Origami_test + kryteria - 2006r.pdf

(1609 KB) Pobierz
kujon_24-25-1.qxd
30 Kujon Polski
Poniedziałek 18 wrzeœnia 2006 1 Gazeta Wyborcza 1 www.gazeta.pl
Szóstoklasisto! To twój ostatni rok w podstawówce, dlatego powinieneœ siê szczególnie
przyło¿yæ do nauki. 12 kwietnia napiszesz pierwszy egzamin – sprawdzian
po szkole podstawowej. A ju¿ dziœ mo¿esz spróbowaæ swoich sił, rozwi¹zuj¹c test
podobny do tego, jaki czeka ciê w kwietniu
OD WRZEŒNIA
Pierwszy wa¿ny test
Edukacyjna jesieñ
w „Gazecie Wyborczej”
Jutro:
czêœæ humanistyczna
egzaminu gimnazjalnego
W œrodê:
czêœæ
matematyczno-przyrodnicza
egzaminu gimnazjalnego
Vademacum ucznia
i studenta, cz. II – biologia
ZESTAW ZADAÑ „ORIGAMI”
1. Czytaj uwa¿nie wszystkie teksty i zadania.
2. W zadaniach od 1. do 20. s¹ podane cztery
odpowiedzi: A, B, C, D. Wybierz tylko jedn¹
z nich.
3. Rozwi¹zania zadañ od 21. do 24. zapisz czy-
telnie i starannie w wyznaczonych miejscach.
Pomyłki przekreœlaj.
4. Na rozwi¹zanie wszystkich zadañ masz
60 minut.
5. Za poprawne rozwi¹zanie wszystkich zadañ
mo¿esz uzyskaæ 40 punktów.
3. Co w darze od cesarza Japonii otrzymał ce-
sarz Chin?
A. Drogocenne kamienie.
B. Interesuj¹c¹ ksi¹¿kê.
C. Sztucznego słowika.
D. Złoty pantofel.
lenie. Najstarsze znane dokumenty pisane o ori-
gami pochodz¹ z przełomu XVII i XVIII wieku.
W Europie origami pojawiło siê najpierw
w Hiszpanii, póŸniej szybko rozprzestrzeniło siê
na inne kraje. W XIX i XX wieku w Europie do-
strze¿ono, ¿e orgiami to œrodek wspomagaj¹cy
wszechstronny rozwój dziecka, i zaczêto wpro-
wadzaæ zajêcia z origami do systemu edukacji.
Pocz¹tkowo reguły origami były płynne – nie
przypisywano im wiêkszego znaczenia, przez
wieki bazowano na tradycyjnych składankach,
których sposób wykonania był od stuleci jasno
okreœlony. W XX wieku reguły uległy zaostrze-
niu. Olbrzymi¹ rolê odegrali w tym entuzjaœci
z Europy i USA. Ustalono, ¿e punktem wyjœcia
bêdzie kwadratowa kartka papieru. Nie mo¿na
przy tym korzystaæ z kleju, no¿yczek ani dodat-
kowo ozdabiaæ figurek poprzez malowanie.
Współczeœnie dopuszcza siê zast¹pienie kwa-
dratu trójk¹tem lub prostok¹tem, ale korzysta-
nie z naciêæ czy kleju jest niedozwolone. Na ca-
łym œwiecie powstaj¹ najprzeró¿niejsze i naj-
bardziej wymyœlne wzory. Trudno okreœliæ gra-
nice mo¿liwoœci, jakie niesie z sob¹ jedna kartka
papieru.
Tekst IV
W sklepach s¹ do nabycia ró¿ne zestawy papie-
ru do origami. W ka¿dym z zestawów s¹ kolorowe
kwadratowe kartki o bokach ró¿nej długoœci.
Numer
zestawu
Długoœæ
boku kwadratowej
kartki
Liczba kwadratowych
kartek
w zestawie
4. W którym szeregu przedstawiono przebieg
zdarzeñ zgodnie z tekstem I?
A. Prawdziwy słowik na dworze cesarza Chin.
Dar cesarza Japonii. Wygnanie prawdziwego sło-
wika z kraju. „Œmieræ” sztucznego słowika.
B. „Œmieræ” sztucznego słowika. Dar cesarza Ja-
ponii. Prawdziwy słowik na dworze cesarza Chin.
Wygnanie prawdziwego słowika z kraju.
C. Prawdziwy słowik na dworze cesarza Chin.
Wygnanie prawdziwego słowika z kraju. Dar ce-
sarza Japonii. „Œmieræ” sztucznego słowika.
D. Wygnanie prawdziwego słowika z kraju.
„Œmieræ” sztucznego słowika. Dar cesarza Japo-
nii. Prawdziwy słowik na dworze cesarza Chin.
I.
30 mm
500
II.
42 mm
300
III.
52 mm
200
IV.
100 mm
60
V.
120 mm
45
Tekst I
Poœrodku du¿ej sali, w której znajdował siê ce-
sarz Chin, umieszczono złoty prêt i na nim miał
siedzieæ słowik. Wszyscy w swych najwspa-
nialszych szatach przygl¹dali siê małemu, sza-
remu ptaszkowi, a cesarz skin¹ł mu głow¹.
A słowik œpiewał tak piêknie, ¿e cesarzowi
łzy stanêły w oczach, a gdy spłynêły mu po po-
liczkach, słowik zaœpiewał jeszcze ładniej, tak,
¿e œpiew ten siêgał prosto do serca; cesarz cie-
szył siê bardzo i powiedział, ¿e zawiesi słowi-
kowi swój złoty pantofel na szyi. Ale słowik po-
dziêkował i powiedział, ¿e otrzymał ju¿ dosta-
teczne wynagrodzenie.
– Widziałem łzy w oczach cesarza, a to jest
dla mnie najdro¿szy skarb! Łzy cesarskie ma-
j¹ cudown¹ moc! – i œpiewał dalej swym słod-
kim, cudownym głosem.
Słowik miał zostaæ na zawsze przy dworze,
mieszkaæ we własnej klatce i dwa razy dziennie,
a raz w nocy mógł wyfruwaæ na dwór.
Pewnego dnia do cesarza nadeszła du¿a
paczka, na której było napisane: „Słowik”.
– Pewnie nowe dzieło o naszym sławnym
ptaku! – powiedział cesarz; lecz nie była to ksi¹¿-
ka, tylko małe arcydzieło zamkniête w pudeł-
ku. Był to sztuczny słowik, podobny do praw-
dziwego, ale cały wysadzany brylantami, ru-
binami i szafirami; wystarczyło go nakrêciæ,
a œpiewał te same piosenki co ¿ywy ptak
i przy tym poruszał ogonem w dół i górê i błysz-
czał cały, i œwiecił srebrem i złotem, na szyi miał
wst¹¿eczkê, a na niej napis: „Słowik cesarza Ja-
ponii jest niczym wobec słowika cesarza Chin”.
– Ach, jakie to piêkne! – zachwycali siê
wszyscy.
– Niech zaœpiewaj¹ razem! Có¿ to bêdzie za
duet!
Wiêc ptaki œpiewały razem. Ale nie szło im
dobrze, bo prawdziwy słowik œpiewał na swój
sposób, a sztuczny ptak gwizdał podług me-
chanizmu.
Wiêc sztuczny ptak miał sam œpiewaæ. Œpiew
jego podobał siê równie¿ jak œpiew prawdzi-
wego słowika, a on sam o ile¿ piêkniej wygl¹-
dał. Błyszczał przecie¿ cały jak bransolety
i brosze.
Prawdziwego słowika wygnano z pañstwa.
Sztucznego ptaka posadzono na jedwabnej
poduszce tu¿ przy łó¿ku cesarza, dano mu ty-
tuł: „Œpiewaka carskiej sypialni”.
Pewnego wieczora, gdy sztuczny ptak œpie-
wał w najlepsze, a cesarz le¿ał w łó¿ku i słuchał,
coœ w ptaku chrupnêło „trach!”, coœ pêkło
„szurrrr!” i wszystkie kółka posypały siê wo-
koło, a muzyka umilkła.
N A PODSTAWIE : H.C H . A NDERSEN ,
S ŁOWIK [ W :] B AŒNIE , W ARSZAWA 1989.
VI.
150 mm
35
VII.
210 mm
25
Cena ka¿dego zestawu 3,50 zł
Zadania od 18. do 22.
odnosz¹ siê do tekstu IV.
18. Kartka z zestawu numer II ma bok długoœci
A. 0,00042 m
5. Zwrot: coœ wptaku chrupnêło „trach!”, coœ
pêkło „szurrrr!” zawiera
A. epitety.
B. przenoœnie.
C. porównania.
D. wyrazy dŸwiêkonaœladowcze.
B. 0,0042 m
C. 0,042 m
N A PODSTAWIE : T OMASZ S MOŁKA ,
WWW . ORIGAMI . ART . PL / HISTORIA .
19. Kartka z zestawu numer V ma pole po -
wierzchni równe
A. 24 cm 2
C. 144 cm 2
B. 48 cm 2
D. 288 cm 2
Zadania od 10. do 17.
odnosz¹ siê do tekstu III.
10. Jaki tytuł jest najbardziej trafny dla
tekstu III?
A. Historia papieru.
B. Historia origami.
C. Pocz¹tki origami w Polsce.
D. Instrukcja składania kartki papieru.
6. Które przysłowie najlepiej wyra¿a przesłanie
tekstu I?
A. Nie wszystko złoto, co siê œwieci.
B. Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie.
C. Co dwie głowy, to nie jedna.
D. Kłamstwo ma krótkie nogi.
20. Obwód kartki z zestawu numer IV jest
równy
A. 20 cm
D. 1000 cm
21. Oblicz, jaki jest koszt 5 kartek z zestawu nu-
mer VII.
Tekst II
Origami
1. Sztuka wykonywania kunsztownych składa-
nek z papieru wyobra¿aj¹cych ptaki, motyle,
kwiaty, figury geometryczne itp.
2. Taka składanka papierowa
<jap.> http://swo.pwn.pl/haslo.php?id=19724
Zadania od 7. do 9.
odnosz¹ siê do tekstu II.
7. Wyraz origami oznacza
A. jedynie sztukê składania papieru zgodnie
z okreœlonymi zasadami.
B. tylko papierow¹ składankê wykonan¹ zgod-
nie z okreœlonymi zasadami.
C. sztukê składania kwiatów lub zwierz¹t zgod-
nie z okreœlonymi zasadami.
D. sztukê składania papieru lub składankê wy-
konan¹ zgodnie z okreœlonymi zasadami.
11. Cechy tekstu III wskazuj¹ na to, ¿e jest on frag-
mentem
A. tekstu popularnonaukowego.
B. instrukcji.
C. powieœci.
D. kroniki.
Zapisz obliczenia.
12. Celem tekstu III jest przede wszystkim
A. dostarczenie czytelnikowi informacji.
B. dostarczenie czytelnikowi rozrywki.
C. zachêcenie czytelnika do podró¿y do Ja-
ponii.
D. skłonienie czytelnika do ref leksji.
22. Jedna kartka formatu A4 ma kształt prosto-
k¹ta o wymiarach 297 mm x 210 mm. Z kartki tej
wyciêto kwadraty o takich wymiarach jak kwa-
draty w zestawie numer III papieru do orgiami.
Odpady z wycinania kwadratów miały pole rów-
ne 82,9 cm 2 . Ile kwadratów wyciêto?
13. Gdzie powstało origami?
A. W Hiszpanii.
B. W USA.
C. W Chinach.
D. W Japonii.
Zapisz obliczenia.
8. Miêdzy jakimi wyrazami w słowniku wyra-
zów obcych powinien znajdowaæ siê wyraz ori-
gami?
A. organizator – orientacja
B. orientacja – orkiestra
C. orkiestra – ornament
D. ornament – ortografia
14. Jaki ma zwi¹zek origami z kultem zmarłych?
A. W Chinach papierowe kwiaty składano pod
pomnikami zmarłych.
B. W Chinach papierowe składanki wkładano
do grobowców zmarłych.
C. W Japonii papierowe kwiaty składano pod
pomnikami zmarłych.
D. W Japonii papierowe składanki wkładano do
grobowców zmarłych.
23. Napisz ogłoszenie o organizowanym w szko-
le konkursie origami. Zachêæ uczniów do uczest-
nictwa w tym konkursie.
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
9. Z jakiego jêzyka pochodzi wyraz origami?
A. Z polskiego.
B. Z chiñskiego.
C. Z japoñskiego.
D. Z angielskiego.
15. Który rok był pierwszym rokiem VI wieku
naszej ery?
A. 601.
B. 600.
C. 501.
D. 500.
Tekst III
Chocia¿ origami powstało w Chinach w VI wie-
ku n.e., to Japonia jest uznawana za jego koleb-
kê. W Japonii origami pojawiło siê ju¿ w VII wie-
ku. Mnisi wraz z umiejêtnoœci¹ produkcji papie-
ru zaszczepili u Japoñczyków zamiłowanie do
jego składania. Pocz¹tkowo origami było zwi¹-
zane z kultem zmarłych. Chiñczycy wkładali do
grobowców zmarłych przedmioty – najczêœciej
ceramiczne – przypominaj¹ce im ¿ycie ziemskie.
Prowokowało to złoczyñców do bezczeszczenia
miejsc spoczynku przodków. Dlatego ceramikê
zast¹piono papierowymi składankami. Trady-
cyjne składanki były robione z kolorowego pa-
pieru, czêsto przy u¿yciu naciêæ, choæ istniały
figurki robione bez potrzeby nacinania.
Tradycja składania papieru była pocz¹tkowo
przekazywana drog¹ ustn¹ z pokolenia na poko-
24. Napisz baœñ, której bohaterem bêdzie miê-
dzy innymi wyciêty z papieru ptak.
Twoja wypowiedŸ powinna zaj¹æ co najmniej
połowê kartki formatu A4.
..................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
.................................................................................................
..................................................................................................
..................................................................................................
Zadania od 1. do 6.
odnosz¹ siê do tekstu I.
1. Co jest typowym baœniowym elementem
w tekœcie I?
A. Dokładnie okreœlony czas zdarzeñ.
B. Cesarz jako bohater opowieœci.
C. ObecnoϾ narratora.
D. Mówi¹cy słowik.
16. Z którego wieku pochodz¹ najstarsze znane
dokumenty pisane o origami?
A. Z VI wieku naszej ery.
B. Z VII wieku naszej ery.
C. Z przełomu XVII i XVIII wieku.
D. Z przełomu XIX i XX wieku.
2. Gdy po raz pierwszy cesarz usłyszał œpiew
słowika, to
A. wzruszył siê.
B. zasmucił siê.
C. rozgniewał siê.
D. oburzył siê.
17. Co dozwolone jest podczas składania figury
w origami?
A. Nacinanie kartki.
B. Malowanie kartki.
C. Sklejanie kartki.
D. Zginanie kartki.
Wiêcej testów dla szóstoklasistów
na www.gazeta.pl/edukacja
1
D. 0,42 m
B. 40 cm
C. 100 cm
17654554.193.png 17654554.204.png 17654554.215.png 17654554.226.png 17654554.001.png 17654554.012.png 17654554.023.png 17654554.034.png 17654554.045.png 17654554.056.png 17654554.067.png 17654554.078.png 17654554.089.png 17654554.100.png 17654554.111.png 17654554.122.png 17654554.133.png 17654554.144.png 17654554.155.png 17654554.158.png 17654554.159.png 17654554.160.png 17654554.161.png 17654554.162.png 17654554.163.png 17654554.164.png 17654554.165.png 17654554.166.png 17654554.167.png 17654554.168.png 17654554.169.png 17654554.170.png 17654554.171.png 17654554.172.png 17654554.173.png 17654554.174.png 17654554.175.png 17654554.176.png 17654554.177.png 17654554.178.png 17654554.179.png 17654554.180.png 17654554.181.png 17654554.182.png 17654554.183.png 17654554.184.png 17654554.185.png 17654554.186.png 17654554.187.png 17654554.188.png 17654554.189.png 17654554.190.png 17654554.191.png 17654554.192.png 17654554.194.png 17654554.195.png 17654554.196.png 17654554.197.png 17654554.198.png 17654554.199.png 17654554.200.png 17654554.201.png 17654554.202.png 17654554.203.png 17654554.205.png 17654554.206.png 17654554.207.png 17654554.208.png 17654554.209.png 17654554.210.png 17654554.211.png 17654554.212.png 17654554.213.png 17654554.214.png 17654554.216.png 17654554.217.png 17654554.218.png 17654554.219.png 17654554.220.png 17654554.221.png 17654554.222.png 17654554.223.png 17654554.224.png 17654554.225.png 17654554.227.png 17654554.228.png 17654554.229.png 17654554.230.png 17654554.231.png 17654554.232.png 17654554.233.png 17654554.234.png 17654554.235.png 17654554.236.png 17654554.002.png 17654554.003.png 17654554.004.png 17654554.005.png 17654554.006.png 17654554.007.png 17654554.008.png 17654554.009.png 17654554.010.png 17654554.011.png 17654554.013.png 17654554.014.png 17654554.015.png 17654554.016.png 17654554.017.png 17654554.018.png 17654554.019.png 17654554.020.png 17654554.021.png 17654554.022.png 17654554.024.png 17654554.025.png 17654554.026.png 17654554.027.png 17654554.028.png 17654554.029.png 17654554.030.png 17654554.031.png 17654554.032.png 17654554.033.png 17654554.035.png 17654554.036.png 17654554.037.png 17654554.038.png 17654554.039.png 17654554.040.png 17654554.041.png 17654554.042.png 17654554.043.png 17654554.044.png 17654554.046.png 17654554.047.png 17654554.048.png 17654554.049.png 17654554.050.png 17654554.051.png 17654554.052.png 17654554.053.png 17654554.054.png 17654554.055.png 17654554.057.png 17654554.058.png 17654554.059.png 17654554.060.png 17654554.061.png 17654554.062.png 17654554.063.png
Kujon Polski 31
www.gazeta.pl 1 Gazeta Wyborcza 1 Poniedziałek 18 wrzeœnia 2006
Klucz odpowiedzi do zadañ zamkniêtych
Uczniowie z klas¹
Zapraszamy do programu uczniów ciekawych œwiata,
wra¿liwych, twórczych, a tak¿e ambitne szkoły,
które chc¹ pokazaæ wychowankom nowe perspektywy
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20.
D A C A D A D B C B A A C B C C D C C B
Schemat punktowania zadañ otwartych
Numer
zadania
Kryteria i zasady przyznawania punktów
Liczba
punktów
21
I. Zapisanie wyra¿enia opisuj¹cego koszt 5 kartek: (3,50 : 25)*5 =
0 – 1
II. Obliczenie kosztu 5 kartek: 0,70 zł
0 – 1
I. Zapisanie wyra¿enia opisuj¹cego pole kartki: 297 * 210
0 – 1
II. Obliczenie pola kartki: 62370 mm 2
0 – 1
III. Zamiana jednostek: 62370 mm 2 = 623,7 cm 2
0 - 1
IV. Zapisanie wyra¿enia opisuj¹cego pole wyciêtych kwadratów: 623,7 cm 2 – 82,9
cm 2
0 – 1
11
mo¿e wystawiaæ wszystko. WyobraŸ-
nia podpowie ci, czy chcesz siê za-
j¹æ du¿ym tekstem Szekspira, czy
wystawisz kilka krótkich skeczów.
Mo¿esz opowiedzieæ na scenie ulu-
bion¹ bajkê o kocie w butach albo
zainscenizowaæ obrady senatu rzym-
skiego, wymyœliæ i pokazaæ dalsze
przygody dzieci z Bullerbyn albo re-
cytowaæ piêknie tekst „Pana Tade-
usza”. A mo¿e bêdzie to rodzaj hap-
peningu? Pamiêtaj, ¿e teatr to nie tyl-
ko tekst. Nie zapomnij o scenogra-
fii, muzyce, tañcu... 1
22.
Od czterech lat „Gazeta” i Cen-
trum Edukacji Obywatelskiej wraz
z Polsko-Amerykañsk¹ Fundacj¹
Wolnoœci, Fundacj¹ Agory i por-
talem Gazeta.pl prowadz¹ akcjê
„Szkoła z klas¹”. Ten tytuł uzyska-
ło a¿ 5030 szkół. Mamy te¿ ok.
5 tys. Nauczycieli z Klas¹. Teraz
nadszedł czas na uczniów, od pod-
stawówek po klasy maturalne. Za-
praszamy do pracy nad projek-
tem w jednym z obszarów:
Jestem twórc¹ – projekty
literackie, artystyczne
Twórca – to brzmi dumnie, ale aby
wzi¹æ udział w naszym programie,
niekoniecznie trzeba ju¿ nale¿eæ
do grona wielkich poetów, muzy-
ków, malarzy czy re¿yserów. Mo¿-
na dopiero byæ kandydatem na
przyszłego laureata Nagrody No-
bla lub statuetki Oscara. Jeœli je-
steœ uczniem, który swoj¹ uwagê
i czas po lekcjach poœwiêca na dzia-
łania artystyczne, pisze opowia-
dania, fotografuje przyrodê, mu-
zykuje lub tañczy, to jest to pro-
gram dla ciebie.
Badam œwiat – projekty
badawcze, naukowe
Kiedy ma siê kilkanaœcie lat, rzad-
ko udaje siê odkryæ coœ, co jeszcze
nie zostało odkryte przez innych,
zbadaæ coœ, co nigdy nie było zba-
dane. Pomimo to, ucz¹c siê, od-
krywamy œwiat dla siebie. Musi-
my uwierzyæ, ¿e jest niezwykły,
a poznawanie jego tajemnic daje
prawdziw¹ satysfakcjê. Jeœli chcesz
sam lub z kolegami podj¹æ siê zba-
dania jakiegoœ problemu, zapra-
szamy.
V. Obliczenie pola wyciêtych kwadratów: 540,8 cm 2
0 – 1
VI. Obliczenie pola jednego wyciêtego kwadratu: 27,04 cm 2
0 – 1
VII. Zapisanie wyra¿enia opisuj¹cego liczbê wyciêtych kwadratów:
540,8 cm 2 : 27,04 cm 2
0 – 1
VIII. Obliczenie liczby wyciêtych kwadratów: 20
0 – 1
I. Zawarcie w ogłoszeniu wszystkich niezbêdnych informacji o konkursie: termin
(data – podanie roku nie jest konieczne), miejsce, rodzaj konkursu.
Uwagi:
• Je¿eli uczeñ jako termin podaje tylko dzieñ tygodnia, to nie otrzymuje punktu.
• Zamiast terminu i miejsca uczeñ mo¿e podaæ organizatora konkursu lub
informacjê umo¿liwiaj¹c¹ z nim kontakt.
0 – 1
23.
gramu. Pamiêtaj, ¿e dobrym lu-
dziom trudno jest ¿yæ, jeœli nie nio-
s¹ pomocy innym.
Jak to zrobiæ?
stwórzcie zespół uczniowski li-
cz¹cy maksimum szeœæ osób,
znajdŸcie nauczyciela opiekuna,
zaplanujcie wspólny projekt,
zgłoœcie siê do programu:
www.gazeta.pl/klasa,
realizujcie projekt i opisujcie go
we własnym internetowym blogu.
Zgłoszenie do programu druku-
jemy obok.
Do koñca wrzeœnia czekamy na
zgłoszenia.
Wiêcej na www.gazeta.pl/klasa
Jestem twórc¹
W ramach obszaru „Jestem twórc¹”
zachêcamy ciê na przykład do zaba-
wy w teatr. To dobry sposób na wy-
zwalanie twórczej aktywnoœci, kształ-
towanie osobowoœci, aktywne uczest-
niczenie w kulturze. Szkolny teatr
II. Zawarcie w ogłoszeniu zachêty do wziêcia udziału w konkursie .
0 – 1
III. Poprawnoœæ jêzykowa
Dopuszczalny jeden bł¹d jêzykowy.
0 – 1
11
I. Realizacja tematu
Uczeñ redaguje opowiadanie, którego bohaterem jest miêdzy innymi papierowy ptak.
0 – 1
11
Projekty artystyczne
II. Realizacja tematu
Uczeñ redaguje opowiadanie o treœci fantastycznej.
11
0 – 1
11
Co radzimy uczniom? Zastanówcie
siê nad sprawami, które s¹ dla was
wa¿ne, bo warto o nich mówiæ gło-
œno. Przemyœlcie, komu, co i w jaki
sposób chcielibyœcie pokazaæ. Ucz-
cie siê analizowaæ utwór literacki,
próbuj¹c postawiæ siebie w sytuacji
bohatera – wcielaæ siê w role. Pracuj-
cie nad sob¹, nad swoimi wadami
i kompleksami, np.: wadami wymo-
wy, problemami z dykcj¹, brakiem
oczytania, nieœmiałoœci¹. Uwierz-
cie w siebie i budujcie poczucie wła-
snej wartoœci. 1
Z OFIA I Z BIGNIEW W ÓJCIKOWIE
N AUCZYCIELE , INSTRUKTORZY TEATRALNI ,
KULTUROZNAWCY , TWÓRCY TEATRU B RONISZE
III. Dobór œrodków jêzykowych
Uczeñ posługuje siê bogatym słownictwem, u¿ywa wyrazów, sformułowañ
okreœlaj¹cych charaktery, emocje bohaterów, stwarzaj¹cych nastrój …
0 – 1
11
IV. Kompozycja wypowiedzi
Uczeñ tworzy spójn¹ wypowiedŸ, zachowuj¹c przyczynowo-skutkow¹ zale¿noœæ
miêdzy wydarzeniami.
0 – 1
24.
V. Poprawnoœæ jêzykowa
Dopuszczalne dwa błêdy jêzykowe.
0 – 1
VI. PoprawnoϾ ortograficzna
Dopuszczalne dwa błêdy ortograficzne.
0 – 1
VII. PoprawnoϾ interpunkcyjna
Dopuszczalne dwa błêdy interpunkcyjne.
0 – 1
Uwaga
Kompozycjê wypowiedzi, poprawnoœæ jêzykow¹, ortograficzn¹ i interpunkcyjn¹ (kryteria IV, V,
VI, VII) punktujemy, je¿eli uczeñ napisał co najmniej połowê strony formatu A4.
14 PA DZIERNIKA, GODZ. 11.00, KATOWICKI SPODEK
Zostañ Mistrzem Ortografii i wygraj 35 tys. złotych!*
wyœlij SMS o treœci:
DYKTANDO.IMIÊ.NAZWISKO.ROK
URODZENIA.KOD POCZTOWY
pod nr 601 247 247 (opłata zgodna z taryf¹ operatora)
lub wypełnij kupon: www.gazeta.pl/dyktando
* kwota brutto
Pomagam innym
– projekty społeczne,
ekologiczne
Obserwujesz uwa¿nie swoje oto-
czenie, wiesz, jak wiele trzeba
zmieniæ na lepsze? Uwierz, ¿e to
ty mo¿esz dokonaæ zmiany, która
przyniesie innym radoϾ, a tobie
satysfakcjê. ZnajdŸ sobie pole wła-
snej słu¿by na rzecz ludzi lub œro-
dowiska i zgłoœ siê do naszego pro-
1
22501328
17654554.064.png 17654554.065.png 17654554.066.png 17654554.068.png 17654554.069.png 17654554.070.png 17654554.071.png 17654554.072.png 17654554.073.png 17654554.074.png 17654554.075.png 17654554.076.png 17654554.077.png 17654554.079.png 17654554.080.png 17654554.081.png 17654554.082.png 17654554.083.png 17654554.084.png 17654554.085.png 17654554.086.png 17654554.087.png 17654554.088.png 17654554.090.png 17654554.091.png 17654554.092.png 17654554.093.png 17654554.094.png 17654554.095.png 17654554.096.png 17654554.097.png 17654554.098.png 17654554.099.png 17654554.101.png 17654554.102.png 17654554.103.png 17654554.104.png 17654554.105.png 17654554.106.png 17654554.107.png 17654554.108.png 17654554.109.png 17654554.110.png 17654554.112.png 17654554.113.png 17654554.114.png 17654554.115.png 17654554.116.png 17654554.117.png 17654554.118.png 17654554.119.png 17654554.120.png 17654554.121.png 17654554.123.png 17654554.124.png 17654554.125.png 17654554.126.png 17654554.127.png 17654554.128.png 17654554.129.png 17654554.130.png 17654554.131.png 17654554.132.png 17654554.134.png 17654554.135.png 17654554.136.png 17654554.137.png 17654554.138.png 17654554.139.png 17654554.140.png 17654554.141.png 17654554.142.png 17654554.143.png 17654554.145.png 17654554.146.png 17654554.147.png 17654554.148.png 17654554.149.png 17654554.150.png 17654554.151.png 17654554.152.png 17654554.153.png 17654554.154.png 17654554.156.png 17654554.157.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin