Maciej Syslo Algorytmy 3.pdf
(
187 KB
)
Pobierz
42590029 UNPDF
ALGORYTMY, ALGORYTMIKA
I ALGORYTMICZNE MYŚLENIE W SZKOLE
1
Maciej M. Sysło
Instytut Informatyki, Uniwersytet Wrocławski
ul. Przesmyckiego 20, 51-151 Wrocław
syslo@ii.uni.wroc.pl
1. Kilka słów zamiast wstępu
Pojęcie
algorytm
robi w ostatnich latach zawrotną karierę. Podobnie, jak określenie „elektronicz-
ny”, w skrócie
e-
, bywa wytrychem do nowoczesności. Można by przejść nad tym do porządku dzien-
nego mówiąc
e-tam
, ale „atmosfera zaczyna się zagęszczać” i wymaga to od informatyków, zwłaszcza
szkolnych, jasnego stanowiska.
Do pewnego momentu, gdzieś w połowie zeszłego stulecia, słowo algorytm w potocznym znacze-
niu
2
nierozerwalnie pojawiało się w zestawieniu
algorytm Euklidesa
. Co najmniej dziwnym, bo prze-
cież przepis Euklidesa na znajdowanie największego dzielnika dwóch liczb ma grubo ponad 2000 lat,
a słowo algorytm zaczęło się wykluwać gdzieś pod koniec pierwszego tysiąclecia. Uzasadnienie jest
jednak proste – algorytm Euklidesa jest najprostszą, a jednocześnie najbardziej pojemną konstrukcją
umożliwiającą wyjaśnienie niemal wszystkich podstawowych cech konstrukcji algorytmicznych. Nie-
co później, w latach pięćdziesiątych, algorytmem był przede wszystkim przepis na obliczenia nume-
ryczne, gdyż pierwsze komputery służyły głównie do takich rachunków.
Obecnie, na dobrą sprawę, każdą czynność, w jakimś sensie celową i składającą się z uporządko-
wanych etapów, można by nazwać i często nazywa się algorytmem. Panie mają swoje algorytmy kuli-
narne i grozi nam, że wszyscy będziemy jadać taką samą zupę pomidorową. Szkoły i wyższe uczelnie
otrzymują dotacje z MEN na podstawie algorytmu – może to jest właśnie źródłem niedostatków
w szkołach?
W szkołach z kolei – algorytm pojawia się najwcześniej nie na zajęciach z informatyki, ale na ma-
tematyce, jako np. „algorytm pisemnego dodawania dwóch licz”, chociaż nie różni się on specjalnie
od tego, czego kiedyś uczono jako „dodawania dwóch dowolnych liczb”. Z kolei, na informatyce,
chcąc jak najbardziej uprościć to pojęcie i przybliżyć uczniom jego znaczenie na przykładach z ich
otoczenia, w wielu podręcznikach można spotkać takie przykłady, jak: algorytm ubierania się, wybie-
rania połączenia telefonicznego czy wyjścia klasy na wycieczkę.
Sytuacja w szkołach zaczyna być jednak dość poważna, głównie za sprawą matury z informatyki,
która ma sprawdzać m.in. umiejętność rozwiązywania problemów w postaci algorytmicznej. W tym
artykule nie w pełni wyjaśniamy wszystkie wątpliwości, ale staramy się odpowiedzieć na pytania sta-
wiane przez uczniów i nauczycieli i dość często, pośrednio lub bezpośrednio, adresowane do autora.
1
Artykuł ten ukazał się w materiałach Konferencji „Informatyka w Szkole, XVII”, Mielec 2001, str. 116-123.
Nie ma w nim więc jeszcze odniesienia do przygotowywanego pakietu edukacyjnego do nauczania informatyki
w liceum ogólnokształcącym.
2
Pomijamy w tych rozważaniach głębokie dociekania matematyków nad znaczeniem pojęcia algorytm, stymu-
lowane problemami, jakie na samym początku XX wieku sformułował David Hillbert.
2
M.M. Sysło, Algorytmy, algorytmika, algorytmiczne myślenie
2. Co to jest algorytm i jego miejsce w szkole
Nie należy zaczynać rozważań na tematy algorytmiczne od próby zdefiniowania tego pojęcia
w sensie informatycznym. To tak, jakbyśmy na początku zajęć z matematyki próbowali zdefiniować
liczbę. Nie zastanawiamy się jednak nad tym i rachujemy na okrągło. Podobnie, nie wiedząc o tym,
często nasze postępowanie przy rozwiązywaniu różnych problemów ma cechy algorytmów. Podczas
zajęć z informatyki, algorytmy mogą pojawiać się w rozważaniach od samego początku, a ich celem
powinno być przybliżenie na przykładach, czym dokładnie jest algorytm. Zajęcia poświęcone więc
wprowadzeniu algorytmów powinny mieć charakter nauczania czynnościowego, podczas którego
uczniowie rozwiązują odpowiednie zadania oraz przedstawiają rozwiązania w postaci algorytmów.
Pojęcie „algorytm” swoją popularność i rozpowszechnienie zawdzięcza przede wszystkim informa-
tyce. A powodem są komputery. W bardzo uproszczony sposób, związek algorytmów z komputerami,
czyli pośrednio z informatyką, można ująć następująco – komputery głównie wykonują programy, a
każdy program jest zapisem jakiegoś algorytmu.
Algorytmy można zapisywać na papierze, na tablicy lub opisać słownie. Tak zresztą często postę-
pujemy również na lekcjach informatyki. Ale na tym nie koniec. Dopiero uzmysłowienie sobie, że ten
przepis ma być wykonany przez komputer czyni z niego twór informatyczny. Najlepiej ujmuje ten fakt
powiedzenie, którego autorem jest jeden z największych żyjących informatyków, Donald E. Knuth:
Mówi się często, że człowiek dotąd nie zrozumie czegoś,
zanim nie nauczy tego – kogoś innego.
W rzeczywistości,
człowiek nie zrozumie czegoś naprawdę,
zanim nie zdoła nauczyć tego – komputera.
A zatem
algorytm
3
, to
tak skonstruowany przepis, że może go zrozumieć i wykonać komputer
.
Oczywiście do wszystkiego jest potrzebny człowiek, który ma przygotować i podać ten przepis kom-
puterowi. Stąd, ze względu na wykonawcę-komputer, o algorytmie mówi się m.in., że składa się
z uporządkowanych kroków, jednoznacznie opisanych, wykonalnych za pomocą prostych i znanych
operacji, ma skończone działanie itd. Dodatkowo, opis kroków algorytmu powinien być poprzedzony
specyfikacją
, czyli precyzyjnym opisem wejścia i wyjścia, a więc danych i wyników. To wszystko po
to, by siadając do tłumaczenia komputerowi, co ma zrozumieć i wykonać, ani tłumaczący, ani później
komputer nie mieli żadnych wątpliwości, o co chodzi.
Z tych krótkich rozważań wynika kilka wniosków, jak powinno się uczyć algorytmiki na lekcjach
informatyki w gimnazjum i liceum:
•
algorytm powinien pojawiać się jako takie rozwiązanie problemu, które ma podstawowe ce-
chy „algorytmu informatycznego”, a więc jego docelowa postać może być przekazana kompu-
terowi do wykonania; przepis kulinarny niech nadal nazywa się przepisem, sposób uzyskania
połączenia telefonicznego za pomocą aparatu analogowego (czyli klasycznego telefonu) niech
będzie instrukcją, podobnie obsługa każdego urządzenia, a planowanie wycieczki i ubieranie
się to procesy decyzyjne;
przynajmniej kilka przykładów algorytmów powinno być wykonanych na lekcjach za pomocą
komputera (wśród treści podstawy programowej dla informatyki do gimnazjum występuje
sformułowanie:
Zapisywanie algorytmów w postaci procedur, które może wykonać komputer
)
– w gimnazjum mogą temu służyć realizacje (implementacje) algorytmów np. w języku Logo
lub w programie ELI, które przygotuje nauczyciel lub zdolniejsi uczniowie, a w liceum –
uczniowie sami programują algorytmy dla komputerów; oczywiście na zajęciach z technologii
informacyjnej w liceum nie ma miejsca na jawne mówienie o algorytmach, chociaż będą one
cały czas wykonywane przez uczniów w postaci programów, które stosują;
3
W dyskusji tutaj nie uwzględniamy takich konstrukcji, jak algorytm losowy, rozmyty, czy interakcyjne wyko-
nywanie obliczeń przez komputer, gdyż wykraczają one poza szkolny zakres informatyki.
M.M. Sysło, Algorytmy, algorytmika, algorytmiczne myślenie
3
powinno znaleźć się również miejsce na przedstawienie algorytmów w innej postaci kompute-
rowej, niż tylko zapisanych w języku programowania, np. jako realizacji w arkuszu kalkula-
cyjnym (zob. rozdz. 15 w [1]);
wynika stąd również, jaka powinna być rola nauki programowania w szkole – ma to być na-
uka języka komunikacji człowieka z komputerem, służącej przedstawianiu komputerowi algo-
rytmów do wykonania; podobnie więc jak w przypadku innych programów (np. użytkowych),
zakres zajęć z programowania powinien być dostosowany do omawianych algorytmów – nie
ma potrzeby wprowadzania sztucznie konstrukcji języka, które nie będą potrzebne uczniom
w opisie algorytmów dla komputera.
3. Problemy algorytmiczne wokół nas
W podstawie programowej dla informatyki w gimnazjum występują m.in. takie hasła, jak
algoryt-
my wokół nas
,
przykłady rozwiązywania problemów praktycznych i szkolnych
4
.
Jak już proponowaliśmy w poprzednim punkcie, pozostawmy jednak przepisy kulinarne, korzysta-
nie z telefonu, programowanie pilota czy kuchenki mikrofalowej innym przedmiotom szkolnym –
„algorytmy” w tych sytuacjach mają często niewielki związek z informatycznymi cechami opisów
czynności dla komputera, chociaż dobrze mogą ilustrować schematy wybranych konstrukcji algoryt-
micznych. Popularne jedzenie kaszki przez Jerszowa jest świetną ilustracją rekurencji, ale na tym ko-
niec, bo nikt nie będzie zaprzęgał do tego komputera.
W książce [5] zamieszczono opis wielu sytuacji, które mogą być bliskie uczniom, a które łatwo
można wykorzystać, w podanej lub w zmienionej postaci, jako uzasadnienie dla wprowadzenia kon-
kretnego algorytmu. Ponadto, praca [7] zawiera przykłady sytuacji problemowych, zasugerowanych
przez samych nauczycieli, którzy na zajęciach prowadzonych przez autora opracowali konspekty lek-
cji poświęconych rozwiązywaniu problemów w postaci algorytmicznej.
4. Rozwiązywanie problemów a algorytmika
Podejście problemowe
do nauczania jest najbliższą algorytmice metodą dydaktyczną. Oddają to
zapisy w podstawie programowej dla informatyki do gimnazjum, gdzie pojawiają się takie określenia,
jak:
rozwiązanie problemu
,
problemy praktyczne i szkolne
,
sytuacja problemowa
. Oczywiście, rozwią-
zywanie problemów nie jest domeną informatyki czy algorytmiki, uczniowie zmagają się z proble-
mami niemal na każdym przedmiocie szkolnym – rozwiązanie problemu może mieć postać algorytmu,
ale nie musi, nie naginajmy więc sytuacji, jeśli przepis (rozwiązanie) nie gwarantuje własności, które
powinien mieć algorytm.
Więcej na temat problemów i nauczania problemowego piszemy w artykule [7]. Podejście to do-
starcza nam odpowiedzi na niektóre wątpliwości, związane z pytaniami, w jaki sposób uczyć w szkole
o algorytmach i jak przygotować uczniów do zdawania matury z informatyki. Krótko mówiąc, celem
zajęć poświęconych algorytmom nie jest jedynie omówienie wybranej ich grupy, ale nauka, w jaki
sposób je dobierać i stosować w rozwiązywaniu różnych sytuacji problemowych.
5. Algorytmy na maturze
Matura, zwłaszcza w wydaniu Nowej Matury jako egzamin zewnętrzny, będzie sprawdzianem nie
tylko osiągnięć abiturientów, ale także pewną ewaluacją pracy szkoły i nauczycieli. Odnosi się to nie
tylko do informatyki, ale akurat w przypadku nas interesującego przedmiotu jest wiele kwestii, które
wymagają od wszystkich zainteresowanych tym osób: właściwego zrozumienia charakteru tego egza-
minu, dokładnej znajomości dokumentów, znajomości przykładowych zadań, sposobu ich rozwiązy-
wania i oceniania, a od nauczycieli informatyki – również znajomości całego procesu tworzenia zadań
maturalnych. W szczególności należy:
4
W artykule [7] zamieszczono szczegółową dyskusję sformułować z podstawy programowej dla informatyki do
gimnazjum, odnoszących się do działu
Rozwiązywanie problemów w postaci algorytmicznej
.
4
M.M. Sysło, Algorytmy, algorytmika, algorytmiczne myślenie
1. Znać obowiązującą
Podstawę programową
. Wszystkie dokumenty programowe dla matury
w latach 2002 – 2004 są oparte na „starej”
Podstawie programowej
. Pierwszy egzamin maturalny
dla uczniów „idących z reformą” odbędzie się dopiero w 2005 roku. A zatem nie jest prawdą, co
czasem słychać w opiniach nauczycieli, „my uczymy według starego programu, a matura jest we-
dług nowego”.
2. Znać obowiązujący syllabus, czyli dokument, publikowany 2 lata przed egzaminem, który zawiera
wszystkie informacje programowe i organizacyjne dotyczące zakresu i przebiegu egzaminu. Dla
matury w 2002 roku obowiązuje
Syllabus. Matura z informatyki 2002
[3], a na rok 2003 opubli-
kowano już jedynie poprawki do tego dokumentu.
3. Zapoznać się z dodatkowymi dokumentami, które w przypadku matury z informatyki dotyczą
technicznej strony przebiegu egzaminu. Dokumenty te można otrzymać w OKE.
Nie będziemy tutaj więcej poruszać ogólnych tematów dotyczących matury z informatyki – pod-
czas tej konferencji są temu poświęcone specjalne warsztaty – zajmiemy się natomiast kwestią miejsca
algorytmów i algorytmiki na maturze oraz wyjaśnieniem „niedomówień” występujących w syllabusie
maturalnym.
5.1. Ile algorytmów na maturze
Niektórzy nauczyciele, po lekturze Syllabusa 2000 [3] odnoszą wrażenie, że
gros
przykładowych
zadań maturalnych dotyczy algorytmiki. Na dobrą sprawę, tylko jedno zadanie zostało zaprojektowane
z tej „działki” (Arkusz I, zad. 2). W przypadku pozostałych zadań, jeśli kojarzy się je z algorytmiką, to
zapewne za sprawą precyzji występującej w ich sformułowaniu. Jeśli bowiem chcemy oczekiwać od
ucznia podania rozwiązania postawionego problemu, to dla ścisłości i jasności odpowiedzi sugeruje-
my, by odpowiedź miała cechy specyfikacji, często kojarzonej tylko z algorytmami. Otóż każde roz-
wiązanie zadania, przygotowane do przekazania go komputerowi – a taki przecież charakter mają
informatyczne rozwiązania zadań – powinno mieć postać specyfikacji, czyli zawierać opis: danych,
wyników i procesu postępowania. Inaczej byłoby trudno, uczniowi – zaproponować rozwiązanie,
a nauczycielowi – sprawdzić jego poprawność. Odsyłam do dyskusji powyżej na temat informatycz-
nego rozwiązywania zadań.
5.2. Co to są algorytmy klasyczne
Jest kilka możliwych odpowiedzi na pytanie, „co to są algorytmy klasyczne?”. Na przykład, „są to
algorytmy zawarte u Sysły”, czyli opisane w książce [4], lub w jakimś innym opracowaniu. Wielu
nauczycieli dopomina się listy takich algorytmów i kiedyś nawet taka lista została opracowana przez
grupę informatyków (brałem w tym udział). Ostatnio jednak bardzo niechętnie tworzę taką listę, gdyż
uważam, że najpierw należy przekonać nauczycieli, o co rzeczywiście chodzi w nauczaniu algorytmiki
(a raczej algorytmicznego myślenia) i w jaki sposób znajomość tego zakresu wiedzy i umiejętności
informatycznych powinna być sprawdzana. Zadania maturalne są tutaj dobrym przykładem tego wła-
śnie zrozumienia, ale oczywiście powinno to być kształtowane przez cały okres nauczania. Nie odpy-
tujmy uczniów ze znajomości algorytmów z jakiejkolwiek listy, gdyż na maturze nie pytamy o kon-
kretny (z nazwy) algorytm, ale stawiamy problemy, do rozwiązania których należy dobrać i posłużyć
się odpowiednimi algorytmami.
Posłużę się więc teraz przykładem jednego z zadań maturalnych. Będzie to wspomniane już zad. 2.
z Arkusza I, zaczerpnięte z Syllabusa 2002 [3]. W skrócie, opuszczając tutaj opis sytuacji problemo-
wej, zadanie to dotyczy poszukiwania wyróżnionego elementu w zbiorze. Można więc zapytać: jakie
algorytmy do rozwiązania tego zadania powinny „być obowiązkowe” dla ucznia. Ze schematu ocenia-
nia tego zadania wynika, że uwzględniono, iż uczeń może znać: algorytm liniowy dla ciągu nieupo-
rządkowanego, algorytm liniowy dla ciągu uporządkowanego i algorytm dziel-i-zwyciężaj dla ciągu
uporządkowanego. Maksymalną liczbę punktów uczeń może otrzymać za poprawne użycie pierwsze-
go i trzeciego algorytmu.
Z tego zadania wynika, że oczekujemy od ucznia znajomości sposobów informatycznego rozwią-
zywania problemów poszukiwania elementów w zbiorach nieuporządkowanych i uporządkowanych.
Znanych jest wiele algorytmów do rozwiązania tego typu zadań i ostatecznie można ważniejsze z nich
M.M. Sysło, Algorytmy, algorytmika, algorytmiczne myślenie
5
wypisać. Ale nie chcę przez to powiedzieć, że wszystkie te algorytmy są w jakimś sensie „obowiąz-
kowe” dla ucznia. Uczeń znający metodę dziel-i-zwyciężaj może otrzymać maksymalną liczbę punk-
tów, ale uczeń, który nie wykaże się jej znajomością na maturze, otrzyma mniej punktów. Uzasadnie-
nie takiego oceniania jest proste – z informatycznego punktu widzenia metoda dziel-i-zwyciężaj jest
najlepsza, a celem nauczania informatyki nie jest tylko podanie rozwiązania problemu i posłużenie się
komputerem, ale również zwracanie uwagi na to, że są sposoby lepsze i gorsze, że informatyczne roz-
wiązywanie zadań ma swój charakter, a komputer w końcu nie z wszystkim umie i może sobie pora-
dzić.
Jak się można przekonać wczytując się w treść omawianego tutaj zadania, jego sformułowanie na-
prowadza ucznia na tor rozumowania autora zadania i wiedzie go do najlepszego rozwiązania.
Wracając do zawieszonego na chwilę pytania o algorytmy klasyczne, wszystkie trzy wymienione
wyżej algorytmy do nich należą, ale już przeszukiwanie liniowe z wartownikiem (zob. [4]) można
sobie podarować i uznać, że jest to głównie propozycja realizacji (implementacji) algorytmu liniowe-
go. Ma ona duże znaczenie dla informatyków, gdyż znacznie ułatwia uzasadnienie poprawności algo-
rytmu linowego, co jednak wykracza poza zakres szkolnej informatyki.
Dyskusja powyżej sugeruje, że jest możliwa częściowa odpowiedź na postawione pytanie o algo-
rytmy klasyczne, ale w nieco zmienionej postaci. W miejsce listy takich algorytmów można się poku-
sić o wykaz typowych sytuacji problemowych (byłoby to jednocześnie odpowiedzią na inne pytanie –
zob. następny podpunkt) wraz z metodami ich rozwiązywania. I te właśnie metody mogłyby być
uznane za algorytmy klasyczne, z wcześniejszym zastrzeżeniem, że to wcale nie oznacza, że znajo-
mość ich wszystkich obowiązuje uczniów przystępujących do matury.
Ograniczenie miejsca w tym artykule nie pozwala na kontynuację tej dyskusji. Wspomniany wykaz
sytuacji problemowych wraz z metodami ich rozwiązywania jest w trakcie opracowywania i zostanie
wkrótce udostępniony.
5.3. Co to są typowe sytuacje problemowe
Sytuacja problemowa
, to nic innego jak „historyjka”, w realiach której jest umieszczony problem
do rozwiązania. Podobnie, jak w przypadku „algorytmów klasycznych”, trudno, a nawet – jeszcze
trudniej – jest podać określenie typowej sytuacji problemowej. Można jedynie mówić o pewnych ty-
powych grupach zagadnień i dla dalszego wyjaśnienia odwoływać się do przykładów. Nauczyciele
i osoby układające zadania maturalne z informatyki powinni mieć na uwadze, by sformułowanie zada-
nia nie zawierało treści, związanych ze stworzoną sytuacją i potrzebnych do jej rozwiązania, które
mogą być obce uczniom
5
.
Oczywiście nauczyciele i osoby układające zadania maturalne z informatyki z zamysłem powinni
tworzyć takie sytuacje problemowe, w których w naturalny sposób da się pomieścić sposób rozwiąza-
nia (algorytm), zbadanie znajomości którego ma być celem zadania. Zatem pewne sugestie dotyczące
możliwych sytuacji problemowych wynikają z przewidzianego zakresu algorytmów, które powinny
być znane uczniom przystępującym do egzaminu maturalnego z informatyki, patrz poprzedni pod-
punkt.
6. Algorytmika w szkoleniach nauczycieli
W programach wielu studiów podyplomowych z informatyki znajdują się przedmioty występujące
pod różnymi nazwami, które odnoszą się do rozwiązywania problemów i przedstawiania rozwiązań
w postaci algorytmicznej. Inną kwestią jest, jak wygląda przebieg takich zajęć – to trudno jest wy-
wnioskować z samego programu nauczania. Mogę jedynie mówić za siebie.
Po pierwsze, w naszym przypadku przedmiot „Rozwiązywanie problemów w postaci algorytmicz-
nej” występuje jedynie w programach tych studiów, które przygotowują przyszłych nauczycieli infor-
5
W jednej z prób maturalnych okazało się, że NIESTETY podczas egzaminu z informatyki, nie można wyma-
gać od uczniów, by wiedzieli, kto był „dwukrotną polską noblistką”!
Plik z chomika:
uchym
Inne pliki z tego folderu:
Język C++. Szkoła programowania. Wydanie V. Stephen Prata.pdf
(306016 KB)
Maciej Syslo Algorytmy.pdf
(278 KB)
pod_eti01_Języki_i_metody_programowania.pdf
(6204 KB)
podręcznik_Algorytmy_w_przykładach.pdf
(2547 KB)
Wprowadzenie do algorytmiki - wyszukiwanie+i+porzadkowanie+informacji.pdf
(1989 KB)
Inne foldery tego chomika:
Adobe Photoshop CS3 + Crack
AMXX
Angol TI E BOOK
Counte-Strike 1.6
Dokumenty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin