 

 

Nauka poznaje świat i przystosowuje go do potrzeb człowieka

 

·         FUNKCJE NAUKI

 

1.               Diagnostyczne - dostarczanie wiedzy o stanie rzeczy w danym fragmencie lub aspekcie rzeczywistości

2.               Prognostyczne- dostarczanie wiedzy o ogólnych prawidłowościach przebiegu zjawisk danego typu, pozwalające przewidywać

3.               Instrumentalno-techniczne- dostarczanie wiedzy o sposobach i środkach realizacji zamierzonych celów, o sprawności i efektywności postępowania naukowego

4.               Humanistyczne- zaspakajanie potrzeb intelektualnych w zakresie poznania rzeczywistości i dostarczenie podstaw do kształtowania racjonalnego poglądu na świat

 

·            AUTORYTET W NAUCE

 

Trzy aspekty autorytetu naukowego:

a.            W sprawach prawd i obyczajów

b.            W sprawach ustalenia, objaśnienia i przedstawienia rzeczywistości

c.            W sprawach "dobrej roboty" w sferze tworzenia wartości i kształtowania twórców wartości

 

 

Nauka.gov.pl 

 

·                      Ministerstwo nauki i szkolnictwa wyższego

·                      Sukcesy uczonych, nauka dla gospodarki, panorama nauki,

·                      Ministerstwo, szkolnictwo, szkolnictwo wyższe, innowacyjność, fundusze strukturalne,

 

MINISTER: Prof. Barbara Kudrycka

 

 Instytucja.pan.pl

 

·                      Państwowa Akademia Nauk

·                      PREZES Michał Kleiber 

 

Naukawpolsce.pap.pl

·                      Serwis PAP poswiecony nauce

 

System boloński:

·                      Rozdział- system dwustopniowy

·                      Większa mobilność Socrates, Erasmus

·                      Promocja kształcenia przez całe życie

·                      Kontrola jakości kształcenia

·                      Suplement do dyplomu

 

·         Krauz-Mozer Barbara Problem metodologicznego statusu politologii w Polsce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 powodów różniących wiedzę naukową od innych form wiedzy

 

1.             Wiedza potoczna przy opisie świata i wyjaśnianiu zjawisk, posługuje się wiarą, doświadczeniem, istotą nauki zaś jest teoria i strukturalne badania, dokładnie dookreślające rzeczywistość

·               Logiczne rozumowanie, przewidywanie zjawisk

2.             W wiedzy naukowej uwzględnia się parametr czasu i rozważane są zmiany zachodzące w czasie; świadomość istnienia granicy ważności wiedzy naukowej i świadomość braku znajomości skutków wynikającej z jej zastosowania

3.             Nauka charakteryzuje się strukturą uporządkowaną, logiczną, o wysokim stopniu teoretyzacji

4.             Język naukowy- terminologia naukowa

5.             Wiedza potoczna skupia się na problemach dotyczących ludzi, nauka bada wszystko, w oderwaniu od pierwiastka utylitarności

6.             Wiedza naukowa jest poddawana nieustannej krytyce weryfikacji, sprawdzaniu jej zasadności, rewizji poglądów

  

Różnice pomiędzy politologią a ideologią

 

1.             Naukowców interesuje to co jest, ideologów wizja przyszłości

2.             Naukowcy starają się, by ich sądy były jak najbardziej adekwatne do rzeczywistości, a ideologowie starają się naciągnąc rzeczywistośc do swych sądów

3.             Naukowwiec szuka prawdy i zmaga się z problemami, ideolog posiada prawdę mniemaną już od samego początku

4.             Naukowiec twierdzi, ze prawdy, które posiadł, są cząstokowe, niepełne, doktrynowiec inaczej

5.             Naukowcy unikają posądzenia o ideologiczność, a ideolodzy poszukują naukowych uzasadnień swoich teorii

 

Trzy przykłady zagrożeń dla nauki w Polsce:

·         Zbyt niskie nakłady na edukację

·         Zaniżanie poziomu nauczania przez brak wykwalifikowanej kadry naukowej

·         Spadek jakości nauczania implikuje dewaluację stopni naukowych, np. tytułu magistra

 

Autoteliczna wartość nauki:     poznanie naukowe jest wartością samą w sobie

 

 

 

II.                Zajęcia drugie: POLITYKA

 

 

Polityka- działalność społeczna związana z dążeniem do zdobywania i wykonywania władzy wewnątrz państwa oraz w stosunkach międzynarodowych

 

·         ZADANIE POLITOLOGII- na drodze rzetelnej analizy, uwzględniającej  prawidłowe zastosowanie metodologii badawczej, ustalenia występujących prawidłowości i swoistości zjawisk i procesów politycznych, określenie źródeł sprzeczności i możliwości występowania konfliktów społecznych , przyczyn takiego a nie innego kształtowania zjawisk i procesów  oraz ustalenie przewidywań na przyszłość

 

·         Przedmiotem badań politologii jest badanie zjawisk i procesów politycznych zawsze w odniesieniu do konkretnej rzeczywistości, do empirycznego ich kształtowania, wykrycie prawidłowości, przewidywanie kształtowania się przyszłości

 

Funkcje politologii:

 

W wymiarze praktyki naukowej:

 

a.       Konceptualizacyjno-opisową- Dostarcza badaczom ramach ich macierzystej dyscypliny i poza nią określonego zasobu pojęć i kategorii oraz reguł opisu i odzwierciedlającego treści rzeczywistości  przewidziane w tych kategoriach i pojęciach rozpatrywanych z punktu widzenia polityki

b.      Wyjaśniającą- Dostarczanie określonych wyjaśnień zjawisk i procesów politycznych na tle ustalonych prawidłowości i faktów- dlaczego dzieje się tak a nie inaczej?

c.       Prognostyczną- Konstrukcja przewidywań na tle twierdzeń, które zostały wykorzystane do wyjaśnienia

d.      Metoologiczno-oceniającą- Formułowanie ocen przydatności poznawczej rezultatów badań i na prognozowaniu schematów metod i procedur badawczych

e.       Integracyjna- Możliwość korzystania z dorobku innych dziedzin i odwrotnie

 

 

 

W wymiarze praktyki politycznej:

 

a.             Instrumentalno-racjonalizującą- Dostarczanie wiedzy traktującej jako narzędzie racjonalizujące działania polityczne

b.             Ideologiczną- Wywieranie przez politologię bezpośredniego wpływu na świadomość ludzi przy wykorzystaniu wiedzy dostarczonej przez tę naukę

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin