Inwestujmy w małe dzieci - dodbre praktyki organizacji pozarządowych.pdf
(
1831 KB
)
Pobierz
Dobre praktyki_korekta.indd
w małe dzieci
DOBRE PRAKTYKI ORGANIZACJI POZARZÑDOWYCH
Inwestujmy
Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeƒskiego
Warszawa 2009
pod redakcjà Teresy Ogrodziƒskiej
w małe dzieci
DOBRE PRAKTYKI ORGANIZACJI POZARZÑDOWYCH
Inwestujmy
spis treÊci
01.
Wst´p ................ 06 – 07
10.
Pracownia Alternatywnego Wychowania ................ 52 – 57
Âwietlica dla dzieci w wieku przedszkolnym
02.
Partnerstwo na rzecz Rozwoju i Edukacji Małych Dzieci .................08 – 11
11.
Spo∏eczno-OÊwiatowe Stowarzyszenie Pomocy Pokrzywdzonym
03.
Fundacja „Dzieci Niczyje” .................12 – 17
„Dobry Rodzic – Dobry Start”
i Niepe∏nosprawnym „Edukator” .................58 – 63
Prowadzenie szkó∏ przez zewn´trznà organizacj´ po˝ytku publicznego non profit
04.
Fundacja Pomocy M∏odzie˝y im. Jana Paw∏a II „Wzrastanie” .................18 – 23
Kompleksowe rozwiàzania dla dzieci i m∏odzie˝y
12.
Stowarzyszenie „DoroÊli – Dzieciom” .................64 – 69
Centrum Ma∏ego Dziecka i Rodziny
05.
Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeƒskiego .................24 – 29
Grupy Zabawowe
13.
Stowarzyszenie Integracyjne „Klub Otwartych Serc” .................70 – 75
Pozarzàdowe Centrum Edukacji i Informacji
06.
Fundacja „Sto Pociech” .................30 – 35
Ogród w wielkim mieÊcie
14.
Stowarzyszenie Grupa Pedagogiki i Animacji Spo∏ecznej Praga-Pó∏noc .................76 – 79
Streetworking
07.
Instytut Ma∏ego Dziecka im. Astrid Lindgren .................36 – 41
Alternatywne formy opieki rozwojowej dla dzieci poni˝ej 3. roku ˝ycia
15.
Stowarzyszenie na rzecz Gminy Somianka „SOMA” .................81 – 83
Akademia Najm∏odszych
08.
Oddzia∏ Gminny Towarzystwa Przyjació∏ Dzieci w Cekcynie .................42 – 45
Zespo∏y edukacyjno-wychowawcze na dobry poczàtek
16.
Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju i Integracji Ârodowiska
Lokalnego „Z Edukacjà w Przysz∏oÊç” .................84 – 87
Wiejskie Centrum Edukacji
09.
Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów
KLANZA Oddzia∏ Bia∏ostocki .................46 – 51
Klanzowa Akademia Rodzica
17.
Adresy organizacji .................88 – 89
numer rozdziału
numer strony
00.
05
wst´p
„Inwestujmy w małe dzieci – dobre praktyki organizacji pozarzàdowych” to kolejna publikacja promujàca
dokonania organizacji działajàcych na rzecz małych dzieci, wydana w ramach programu „Dla Dzieci”
realizowanego przez Fundacj´ Komeƒskiego we współpracy z Polsko-Amerykaƒskà Fundacjà WolnoÊci.
W publikacji „Inwestujmy w małe dzieci – dobre praktyki organizacji pozarzàdowych” znajdziecie Paƒstwo
tak˝e informacje o Partnerstwie na rzecz Rozwoju i Edukacji Małych Dzieci, powołanym we wrzeÊniu
2007 r. przez organizacje pozarzàdowe. Celami Partnerstwa sà nagłaÊnianie, promowanie ró˝norodnych
form edukacji dla małych dzieci i działania rzecznicze zmierzajàce do ich upowszechnienia. Serdecznie
w tym miejscu dzi´kuj´ członkom PREMD, którzy pomogli nam w przygotowaniu niniejszej publikacji:
Renacie Szredziƒskiej z Fundacji „Dzieci Niczyje”, Janowi Buremu z Fundacji Pomocy Młodzie˝y im. Jana
Pawła II „Wzrastanie”, Ewie Kaliszuk z Fundacji „Sto Pociech”, Agnieszce Tkaczyƒskiej i Izabeli Szałaƒskiej-
Kułakowskiej z Instytutu Małego Dziecka im. Astrid Lindgren, Felicycie Król-Pawelskiej z Oddziału
Gminnego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Cekcynie, Małgorzacie Borowskiej i Ewie Sokoliƒskiej
z Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA Oddział Białostocki, Alicji Dobiesz, Lucynie
Lewandowskiej i Magdalenie Tokarz z Pracowni Alternatywnego Wychowania, Barbarze Kuczałek
i Bolesławowi Grabowskiemu ze Stowarzyszenia „Edukator”, Danucie Daszkiewicz ze Stowarzyszenia
„DoroÊli – Dzieciom”, Henryce Sokołowskiej ze Stowarzyszenia Integracyjnego „Klub Otwartych Serc”,
Urszuli Maciƒskiej i Tomaszowi Szczepaƒskiemu ze Stowarzyszenia Grupa Pedagogiki i Animacji Społecznej
Praga-Północ, Hannie Główczyk ze Stowarzyszenia na rzecz Gminy Somianka „SOMA” oraz Marii Nowak
ze Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju i Integracji Êrodowiska Lokalnego „Z Edukacjà w PrzyszłoÊç”.
ÂwiadomoÊç, ˝e we wczesnym dzieciƒstwie kształtujà si´ podstawowe umiej´tnoÊci i kompetencje
edukacyjne, społeczne i emocjonalne, niezb´dne w dalszej karierze szkolnej i zawodowej, jest w Polsce coraz
powszechniejsza. Nie przekłada si´ to jednak na polityk´ społecznà i edukacyjnà – wspieranie rozwoju małych
dzieci jest ciàgle jednym z najbardziej zaniedbanych obszarów, zarówno merytorycznie, jak i finansowo.
Upowszechnienie edukacji przedszkolnej w Polsce nale˝y do najni˝szych w Unii Europejskiej. Êredni wskaênik
upowszechnienia edukacji przedszkolnej w Unii Europejskiej wynosi 70%, natomiast w Polsce – 49%, zaÊ
na terenach wiejskich jedynie 22%. W 484 gminach dzieci nie majà dost´pu do edukacji przedszkolnej.
Dramatycznie wyglàda sytuacja dzieci najmłodszych – do ˝łobków chodzi niecałe 2% dzieci, na wsiach mamy
1 oddział ˝łobkowy, do którego ucz´szcza 14 dzieci! (Bank Danych Regionalnych GUS – stan na 31.12.2008 r.)
Tymczasem Strategia Lizboƒska zobowiàzuje kraje Unii Europejskiej do obj´cia wsparciem edukacyjnym
30% dzieci w wieku 0–3 lata oraz 90% dzieci w wieku przedszkolnym do 2010 r.
Dla Polski jest to prawdziwe wyzwanie.
Mamy nadziej´, ˝e przedstawione w naszej publikacji dobre praktyki zainspirujà organizacje pozarzàdowe
i samorzàdy lokalne do poszerzenia swojej oferty dla najmłodszych obywateli.
Na szcz´Êcie w ró˝nych miejscach w Polsce organizacje pozarzàdowe próbujà zmieniç t´ sytuacj´. W wielu
gminach działania przez nie prowadzone sà jedynà ofertà dla najmłodszych obywateli. Organizacje
szukajà lokalnych rozwiàzaƒ, tworzà innowacyjne programy rozwojowe i edukacyjne dla dzieci i dla
rodziców. W niniejszej publikacji pokazujemy, jak wa˝nà funkcj´ pełnià organizacje pozarzàdowe w swoich
Êrodowiskach lokalnych, w jaki sposób pomagajà rodzicom i samorzàdom lokalnym w tworzeniu dobrych
warunków rozwojowych dla małych dzieci. Przedstawiamy szczegółowe opisy modelowych rozwiàzaƒ,
wypracowanych przez 14 organizacji pozarzàdowych.
Teresa Ogrodziƒska
01.
06
01.
07
Partnerstwo na rzecz
Rozwoju i Edukacji
Małych Dzieci
Partnerstwo na rzecz
Rozwoju i Edukacji Małych Dzieci
Dlaczego powo∏aliÊmy PREMD?
Idea powo∏ania Partnerstwa na rzecz Rozwoju i Edukacji Ma-
łych Dzieci (PREMD) zrodzi∏a si´ na spotkaniu organizacji
pozarzàdowych uczestniczàcych w Forum Edukacyjnym „Razem
dla Dzieci”, zorganizowanym w czerwcu 2006 r. przez Fundacj´
Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeƒskiego. Grupa Inicjatywna, w sk∏ad
której wesz∏y nast´pujàce organizacje:
w ró˝nych miejscach w Polsce organizacje pozarzàdowe próbujà
zmieniç t´ sytuacj´.
•
Teresa Ogrodziƒska, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeƒskiego
– cz∏onek.
Do paêdziernika 2009 r. do PREMD przystàpi∏o 45 organizacji
pozarzàdowych z ca∏ej Polski.
Kontakty mi´dzynarodowe
Szukajà lokalnych rozwiàzaƒ, tworzà innowacyjne programy rozwojo-
we i edukacyjne dla dzieci i dla rodziców. ZdecydowaliÊmy si´ powo∏aç
Partnerstwo, by po∏àczyç nasze si∏y i przyspieszyç proces tworzenia
dobrych warunków rozwojowych dla ma∏ych dzieci.
•
NawiàzaliÊmy kontakty z Children in Scotland – organizacjà
parasolowà zrzeszajàcà organizacje dzia∏ajàce na rzecz dzieci
w Szkocji, która jest zainteresowana wspó∏pracà z PREMD.
Najwa˝niejsze dzia∏ania
•
W maju 2009 r. przedstawiciele 4 organizacji pozarzàdowych
uczestniczyli w wizycie studyjnej w San Miniato, gdzie zapoznali
si´ z w∏oskimi rozwiàzaniami na rzecz najm∏odszych dzieci.
•
Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeƒskiego, Warszawa.
•
Instytut Ma∏ego Dziecka im. A. Lindgren, Poznaƒ.
•
Polskie Stowarzyszenie Montessori, ¸ódê.
•
Stowarzyszenie „DoroÊli – dzieciom”, S´pólno Krajeƒskie.
•
Stowarzyszenie „Edukacja Inaczej”, Aptynty.
•
Stowarzyszenie Forum OÊwiatowe „Klucze”, Klucze.
•
Stowarzyszenie Integracyjne „Klub Otwartych Serc”, Wieruszów.
•
Stowarzyszenie Psychoprofilaktyki Szkolnej „Spójrz Inaczej”,
Starachowice.
•
Towarzystwo Przyjació∏ Ziemi Jastkowskiej, Jastków.
•
Towarzystwo Rozwijania Inicjatyw OÊwiatowych TRIO, Warszawa.
Nasze Partnerstwo to ruch spo∏eczny, którego celem jest nag∏aÊnianie,
promowanie i dzia∏ania rzecznicze zmierzajàce do upowszechnienia
ró˝norodnych form wspierania rozwoju i edukacji dla ma∏ych dzieci.
Profesjonalizacja
•
Odpowiadajàc na potrzeby zg∏aszane przez cz∏onków PREMD,
w kwietniu 2008 r. oraz kwietniu 2009 r. zorganizowane zosta∏y
warsztaty, których celem by∏o zwi´kszenie umiej´tnoÊci orga-
nizacji w przygotowywaniu wniosków o dotacje na dzia∏ania
edukacyjne dla dzieci. W sumie w warsztatach wzi´∏o udzia∏
52 przedstawicieli 34 organizacji.
Dzia∏ania rzecznicze
JesteÊmy przekonani, ˝e wczesne dzieciƒstwo to czas niezwykle istot-
ny w rozwoju cz∏owieka, na tym etapie kszta∏tujà si´ bowiem nasze
kompetencje emocjonalne, spo∏eczne, poznawcze, fi zyczne. Dobre
dzieciƒstwo determinuje nasze sukcesy w ca∏ym ˝yciu.
•
W grudniu 2008 r., z inicjatywy Instytutu Ma∏ego Dziecka
im. Astrid Lindgren, Zespó∏ Koordynacyjny wystosowa∏ list
do Premiera Rzeczypospolitej Polskiej oraz Minister Pracy
prezentujàcy stanowisko PREMD w sprawie planowanych
zmian w kodeksie pracy. W liÊcie, podpisanym przez 16 or-
ganizacji, postulowaliÊmy mo˝liwoÊç tworzenia ze Êrodków
zak∏adowego funduszu Êwiadczeƒ socjalnych nie tylko
przyzak∏adowych ˝∏obków i przedszkoli, lecz tak˝e innych form
wychowania przedszkolnego. Efektem by∏a cz´Êciowa zmiana
stosownego paragrafu kodeksu pracy zgodnie z postulatem
Partnerstwa – wprowadzono jedynie mo˝liwoÊç tworzenia in-
nych form wychowania przedszkolnego.
Wierzymy, ˝e Partnerstwo na rzecz Rozwoju i Edukacji Ma∏ych Dzieci
pomo˝e nam stworzyç równe mo˝liwoÊci edukacyjne wszystkim dzie-
ciom w Polsce i osiàgnàç standardy najbardziej rozwini´tych paƒstw
europejskich
(…)
W okresie listopad 2007 – marzec 2008 ponad 100 przedstawi-
cieli 24 organizacji uczestniczy∏o w cyklu szkoleƒ podnoszàcych
ich umiej´tnoÊci merytoryczne i organizacyjne. Tematy szkoleƒ
obejmowa∏y: „Nowoczesne formy pracy z ma∏ymi dzieçmi”,
„Promowanie potrzeb edukacyjnych ma∏ych dzieci”, „Planowa-
nie i prowadzenie dzia∏aƒ w Êrodowiskach lokalnych”.
postanowi∏a powo∏aç p∏aszczyzn´ porozumienia organizacji poza-
rzàdowych dzia∏ajàcych na rzecz edukacji i rozwoju ma∏ych dzieci.
Na spotkaniu w siedzibie Fundacji Komeƒskiego 21 wrzeÊnia
2007 r. Grupa Inicjatywna podj´∏a decyzj´ o ukonstytuowaniu si´
Partnerstwa na rzecz Rozwoju i Edukacji Ma∏ych Dzieci i powo∏a∏a
tymczasowy Zespó∏ Koordynujàcy. Zaplanowano równie˝ ter-
min (wrzesieƒ 2008 r.) I Walnego Zgromadzenia PREMD, pod-
czas którego zostanà przeprowadzone wybory nowego Zespo∏u
Koordynujàcego.
Struktura organizacyjna PREMD
Najwy˝szym organem decyzyjnym PREMD jest Walne Zgroma-
dzenie odpowiedzialne za wypracowywanie planów programo-
wych i fi nansowych, podejmowanie decyzji dotyczàcych wszel-
kich dzia∏aƒ diagnostycznych, informacyjnych i rzeczniczych oraz
nadzorowanie ich wykonania. Walne Zgromadzenie wy∏ania
spoÊród swoich cz∏onków drogà g∏osowania trzyosobowy Zespó∏
Koordynujàcy, który reprezentuje PREMD na zewnàtrz i odpowia-
da za jego codziennà dzia∏alnoÊç.
Promocja
•
We wrzeÊniu 2007 r. w II Forum Edukacyjnym „Razem dla Dzie-
ci” uczestniczy∏o 28 organizacji z terenu ca∏ej Polski. Organizacje
przeprowadzi∏y 33 pó∏toragodzinne warsztaty, w których ∏àcznie
wzi´∏o udzia∏ 800 osób.
•
W kwietniu 2009 r. Zespó∏ Koordynacyjny wystosowa∏ list
do Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie zmiany
rozporzàdzenia dotyczàcego tworzenia i prowadzenia innych
form wychowania przedszkolnego. List podpisa∏o 17 organi-
zacji. Niestety, sugestie Partnerstwa (a tak˝e innych organizacji,
niezrzeszonych w Partnerstwie, które poproszono o konsulta-
cje) nie zosta∏y uwzgl´dnione przy nowelizacji rozporzàdzenia.
W swojej deklaracji programowej cz∏onkowie Partnerstwa napisali:
•
We wrzeÊniu 2008 r. w III Forum Edukacyjnym „Razem dla Dzie-
ci” uczestniczy∏o 26 organizacji. Przeprowadzi∏y one 28 godzin-
nych warsztatów, w których ∏àcznie wzi´∏o udzia∏ 896 osób.
Uwa˝amy, ˝e w Polsce do wspierania rozwoju ma∏ych dzieci oraz po-
mocy rodzinie w wychowywaniu dzieci przyk∏ada si´ niewystarczajàcà
wag´. Brakuje systemowych rozwiàzaƒ (prawnych, programowych,
fi nansowo-organizacyjnych) wspomagajàcych rodziców i osoby
pracujàce z ma∏ymi dzieçmi w stymulowaniu rozwoju dzieci i wprowa-
dzaniu wysokiej jakoÊci rozwiàzaƒ programowych
(…)
Na szcz´Êcie
W sk∏ad Zespo∏u Koordynujàcego wybranego we wrzeÊniu 2008 r.
na dwuletnià kadencj´ wesz∏y:
•
Teresa Kot, Towarzystwo Przyjació∏ Ziemi Jastkowskiej – sekretarz,
•
Halina Wankowska-Marczak, Stowarzyszenie „Edukacja Inaczej”
– cz∏onek,
Promocj´ PREMD i szkolenia dla organizacji umo˝liwi∏y nam do-
tacje od Bernard van Leer Foundation oraz Polsko-Amerykaƒskiej
Fundacji WolnoÊci.
02.
08
02.
09
Plik z chomika:
kaszub123
Inne pliki z tego folderu:
Jan Paweł II - Teologia małżeństwa.pdf
(184 KB)
Chcę się bawić - Praktyczne propozycje zabaw dla małych dzieci.pdf
(2485 KB)
Klub dziecięcy. Standardy jakości opieki i wsparcia rozwoju dzieci do lat 3.pdf
(2025 KB)
Edukacja małych dzieci- standardy, bariery, szanse. Raport.pdf
(4153 KB)
Bo jakie początki, takie będzie wszystko.pdf
(6201 KB)
Inne foldery tego chomika:
0 KSIĄŻKI mobi
2 NIEMOWLAKI
3 latek
4 latek
5 latek
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin