Tematy-ka
Blok tematyczny, zajęcia całodniowe
Cele operacyjne
5.12.-
9.12.05.
„Każdy może być św. Mikoła-jem”
„Tunel”- zabawa ruchowa z elementem czworakowania.
„Mikołaj – kto to taki ?”-samorzutne wypowiedzi dzieci na podstawie własnych przeżyć, treści piosenki „Mikołaj” oraz wiersza H. Zielińskiej -„Mikołaje”
„List do Mikołaja”- wykonanie obrazkowego listu do Mikołaja(z przygotowanych elementów) .
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z krążkami
( opracowanie własne).
„Przygotowujemy naszą salę na przybycie św. Mikołaja”- dekoracja sali i ubieranie choinki.
„Czy do nas przyjedzie Mikołaj?” -wprowadzenie nastroju radości i oczekiwania na wizytę Mikołaja – wykorzystanie wiersza D. Gellner „Mikołaj”; rozmowa z dziećmi o Mikołaju, o sprawianiu innym radości i niespodzianek.
„Zabawa z Mikołajem”- impreza z oczekiwanym gościem (przywitanie Mikołaja, wspólna zabawa , śpiewanie piosenek, tańce z Mikołajem), oglądanie prezentów i wspólna zabawa nowymi zabawkami. Przypomnienie zasady szanowania i nie niszczenia zabawek, dziękowania za otrzymane prezenty.
„Renifery”- zabawa ruchowa z elementem biegu.
„Mikołaj” –wykonanie techniką origami.
„Mikołaj rozdaje prezenty”- zabawa naśladowcza z elementami ćwiczeń artykulacyjnych , rytmizacja krótkich tekstów i wyrazów: prze – pra – szam, dzię – ku – ję, po – pro – szę.
„ Mikołaj”- utrwalenie melodii i słów piosenki, zabawa naśladowcza wysnuta z treści, ćwiczenie umiejętności rozróżniania wysokości dźwięków: niskie, średnie, wysokie pokazywanie za pomocą ruchów rąk i całego ciała.
„Jak się dziś czujesz?”- określanie swojego nastroju gestami, mimiką twarzy lub werbalnie.
„Worek św. Mikołaja”- przeliczanie zabawek. Układanie zbiorów elementów równolicznych i różnolicznych, porównywanie ich liczebności, przeliczanie.
Doskonalenie umiejętności dokonywania podziału przedmiotów na zbiory w zależności od wielkości, koloru, przeznaczenia, wyszukiwanie przedmiotów o określonych cechach, doskonalenie logicznego myślenia, zapamiętywania całych poleceń.
„Pajace”- zabawa ruchowa z elementem podskoku.
„Pomyśl-może ktoś czeka na twoją pomoc?”- poszukiwanie odpowiedzi w trakcie rozmowy kierowanej (zwrócenie uwagi na potrzeby bliskich osób)
Ćwiczę z partnerem”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg W. Sherborne
„Moja zabawka” –wypełnianie papierem kolorowym wybranej zabawki.
„Sprawimy najbliższym radość”- zapoznanie ze scenariuszem inscenizacji wigilijnej, przydział ról.
zdrowotna
językowa
społeczna
plastyczna
techniczna
muzyczna
matema-tyczna
Dziecko:
-czworakuje poprawnie ustawiając stopy i dłonie
-wypowiada się na temat własnych kontaktów z Mikołajem oraz na temat wiersza i piosenki
-nakleja na papier gotowe elementy
-ćwiczy wg pokazu i instrukcji nauczyciela, przestrzega zawartych umów-dba o porządek w sali, bierze udział w jej dekorowaniu
-nabywa umiejętność wypowiadania własnych myśli- uważnie słucha treści odpowiadając na pytania- rozumie potrzebę pomocy innym
- nawiązuje kontakt z Mikołajem- stosuje formy grzecznościowe
-aktywnie uczestniczy w zabawie z Mikołajem
-naśladuje ruchem bieg reniferów, unosi wysoko kolana
-składa kolorowe koła wg pokazu nauczycielki i nakleja wg wzoru
-wykonuje ćwiczenia językowe wg instrukcji i przykładu nauczyciela, wypowiada rytmicznie krótkie teksty i słowa
-wie, jak brzmią dźwięki wysokie, niskie, średnie,
naśladuje ruchem zachowanie Mikołaja,
śpiewa refren i pierwszą zwrotkę piosenki
-próbuje określić swój nastrój
-tworzy zbiory zabawek,
porównuje ich liczebność,
ustala ich równoliczność przez przeliczanie i łączenie w pary, klasyfikuje zabawki wg jednej cechy
-wykonuje rytmicznie podskoki
-zastanawia się , czy w jego otoczeniu znajdują się osoby potrzebujące pomocy
-ćwiczy z partnerem przestrzegając zasad dotyczących bezpieczeństwa własnego i kolegi
-wybiera ulubioną zabawkę i wypełnia ją wydzieranką z kolorowego papieru
-zna zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem, podejmuje się określonej roli w przedstawieniu
Hel53land