PRZYDATNE Triki w EXELU.doc

(130 KB) Pobierz

Trik 1
Wygodne porównywanie różnych części arkusza

Pracujesz nad rozbudowanym zestawieniem znajdującym się w jednym arkuszu. Dokonujesz w nim weryfikacji obliczeń. Jednak powiązane ze sobą dane znajdują się w znacznie od siebie oddalonych zakresach komórek. Uciążliwe jest przechodzenie z jednego końca arkusza do drugiego w celu porównania kilku wartości. Aby usprawnić tę czynność, proponujemy wykorzystać dostępną opcję dzielenia okna.

W tym celu:
1. Zaznacz komórkę znajdującą się mniej więcej po środku zestawienia.
2. Z menu Okno wybierz polecenie Podziel.

image002.jpg
Rys. 1. W menu Okno znajduje się odpowiednie polecenie

Pojawią się linie dzielące arkusz na cztery okna. Możesz dowolnie dostosować obszar wyświetlanych zakresów komórek.

image004.jpg
Rys. 2. Cztery części arkusza wyświetlane w oddzielnych okienkach

Wskazówka
Możesz dodatkowo zablokować okna w ten sposób, aby jedno było nieruchome. W tym celu skorzystaj z polecenia Zablokuj okienka.

Jeśli chcesz poznać inne sposoby wygodnego porównywania danych, skorzystaj z poradnika Excel w praktyce. Dowiesz się m.in.: jak wyświetlić kilka arkuszy w oddzielnych oknach? Jak wykorzystać pole tekstowe do porównywania danych? Jak szybko przenieść sumy końcowe do zablokowanego nagłówka tabeli?

 

Trik 2

Powtórzone wpisy na liście mogą powodować niepoprawne obliczenia, gdyż wyniki najczęściej będą zawyżone. Jeżeli nie chcesz mozolnie przeglądać listy wiersz po wierszu w poszukiwaniu duplikatów, użyj makra, które je odnajdzie i oznaczy

Łatwe usuwanie duplikatów z wykorzystaniem makra

Otrzymałeś listę firm, które nawiązały współpracę w minionym roku. Dane były uzupełniane przez kilku pracowników i niestety na liście znajdują się powtórzone nazwy. Ty potrzebujesz szybko je usunąć. Proponujemy zastosowania makra, które zrobi to błyskawicznie.

Przykładową listę zawierającą powtórzone wartości przedstawia rysunek 1.

http://www.excelserwis.pl/images/trik3_rys1.png
Rys. 1. Lista zawierająca powtórzone nazwy firm

=> Aby szybko pozbyć się duplikatów, wykonaj następujące wartości.
1. Kliknij dowolną komórkę zawierającą nazwę firmy i wybierz na pasku narzędziowym ikonę polecenia Sortuj rosnąco.
2. Wciśnij kombinację klawiszy lewy Alt + F11, aby otworzyć Edytor VBA.
3. W oknie Edytora wstaw nowy moduł, wybierając z menu Insert polecenie Module.
4. Do okna po prawej wpisz kod widoczny na rysunku 2.

http://www.excelserwis.pl/images/trik3_rys2.jpg
Rys. 1. Kod makra

5. Zapisz i zamknij Edytor VBA.
6. Teraz zaznacz zakres komórek zawierający nazwy firm i wciśnij kombinację klawiszy lewy Alt + F8.
7. Zostanie wyświetlone okno dialogowe Makro, w którym kliknij nazwę makra OznaczDuplikaty i kliknij przycisk Uruchom.

Zamiast powtórzonych nazw firm w komórkach pojawiło się słowo Duplikat. A zatem wszystkie wiersze, w których się ono znajduje, powinny być usunięte.

=> Aby to szybko zrobić:
8. Zaznacz dowolną komórkę w pierwszym wierszu zestawienia (np. B1) i z menu Dane wybierz polecenie Filtr/Autofiltr.
9. Kliknij rozwijaną listę w komórce B1 i wybierz nazwę Duplikat.

http://www.excelserwis.pl/images/trik3_rys3.png
Rys. 3. Przefiltruj listę, tak aby widoczne były tylko wiersze do usunięcia

W efekcie widoczne będą tylko wiersze, w których znajduje się słowo Duplikat.

10. Zaznacz widoczne dane i z menu Edycja wybierz polecenie Usuń wiersz.
11. W oknie komunikatu, który się pojawi, wybierz odpowiedź twierdzącą.
12. Teraz rozwiń listę z komórki B1 i wybierz pozycję (Wszystkie).
13. Na koniec wyłącz Autofiltr (Dane/Filtr/Autofiltr).

http://www.excelserwis.pl/images/trik3_rys4.png
Rys. 4. Lista bez powtórzeń

Przedstawione rozwiązanie okazuje się wyjątkowo przydatne, gdy potrzebujesz usunąć duplikaty z listy obejmującej wiele tysięcy wierszy. Musisz jednak zawsze pamiętać o tym, aby przed uruchomieniem makra posortować listę.

Trik 3
Chcesz porównać oferty towarów i sprawdzić, które ceny uległy zmianie. Użyj formatowania warunkowego, które je automatycznie wyszuka i wyróżni.

W arkuszu znajdują się listy towarów znajdujących się w dwóch magazynach. Chcesz je ze sobą porównać i oznaczyć nazwy tych, które są w jednym magazynie, ale nie ma ich w drugim. Na przeglądanie arkusza komórka po komórce szkoda czasu. Proponujemy zastosowanie formatowania warunkowego.

Przykładowe listy przedstawia rysunek 1.

http://www.excelserwis.pl/images/trik4_rys1.png
Rys. 1. Towary do porównania

Załóżmy, że kolorem zielonym chcesz oznaczyć te nazwy towarów, które występują w pierwszym magazynie, ale nie ma ich w drugim. Kolorem żółtym wyróżnione powinny być towary znajdujące się jedynie w magazynie drugim.

=> Aby taki efekt uzyskać:
1. Zaznacz zakres komórek A2:A8 i z menu Wstaw wybierz polecenie Nazwa/Definiuj. Pojawi się okno dialogowe Definiuj nazwy.
2. W polu Nazwy w skoroszycie wpisz magazyn1 i kliknij przycisk Dodaj.
3. Kliknij myszą pole Odwołuje się do i zaznacz w arkuszu zakres B2:B8.
4. W polu Nazwy w skoroszycie wpisz nazwę magazyn2.

http://www.excelserwis.pl/images/trik4_rys2.png
Rys. 2. Zdefiniowane nazwy zakresów

5. Kliknij przycisk Dodaj, a następnie Zamknij.

Możesz już zastosować formatowanie warunkowe.

=> W tym celu:
6. Zaznacz zakres komórek A2:A8 i z menu Format wybierz polecenie Formatowanie warunkowe.
7. Z pierwszej rozwijanej listy po lewej wybierz pozycję Formuła jest.
8. W pole po prawej wprowadź następującą formułę:

=LICZ.JEŻELI(magazyn2;A2)=0

9. Kliknij przycisk Formatuj i w zakładce Desenie wybierz kolor zielony.

Okno zawierające warunek formatowania powinno wyglądać jak na rysunku 3.

http://www.excelserwis.pl/images/trik4_rys3.png
Rys. 3. Warunek formatowania

10. Zatwierdź ustawienia, klikając w obu otwartych oknach przycisk OK.
11. Teraz zaznacz zakres komórek B2:B8 i ponownie otwórz okno dialogowe Formatowanie warunkowe.
12. Tym razem zastosuj następującą formułę:

=LICZ.JEŻELI(magazyn1;B2)=0

13. Określ żółty kolor wypełnienia tła komórek.

Efekt końcowy przedstawia rysunek 4.

http://www.excelserwis.pl/images/trik4_rys4.png
Rys. 4. Towary występujące tylko w jednym magazynie zostały wyróżnione

W szybki sposób oznaczyłeś listy. Oczywiście przydatność tego rozwiązania docenisz wówczas, gdy do porównania będą listy składające się z kilkuset komórek.

 

 

Trik 4
Szybkie przenoszenie formatu między komórkami

Chcesz ujednolicić form at komórek w całym zestawieniu i uniknąć klikania kolejnych ikonek na pasku narzędziowym? Poznaj 2 szybkie sposoby przenoszenia formatu z jednej komórki na drugą.

Przyjmijmy, że prowadzisz rejestr, w którym wpisujesz dane do kolejnych wierszy. Z innego arkusza skopiowałeś określony fragment danych i dokleiłeś je do jednej z kolumn swojego rejestru. Operacja przebiegła poprawnie i chcesz teraz przenieść formatowanie używane w rejestrze na nowo dodane komórki. Czy musisz wybierać kolejne ikony na pasku narzędzi, aby ujednolicić formatowanie? Niekoniecznie, są szybsze sposoby.

http://www.excelserwis.pl/images/trik6_rys1.png
Rys. 1. Nowe dane, na które chcesz przenieść formatowanie

Malarz formatów

Jednym ze sposobów jest skorzystanie z malarza formatów, którego ikona jest widoczna na pasku narzędziowym.

http://www.excelserwis.pl/images/trik6_rys2.png
Rys. 2. Malarz formatów

=> Aby przenieść format:
1. Zaznacz jedną z komórek bazowych (sformatowanych) i kliknij ikonę malarza formatów.
2. Komórka zostanie otoczona przerywanym obramowaniem. Zaznacz zakres docelowy - w przykładzie C7:C10.

Po zwolnieniu myszy format zostanie przeniesiony jak to przedstawia rysunek 3.

http://www.excelserwis.pl/images/trik6_rys3.png
Rys. 3. Format został przeniesiony

Polecenie Wklej specjalnie

Innym sposobem jest użycie polecenia Wklej specjalnie, które umożliwia wklejanie tylko niektórych elementów.

=> Aby z niego skorzystać:
1. Zaznacz komórkę bazową i wciśnij kombinację klawiszy Ctrl + C.
2. Zaznacz komórki docelowe i z menu Edycja wybierz polecenie Wklej specjalnie.
3. W oknie dialogowym, które się pojawiło, zaznacz pole Formaty i zatwierdź, klikając OK.

http://www.excelserwis.pl/images/trik6_rys4.png
Rys. 4. Wklejanie formatów

Korzystając z tego sposobu, także uzyskałeś oczekiwany efekt: błyskawiczne przeniesienie formatów między komórkami.

Trik 5
Wykres z nałożoną linią obrazującą wartość średnią

Porównanie osiągniętych wyników z wielkością przeciętną to jedna z częściej przygotowywanych prezentacji. Sprawdź, jak szybko stworzyć czytelny wykres tego typu.

Analizujesz wyniki handlowców osiągnięte w minionym kwartale. Potrzebujesz przedstawić je na wykresie. Na prezentacji powinna się także znaleźć linia obrazująca przeciętny utarg handlowca, aby szybko sprawdzić, którzy pracują poniżej normy. Szybka rozbudowa tabeli źródłowej i nieznaczna zmiana właściwości wykresu pozwolą uzyskać taką prezentację.

Przykładowe dane przedstawia rysunek 1.

http://www.excelserwis.pl/images/trik5_rys1.png
Rys. 1. Dane źródłowe

Rozbudowa tabeli źródłowej

W pierwszej kolejności dodaj do tabeli kolumnę, w której znajdą się wartości określające średni utarg.

=> W tym celu:
1. Do komórki C2 wprowadź następującą formułę:

=ŚREDNIA($B$2:$B$8)

2. Skopiuj ją do komórek poniżej.

Przygotowanie wykresu

Możesz już przystąpić do zbudowania wykresu i nałożenia linii obrazującej średni utarg.

=> Aby to zrobić:
1. Zaznacz zakres komórek A2:C8, uruchom kreator wykresów i wybierz typ wykresu Kolumnowy.
2. Usuń poziome linie siatki osi wartości i usuń kolor dla obszaru kreślenia (domyślnie szary). (Kliknij prawym przyciskiem myszy każdy z tych elementów i z menu podręcznego wybierz polecenie Wyczyść).
3. Na gotowym wykresie kliknij prawym przyciskiem myszy kolumnę z danymi reprezentującą średnią i z menu podręcznego wybierz polecenie Typ wykresu.

http://www.excelserwis.pl/images/trik5_rys2.png
Rys. 2. Zaznaczona seria danych dla średniej

4. Wybierz z listy XY (Punktowy) i zatwierdź klikając OK.
5. Kliknij dwukrotnie myszą jeden z punktów poziomego wykresu XY (Punktowy). Otworzy się okno dialogowe Formatowanie serii danych.
6. W zakładce Desenie, w polach Linia i Znacznik zaznacz opcję Brak.
7. Przejdź do zakładki Słupki błędów X i w polu Wyświetl zaznacz opcję Razem.

http://www.excelserwis.pl/images/trik5_rys3.png
Rys. 3. Formatowanie serii danych

Po zatwierdzeniu OK uzyskasz oczekiwany efekt jak na rysunku 4.

http://www.excelserwis.pl/images/trik5_rys4.png
Rys. 4. Wykres z linią średnią

Wskazówka
Jeśli chcesz bardziej uwydatnić poziomą linię, kliknij ją prawym przyciskiem myszy i z menu podręcznego wybierz polecenie Formatuj słupki błędów. W zakładce Desenie znajdziesz potrzebne opcje formatowania.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin