Rodzina funkcje rodziny.doc

(33 KB) Pobierz
Rodzina

Rodzina

 

Funkcje rodziny

 

M.Ziemska wyróżniła pięć następujących funkcji rodziny:

PROKREACYJNA

 dostarczanie nowych członków społeczeństwu;

PRODUKCYJNA

 

zwiększanie twórczych i wytwórczych sił społecznych. Rodzina mając możliwości zarobkowania zaspokaja potrzeby ekonomiczne i bytowe rodziny.

SOCJALIZUJĄCA

 przekazywanie języka, zasad i norm zachowania, przygotowanie do pełnienia ról społecznych, wprowadzanie w świat wartości moralnych i kulturowych.

PSYCHOHIGIENICZNA

zapewnienie członkom rodziny stabilizacji, bezpieczeństwa; zaspokojenie potrzeby miłości, bliskiego kontaktu, zrozumienia i szacunku.

EKSPRESYJNO - EMOCJONALNA

 

zaspokojenie potrzeb emocjonalnych rodziny – czyli akceptacji, przynależności i sukcesu.

 

Źródło: M. Ziemska, Rodzina i dziecko. PWN, Warszawa 1986’, s.43

 

 

 

 

 

 

 

Postawy rodzicielskie wg L. Kannera

 

 

POSTAWY

CHARAKTERYSTYCZNE WYPOWIEDZI

TRAKTOWANIE DZIECKA

REAKCJE DZIECKA

AKCEPTACJA I UCZUCIE

„Dzięki dziecku dom jest ciekawy”.

okazywanie czułości, zabawa, cierpliwość;

poczucie bezpieczeństwa, normalny rozwój osobowości;

JAWNE ODTRĄCENIE

„Nienawidzę go; nie chcę się męczyć z jego powodu”.

zaniedbanie, cierpkość i unikanie kontaktu;

agresywność, wykolejenie, zahamowanie rozwoju uczuć wyższych;

PERFEKCJONIZM

„Nie chcę go takim jaki jest. Muszę uczynić go –naj-”.

dezaprobata, obwinianie, wymuszanie;

frustracja, brak wiary we własne siły, obsesje;

NADMIERNE CHRONIENIE

„Oczywiście, że go lubię, widzicie jak się dla niego poświęcam”.

psucie dziecka – ustawiczne wtrącanie się, zbytnia pobłażliwość lub przytłaczanie autorytetem

opóźnienie dojrzałości i usamodzielnienia, zależność od matki, zachowania typu „zepsute dziecko”

Rys. Główne typy postaw rodzicielskich wg L. Kannera.

Żródło: M. Ziemska Postawy rodzicielskie. WP, Warszawa 1969’, s.42

 

 

 

 

 

Postawy rodzicielskie

 

Do negatywnych postaw rodzicielskich zaliczamy:

1) Postawa odrzucająca – nieżyczliwe ustosunkowanie się do dziecka, stosowanie kar, niezaspokajanie potrzeb dziecka;

2) Postawa unikająca – odtrącanie dziecka, nieokazywanie uczuć3) , nie szukanie kontaktu z nim. Ta postawa charakteryzuje rodziców niedojrzałych do pełnienia roli matki i ojca;

4) Postawa odtrącająca - rodzice nie radzą sobie z obowiązkami wynikającymi z tytułu posiadania dziecka, jest ono dla nich zbyt dużym ciężarem i szukają instytucji wychowawczej, która by je przyjęła;

5) Postaw nadmiernie wymagająca – rodzice nie zwracają uwagi na możliwości dziecka, stawiają mu wysokie wymagania, dążą by było wymarzonym przez nich ideałem;

6) Postawa mentorska – nadmierne upominanie dziecka i korygowanie jego zachowania się;

7) Postawa autokratyczna – zmuszanie dziecka do bezwzględnego posłuszeństwa, szacunku i podporządkowania się, brak jakiegokolwiek dialogu, a tylko nakazy, zakazy i kary. Jest przeciwieństwem kontaktów partnerskich;

8) Postawa nadmiernego dystansu uczuciowego – brak kontaktu emocjonalnego między rodzicami a dzieć9) mi;

10) Postawa nadmiernie chroniąca – bezkrytyczne akceptowanie dziecka połączone z nadopiekuńczością i idealizowaniem go w każdej sytuacji, przyznawanie mu specjalnych przywilejów;

11) Postawa nadmiernie ochraniająca – ograniczanie samodzielności dziecka., ciągłe „drżenie”, że coś mu się stanie, „chowanie pod kloszem”;

12) Postawa nadmiernej koncentracji na dziecku;

13) Zanik akceptacji – brak okazywania dziecku uczuć14) dotychczas okazywanych;

15) Niestałość16) emocjonalna – brak harmonii emocjonalnych w rodzinie, niestałość17) nastrojów.

 

Do negatywnych postaw należą:

1) Akceptacja dziecka – przyjęcie dziecka takim jakie ono przyszło na świat – z cechami wyglądu zewnętrznego, poziomem intelektualnym, z możliwościami, jak i ograniczeniami;

2) Współdziałanie z dzieckiem na wszystkich możliwych dla jego wieku płaszczyznach (zabawa, praca, zajęcia domowe, czas wolny) w celu rozwoju jego możliwości i sprawdzenia się w różnych sytuacjach;

3) Dawanie dziecku swobody w sposób dostosowany do jego wieku i możliwości. Dziecko z rodzicami łączy więź uczuciowa, ale fizycznie uniezależnia się ono od nich coraz bardziej. Mimo to rodzice akceptują to i umiejętnie kierują postępowaniem dziecka;

4) Uznawanie praw dziecka bez przeceniania czy niedoceniania jego roli.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin