Cel główny: doprowadzenie dziecka do nabycia umiejętności sprawnego porozumiewania się za pomocą języka werbalnego.Cele operacyjneDziecko:- wyrazi spontanicznie swoje spostrzeżenia badając papier o różnej fakturze;- włączy się do rozmowy na określony temat przy ilustracjach i bez ilustracji;- podtrzyma rozmowę w sytuacji zabawowej reagując na wypowiedź nauczyciela lub rówieśnika;- zastosuje umowy kulturalnego udziału w prowadzeniu dialogu;- wie z czego można otrzymać papier.Pomoce:historyjka obrazkowa „Od drzewa do papieru”, papiery o różnej fakturze, gazety, kartka papieru i marker, chusty dla każdego dziecka, 5 kopert, obrazki z bajkowymi bohaterami.Przebieg zajęciaZabawy w sali gimnastycznej:1. Zabawa badawcza z „ciuciubabką”.Dzieci siedzą na dywanie w 5 grupach i zakrywają sobie oczy chustami. Takprzygotowane otrzymują miski ze skrawkami papieru o różnej fakturze.Odgadują co to jest? Przez chwilę dotykiem badają papier i relacjonują swojespostrzeżenia. Po odsłonięciu oczu, dzieci w dalszym ciągu badają papier: przedzierają go, pocierają nim, gniotą itp. omawiając swoje spostrzeżenia.2. „Burza mózgów”Dzieci wypowiadają się do czego służy papier? Co można z nim zrobić?Nauczycielka zwraca dzieciom uwagę aby podczas rozmowy najpierw uważnie wysłuchać wypowiedzi rówieśnika (bez przerywania) i starały się mówić tak by być dobrze zrozumianym.Przejście do sali zabaw, która jest zamieniona w Papierlandię poprzez porozwieszane papierowe elementy dekoracyjne. 3. Przejście do krainy Papierlandii.Dzieci przekraczają bramę wykonaną z gazety przyczepionej do framugi drzwi starając się nie rozerwać przejścia. W ten sposób przechodzą do tajemniczej krainy. Nauczycielka „niechcący” rozrywa przejście niszcząc drogę powrotną. 4. Rozmowa przy historyjce obrazkowej „Od drzewa do papieru”.Dzieci same bądź z pomocą historyjki i pytań N. opowiadają skąd się bierze papier. Zwrócenie uwagi na możliwość ponownego wykorzystania papieru, składania go do specjalnych pojemników.5. Prowadzenie dialogu w sytuacji zabawowej, wykorzystywanie elementów pantomimy do porozumiewania się.Organizowanie posiłku i odpoczynku w nieznanej krainie – na niby. Prowokowanie dzieci do prowadzenia dialogów.6. Twórcze rysowanie do tematu „Mieszkaniec Papierlandii”.Rysowanie mieszkańca papierowej krainy całym zespołem na jednej kartce – swobodne komentarze dzieci do rysunku. 7. Zadanie w zespołach. Znajdź ukrytych bohaterów znanych bajek. Dzieci dobierają się w zespoły wg oznaczenia na koszulce i siadają przy odpowiednim stoliku na, którym leży koperta z zadaniem. Każdy zespół zapoznaje się z zawartością koperty i wspólnie decyduje – bohaterów jakiej bajki zawiera ich zestaw. Obrazki z tymi postaciami dzieci naklejają na kartce i zgłaszają swoją gotowość do omówienia zadania.8. Zespoły omawiają swoje zadania: z jakiej bajki są bohaterowie i jak się nazywają.9. Podsumowanie.Przypomnienie z czego robi się papier oraz jak należy rozmawiać by byćdobrze zrozumianym i aby rozmowa była przyjemnością dla wszystkich.10. Powrót gazetolotem do przedszkola.Dzieci trzymając nad głową wielki arkusz papieru, poruszają się po sali. Mając ograniczoną widoczność reagują na polecenia słowne nauczycielki typu: do przodu, stop, 2 kroki w lewo itp.
ewajorek