E. Aronson, T. D. Wison, R. Akert - Psychologia społeczna - serce i umysł.doc

(7163 KB) Pobierz

 












PSICH LOGIA

noLinn

Serce i umysł

Elliot Aronson

Timothy D. Wilson

Robin M. Akert

Zysk i S-ka Wydawnictwo


Tytuł oryginału SOCIAL PSYCHOLOGY The Heart and the Mind


Copyright © 1994 by HarperCollins College Publishers

Ali rights reserved

Copyright © 1997 for the Polish translation by Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c,

Poznań

Published with arrangement by HarperCollins College Publishers

Copyriglit © for the cowr illustralion by Jeaii Paul Garchi/Di;i!' No. 4 viii AXXA

International Sp. /. o.o.. Agencja Fotograficzna Fiue

Przekładu   dokonali:   Anna   Bezwińska   (rozdz.   11,   12),   Waldemar  Domachowski

(Przedmowa, Wskazówki dla studentów, O autorach, rozdz. 1, 5, 13, 15 — s. 652-673),

Mirosław Draheim (rozdz. 3, 8, 15 — s. 631-651), Elżbieta Hornowska (rozdz. 10, 14),

Marek Kowalczyk (rozdz. 4, 6), Zbigniew Kowalik (rozdz. 9), Marzena Zakrzewska

(rozdz. 2, 7)

Redaktor naukowy dr hab. Waldemar Domachowski

Instytut Psychologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Redaktor Zofia Domańska



Niech zechcą przyjąć Vera, Hal, Neal, Julie i Joshua Aronsonowie E.A.


 


30Ó-Ó32469-00-0


Niech zechcą przyjąć Deirdre Smith oraz Christopher i Leigh Wilsonowie T.D.W.


ISBN 83-7150-016-5


Zysk i S-ka Wydawnictwo

ul. Wielka 10, 61-774 Poznań

tel. (0-61) 853 27 51, 853 27 67, fax 852 63 26

Dział handlowy, tel./fax (0-61) 855 06 90

sklcp@zysk.com.pl

www.zysk.cotn.pl


Mojemu mistrzowi, moim współpracownikom, przyjaciołom oraz Dane Archer R.M.A.


Łamanie: perfekt s.c. ul. Grodziska I 1, Poznań

Druk i oprawa: Poznańskie Zakłady Graficzne SA




Zarys tai

Szczegółowy spis treści ix

Wstęp do wydania polskiego xvii

Przedmowa xxi

Wskazówki dla studentów xxix

O autorach xxxii

Wizualny przewodnik po podręczniku xxxv

CZĘŚĆ PIERWSZA

Rozdział   1.      Wprowadzenie do psychologii społecznej 2 Rozdział   2.      Metodologia: proces przeprowadzania badań 32

CZĘŚĆ DRUGA Rozumienie siebie i świata społecznego

Rozdział   3.      Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania

samooceny 78 Rozdział   4.      Poznanie społeczne: w jaki sposób myślimy o świecie

społecznym 124 Rozdział   5.      Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia

innych ludzi  170 Rozdział   6.      Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych

siebie 214

CZĘŚĆ TRZECIA Wpływ społeczny

Rozdział   7.      Konformizm: wpływanie na zachowanie 262 Rozdział   8.      Postawy i zmiana postaw: wpływanie na myśli

i uczucia 310 Rozdział   9.      Procesy grupowe 354




CZĘŚĆ CZWARTA Stosunki społeczne

Rozdział 10.      Atrakcyjność interpersonalna: od pierwszego wrażenia

do związków uczuciowych 402 Rozdział 11.     Zachowanie prospołeczne: dlaczego ludzie pomagają

innym 452

Rozdział 12.      Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi 494 Rozdział 13.      Uprzedzenie: przyczyny i lekarstwa 536


tanim spis treści


CZĘŚĆ PIĄTA

Rozdział 14.      Zdrowie i środowisko 590 Rozdział 15.      Prawo i biznes 630


Słownik 675 Bibliografia 689


Wstęp do wydania polskiego xvii

Przedmowa xxi

Wskazówki dla studentów xxix

O autorach xxxii

Wizualny przewodnik po podręczniku xxxv


CZĘŚĆ PIERWSZA




Rozdział 1

Wprowadzenie do psychologii społecznej              2

Czym jest psychologia społeczna 5

Psychologia społeczna a mądrość ludowa i filozofia 8 Psychologia społeczna a inne nauki społeczne 10 Psychologia społeczna a psychologia osobowości 11

Moc wpływu społecznego 13

Moc sytuacji subiektywnych: krótka historia idei 16

Skąd się biorą konstrukty: podstawowe motywy ludzkie 19

Podejście związane z samooceną: pragnienie, by czuć, że jest się

dobrym 21 Podejście związane z poznawaniem społecznym: potrzeba bycia

adekwatnym 24

Psychologia społeczna a problemy społeczne 28 Podsumowanie 30 Literatura zalecana 31

Rozdział 2

Metodologia: proces przeprowadzania badań              32

Formułowanie hipotez i teorii 37

Inspiracje płynące z wcześniejszych teorii i badań 37 Hipotezy oparte na osobistych obserwacjach 38




CZĘŚĆ DRUGA



ROZUMjENIE

SIEBIE I ŚWIATA

SPOŁECZNEGO


Metoda obserwacyjna: opisywanie zachowania społecznego 40

Obserwacja systematyczna 41 Obserwacja uczestnicząca 42 Analiza archiwalna 42 Ograniczenia metody obserwacyjnej 45

Metoda korelacyjna: przewidywanie zachowania społecznego 46

Pomiary 47

Korelacja nie jest tożsama z przyczynowością 50

Metoda eksperymentalna: odpowiadanie na pytania o przyczynę 53

Zmienne niezależne i zależne 56 Ustalanie trafności wewnętrznej w eksperymentach 58 Ustalanie trafności zewnętrznej w eksperymentach 62 Podstawowy dylemat psychologa społecznego 67

Badania podstawowe a badania stosowane 69 Problemy etyczne w psychologii społecznej .71 Podsumowanie 74 Literatura zalecana 75

Rozdział 3

Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania

samooceny              78

Teoria dysonansu poznawczego 81

Zachowanie racjonalne a racjonalizujące 83

Decyzje, decyzje, decyzje 84

Uzasadnianie wysiłku 92

Psychologia niewystarczającego uzasadnienia 96

Co rozumiemy przez niewystarczające uzasadnienie" 103

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin