instrukcja_sprzataczki.doc

(43 KB) Pobierz
Podstawa Prawna:

INSTRUKCJA BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY

SPRZĄTACZKI

 

1.   UWAGI OGÓLNE

Do samodzielnej pracy przy na stanowisku sprzątaczki może przystąpić pracownik który uzyskał dopuszczenie do pracy przez bezpośredniego przełożonego oraz:

·   posiada ważne przeszkolenie BHP i PPOŻ oraz posiada ważne badania lekarskie bez przeciwwskazań do zatrudnienia, posiada właściwe kwalifikacje i ukończył 18 lat.

Pracownik przystępujący do pracy ponadto powinien być: wypoczęty oraz w stanie nie wskazującym na spożycie alkoholu i narkotyków oraz ubrany w odzież roboczą, ochronną

 

2.              PRZED ROZPOCZĘCIEM PRACY:

Pracownik powinien:

·   Szczegółowo zapoznać się ze instrukcją bhp znajdującą się na stanowisku pracy.

·   Ubrać się w odzież roboczą i ochronną przewidzianą do użycia na danym stanowisku pracy (fartuch roboczy, rękawice ochronne, nakrycie głowy, odpowiednie buty). Zdjąć także z rąk wszystkie zbędne przedmioty takie jak biżuteria itp.

·   Zapewnić dobre oświetlenie i usunąć zbędne przedmioty znajdujące się w miejscu pracy.

·   Upewnić się czy rozpoczęcie pracy  nie spowoduje zagrożeń dla osób przebywających na tym stanowisku pracy lub w jego bezpośrednim otoczeniu.

·   Zapoznać się z zadaniami na dzień bieżący.

 

3.              W CZASIE PRACY NALEŻY:

·   Ściśle stosować się do zaleceń: instrukcji bhp oraz poleceń i wskazówek  przełożonych.

·   Podczas wykonywania pracy koncentrować całą swoją uwagę wyłącznie na czynnościach wykonywanych. Pracować z szybkością odpowiadającą naturalnemu rytmowi pracy.

·   Systematycznie usuwać śmieci, odpady ze śmietniczek. Worki wypełnione odpadkami papieru, makulaturą itp. należy usuwać do zasobników poza budynkiem.

·   Wykonywać tylko zlecone przez bezpośredniego przełożonego prace.

·   Materiały używane podczas procesu pracy składować tak, by nie stwarzały żadnych zagrożeń wypadkowych. Narzędzia powinny być odkładane na ściśle wyznaczone miejsca.

·   W razie konieczności opuszczenia swojego stanowiska pracy pracownik zobowiązany jest zatrzymać obsługiwane maszyny (np. odkurzacze froterki), które mogą spowodować jakiekolwiek zagrożenia. W przypadku przerwy w dostawie prądu należy wyłączyć obsługiwane urządzenia.

·   W razie wątpliwości co do obsługi urządzeń, czy stosowanych metod pracy pracownik winien zwrócić się do przełożonego lub przeszkolonych fachowców o szczegółowe instrukcje. Pracę może podjąć ponownie po usunięciu wątpliwości. 

 

4.  PODCZAS PRACY NALEŻY ZACHOWAĆ PONIŻSZE ZASADY!

·   Używać przydzielonej odzieży roboczej.

·   Jeżeli praca wykonywana jest na podwyższeniu o wysokości powyżej 0,5 m w stosunku do otaczającego terenu należy używać sprawnych technicznie drabin rozstawnych, posiadających zabezpieczenie przed poślizgiem i rozsunięciem się ramion. Praca na drabinie na wysokości powyżej 1,5 m powinna odbywać się przy asekuracji drugiej osoby. W trakcie wchodzenia, schodzenia i przebywania na drabinie należy zachować szczególną ostrożność. Zabrania się ustawiania drabin na stołach, biurkach itp. W czasie sprzątania pomieszczeń nie wolno ustawiać sprzętu na drogach komunikacyjnych i w miejscach z ograniczoną widocznością.

·   Kosze na śmieci należy opróżniać wysypując zawartość do zbiorczego worka na śmieci.

·   Przy sprzątaniu pomieszczeń należy używać tylko takich środków, których właściwości są dobrze znane i nie spowodują uszkodzenia sprzętu i urządzeń.

·   Środki łatwo palne i żrące należy stosować w sposób zgodny z zaleceniami producenta.

·   Zabrania się używania wilgotnych ścierek do czyszczenia urządzeń zasilanych energią elektryczną (maszyny do liczenia, komputery, gniazda wtykowe, itp.).

·   Sprzęt używany do sprzątania (odkurzacz, froterka) należy przed użyciem sprawdzić. W razie stwierdzenia uszkodzenia szczególnie w osprzęcie elektrycznym (np. iskrzenie w obrębie przewodu ) - nie wolno ich używać.

·   O stwierdzonych zagrożeniach utrudniających lub uniemożliwiających wykonywanie powierzonych obowiązków jak również zaistniałym wypadku przy pracy należy niezwłocznie powiadomić bezpośredniego przełożonego.

·   Stawianie się do pracy w stanie wskazującym na spożycie alkoholu jak i spożywanie alkoholu na terenie zakładu pracy jest zabronione.

·   W przypadku powstania pożaru należy: ostrzec osoby znajdujące się w obrębie zagrożenia a równocześnie należy: zaalarmować straż pożarną i powiadomić przełożonych o pożarze.

Jeśli będzie potrzeba, podjąć decyzję o ewakuacji ludzi i przystąpić do prowadzenia akcji gaśniczej za pomocą podręcznego sprzętu gaśniczego.

         Podczas akcji gaśniczej obowiązuje zasada bezwzględnego podporządkowania się poleceniom kierującego akcją ratowniczo-gaśniczą.

·   W przypadku zaistnienia wypadku należy: udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy a

         w razie potrzeby wezwać pomoc lekarską i powiadomić przełożonych.

 

PRACOWNIKOWI NIE WOLNO:             

·   nie stosować się do szczegółowych instrukcji i zaleceń przełożonych,

·   stosować niebezpieczne metody pracy, stwarzać zagrożenia dla siebie, lub otoczenia,

·   jeśli podłogi są pastowane należy ustawiać tabliczki ,,Uwaga świeżo pastowane - palenie i używanie otwartego ognia zabronione. Tabliczka taka powinna znajdować się w miejscu przez okres około 0,5 godziny do wyschnięcia nałożonej powierzchni pasty,

·   składać szmat na grzejnikach i przewodach centralnego ogrzewania,

·   stosować do mycia podłóg benzyny, czy innych palnych rozpuszczalników,

·   pracowania bez nakazanych ochron osobistych czy usuwać osłon czy znaków  zabezpieczających lub przeszkadzać innym w pracy,

·   naprawiać samodzielnie sprzęt, który wykorzystuje podczas wykonywanej pracy,

·   naprawiać urządzeń elektrycznych lub dotykać przewodów elektrycznych pod napięciem,

·   oświetlać stanowiska pracy lampami przenośnymi o napięciu większym niż 24 V,

·   dopuszczać do pracy na swoim stanowisku pracy jakichkolwiek osób postronnych,

·   tarasować przejścia i dojścia do stanowiska pracy, sprzętu przeciwpożarowego i wyłączników prądu elektrycznego,

 

5.              PO ZAKOŃCZENIU PRACY NALEŻY:

·   wyłączyć dopływ energii w sprzątanych pomieszczeniach, sprawdzić, czy są wyłączone wszystkie urządzenia elektryczne, czy są zakręcone krany wodne, czy zamknięty jest dopływ gazu do pomieszczeń oraz dokładnie oczyścić stanowisko robocze, ułożyć narzędzia i przyrządy pomocnicze w miejscach na to przeznaczonych,

·   oczyścić używane ochrony osobiste i odłożyć je na stałe miejsce ich przechowywania,

·   upewnić się czy pozostawione stanowisko i urządzenia nie stanowi zagrożenia dla otoczenia oraz przekazać informacje o stanie zaawansowania wykonywanych prac swojemu bezpośredniemu przełożonemu,

·   pozamykać pomieszczenia po zakończeniu sprzątania i odnieść klucze od sprzątanych pomieszczeń na ustalone miejsce ich przechowywania. 

  

UWAGI DODATKOWE:

Osoba sprzątająca powinna:

a.              dbać o higienę osobistą  i schludny wygląd,

b.              W razie wątpliwości co do prawidłowości swoich działań, czy prawidłowości pracy urządzeń stosowanych w procesie pracy pracownik winien zwrócić się o dodatkowe wskazówki do bezpośredniego przełożonego, czy służb fachowych.       

W przypadku znalezienia się wobec bezpośredniego niebezpieczeństwa pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy (zachowuje wtedy prawo do wynagrodzenia, nie może jednak odmówić podjęcia innej równorzędnej pracy, gdy niezwłoczne usunięci zagrożenia nie jest możliwe).

 

Data:                         Sporządził:                                                 Uzgodniono pod względem przepisów                   Zatwierdził:

                                                                                                BHP i Ochrony ppoż.

 

 

            

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin