Krystyna Wójcik - Piszę pracę magisterską.pdf

(784 KB) Pobierz
296124399 UNPDF
KRYSTYNA WOJCIK
Piszę
pracę magisterską
PORADNIK DLA AUTORÓW AKADEMICKICH PRAC PROMOCYJNYCH (LICENCJACKICH,
MAGISTERSKICH, DOKTORSKICH)
Szkoła Główna Handlowa
296124399.003.png 296124399.004.png
Recenzenci Kazimierz Boczar Aniela Styś
Redaktor techniczny Bożenna Kruszeska
Projekt okładki oraz formatowanie i łamanie tekstu Antonina Liedtke
© Copyright by Krystyna Wójcik & Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 1995 ISBN 83-86689-13-7
Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej
Warszawa 2000. Wydanie V zmienione. Ark. wyd. 8,00. Ark. druk. 8,25
Zamówienie 88/XI/2000
Scan by ka_ga
296124399.005.png
......................................................................................................................................................................
4
1. CELE PRACY MAGISTERSKIEJ I ETAPY ICH OSIĄGANIA
.......................................................................
5
1.1. WYMAGANIA MERYTORYCZNE I FORMALNE
.................................................................................
5
1.2. PRACA MAGISTERSKA JAKO SZCZEGÓLNY PRZYPADEK PRACY NAUKOWEJ
.........................
6
1.3. TRZY GŁÓWNF, ETAPY PRZYGOTOWYWANIA PRACY MAGISTERSKIEJ
...................................
8
10
2.1. WYBÓR TEMATU PRACY I JEGO USTAWIENIE
................................................................................
10
2.2. KRYTERIA POPRAWNOŚCI REDAKCYJNI) TYTUŁÓW PRAC MAGISTERSKICH
.......................
14
2.3. POSZUKIWANIE, OCENA, GROMADZENIE RÓŻNYCH MATERIAŁÓW ŹRÓDŁOWYCH
15
2.4. TWORZENIE STRUKTURY PRACY -OPRACOWYWANIE PLANU
..................................................
23
2.5. SPOSOBY OZNACZANIA KOLEJNOŚCI CZĘŚCI PRACY
..................................................................
33
ANEKS DO ROZDZIAŁU 2
.............................................................................................................................
37
Najnowsze bazy
...................................................................................................................................................
39
...................................................................................................................................
41
3.1. ZADANIA I MOŻLIWE BŁĘDY ETAPU ZASADNICZEGO
.................................................................
41
3.2. ROBOCZE METODY BADAŃ NAD PROBLEMAMI NAUKOWYMI
..................................................
41
3.3. PODSTAWOWE WYMAGANIA WZGLĘDEM PISARSTWA NAUKOWEGO
...................................
47
3.4. JĘZYK I UKŁAD REDAKCYJNY PRACY
..............................................................................................
49
..........................................................................
51
54
Aneks do rozdziału 3
...........................................................................................................................................
59
4. ZADANIA KOŃCOWEGO ETAPU TWORZENIA PRACY MAGISTERSKIEJ
...........................................
61
4.1. OPRACOWANIE ZAKOŃCZENIA PRACY
............................................................................................
61
4.2. ZAKRES WSTĘPU DO PRACY
................................................................................................................
61
4.3. STRONICA TYTUŁOWA PRACY -ZAWARTOŚĆ INFORMACYJNA I UKŁAD
...............................
62
4.4. PORZĄDKOWANIE SPISU WYKORZYSTANYCH ŹRÓDEŁ ORAZ SPISU TREŚCI
.......................
63
4.5. KONTROLA PEŁNEJ WERSJI PRACY -KRYTERIA I PYTANIA POMOCNICZE
.............................
64
Aneks do rozdziału 4
...........................................................................................................................................
68
WSTĘP
....
..........
3.5. PORZĄDKOWANIE TREŚCI W CZĘŚCIACH PRACY
296124399.006.png
WSTĘP
Książka przeznaczona jest zarówno dla autorów prac magisterskich, licencjackich, jak i doktorskich. Piąte
wydanie zostało uzupełnione i zaktualizowane. W warstwie prezentującej wymagania merytoryczne jest
adresowana wyłącznie do magistrantów oraz doktorantów, natomiast treści dotyczące technologii tworzenia
pracy dyplomowej mogą być użyteczne także dla promotorów. Jeśli bowiem zaakceptują oni proponowane
zasady, mogą odesłać swoich studentów do tego poradnika, co pozwoli im na seminariach i konsultacjach
zaoszczędzić sporo czasu. Wiele z tych zasad, wprawdzie podyktowanych jest tradycją i powszechnym
doświadczeniem ośrodków akademickich w Polsce i za granicą, nie zaś normami prawnymi, jednak trudno
byłoby założyć, iż większość promotorów zaleca własne, oryginalne reguły.
W części dotyczącej metody opracowywania prac naukowych poradnik może być przydatny dyplomantom
piszącym prace z różnych humanistycznych dziedzin wiedzy. Ze względu jednak na przykłady dotyczące
konkretnych kwestii metodologicznych największy pożytek może przynieść studentom kierunków
ekonomicznych. Takie bowiem kwestie, jak: poprawna budowa tytułów i struktury pracy czy układu treści w
poszczególnych częściach zostały zilustrowane przykładami z zakresu marketingu (w tym promocji i public
relations), zarządzania (w tym kultury organizacyjnej), finansów, ekonomiki transportu. Studenci innych
kierunków ekonomicznych i humanistycznych, którzy mają za sobą kilka lat studiów i rozpoczynają
przygotowywanie pracy dyplomowej, powinni jednak bez większych trudności skorzystać z nauk płynących z
przytoczonych przykładów.
Dla kogo więc przeznaczona jest ta książka? Najkrótsza odpowiedź powinna brzmieć: dla studentów, którzy w
toku przygotowywania pracy nie chcą przeżywać niepotrzebnego stresu oraz pragną mieć minimum satysfakcji z
wyników swoich studiów i przygotować dobrą pracę dyplomową.
296124399.001.png
1. CELE PRACY MAGISTERSKIEJ I ETAPY ICH OSIĄGANIA
1.1. WYMAGANIA MERYTORYCZNE I FORMALNE
To, że ostatecznym warunkiem uzyskania dyplomu są pozytywnie ocenione: dyplomowa praca i egzamin,
wiedzą doskonale nie tylko władze uczelni, lecz także studenci. Ten obowiązek studenta jest bowiem
ustanowiony formalnie, nie tylko zresztą w Polsce, lecz także w licznych krajach za granicą. Wszędzie też, aby
po-móc studentowi, ustalono opiekuna naukowego — promotora o pewnym minimalnym statusie naukowym.
Wspólną cechą polskich i wielu zagranicznych rozwiązań jest natomiast brak sformalizowanych oczekiwań
względem prac na dyplom ukończenia studiów. Wskazywałoby to, iż wymagania względem prac i kryteria
kwalifikowania prac jako dyplomowych pozostawiono uznaniu władz uczelni, promotorów, recenzentów.
Obserwacja doświadczeń polskich i zagranicznych wydaje się wskazywać, że tak jest w istocie. Wobec
magistrantów i ich prac stawiane są wymagania ukształtowane przez bieżącą praktykę promotorską oraz przez
utrwalone tradycją dominujące poglądy konkretnego środowiska akademickiego lub środowiska naukowego z
danej specjalności naukowej.
Do pewnej uniformizacji krajowych wymagań względem prac promocyjnych prowadzą poradniki dla
dyplomantów, których upowszechnienie w formie tłumaczeń na obce języki prowadzi też do uniformizacji
wymagań w skali różnych krajów. Zawarte w poradnikach „normy jakości" obowiązujące autorów prac na
dyplom nie są wytworem fantazji i prywatnych poglądów autorów poradników. Nie dostrzega się też, by na
poziom zapisanych tam zasad, według których mają być oceniane prace, wpłynęło to, iż w praktyce
promotorskiej jedni promotorzy mają do
swych dyplomantów stosunek liberalny, inni — dyrygencki. Zarówno w poradnikach, jak też w praktyce
promotorskiej i praktyce władz uczelni spożytkowuje się natomiast w zasadniczym stopniu (odpowiednio
zaadaptowane w odniesieniu do prac wieńczących studia) normy oceny prac naukowych. Praca magisterska jest
bowiem rodzajem pracy naukowej. Skoro naukowość jest stopniowalna, to prace naukowe różnili się m.in.
stopniem naukowości. Praca magisterska (za granicą zwana też końcową lub dyplomową) jest tego
klasycznym przykładem i od razu warto powiedzieć, iż sianowi ona pierwszy stopień naukowego
wtajemniczenia. Do myśli tej powrócę dalej, albowiem w tym miejscu konieczne jest stwierdzenie, iż przed
podobnym jak inni autorzy problemem stanęłam wówczas, gdy zrodziła się myśl opracowania poradniki dla
magistrantów. Prace Macieja Święcickiego czy Józefa Pietera podejmowały problematykę prac na dyplom na
marginesie innych zagadnień. Udzielały bowiem głównie odpowiedzi na pytania: jak studiować oraz na czym
polega metodologia pracy naukowej. Chociaż więc są one niezwykle wartościowe, to jednak ubocznie traktują
interesującą nas problematykę. Obecna praca stara się spożytkować wypowiedzi tych autorów tyczące pisania
prac na dyplom. Wykorzystuje ona również wszystkie inne wypowiedzi krajowe i zagraniczne — pochodzące z
piśmiennictwa, jak też i bezpośrednie. Bardzo użyteczne okazały się także notatki z własnych studenckich
doświadczeń seminaryjnych — a moim mistrzem — promotorem był profesor Kazimierz Boczar.
W kwestiach zasadniczych, czyli „norm jakościowych", mogłam więc zupełnie pominąć własne poglądy, co
oznacza, iż moje wypowiedzi w poradniku mają wartość obiektywną i mogą stanowić pewną wytyczną dla
studentów, a niech mi będzie wolno sądzić, iż również dla wielu promotorów. Jeśli chodzi o technikę
przygotowywania pracy i zasady sprawnego postępowania przy tworzeniu pracy, poczynając od pierwszego
seminarium magisterskiego, a kończąc na korekcie rękopisu i maszynopisu, to spożytkowałam przede wszystkim
własne doświadczenia z tego okresu, gdy sama byłam magistrantem, doktorem, habilitantem, a także moje
obserwacje z praktyki promotorskiej w kilku krajach niemieckiej strefy językowej.
Pora zatem — na podstawie tych wszystkich źródeł i doświadczeń — postawić zasadnicze dla tego rozdziału
pytanie, a mianowicie: jaki jawi się obraz celów i cech prac, który można by uznawać za pozytywne
zwieńczenie wieloletniego cyklu studiowania.
Prace na dyplom powinny spełniać trzy podstawowe cele — powinny stwierdzać:
1) czy dyplomant jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej zgodnie z kierunkiem studiów i
jednocześnie czy nabył podstawowych umiejętności w zakresie pracy naukowo-badawczej;
2) czy dyplomant ma pewien minimalny zakres wiedzy odpowiadający jego specjalności naukowej/zawodowej,
a przede wszystkim czy potrafi ją spożytkować do opracowania na piśmie większego tematu, w sposób, który
odpowiadałby podstawowym wymaganiom, jakie stawia się pisemnej wypowiedzi naukowej;
3) czy dyplomant wypełniając lukę w istniejącym stanie wiedzy, tzn. rozwiązując problem o pewnej
wartości/użyteczności dla innych, będący jednocześnie podstawowym celem pracy dyplomowej, właściwie
dobrał metody, procedury badawcze, a zatem, czy ma on prawo powiedzieć, iż przedstawione w pracy wyniki
badań mają cechy rezultatów naukowych.
Uważne zapoznanie się z tymi oczekiwaniami i celami prowadzi do interesującej konkluzji, której nikt w
znanych nam wypowiedziach na temat prac i egzaminów końcowych na studiach nie nazwał wprost. Podane
wyżej wymagania względem prac magisterskich wyczerpują mianowicie trzy główne składniki metody
naukowej. Dotyczą bowiem: umiejętności postawienia problemu do zbadania (stanu niewiedzy), umiejętności
doboru i zastosowania metod badawczych i dostrzegania rezultatów naukowych w uzyskiwanych wynikach
badań oraz umiejętności zaprezentowania tych wyników na piśmie w formie mającej wszystkie znamiona
pisarstwa naukowego.
Dyplomant tworzy wprawdzie swą pracę od podstaw, lecz zarówno w zakresie wykorzystywanej wiedzy, jak też
296124399.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin