opis i analiza 821.doc

(86 KB) Pobierz
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO

 

Doskonalenie zawodowe jako forma własnego rozwoju oraz sposób na podniesienie jakości pracy szkoły.

 

 

 

Opis:

Różne formy doskonalenia:

·         2005 r. - Warsztaty tańca irlandzkiego dla nauczycieli

·         2005 r. – Szkolenie przeciw przemocy

·         2007 r. - Ratujemy i Uczymy Ratować

·         2007 r. - Obsługa programu do pisania świadectw

Studia podyplomowe:

·         2004/2005 Organizacja i zarządzanie oświatą – Akademia Pedagogiczna
w Krakowie

 

 

Zawód nauczyciela należy do grupy zawodów, od których wymaga się ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych, poszerzania zdobytej swojej wiedzy o nowinki z zakresu pedagogiki, metodyk, psychologii. Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym utożsamiam nie tylko z dalszymi studiami uzupełniającymi czy podyplomowymi. Własne samodoskonalenie, samokształcenie traktuję jako ciągłą aktywność intelektualną, która ma służyć zaspokajaniu głodu wiedzy, własnej ciekawości, a w konsekwencji wpływać na efektywność mojej pracy dydaktyczno – wychowawczej. Udział w różnorodnych formach doskonalenia jest dla mnie inspiracją do podejmowania nowych działań na rzecz rozwoju szkoły. Celem działania w tym zakresie było przede wszystkim:

·         poszerzenie wiedzy metodycznej,

·         nabycie odpowiednio wysokich umiejętności, zwłaszcza w zakresie pierwszej pomocy medycznej,

·         poszerzanie form zajęć muzycznych na WF,

·         poszerzenie wiedzy pedagogiczno – psychologicznej,

 

Analiza:

Najważniejszą formą, jaką ukończyłem były studia podyplomowe w zakresie zarządzania oświatą. Ukończenie tej formy doskonalenia pozwoliło mi w późniejszych latach sprawdzić się w działaniach na rzecz monitorowania zgodności dokumentów regulujących prace szkoły z obowiązującym prawem. Studia te pozwoliły mi pełniej spojrzeć na cały proces dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy. Stworzyły mi również możliwość ubiegania się w przyszłości o stanowisko dyrektora placówki oświatowej.

Zdobycie uprawnień do prowadzenia zajęć z ratownictwa medycznego zaowocowało opanowaniem podstawowych czynności ratujących życie na miejscu wypadku przez wszystkie dzieci naszej szkoły.

Na wzbogacenie mojego warsztatu pracy o nowe pomysły w pracy z uczniem zarówno na zajęciach wychowania fizycznego jak i lekcji wychowawczych wpływ miały warsztaty dot. tańca i radzenia sobie z przejawami przemocy.

Na warsztatach tanecznych oprócz samej nauki tańców, zaprezentowano metodykę nauczania i stosowania tańców w procesie integracji grupy.

Umiejętność pracy z programem wypisującym świadectwa zaowocowała sprawniejszym tworzeniem tych dokumentów, trafniejsza korekcją ewentualnych błędów, wykorzystaniem już istniejących baz danych uczniów w kolejnych latach.

Wszystkie ukończone formy pozwoliły mi na wymianę poglądów, doświadczeń i spostrzeżeń w zakresie procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego. Były okazją do dzielenia się wiedzą na temat ciekawych rozwiązań metodycznych, metod i form pracy, które podnoszą skuteczność oddziaływań pedagogicznych i wychowawczych. Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji oraz udział w różnych formach doskonalenia zawodowego pozwoliło mi na poprawę poziomu nauczania.
Jestem przekonany, że działania te wpłynęły na mój rozwój w wielu płaszczyznach pracy zawodowej oraz zaowocowały podniesieniem poziomu pracy mojej szkoły.


Opracowanie dokumentów, analiza podstawowych dokumentów regulujących pracę szkoły pod względem zgodności z obowiązującym prawem.

 

 

 

Opis:

Opracowałem:

·         ewaluację statutu w zakresie

     - „Kary i nagrody”,

- „Tryb składania skarg i zażaleń w przypadku naruszania praw ucznia i dziecka”

     - „Obowiązki wychowanków”

- „Klasyfikowanie i promowanie uczniów” oraz „Tryb odwołania się od oceny z zajęć edukacyjnych i zachowania”

·         Regulamin Rady Pedagogicznej

·         Ewaluację programu profilaktycznego i wychowawczego

·         Ścieżkę edukacyjną „Bądź bezpieczny”

 

Główną inspiracją do podjęcia się tych zadań był fakt, że ukończyłem w tym zakresie studia podyplomowe z zarządzania oświatą. Szkoła musi zaspokajać potrzeby i oczekiwania swoich uczniów, działać zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dołożyłem wszelkich starań, by nasza szkoła rzeczywiście regulowana była dokumentami zgodnymi z obowiązującym prawem.

 

Analiza:

              Praca na rzecz doskonalenia dokumentów regulujących pracę szkoły sprawiła, ze dokładnie zapoznałem się z przepisami regulującymi ich status prawny. Dogłębnie poznałem to, co każdy dokument określa i reguluje. Z moimi propozycjami zmian statutu, regulaminów, programów i ścieżki edukacyjnej zapoznawałem radę pedagogiczną, która wprowadzała zaproponowane przeze mnie zmiany uchwałą ewentualnie korygowała jeszcze niektóre zapisy przed uchwaleniem.

              Praca nad ścieżką edukacyjną „Bądź bezpieczny” sprawiła, że uczniowie opanowali umiejętności i wiadomości z zakresu bezpiecznego stylu życia. Wiedząc, jak mogą reagować w odpowiednich sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia są lepiej przygotowani do samodzielności, do podejmowania wyzwań i różnorakich decyzji. Niejednokrotnie pozwoliło im to uniknąć zagrożenia, które spotyka ich podczas drogi do szkoły, ale także w czasie wolnym od zajęć szkolnych spędzanym w gronie rówieśników, rodziców.


Opracowanie planów wynikowych,

programów pracy.

 

 

 

Opis:

Opracowałem:

·         plany wynikowe dla przedmiotu wychowanie fizyczne w kl. 4-6

·         program zajęć Szkolnego Koła Sportowego

·         program zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej dla klas 1-3

·         plany wychowawcze i plany współpracy z rodzicami dla poszczególnych klas 4-6

 

 

Wymagania, jakie stawiają przed nauczycielami programy nauczania określają ściśle dodatkowe dokumenty, jakie powinny znaleźć się w teczce nauczyciela danego przedmiotu. Powyższe opracowania powstały w ramach doskonalenia zasad funkcjonowania i organizacji pracy nauczanych przeze mnie przedmiotów oraz pełnienia funkcji wychowawcy klasy.

 

Analiza:

Jako że, po pierwsze nie jestem zwolennikiem kopiowania z internetu opracowań dotyczących wszystkiego, co jest wymagane; po drugie, każdy uczeń jest niepowtarzalną indywidualnością i podmiotem zmiennym w trakcie trwania całej edukacji dlatego staram się sam tworzyć dostosowane do własnych potrzeb, możliwości uczniów i warunków bazowych programy i plany pracy.

Opracowane materiały bardzo ułatwiają mi pracę, a uczniom wskazują konkretne osiągnięcia i obszary, na które należy położyć większy nacisk. Z wymaganiami dotyczącymi wychowania fizycznego uczniowie zapoznawani są na początku każdego roku szkolnego. Uwzględniając zdolności indywidualne i wysiłek włożony w opanowanie konkretnych wiadomości i umiejętności, pozytywną oceną wspieram ucznia w pracy, motywuję go do dalszego wysiłku i wzmacniam w nim pozytywną postawę.

 

 


Aktywacja koła sportowego w szkole

 

 

 

Opis:

Realizowałem bieżące zadania związane z funkcjonowaniem koła sportowego, przygotowaniem uczniów do zawodów sportowych wewnątrz i międzyszkolnych oraz ogólnie pojętej rekreacji ruchowej w gronie grupy rówieśniczej i rodziny.

 

             

Powołanie do działalności Szkolnego Koła Sportowego było w dużej mierze uwarunkowane zapotrzebowaniem zgłaszanym przez uczniów na tego typu zajęcia. Mają one na celu podnoszenie świadomości z zakresu kultury fizycznej, realizacji samego siebie w zajęciach sportowych a tym samym podnoszenie swoich umiejętności w tym zakresie. Na zajęcia uczęszczali wszyscy chętni z klas 1-6.

 

 

Analiza:

Moje działania w środowisku są odbierane pozytywnie i z aprobatą dorosłych i dzieci. Wychowywanie poprzez sport, które obrałem sobie za cel uczyć ma wygrywać z radością, ale również umieć przegrać honorowo i wyciągnąć wnioski z porażki. Moim zamierzeniem było zaangażować w aktywne spędzanie wolnego czasu jak największą liczbę uczniów. Pomimo trudności bazowych, jakie posiada nasza szkoła udało się gromadzić na zajęciach nawet ¼ wszystkich uczniów (głownie chłopców) klas 1-6. Obserwuję wzrost zainteresowania wspólnymi działaniami na tle sportu wśród sympatyków SKS. Z wypowiedzi rodziców dowiedziałem się o nowych formach aktywnego wypoczynku, zaczerpniętych z zajęć koła sportowego, które dzieci proponowały im w czasie spędzania wolnego czasu. Zaobserwowałem pożądane zmiany w charakterze i osobowości dzieci szkolnych. Zajęcia dają uczniom możliwość spędzania czasu wolnego z pożytkiem dla ich zdrowia, harmonijnego rozwoju psychofizycznego. Pozwalają odpocząć, zregenerować siły fizyczne i psychiczne po całodziennym pobycie w szkole, rozwijać i pogłębiać zainteresowania sportowe.


Troska o bazę
i pozyskiwanie sprzętu sportowego oraz nagród.

 

 

 

Opis:

Wykonywane działania:

·         pozyskiwanie środków na wzbogacanie bazy sprzętowej szkoły oraz samego sprzętu od producentów

·         samodzielne i przy udziale uczniów wykonywanie drobnych pomocy dydaktycznych

·         wykonywanie wraz z uczniami w ramach programu „Zrób to sam” pomocy, przyborów, wyposażenia klas wykorzystywanych przez innych nauczycieli

·         pozyskiwanie nagród rzeczowych na realizację prowadzonych programów, konkursów, turniejów i imprez szkolnych

 

 

Sytuacja w zakresie finansowania pomocy dydaktycznych jest bardzo trudna. Z tego to powodu postanowiłem wziąć sprawy w swoje ręce i spróbować zdobyć sprzęt potrzebny do realizacji programu nauczania z wychowania fizycznego i innych przedmiotów. Prowadzone programy były szansą na wykonanie i pozyskanie dodatkowych pomocy, na które szkoła nie mogłaby sobie pozwolić z własnych środków. Prowadzenie programów, konkursów i turniejów było także wyzwaniem w kwestii pozyskania nagród dla uczestników.

 

 

Analiza:

              Przychylność wszystkich organizacji, osób, podmiotów gospodarczych, do których się udałem z prośbą o pomoc zaowocowała ścisłą współpraca naszej szkoły z nimi. Przy udziale uczniów uczęszczających na zajęcia Szkolnego Koła Sportowego i ich rodziców udało się zaopatrzyć szkołę w niezbędne pomoce, które można stworzyć w domowych warunkach (szarfy, woreczki itp.). W ramach prowadzonego programu „Zrób to sam” wykonałem z uczniami przedmioty, które stanowiły wyposażenie klas i pracowni i umożliwiały pełniejszą realizację prowadzonych działań procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego. Lokalnie działające podmioty gospodarcze wspierały naszą działalność fundując wspaniałe nagrody rzeczowe dla uczestników podejmowanych działań, co wspierało motywację dzieci do uczestniczenia w nich.

 

Opis i analiza realizacji wymagań § 8 ust. 2 pkt 1
mgr Maciej Pulnar

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin