Barbara Radziwi--ˇwna.doc

(82 KB) Pobierz
Polska tragedia neoklasycystyczna / Alojzy Feliński Barbara Radziwiłłówna

Polska tragedia neoklasycystyczna / Alojzy Feliński Barbara Radziwiłłówna

Wstęp BN Dobrochna Ratajczak

 

Polska tragedia w XVII wieku

Czasy saskie

„Prehistoria gatunku” – 1744 rok – szkolna scena pijarskiego Collegium Nobilium

Corneille Otto w przekładzie Stanisława Konarskiego

Teatr pijarski spełniał rolę sceny publicznej

Utwory Wacława Rzewuskiego – tragedia klasycystyczna + narodowy temat historyczny

Temat historyczny – Żółkiewski, Władysław pod Warną

Doskonałe wzorce tragedii od – Corneille, Racine, Wolter

 

Lata 1764 – 1772

Ośrodek skupiony wokół króla Stanisława Poniatowskiego i Czartoryskich

Klasycyzm z rolą kulturotwórczą

Tragedia sporadycznie znajdzie się w zainteresowaniu ówczesnych pisarzy – odbiorca powinien mieć dobrą kulturę odbioru

1765 rok – drama popularniejsza od tragedii

 

Lata 1772 – 1788

Teatr łącznikiem między dworem i miastem – przekaźnik królewskiego programu rozwoju kultury

Dramy – sfery emocjonalnych związków międzyludzkich, bohatera określała kondycja społeczna

Przekłady Syna Marnotrawnego Woltera, Andromachy Racine’a Trembeckiego

Tragedie – Zwycięstwo pod Orszą Oraczewski, Zygmunt August Wybickiego

Oświecenie – „rozsądne wychowanie”

        pozytywne wzory np. królowie (Kazimierz Wielki)

        antywzory

Projekt tragedii u Golańskiego O wymowie poezji i Dmochowskiego Sztuka rymotwórcza

1783 rok – Puławy, ośrodek polityczno-kulturalny opozycji magnackiej

 

Lata 1788 – 1795

Klasycyzm stanisławowski wkracza w ostatnia fazę, rozpoczętą Sejmem Wielkim i zamknietą trzecim rozbiorem kraju

Silne upolitycznienie literatury zorientowanej na kształtowanie nastrojów i postaw patriotycznych – utwór okolicznościowy

Teatr Bogusławskiego – wielka rola w społeczeństwie, najważniejsze wraz z sejmem zgromadzenie (1790 rok)

Na scenie i widowni karierę robi kontusz

Zapowiedź epoki w tragedii „w rodzaju niemieckim” – treść nieco romantyczna (np. Zbójcy Schillera)

Do teatru wkracza tragedia klasycystyczna, pojawienie się wczesnej dramy historycznej

1792 rok – premiera Rokoszan czyli Księcia Montmouth w przeróbce Franciszka Zabłockiego

Bolesław III Franciszka Karpińskiego – tragedia oświeceniowo-sentymentalna (1790 rok)

Do tragedii włączona jest Wolterowska wersja szekspiryzmu (motywy zjaw)

Temat narodowy jest nośnikiem wzoru patriotycznego / analogia historii i współczesności

 

 

 

KLASYCYZM

Wielowiekowa, ogólnoeuropejska formacja, zjawisko złożone, uzależnione od zmiennych sytuacji historycznych

XVII wiek – spopularyzowana przez Boileau Sztuka poetycka (1674 rok) – idea uniwersalnego ładu, systemu ponadczasowych norm moralnych i estetycznych, homogeniczny model tradycji literackiej

Kultura jako zespół jednorodnych wartości przeciwstawiona wszelkim „płodom barbarzyńskim”, dziedzictwo odrodzenia i reformacji

Symetria – klucz do klasycyzmu

Równowaga miedzy pojęciami takimi jak np. idea i materia – pitagorejska antysymetria, świat – zbiór przeciwieństw – matematyczny wzór, umożliwiający osiągnięcie równowagi, różnorodności w jedności, zaprojektowanie zjawisku wewnętrznego ładu

Zasadnicze instrumenty symetryzacji

        prawdopodobieństwo / naśladowanie natury według porządku moralnego, chaos przekształcony w harmonię

        koncepcja „belle nature”/ piekna natura, mimetyczna koncepcja sztuki, akt kreacji zgodnej z kanonem, retusz niedoskonałości świata natury

        teoria gustu / jak w „belle nature”

Ponawianie dzieł wzorowych – arcydzieło było ponad regułami, dzieła Racine’a np. Andromacha

Studiowanie arcydzieł, dociekanie ich istoty, odkrywanie tajemnicy – celi obowiązek klasyka

Ideał dobrego smaku – określony składnik klasycznej kultury duchowej, związany z kategorią stosowności, wybór właściwej formy

Zwykła publiczność uprawniona do oceny dzieła, przy pomocy kształcenia ale później tłum jako wyznacznik złego smaku

Polska – traktowanie klasycyzmu w sposób praktyczno-formalny

Główne tezy klasycystycznej myśli filozoficznej – XIX wiek

Stanisław Staszic Ród ludzki

Hugon Kołłątaj Porządek fizyczno-moralny

Jan Śniadecki Filozofia umysłu ludzkiego

Lata stanisławowskie – klasycyzm jako narzędzie edukacji narodowej, zadania dydaktyczne, oświecenie narodu

Fazy rozwojowe klasycyzmu stanisławowskiego

v     heroiczna i walcząca (1764 – 1772)

v     kompromisowo-liberalna (1772 – 1788)

v     agitacyjno-polityczna (1788 –1795)

Koneksje z sentymentalizmem i rokokiem

 

NEOKLASYCYZM

Klasycyzm postanisławowski – 1795 – 1818 (linia wznosząca), 1818 – 1830 (linia opadająca)

Transformacja nieklasycznych wartości w klasyczne – pod wpływem zmian politycznych w kraju i fali zjawisk preromantycznych

Historia kształtowała wizerunek tragedii jako ukazania klęski państwa

Powstanie i działalność tajnych związków kulturalnych

        Towarzystwo Republikantów Polskich

        Ocalający największe osiągnięcia teatr

        Towarzystwo Przyjaciół i Nauk / sztuka i nauka jako chroniące wartości narodowej kultury, idealizacja przeszłości szlachecko-sarmackiej

„Unia personalna” – między dwoma postaciami klasycyzmu (chodzi o kontynuatorów czasów stanisławowskich – szereg ciągłości

„Unia szkolna” – szereg innowacji przeobrażenia myśli estetycznej – wpływ rewolucji francuskiej w Polsce (Konstytucja 3 Maja, II rozbiór Polski, Targowica i  Insurekcja).

 

Pokolenie „wychowanków i spadkobierców”:

-          znajomość Biblii i antyku,

-          literatura jako wyraz intelektualnego ładu,

-          przekazanie w arcydziełach polskiego i europejskiego klasycyzmu ideałów patriotycznych i obywatelskich,

 

Bohater tragedii – wpływ wydarzeń historycznych, buntownik, jednostka nieposłuszna i wyobcowana (innowacja) np. Judyta Karpińskiego

Tendencje antyklasycystyczne: preromantyczna  w II połowie XVIII wieku

 

XIX-wieczna tragedia

-          osjanizm – hasła rewaloryzacji pierwotności,

-         

gotycyzm          nobilitacja tematu średniowiecznego

-          historyzm          duża waga kontekstu historycznego

-          szekspiryzm – mieszanie gatunków i modyfikacje wzoru dramatu

Asymilacja nieklasycznych tendencji, nie burzyły doktryny klasycznej, były zrównoważone.

Klasycyzm postanisławowski zbliżony jest do europejskiego neoklasycyzmu, np. klasycyzm weimarski - Goethe,

Postawa historyczna – Johann Winckelman, współtwórca fenomenu neoklasycyzmu – „Historia sztuki starożytnej” (1764),

-          mit antyku + ewolucyjne ujecie rozwoju sztuki,

-          wyidealizowanie czasów greckich – punkt odniesienia dla współczesnych,

-          norma piękna -  uniwersalizm (ukształtowanie się neoklasycyzmu),

-          styl jako kategoria wartościująca – najdoskonalsza metoda kreacji, uchwycenia ponadczasowej istoty rzeczy wolnej, przeciw uzależnieniu go od historii,

-          pojmowanie stylu jako symptomu czasu – style historyczne,

 

Neoklasycyzm nosi miano „renesansu Renesansu”, jest opozycja wobec preromantyzmu, ale posiada z nim cechy wspólne, np.

-          refleksja nad współzależnością między racjonalnymi i irracjonalno-emocjonalnymi źródłami poezji,

-          styl na granicy postaw klasycznej i nieklasycznej,

-          wzorowy system wartości (obok praw wiecznych i uniwersalnych),

-          prawa zmienne i szczególne, wprowadzone zawsze z ducha danego narodu.

 

Sztuka

-         

współczesna        nawiązanie do niej istotą,

-          antyczna

Neoklasycyzm – marzenie o ładzie w chaotycznym świecie (prawdy istotne + sztuka narodowa).

 

Tragedia neoklasycystyczna – rodzimy odpowiednik wysokiego stylu i jako typ ekspresji ujawniającej określony światopogląd – liberalizm estetyczny.

-          forma – symbol minionego ładu,

-          w literaturze – dominacja klasycyzmu w latach Księstwa Warszawskiego, później Królestwa Polskiego, Konstytucja w życiu politycznym,

-          poeta-wieszcz – połączenie z romantyzmem,

-          reguły sztuki poetyckiej.

Tragedia jako kult legalności:

-          księga praw – klasyczne prawo naturalne jest obszarem znalezienia uzasadnienia dla niezgody na ówczesny stan rzeczy,

-          mit Formy – ideał społeczny i artystyczny, nadawała ona godność i wielkość wydarzeniom historycznym.

 

POLSKA TRAGEDIA W XIX WIEKU

Między klasycyzmem a romantyzmem

1795-1822 „naturalne przedłużenie okresu staropolskiego”

 

Tradycjonalizm – zjawiska ujmuje w nowej perspektywie, zamkniętego etapu dziejów i otwarcia, przygotowania nowego – tragedia otrzyma swój światopoglądowy fundament, kiedy ten kierunek wesprze prowidencjonalizm .    

Jan Woronicz – biskup, autor prowidencjonalnej formuły dziejów narodowych (dramat Polski – mistyczny cel opatrzności – zapowiedź przyszłego szczęścia ludzkości).

Splot starych i nowych idei – oświeceniowych i wczesnoromantycznych – przystosowanie rozwiązań Oświecenia do zmienionych warunków.

 

„Estetyka sprzeczności” – 1795-1800, wczesna postać romantyzmu, wydarzenia porozbiorowe – teatr Bogusławskiego (poczucie ciągłości) – stary okres zamyka data śmierci  Stanisława Augusta – 12 lutego 1798 roku.

 

Lata 1800-1814

-          powrót stanisławowskiego programu edukacji narodu,

-          Towarzystwo Przyjaciół Nauk (1800)

·                                                          skupiało uczonych, literatów, osobistości oficjalne oraz tzw. przyjaciół nauk,

·                                                          założenia patriotyczne – odpowiednik zachodnioeuropejskich akademii,

·                                                          prowadziło pracę zespołową, systematyczną i zorganizowaną,

·         program jego działalności miał charakter utylitarny - podstawowym kryterium rozróżniania działań pozytywnych i negatywnych stała się dla utylitarystów zasada użyteczności.

 

Styl neoklasycystyczny w tragedii – dzieła napisane w tym okresie:

-          Ludgarda Ludwik Kropiński,

-          Barbara Radziwiłłówna Alojzy Feliński,

-          Wanda i Hrabia Tyniecki Ignacy Dembowski,

-          Jadwiga Aleksander Chodkiewicz,

-          Wanda i Bolesław Wtóry Franciszek Wężyk,

-          Heligunda i Bolesław Śmiały Antoni Hoffman,

-          Zygmunt August Paweł Czajkowski.

 

Twórcy porozbiorowej tragedii klasycystycznej:

-          pokolenie działaczy 1750-1769,

-          pokolenie kontynuatorów 1770-1789,

-          pokolenie epigonów klasycyzmu 1790-1806.

 

Lata 1814-1820 (dyrektorem Teatru Narodowego jest Osiński)

„Anioł pokoju” – Aleksander – car Rosji – zastąpił „boga wojny ” Napoleona

Tragedia jest naznaczona piętnem polityki – zaangażowanie w odrodzenie państwa i narodu – wielki temat i wysoki styl, jako wyznaczniki gatunku.

Rok 1817 – sukces Barbary Radziwiłłówny.

 

Lata 1821-1831

Brodziński w „Pamiętniku Warszawskim” sytuuje Barbarę Radziwiłłównę między klasycyzmem a romantyzmem – krytyka naśladownictwa, wzór grecki.

W latach dwudziestych klasycystyczna tragedia jest w fazie regresu – głęboki kryzys teatru.

Kształtowanie się rodzimej tragedii społecznej.

1823 – Adam Mickiewicz Dziady (część II i IV) – nowa forma dramatyczna.

Spór o Szekspira ma wpływ na kształt narodowej tragedii.

 

Gatunek i jego przemiany

Klasycyzm

        najważniejsze miejsce zajmuje tragedia i epopeja,

        wyznacznik tematyczny – heroizm, czerpany z grecko-rzymskiego antyku i starożytności biblijnej,

        tragedia:

·         stosowność, odpowiedniość elementów struktury (wywiedziona z pism Arystotelesa),

·         postaci niepospolite,

·         przedmiot akcji – wydarzenia najwyższej rangi,

·         styl patetyczny, szlachetny i wzniosły,

·         idealny wzór rzeczywistości oparty na prawdopodobieństwie,

·         zasada trzech jedności, prostota działań scenicznych, jedność przestrzeni widowiska, ograniczony czas trwania widowiska.

 

W wieku XIX następuje inwazja dzieł i form „nieczystych” z klasycystycznego punktu widzenia - rozchwianie wewnętrznej jedności gatunków, wprowadzenie postaci sentymentalnych, dydaktyzm, nowe zasady poetyki.

 

Temat narodowy

-          największe dzieła powstają między 1809-1815 rokiem (1816-1831 – powielanie wzorców – tematy hetmańskie),

-          tematyka antyczna ustąpiła miejsce narodowej,

-          przekształcenie historii w mit,

-          XIX-wieczna tragedia – optymizm, wybrana i święta polskość, tendencyjność, uwznioślająca i moralizująca metafora,

-          Przedstawienie historycznych, wielkich wydarzeń jako moralnych przykładów, gdzie dobro zwycięża zło – patriotyczne przesłanie dzieła

Wzór trzynastozgłoskowca (7+6) – zwany wierszem długim, ujęty w tok stychiczny, z parzystymi rymami żeńskimi.

 

Klasycy w Polsce omijali problem tragizmu, rozważali nie związki człowieka ze światem, Bogiem, losem ale problemy doskonałej formy.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin