FUTURYZM.pdf

(381 KB) Pobierz
FUTURYZM
Od 1909 r.
Kierunek w sztukach plastycznych, teatrze, muzyce i filmie proklamujący odwrócenie się od
jakichkolwiek tradycji kulturowych. Rozwijał się w pierwszym ćwierćwieczu XX stulecia,
głównie we Włoszech
Russolo, Carra, Marinetti, Boccioni, Severini
Krótka historia tego włoskiego kierunku w sztuce rozpoczęła się od dwóch głośnych manifestów.
Autorem pierwszego był pisarz F. T. Marinetti; w 1909 r. na łamach paryskiej gazety
„Figaro” opublikował manifest, w którym domagał się zerwania ze wszystkimi
dotychczasowymi stylami i sposobami rozumowania. Popierał militaryzm, anarchię,
głosił pogardę dla kobiet, sławił wojnę.
W 1910 r. jeszcze dalej idący tekst ogłosili malarze G. Balia, U. Boccioni, C. Carra, L.
Russolo i G. Severini, żądając zerwania z wszelką tradycją, a także zniszczenia muzeów,
bibliotek i akademii . Autorzy manifestu stwierdzali, że interesuje ich wyłącznie przyszłość,
to znaczy nowoczesna technika i cywilizacja, przy czym gloryfikowali używanie siły .
Założenia
Głównym założeniem futuryzmu była idea anarchicznego buntu przeciw ustalonym normom życia
społecznego, wszelkim tradycjom kulturalnym i artystycznym, przy jednoczesnej apoteozie
nowoczesności cywilizacji urbanistyczno-technicznej, fascynacji techniką, dynamizmem,
wielkomiejskim życiem. Nawiązywał do nietzscheanizmu, gloryfikując postawę ekspansywną, siłę,
walkę, prowokacyjny i burzycielski nastrój.
Futuryzm narodził się z protestu przeciwko mieszczańskim formom życia; jego konsekwencje
polityczne były krańcowo różne:
od powiązań z faszyzmem (Marinetti Futurismo e fascismo 1924)
do związków z lewicą komunistyczną.
Dzisiaj takie poglądy oburzają nas i szokują może nawet bardziej niż w czasach kiedy były
publikowane. Jednakże Marinetti wyobrażał sobie świat przyszłości idealnie: rządzony przez
artystów, bez policji i więzień. Poza tym pamiętać trzeba o granicach czasowych. Futuryzm zaczął
się w 1909 roku, a jego najaktywniejszy i najbardziej twórczy okres skończył się wraz z wybuchem
pierwszej wojny światowej. Mussolini doszedł do władzy w 1922 roku, gdy dla ideologii futuryzmu
nastąpił wyraźny zmierzch. Generalne ujmowanie futuryzmu w jego powiązaniach z faszyzmem
jest więc krzywdzące dla całego ruchu tym bardziej, że żadna tego typu deklaracja nie występuje
ani w pisanych dla sztuki manifestach, ani w samych dziełach!
957418561.020.png 957418561.021.png 957418561.022.png 957418561.023.png
 
Sztuka
Inicjatorami futuryzmu w sztukach plastycznych byli: G. Balia, U. Boccioni, C. Carra, L. Russolo
G. Severini.
Podstawą futuryzmu w sztukach plastycznych, było:
odrzucenie sztuki przeszłości,
zasada powszechnego dynamizmu,
teoria zaniku materialności ciał pod wpływem światła i ruchu,
nowa koncepcja czasu (symultanizm) i przestrzeni (odrzucenie perspektywy).
Tematyką były różne przejawy ruchu oraz rytm i tempo współczesnej cywilizacji.
W dziedzinie czysto technicznej punktem wyjścia malarzy futurystów był neoimpresjonizm G.
Seurata, a osiągnięte przez nich rezultaty artystyczne należało traktować poważnie, bo w istocie
wytyczyły nowe perspektywy malarstwa.
Pragnęli, jak sformułował to Boccioni, znaleźć „syntezę czasu, miejsca, formy, barwy i dźwięku”.
W tym celu przedstawiali proces ruchu (np. U. Boccioni, „Hałas ulicy wciska się do domu”).
Dynamika w dziełach futurystycznych w porównaniu ze statycznym malarstwem kubistów działała
wręcz wyzwalające.
W 1912 r. futuryści zorganizowali ruchomą wystawę, którą pokazali we Francji, w Niemczech,
Anglii i Holandii. Wystawa zdobyła uznanie w oczach recenzującego ją G. Apollinaire'a i wielu
malarzy, jak M. Duchamp, F. Picabia i A. Macke. Choć śmierć U. Boccioniego w I wojnie
światowej szybko położyła kres ruchowi futurystów, to ich idee nadal wywierały wpływ na sztukę
nowoczesną.
Futuryzm kojarzy się ze znanym nam już okresem analitycznym kubizmu, trzeba jednak
przypomnieć, że pierwsze publiczne wystąpienie futurystów miało miejsce w 1912 roku w Paryżu,
a więc doświadczenie oba kierunki zdobywały osobno, i w tym właśnie roku doszło do konfrontacji
między nimi.
Rozbicie przedmiotu w kubizmie i futuryzmie miało odmienne uwarunkowania.
W kubizmie zrodziło się w wyniku poszukiwania prawdy o przedmiocie —
uniezależnionym od jednego punktu patrzenia nań, zaś w futuryzmie pokazuje się sens
ruchu przez rozłożenie go na poszczególne fazy. Kojarzy się to ź odkryciem techniki
filmowej; obraz futurystyczny przypomina rozcięte, klatki taśmy filmowej nałożone na
siebie. A więc symultanizm w kubizmie, to rozbicie przedmiotu dla ukazania prawdy o nim
samym, o jego strukturze, istocie, to jakby równoczesność wielu spojrzeń nań w różnym
czasie. Tak „odpryski” rozbitego przedmiotu zachodzą na siebie, współprzenikają się z
przestrzenią.
W futuryzmie zaś żaden przedmiot nie jest ukazany w swoich granicach przestrzennych z
uwagi na odczucie „dynamiki jego istnienia”, „sił” (są to określenia futurystów) tkwiących
w nim samym, a także ze względu na ukazanie go w relacji z otoczeniem, środowiskiem. A
że ta relacja jest zmienna, w wiecznym ruchu odbywającym się w czasie i przestrzeni, stąd
rodzi się właśnie symultanizm: równoczesność ruchowo-czasowo-przestrzenna ,
uchwycona w swym dynamizmie na płaszczyźnie obrazu czy w bryle rzeźbiarskiej.
AEROPITTURA
Aeropiktura to kierunek w malarstwie propagowany przez grupę włoskich futurystów, którzy w 1929 opublikowali
manifest, a w 1931 urządzili w Rzymie swą pierwszą wystawę. W malarstwie tym stosowano perspektywę z lotu
ptaka, o zmiennych punktach spojrzenia, dla uzyskania efektu ruchu. Odrzucało ono szczegóły, w imię syntezy i
przekształceń, zdążając do ujęć policentrycznych. Głównymi przedstawicielami byli G. Dottori, Tullio i Tato.
Tullio Crali, G. Dottori, Alessandro Bruschetti
Rzeźba
Rzeźba futurystyczna reprezentowana jest głównie przez U. Boccioniego. Oddawała zasadę
dynamizmu przez:
rozłożenie jednorodnej materii na szereg różnych tworzyw,
przenikanie się płaszczyzn lub architektonikę kompozycji — ciągłość form w przestrzeni.
Stosowała formy otwarte.
Architektura
Koncepcja architektury (głównie nie zrealizowane projekty
A. Sant'Elii) opierała się na najnowocześniejszych
osiągnięciach technicznych, upodobniając wizję miast
przyszłości do organizmów gigantycznych maszyn.
ANTONIO SANT'ELIA. La città nuova, 1914
Futuryzm wywarł duży wpływ na ukształtowanie się sztuki nowoczesnej (dadaizm, łuczyzm,
supręmatyzm, surrealizm); w Polsce do futuryzmy nawiązywali w swym programie Formiści .
957418561.001.png 957418561.002.png 957418561.003.png 957418561.004.png 957418561.005.png 957418561.006.png 957418561.007.png 957418561.008.png
 
UMBERTO BOCCIONI [boczczioni] (1882-1916)
Malarz, rzeźbiarz i teoretyk sztuki. Studiował w Rzymie. W 1902-04 przebywał w Paryżu i w Petersburgu; w
1908 osiadł w Mediolanie.
Był współautorem manifestu malarzy futurystów (1910), opublikował również inne prace teoretyczne
dotyczące futuryzmu. W 1914 wstąpił do wojska jako ochotnik. Twórczość Boccioniego, podobnie jak
innych futurystów, pozostawała w ścisłym związku z teorią, była próbą realizowania podstawowych założeń
doktryny: szybkości, symultaniczności i dynamizmu. Boccioni występował przeciw kultowi przeszłości,
akcentował powiązanie sztuki ze współczesnym życiem.
W odróżnieniu od analitycznego i obiektywnego podejścia do
przedmiotu, jakie postulował kubizm, Boccioni uważał, że sztuka
futurystyczna winna również ukazywać „stany duszy”. Wierzył, że
przedmiot fizyczny jest „rzeczywistością żywą, całkowicie nową i
oryginalną”. Postulowana symultaniczność czasowa wyrazić się miała
przez „kontinuum form” (np. w rzeźbie Jedyne kształty ciągłości w
przestrzeni żywe formy ruchu zdają się odpowiednikiem cielesności
figury).
Elastyczność
Ulica między domami
Teoria rzeźby Boccioniego zawierała wiele nowatorskich sformułowań. Boccioni
opowiadał się za stosowaniem nietradycyjnych materiałów, jak szkło, za
użyciem światła elektrycznego czy też silników wytwarzających rzeczywisty
ruch przedmiotów.
Jedyna forma ciągłości w przestrzeni (Synteza
ludzkiego dynamizmu) 1913
Rozwinięcie butelki w przestrzeni, 1912
Jedyna forma ciągłości w sztuce przedstawia postać kroczącą, ujętą w
mocnym, gwałtownym ruchu. Ostro zakończone obłe formy
dynamizują bryłę, sugerują dążenie w przód. Ta rzeźba z brązu kojarzy
się zarówno z postacią ludzką, jak i z maszyną. Zgodnie z ideologią futuryzmu jest to kwintesencja siły,
ruchu, działania — symbol wieku techniki. Przenikanie się form stanowiło jeden z naczelnych problemów
sztuki futurystów, którzy pragnęli w ten sposób zupełnie zerwać z tradycyjną perspektywą i tradycyjnym
pojęciem przestrzeni. W portrecie matki z 1911 r. części architektury ( w tym przypadku okna) „przenikają
się z formą głowy i w ten sposób zostaje podkreślony związek człowieka, postaci ludzkiej, z jej
architektonicznym otoczeniem. Według Boccioniego bowiem świat wewnętrzny i zewnętrzny, podmiot i
przedmiot łączą się i stapiają w tzw. ludzkiej dynamice.
W sposób bardziej jeszcze konsekwentny realizuje artysta swój program mający ujawnić zupełnie nowe
związki zachodzące między materią a przestrzenią, związki, które sam zdefiniował pojęciem „formy-siły” .
W rzeźbach tych Boccioni dąży do przedstawienia zwykłych przedmiotów
niejako w rozwinięciu, rozłożonych na masę i przestrzeń, będących w ruchu, a
więc znajdujących się w przestrzeni w czasie; przedmiotów, które się wzajemnie
przenikają i oddziałują na siebie swymi formami. Boccioni odrzuca tradycyjną
jedność miejsca i czasu i przestrzenną symultaniczność kubistów uzupełnia
symultanicznością czasową.
Rozwinięcie butelki wyprzedziło w czasie analogiczne poszukiwania kubistów.
Antigrazioso portret matki, 1911
957418561.009.png 957418561.010.png 957418561.011.png 957418561.012.png 957418561.013.png
Co futuryści mówili o swej sztuce? W przedmowie do katalogu z pierwszej wystawy czytamy:
Aby zrozumieć zasadniczą treść naszych obrazów należy pomiatać, że są one syntezą tego,
co człowiek sobie przypomina oraz tego, co widzi.
GIACOMO BALLA (1871-1958).
Był największą rewelacją futuryzmu. Dał się poznać akademickimi malowidłami, wysoko cenionymi przez
ówczesną krytykę. Podczas krótkiego pobytu w Paryżu, pasjonując się problemami barwy i światła, odkrywa
impresjonizm i dywizjonizm.
Po powrocie do Rzymu poznaje Severiniego i Boccioniego, którym przekazuje nową orientację. W 1909
Marinetti nawraca go na stronę dynamizmu futurystycznego.
W trzy lata później obraz Balii Pies na smyczy (obecnie w Muzeum
Sztuki Nowo czesnej w Nowym Jorku) budzi śmiech wrogo
ustosunkowanej do awangardy publiczności. Podejmując jeszcze
niezbyt dojrzałą analizę ruchu, malarz oddał mechanizm stąpania
przez utrwalenie na płótnie kolejnych pozycji nóg kobiecych i łap
małego psa, na sposób filmu wyświetlanego w zwolnionym
tempie.
Dynamizm psa na smyczy, 1912
Dziewczynka biegnąca na balkonie
Spośród pięciu sygnatariuszy manifestu malarstwa
futurystycznego jeden Balla nie brał udziału w wystawie
paryskiej. Prawdziwy sens dynamizmu zrozumiał dopiero po
zobaczeniu Rozszerzanie się sfer w przestrzeni Severiniego.
W 1913-1916 maluje serię obrazów, m.in. Merkurego
przechodzącego przed słońcem, dzieła inspirowane
wprawdzie obserwacją natury, ale zaliczane do najbardziej
abstrakcyjnych utworów futurystycznych. Balii udało się
znaleźć formę plastyczną oryginalną i skończoną dla wrażeń,
ruchu, „stanów psychicznych”, które futuryzm, z początku
analityczny, później za przykładem kubizmu starał się
syntetyzować w jednej ekspresji. Jeśli weźmiemy pod rozwagę
nie intencje artysty, ale wyniki jego pracy — dojdziemy do
wniosku, iż Balia, prawdopodobnie nieświadomie, przekroczył
granice futuryzmu i znalazł się w rzędzie pierwszych mistrzów
sztuki abstrakcyjnej. Niestety, ten okres autentycznej inwencji
trwał krótko i przeszedł bez echa w świecie zaprzątniętym
całkowicie wojną.
Merkury przechodzący przed słońcem, 1914
957418561.014.png 957418561.015.png 957418561.016.png 957418561.017.png 957418561.018.png 957418561.019.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin