04.odt

(310 KB) Pobierz

Podstawy marketingu wykład

Procesy:

1)                  Identyfikacja problemu – motorem w postępowaniu nabywców są ich potrzeby, przez które rozumieć należy stan braku czegoś i zarazem czynnik uruchamiający funkcje motywu do działania w kierunku zmiany tego stanu.

Cechy potrzeb: nieograniczone, odnawialne, zaspokojenie innych powoduje powstanie innych, często kilku, różna intensywność, komplementarne, substytucyjne.

Potrzeby Maslowa:

Cechy potrzeb różnych rzędów:

·                     Pojawiają się z chwilą urodzenia

·                     Odczuwane przez ludzi i zwierzęta

·                     Ich niezaspokojenie prowadzi do frustracji i agresji

·                     Podlegają prawu homeostazy (ich niezaspokojenie zaburza równowagę organizmu, zaspokojenie przywraca stan równowagi oraz powoduje ich wygaśnięcie)

Cechy potrzeb wyższego rządu:

·                     Pojawiają się od pewnego momentu życia w zależności od rozwoju psycho-fizycznego

·                     Podlegają prawu wzmocnienia (zaspokojenie nie powoduje ich wygaśnięcia, ale wzmaga dalszą chęć realizacji, ich zaspokojenie powoduje, że może wywołać wyższe rzędem potrzeby)

Rozwinięciem teorii Maslowa jest ERG (Clayton Alderfer)

E- Existence (potrzeby egzystencjalne)

R – Reladness (potrzeby kontaktów ludzkich)

G – Growth (potrzeby rozwoju)

 

Różnice:

- motywacja może być wywoływana jednocześnie przez kilka potrzeb

- „frustracja-agresja”

 

Bariery w zaspokajaniu: cena, podaż, prawo, administracja, społeczeństwo, religia, stan zdrowia, czas.

 

2)                  Poszukiwanie informacji

·                     Źródła informacji:

Ø                  Zewnętrzne – osobiste, reklama, publiczne, kontakt z produktem

Ø                  Wewnętrzne – doświadczenie

·                     W tej fazie głównym zadaniem producenta i handlowca jest uświadomienie nabywcy istnienia marki produktu oraz wskazanie mu korzyści, jakie osiągnie po dokonaniu zakupu.

 

3)                  Ocena alternatywna

·                     Kryteria Rosenberga:

v                  Związane z kosztem (cena, serwis naprawczy, koszty eksploatacji)

v                  Związane z prezentacją produktu (trwałość i niezawodność, wydajność, oszczędność, użycie proekologicznych surowców do wytworzenia produktu)

v                  Image produktu (marka, styl udostępniania)

v                  Wygoda (uniwersalność, przydatność do realizacji czynności pomocniczych i drugorzędnych)

 

4)                  Zakup i odczucia po zakupie

·                     Znaczenie elementów: przyczyny zakupu, warunki fizyczne, obecność osób towarzyszących, presja norm grupy, czas podejmowania decyzji (pora, presja czasu), finanse, warunki zwrotu

Wnioski:

Ø                  Decyzje i zachowania konsumenta uzależnione są od rodzaju nabywanych dóbr, tzn. inaczej podejmowane są decyzje w przypadku:

a)                  Dóbr trwałych i nietrwałych

b)                  Odmiennej długości konsumowania

c)                   Różnych warunków i zwyczajów związanych z podejmowaniem decyzji

Ø                  Z punktu widzenia długości czasu zakupu wyróżnia się:

a)                  Rozważne – dotyczą dóbr trwałych i luksusowych

b)                  Nawykowe

c)                   Impulsywne

Ø                  Referencje konsumentów oraz ich zachowania zależą od miejsca dokonywania zakupu lub kanałów dystrybucji.

ZASADY PSYCHOLOGICZNE:

ü                  Reguła wzajemności – przysługa pobudza rewanż

ü                  Reguła zaangażowania i konsekwencji – bycie konsekwentnym i wyglądaniu na taką osobę, po podjęciu decyzji nie wycofuję się

ü                  Reguła społecznego dowodu słuszności – musze być taki jak inny

ü                  Reguła lubienia i sympatii – odbiorcy znają i lubią

ü                  Reguła autorytetu – uleganie symbolom i oznakom autorytetu, nie zaś jego istocie

 

Ø                  Segmentacja rynku – podział aktualnych i potencjalnych nabywców na jednorodne (homogeniczne grupy pod względem potrzeb i zachowań)

Warunki efektywnej segmentacji:

a)                  Mierzalne

b)                  Opłacalne

c)                   Dostępne

d)                  Homogeniczne

Kryteria:

  1. Geograficzne – region, kraj, województwo, dzielnica
  2. Społeczne – religia, tradycje
  3. Demograficzne – wiek, płeć, zawód, wielkość rodziny
  4. Ekonomiczne – dochody i wydatki
  5. Psychograficzne – styl życia, osobowość
  6. Dynamiczne – lojalność do marki
  7. Korzyści – według oczekiwanych korzyści ze względu na zakup

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin