Scenariusze lekcji.pdf

(2483 KB) Pobierz
gko.dvi
Spis treści
EDUKACJA HUMANISTYCZNA
⊲ Gabriela Żylińska — Propozycja cyklu lekcji z Granicy Zofii Nałkowskiej
.............................
3
⊲ Danuta Paupa — Propozycja lekcji języka polskiego
................................................
14
⊲ Joanna Sadowska — Matura za progiem
...........................................................
25
⊲ Elżbieta Cymerys — Edukacja europejska na lekcjach języka polskiego — propozycje
metodyczne
32
⊲ Anna Kulińska — Tuż przed maturą z języka obcego
................................................
35
⊲ Dorota MiezinPotocka — Weather — określanie pogody, pytanie o pogodę
.........................
38
WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
⊲ Dorota Markstein — Integracja sensorycznomotoryczna, rola ruchu w rozwoju intelektualnym
.......
43
⊲ Magdalena Kalinowska — Muzykoterapia w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi
....................
48
NAUCZANIE ZINTEGROWANE
⊲ Krystyna Ciesielska — Ekologia w klasach I–III
.....................................................
62
⊲ Iwona Nawrot — Scenariusz zajęć dla klasy zerowej
................................................
66
⊲ Anna Siemieniako , Sabina Siennica , Janina Demska — Wychowanie komunikacyjne — konkurs
dla 6latków
70
KATECHEZA W SZKOLE
⊲ Joanna Gawron Aby byli jedno... — scenariusz lekcji katechezy
..................................
79
SZKOLNICTWO ZAWODOWE
⊲ Krystyna Skalska — Metodyka praktycznej nauki zawodu
...........................................
81
⊲ Jolanta Kijakowska — Scenariusz lekcji marketingu
.................................................
84
WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE
⊲ Alicja Smolik — Bajkoterapia — lek na lęk?
........................................................
91
⊲ Bożena Pończocha — Z plastyką na ty już w przedszkolu
...........................................
96
IMPREZY I UROCZYSTOŚCI SZKOLNE
⊲ Hanna Kownacka , Anna Mikuszewska , Anna KlusekHundsdorff — Scenariusz uroczystości
z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja
.....................................................
99
Gdyński Kwartalnik Oświatowy
Wydawca : Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, ul. Słowackiego 53, 81–392 Gdynia, tel./fax (58) 620 53 46,
email: godn@sni.edu.pl, strona internetowa: www.sni.edu.pl/godn
Adres redakcji : Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, ul. Słowackiego 53, 81–392 Gdynia, tel./fax (58) 620 53 46,
email: godn@sni.edu.pl, strona internetowa: www.sni.edu.pl/godn
Redaktor naczelny : Elżbieta Wójcik
Zespół redakcyjny : Teresa Kaczyńska, Elżbieta Mazurek, Daniela Maćkiewicz, Maria Piórkowska, Tadeusz Bury, Iwona
Chojnacka, Joanna Gawron, Elżbieta Cymerys, Renata Wolińska, Krystyna Ciesielska, Anna JanichKilian, Kazimierz
Cichoszewski, Ryszard Szubartowski, Gabriela Żylińska, Anna Kulińska, Krystyna Skalska, Waldemar Kotowski, Alicja
Smolik, Ewa Madziąg, Dorota Markstein
Okładka : Anna Tarasiewicz
Druk : PHU ATUT s.c., R. Przydatek J. Strahl, al. Zwycięstwa 30, 81–402 Gdynia, tel./fax (58) 622 14 56
Skład : Zbigniew Mielewczyk, tel. (58) 663 50 89, email: poczta@zbigniewm.prv.pl
Redakcja zastrzega sobie prawo redagowania i skracania tekstów oraz zmiany ich tytułów. Nie zwraca tekstów artykułów
niezamówionych.
.........................................................................................
.........................................................................................
23012025.020.png
EDUKACJA HUMANISTYCZNA
Gabriela Żylińska
Propozycja cyklu lekcji
z „Granicy” Zofii Nałkowskiej
Wszyscy nauczyciele wiedzą, jak trudno rozmawia się z uczniami o powieści Z. Nał
kowskiej — jak bardzo jest ona tekstem zamkniętym DLA ucznia i NA ucznia. Lubią
ją za to egzaminatorzy i wielokrotnie powraca w różnych pomysłach nowomatural
nych. Warto więc ciągle od początku poszukiwać sposobów otwierania tekstu, by
stał się on bardziej przystępny i zrozumiały. Oto niektóre z nich — na pewno nie
odkrywcze, ale warte przemyślenia.
1. główne zagadnienia cy
klu lekcji
analiza i interpretacja powieści Z. Nałkowskiej Granica ;
2. cele lekcji/oczekiwane
efekty
uczeń:
— czyta ze zrozumieniem tekst Nałkowskiej, a także opra
cowania krytycznoliterackie dotyczące powieści;
— przetwarza zdobyte informacje na notatkę, graf...
— w sposób twórczy odczytuje tekst literacki; zestawia róż
ne jego fragmenty — porównuje, wyciąga wnioski...
— umieszcza powieść Nałkowskiej nie tylko w porządku hi
storycznoliterackim, ale także egzystencjalnym — pytań
o sens życia, śmierci...
— zyskuje informacje o przemianach środowiskowych
i światopoglądowych w niepodległej Polsce, a także do
konuje oceny postaw ludzkich w nowych warunkach;
— ...
3. umiejętności kluczowe
uczeń:
— organizuje, ocenia, planuje własne uczenie się, prace
analityczne...
— skutecznie komunikuje się w grupie;
— rozwiązuje problemy w sposób twórczy;
— ...
4. czas
3–4 jednostki lekcyjne;
5. metoda/forma
— praca uczniów z tekstem;
— wypowiedzi uczniów w formie referatów, wykład nauczy
ciela;
— praca w grupach i prezentacja efektów przemyśleń gru
py;
— dyskusja;
— ...
GdyńskiKwartalnik Oświatowy, 1/2005
3
23012025.021.png 23012025.022.png 23012025.023.png 23012025.001.png 23012025.002.png 23012025.003.png
EDUKACJA HUMANISTYCZNA
6. środki dydaktyczne
ksero fragmentów powieści; karta pracy dla ucznia;
7. pojęcia i terminy
powieść psychologiczna; inwersja czasowa; relatywizm mo
ralny; motyw maski w powieści; techniki narracyjne; klam
ra kompozycyjna; odwrócenie toku przyczynowoskutkowe
go;
8. bibliografia
1. Kopciński J., Przeszłość to dziś. Literatura, język,
kultura. III klasa liceum i technikum . Warszawa
STENTOR 2004
2. Nałkowska J., Granica, Warszawa Książka i Wie
dza 1984
3. Schulz B., Zofia Nałkowska na tle swej nowej powie
ści [w tegoż:] Opowiadania. Wybór esejów i listów,
oprac. J. Jarzębski, Wrocław 1998, s. 408–425.
Temat: „Zawsze wygląda to ostatecznie tak, jakbym
popełnił jakąś winę, jakbym wyrządził krzywdę”.
Różne role społeczne pełnione przez Ziembiewicza
i ich wydźwięk moralny.
Nauczyciel razem z uczniami przygląda się rolom pełnionym przez głównego boha
tera w życiu — spostrzeżenia zapisują w tabeli, w postaci grafu... w zależności od
sprawności i przygotowania klasy.
role pełnione
przez Ziembiewicza
przykłady z biografii bohatera, cytaty. . .
SYN
s. 92, spłaca dług rodziców — oddaje Justynie pieniądze niewy
płacone kiedyś jej matce;
s. 204, nie ma szacunku dla własnych rodziców;
s. 248, nie chce, aby rodzice stali się kimś bliskim dla niego;
s. 189, krytyczny wobec ojca — był to pierwszy chłopięcy wstręt
do jego erotyzmu;
STUDENT
OJCIEC RODZINY
s. 186, „nigdy nie lubił dzieci, nie interesowały go wcale. A u tego
bąka siedziałby godzinami, gdyby nie był taki zajęty”;
KOCHANEK
s. 93, spotkawszy Justynę, czuje, że wszystko jest jak dawniej;
s. 95; dokonuje przerzucenia tęsknoty z jednej kobiety na drugą
— z Elżbiety na Justynę;
s. 224, inni mają więcej takich przygód i nic im się nie przytrafia;
s. 242, kochankę obarcza winą za usunięcie ciąży („Zrobiłaś wte
dy, co sama chciałaś”);
kiedy w Paryżu spotyka się z Adelą, istnieje jeszcze jakaś inna;
kiedy umiera Adela, Ziembiewicz romansuje w czasie wakacji
z Bogutówną;
4
GdyńskiKwartalnikOświatowy, 1/2005
23012025.004.png 23012025.005.png 23012025.006.png 23012025.007.png 23012025.008.png 23012025.009.png 23012025.010.png 23012025.011.png 23012025.012.png
EDUKACJA HUMANISTYCZNA
PREZYDENT
s. 241, niejasność i niejednoznaczność faktów, kto wydał rozkaz
strzelania;
s. 217, człowiek z inicjatywą; miasto się zmieniało; miał marzenia,
że będzie w nim jak w Wiedniu;
s. 235, dbał o swoją reputację; chorą Justynę odwiedzał o zmierz
chu; s. 236, nie chce, żeby Justyna do niego pisała;
s. 248, w jego domu karmi się biedaków;
mieszka w dawnej siedzibie magnackiej, w parku;
s. 182, jest doskonale ubrany (w świetnym palcie, meloniku, w ca
chenez na szyi);
s. 207, uczestniczy w polowaniach nawet dwa razy w tygodniu;
znajduje zadowolenie w dyskretnym, ale kosztownym zbytku ło
wieckim: czapki odmienne na każdą okazję, przybory, kamizelki...
s. 207, „ Tak się organizował, sadowił i zagospodarowywał w tej
rzeczywistości, w której przyszło mu żyć i w której nie za
znawał jednak spokoju [. . .]Tak rozkładał się, rozproszkowywał
głuchy niepokój odpowiedzialności”.
REDAKTOR
s. 90, czy był nieszczery, pisząc?
s. 120, „O każdej chwili trzeba się było stawać kim innym, by nie
zatracić owego czucia z rzeczywistością, które jak tajemnicza ma
gia zaimponowało mu kiedyś u Czechlińskiego. W ciągu godziny
Zenon przesuwał się parę razy w górę i w dół po całej skali prze
ciwstawień. Sam teraz dziwił się sprawności, z jaką to robił”.
REDAKTOR
NACZELNY
MĄŻ
s. 128, oczekiwał, że mu żona wszystko wybaczy;
s. 223, Justyna „rozrosła się” wewnątrz małżeństwa Zenona i Elż
biety;
s. 163, wykorzystuje żonę do tego, aby opiekowała się Justyną
(„sama w to weszłaś”);
s. 245, „jesteś jeszcze wciąż tą samą sentymentalną panienką
z ulicy Staszica?” (Zenon z ironią do Elżbiety, która dostała po
raz kolejny bibułę);
s. 249, żonę obarcza odpowiedzialnością za chorobę Justyny,
ewentualnie ustala wspólną odpowiedzialność;
s. 202, po ślubie (już jako prezydent, po narodzinach dziecka)
wita żonę ciągle jak kochanek;
„PRZYJACIEL”
TCZEWSKICH,
CZECHLIŃSKICH
s. 161, zdawkowy, pochmurny, gwałtowny, miękki;
s. 219, wesoły, ekspansywny, przybierający miny; ani przez chwilę
spokojny;
s. 123, „zawsze z nim musi pić” (Zenon o Czechlińskim);
WŁASNY
PSYCHOANALITYK
krytyczny w stosunku do siebie — podejrzliwy; poddający ocenie
siebie i innych; s. 94, „Od czego taka rzecz zależy? [pyta Zenon
siebie po kontakcie seksualnym z Justyną] Nic nie wiadomo, co
rządzi właściwie tą w człowieku gorąco uśpioną ciemnością, której
przewrotnych praw nie zna wola ani świadomość”;
GdyńskiKwartalnik Oświatowy, 1/2005
5
23012025.013.png 23012025.014.png 23012025.015.png 23012025.016.png 23012025.017.png 23012025.018.png 23012025.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin