Kareł
TERAPIA MANUALNA
W REHABILITACJI CHORÓB NARZĄDU RUCHU
WYDANI E TRZECIE
Poprawione i uaktualnione Pod redakcją dr n. med. Jerzego STODOLNEGO
Ł NATURA
Wydawnict
Technika manipulacji kręgosłupa przedstawiona przez Hipokratesa. Repozycja kręgów przez teraneutestojącego na plecach pacjenta, z trakcją przy użyciu specjalnej machiny rozc^ą^Y^ pochoSz komentarza do prac Hipokratesa, autorstwa Apolloniusa z Kition. P
Reprodukcja za zgodą Biblioteca Medicea Laurenziana, Florencja.
Wydanie trzecie poprawione i uaktualnione
MD, DSc, Profesor Uniwersytetu Karola; Konsultant Centralnego Instytutu Zdrowia Kolejnictwa w Pradze
Redakcja wydania polskiego: drn med JERZY STODOLNY
WYDAWNICTWO T ZŁ NATURA"
Kielce
SPIS TREŚCI
OD REDAKTORA .................................7
PRZEDMOWA ......................................11
PODZIĘKOWANIA............................. 13
1 WPROWADZENIE ...........................15
Historia ...................................................19
2 ROZWAŻANIA TEORETYCZNE... 25
Aspekty morfologiczne............................... 25
Uzasadnienia teoretyczne istoty manipulacji............................................. 26
Aspekty funkcjonalne............................. 28
Kliniczne aspekty ograniczenia ruchomości segmentamej...................... 29
Gra stawowa (joint play) oraz ograniczenie ruchomości (zablokowanie)................... 30
Ograniczenia ruchomości a zmiany odruchowe.............................................. 31
Zablokowanie jako zjawisko stawowe... 32 Hipoteza mechanizmu powstawania zablokowań stawowych i ich manipulacji 33 Efekty zabiegów manualnych.................34
Prawdopodobne przyczyny zablokowań w segmentach ruchowych kręgosłupa... 34 Kolumna kręgosłupa i jej funkcje.......... 37
Zaburzenia funkcji (zablokowania)
w wieku dziecięcym ................................ 40
Możliwe konsekwencje zablokowań
w obrębie segmentów kręgosłupa ......... 43
Znaczenie zaburzonych wzorców (stereotypów) ruchowych....................... 44
Mechanizmy patogenetyczne zaburzeń wzorców ruchowych............................... 47
Znaczenie hipermobilności konstytucjonalnej.................................... 51
Znaczenie tkanek miękkich ....................52
Rola czynników reflektorycznych w patogenezie bólu związanego z zaburzeniami funkcjonalnymi....................................... 53
Ból korzeniowy..........................................56
Termin „odkręgosłupowy"..........................57
Wnioski.................................................... 57
3 ANATOMIACZYNNOŚCIOWA ORAZ BADANIE RADIOLOGICZNE KRĘGOSŁUPA............................. 59
Diagnostyka zmian morfologicznych.... 59
Diagnostyka zaburzeń czynnościowych (analiza ruchomości).............................. 59
Badanie radiologiczne odcinka lędźwiowego kręgosłupa i miednicy............................. 61
Ocena radiologiczna statyki odcinka lędźwiowego kręgosłupa....................... 61
Miednica................................................. 70
Odcinek lędźwiowy kręgosłupa.............. 73
Odcinek piersiowy.................................. 78
Odcinek szyjny kręgosłupa..................... 81
4 BADANIE FUNKCJI LOKOMOTO-RYCZNYCH l ICH ZABURZEŃ.........105
Historia choroby.................................... 105
Badanie kliniczne...................................107
Zespoły korzeniowe.................................. 114
Badanie ruchomości................................. 114
Badanie kończyn dolnych i miednicy........... 117
Badanie odcinka lędźwiowego kręgosłupa.. 126 Badanie odcinka piersiowego kręgosłupa iżeber.................................................130
Badanie odcinka szyjnego kręgosłupa........ 134
Badanie stawów kończyn ..................... 141
Badaniestawówskroniowo-żuchwowych... 146 Diagnostyka zaburzeń równowagi.............. 147
Badanie zaburzeń funkcji mięśni................ 149
Badanie hipermobilności
(zakresu ruchomości stawów)................... 156
Badanie koordynacji ruchowej
(wzorce motoryczne)................................ 161
Badaniesposobu(stereotypu)oddychania... 166 Zespoły zaburzeń mięśniowych................. 166
Testowanie (badanie kontrolne)................. 168
Metodyka badania objawów w aspekcie typowych łańcuchów powiązań................. 169
Podejście czynnościowe...........................174
Problemy diagnostyki różnicowej............... 176
5 WSKAZANIA DO LECZENIA ....179
Metody leczenia.................................... 179
Strategia i taktyka postępowania terapeutycznego.................................... 192
Wnioski................................................. 193
6 TECHNIKI LECZNICZE...........195
Zabiegi manualne dotyczące stawów... 195 Stawy kończyn...................................... 200
Kręgosłup............................................. 213
Kręgosłup lędźwiowy............................ 215
Miednica............................................... 218
Kręgosłup piersiowy............................. 221
Żebra.................................................... 227
Kręgosłup szyjny.................................. 230
Automobilizacje.................................... 236
Techniki pośrednie funkcjonalne (functional technigues)......................... 245
Napięcie i przeciwnapięcie
(strain and counterstrain)....................... 246
Zabiegi manualne w obrębie
tkanek miękkich.................................... 247
Stymulacja eksteroceptywna
-głaskanie (H. Hermach)......................... 254
Poizometryczna relaksacja mięśni - PIR.... 256
Zabiegi terapeutyczne dotyczące poszczególnych mięśni oraz ich przyczepów.............. 258
Ćwiczenia usprawniające...................... 286
Trening normalizujący najważniejsze stereotypy (wzorce) ruchowe................ 292
Sposoby stabilizacji............................. 300
Uwagi dotyczące terapii reflektorycznej.. 301
7 ASPEKTY KLINICZNE ZABURZEŃ FUNKCJI NARZĄDU RUCHU.... 303
Bóle grzbietu......................................... 303
Bóle rzekomokorzeniowe oraz bóle związane z zaburzeniami funkcji motorycznej kończyn górnych.................................................. 320
Zespół szyjno-czaszkowy...................... 326
Zaburzenia równowagi......................... 330
Zespół „górnego kwadrantu"................ 336
Wgniecenie podstawy czaszki (impressio basilaris) i zwężenie szyjnego odcinka kanału kręgowego................................. 336
Zespoły korzeniowe.............................. 337
Powiązania kręgosłupowo-narządowe (viscerovertebralne).............................. 344
Zaburzenia pourazowe......................... 352
Kliniczne objawy zablokowań w obrębie głównych połączeń stawowych.............. 354
8 PROFILAKTYKA..................... 359
Znaczenie problemu............................. 359
Zasady profilaktyki................................ 360
Uprawianie sportu................................ 363
Ubiór i nadwaga.................................... 364
Leczenie manualne jako sposób profilaktyki............................................. 365
9 PROBLEMY ORZECZNICZE... 367
Znaczenie urazu w problemach orzeczniczych....................................... 369
Mechanizm urazu................................. 369
Następstwa urazu................................. 370
10 PERSPEKTYWY TERAPII MANUALNEJ DZISIAJ l W PRZYSZŁOŚCI.............. 373
BIBLIOGRAFIA........................... 377
6
INDEKS....................................... 413
OD REDAKTORA
We współczesnej medycynie niewiele jest osobowości naukowych, o których można powiedzieć, że są współtwórcami całej gałęzi wiedzy. Wiedzy, którą sami po części zbadali, opracowali jej podstawy teoretyczne, przekonali do niej środowisko medyczne i potrafili wprowadzić do praktyki leczniczej. Jeszcze mniej jest naukowców, którzy nie tylko stworzyli system terapeutyczny, ale wprowadzili wiodący w świecie system szkolenia i zbudowali swoją "szkołę", a w dodatku dokonali tego za życia, mogąc się cieszyć swoim sukcesem.
Taką postacią jest profesor Kareł Lewit, człowiek fascynujący, o niezwykłej osobowości, renesansowych zainteresowaniach, naukowiec, wspaniały lekarz, poliglota, znawca muzyki i podróżnik. Człowiek o niezwykłej inteligencji, wiedzy i pamięci, potrafiący po latach zwracać się do swoich uczniów zagranicznych po nazwisku, a jednocześnie niesłychanie przyjazny, pogodny, towarzyski, łamiący natychmiast wszelkie dystanse.
Wydanie w języku polskim najnowszej edycji jego podręcznika jest doskonałą okazją do przedstawienia czytelnikom osoby prof. Lewita w poświęconej Mu specjalnej nocie redakcyjnej. Jako redaktor edycji czynię to z tym większą przyjemnością, że mam zaszczyt być uczniem, a także przyjacielem Profesora. Jednocześnie traktuję to jako wyraz wdzięczności całego polskiego środowiska specjalistów zajmujących się medycyną manualną, które w zasadzie Profesorowi zawdzięcza swoje istnienie.
Jak na osobę nieprzeciętną prof. Lewit ma także niezwyczajny życiorys. Urodził się w 1916 roku w Lublanie, gdzie jego ojciec był zatrudniony w szpitalu zakaźnym. Po I wojnie światowej wraz z rodziną przeniósł się do Pragi, tam skończył gimnazjum i rozpoczął studia medyczne. Naukę przerwał wybuch II wojny i emigracja do Paryża. W latach 1939 - 1945 służył w wojsku we Francji i Anglii, brał udział w ofensywie w Normandii a następnie w wyzwalaniu kolejnych krajów spod okupacji hitlerowskiej. Po wojnie kontynuował studia, a po ich zakończeniu, doktoryzował się w 1946 r. Przez następnych kilkanaście lat pracował w klinice neurologicznej prof. Hennera w Pradze, specjalizując się zarówno w zagadnieniach
neuroradiologii, jak i w problematyce chorób kręgosłupa. W 1956 r. obronił pracę habilitacyjną.
Już od początku swojej działalności lekarskiej, na przełomie lat 40 i 50-ych, interesował się za...
dziubusek30